Wat kan ik hiervoor vragen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Wat kan ik hiervoor vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:46

Omdat ik het toch niet helemaal aankan om mijn pony te verkopen, denk ik er aan haar te gaan verleasen.

het gaat om een haflinger merrie van 10 jaar oud.
Ze mogen alles met de pony doen en ze komt dan ook bij die mensen op stal te staan. Alle kosten worden voor hun, alleen de verzekering blijft op mijn naam staan, maar dat lijkt me logisch.

het enige wat ik wil is dat ik af en toe op zondag wel een keer een ritje kan gaan maken.
Wat zouden jullie hiervoor vragen. Ik zit zelf te denken aan 75 tot 100 euro.
Wat vinden jullie??

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:49

Persoonlijk vind ik dat je daar weinig voor kunt vragen, aangezien die mensen al bijna alle kosten op zich moeten nemen. Blijf je DA wel zelf betalen?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:54

Ach joh dat is veel te weinig. Op de manege hier in de buurt vragen ze 180 euro per maand en dan mogen ze maximaal 1 uur rijden per dag. Maar ze mogen er niet mee naar buiten.
Ik zou als ik jou was zo rond de 160/170 euro gaan zitten. Je betaalt toch ook gewoon de dokterskosten enzo??? Die kosten moet je er natuurlijk wel uithalen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:03

Maar de pony komt bij die mensen op stal te staan, dus daar heeft SAKKIA geen kosten meer aan.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:06

Ze geeft hierboven aan dat alle kosten voor de lease mensen zijn.
Alleen de verzekering betaald ze zelf.

Dan vind ik 75-100 behoorlijk aan de prijs.
Voerkosten, stallingskosten, hoefsmid, DA. komen er dan nog eens bij. Daar kan je zelf wel een eigen paard voor hebben.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 15:13

Het wordt toch ook min of meer hun eigen ze mogen er alles mee doen. Als ze wedstrtijden willen rijden mij best. Ze zijn volkomen vrij. Als er echt iets is wat veel geld gaat kosten, wbt DA zal ik daar heus in gaan mee betalen. Hoefsmid, ze hoeft alleen maar bekapt te worden ijzers zijn niet nodig. Ik zit zelf aan de 150 euro in de maand, aan wat de pony voor mij kost. Met het meisje waar ik nu mee bezig ben, stalt de pony bij haar thuis die kosten heeft ze dus al niet.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:13

ehm.. niks... als zij al alles betalen.. dan betalen ze genoeg.. als het paard bij jou blijft staan en jij de kosten betaald.. Dan kan je daar een bedrag voor betalen..
Nu betalen ze al zon 200 euro in de maand voor alle kosten (minimaal) en dan zou er dus nog bovenop komen 100 euro die jij wil vangen. Dan kan j beter zelf n paardje aanschaffen. Lachen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:18

Als je de dierenartskosten volledig op je neemt, dan kan ik me voorstellen dat je een bijdrage kunt vragen, maar anders niet hoor. Als het nou een paard was geweest wat tot een hoog niveau gereden was, dan zou het misschien wat anders zijn geweest.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 15:21

De normale kosten zoals een enting moet zij voor zich nemen, de rest van de kosten verdelen we of betaal ik gewoon, ligt waar de DA voor nodig is.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:55

Als ze verder alles moeten betalen en ook nog eens op zondag de pony aan jouw kwijt zijn zou ik daar dus echt niets voor vragen.
Als jij idd. de DA kosten op je neemt (maar de pony is toch verzekerd? Blijft dan alleen bij de verzekeringskosten en een eventueel eigen risico?) dan vind ik nog steeds dat je niets kan vragen, als jij de pony op Zondag blijft rijden zou jij hun eigenlijk moeten betalen en dat komt dan weer mooi recht met de verzekeringskosten.
Dat ze de pony aan huis stallen en daar dus geen kosten voor kwijt zijn moet je misschien nog maar eens over nadenken want dat klopt dus niet, onderhoud aan de stallen is ook niet gratis, zelf voer kopen, hooi, stro of andere bodembedekking, zelf uitmesten, zelf voor weidegang zorgen en het onderhoud daaraan........
Ik denk dat je er niets of heel weinig voor kan vragen, hooguit €30.- per maand maar echt niet meer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:59

Ik zou daar niets voor vragen als zij ook al alle kosten er aan kwijt zijn Scheve mond.

Het is wat anders als de pony gewoon daar blijft staan waar hij nu staat en je dus nog je stallingskosten hebt.

Ik heb 9 maanden lang een paard van iemand 'geleasd'. Daarbij was de deal dat wij de stallingskosten betaalden (immers, wij wilden het paard daar op die stal zetten). De eigenaar betaalde hoefsmid/wormenkuren/entingen. Dat vond ik een goede deal voor een paard dat niet van mij is.

Sakkia, als ik het goed begrijp wil je dus gaan 'verdienen' aan je paard. Als die mensen dat dus een jaar lang doen zijn ze bijna de aanschafkosten al kwijt aan 'huur'. Kunnen ze beter gelijk zelf een paard kopen. Eerst veel betalen voor een paard en daarna moet hij toch terug naar jou Scheve mond.
Laatst bijgewerkt door Apple op 17-11-04 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:00

nee ik blijf de pony op zondag niet rijden hoor. Maar ik zou het wel fijn vinden dat ik ook eens een keer een buitenritje zou kunnen maken. Dit zal echter wel heel erg sporadisch voorkomen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:04

Maar dan nog vind ik de verhouding zo als jij het noemt erg krom.
Net als Apple hierboven zegt ga je dan verdienen aan je paard, dat is toch je bedoeling niet?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:07

nee ik wil helemaal niks verdienen aan mijn pony dat is het helemaal niet. ik heb gewoon overal eens rondgekeken en geinformeerd. Daar kwam uit dat dit de meest gangbare gang van zaken was. Tuurlijk als dat niet zo is doe ik het niet.
Toch denk ik ook dat als je ergens iets huurt, (want dat is het in feite) je alle kosten op je neemt. Als dat bij paarden niet zo is, is dat ook goed. Ik weet gewoon niet hoe dat zit met leasen en daarom vraag ik ook raad.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:19

Tja, als het echt puur en alleen om leasen gaat (jawel, ik ga de lease auto er weer bij halen, zal half Bokt het waarsch. niet mee eens zijn Haha! ) zal je een lease contract moeten maken, een prijs per maand afspreken en de verdere kosten zijn dan voor jouw. Zo gaat gewoon leasen in zijn werk.

Ik heb een lease auto (mijn vriend dus, ik zelf niet) en wij betalen 1 vast bedrag per maand, wordt de auto nu helemaal in de prak gereden betalen we geen cent meer dan wij al betaalde, dat is voor rekening van de lease maatschappij, verzekering en alle andere onkosten zitten in dat maandbedrag gerekend, ook de diesel (vergelijkbaar met het voer voor het paard)
Dus als je echt puur wilt gaan verleasen spreek je een vast maandbedrag af en daarvan moet JIJ alle onkosten betalen als eigenaar, zo gaat leasen in zijn werk, maar bij paarden gaat het vaak iets anders, dat wel. (ik heb daar zelf niet echt veel ervaring mee, alleen maar van kenissen die ook paarden leasen, dan gaat het overigens om een dagdeel en moeten ze het paard delen, zij betalen ook niet zo heel erg veel)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:22

Voor zover ik weet is het zeker niet gebruikelijk om een bedrag te vragen voor het leasen van het paard als degene die least daarnaast nog alle andere kosten ook draagt.

Het is een ander verhaal als het paard op zn oude stalling blijft staan en degene die least gewoon een bijdrage in de kosten doet (dat is dan te vergelijken met het leasen van een manegepony oid).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:27

T@nj@ schreef:
Tja, als het echt puur en alleen om leasen gaat (jawel, ik ga de lease auto er weer bij halen, zal half Bokt het waarsch. niet mee eens zijn Haha! ) zal je een lease contract moeten maken, een prijs per maand afspreken en de verdere kosten zijn dan voor jouw. Zo gaat gewoon leasen in zijn werk.

Ik heb een lease auto (mijn vriend dus, ik zelf niet) en wij betalen 1 vast bedrag per maand, wordt de auto nu helemaal in de prak gereden betalen we geen cent meer dan wij al betaalde, dat is voor rekening van de lease maatschappij, verzekering en alle andere onkosten zitten in dat maandbedrag gerekend, ook de diesel (vergelijkbaar met het voer voor het paard)
Dus als je echt puur wilt gaan verleasen spreek je een vast maandbedrag af en daarvan moet JIJ alle onkosten betalen als eigenaar, zo gaat leasen in zijn werk, maar bij paarden gaat het vaak iets anders, dat wel. (ik heb daar zelf niet echt veel ervaring mee, alleen maar van kenissen die ook paarden leasen, dan gaat het overigens om een dagdeel en moeten ze het paard delen, zij betalen ook niet zo heel erg veel)

Leasen is toch dat je na een bepaalde tijd eigenaar (kan) word(en)? Anders heet het toch gewoon huur/verhuren?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:30

Oke nou ja dat neem ik in elk geval mee. De mensen die ik ken die betalen dus ook nog een vast bedrag in de maand. Zo kom ik er dus ook bij. Als dat niet gebruikelijk is, is dat klaar. Ik wil er helemaal niet aan verdienen ofzo hoor, maar dacht juist dat dat gebruikelijk was.
Denk er nu gewoon over om de DA kosten en de kosten van de hoefsmid gewoon zelf te blijven betalen en zo hoog zijn die kosten ook niet. De mensen toch een vergoeding te vragen, of ze betalen gewoon alles en ik krijg niks. En ik denk dat dat laatste de beste oplossing is.
Het is natuurlijk wel zo dat ik best dingen blijf betalen, als ze een keer wat nodig heeft. Ik mag ook al dankbaar genoeg zijn dat er mensen zijn die het willen doen.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:06

Ik zou zeker ervoor kiezen zelf de DA en hoefsmid te blijven betalen. Dan heb jij als eigenaar ook de beslissing of je gaat behandelen en welke behandeling dan. In dat geval zou ik wel een vergoeding vragen per maand (kosten DA en hoefsmid). Bij een extreme DA-rekening heb je in ieder geval zelf da touwtjes in handen en weet je wat er met je ponny gebeurd. Het kan zijn dat zij minder ver willen gaan in behandelen dan jij en ik denk niet dat je daar een discussie over wilt hebben!

Maak wel hele goede en duidelijke afspraken. Ook over wat er gebeurt bij een ongeval waarbij de ruiter gewond raakt (als eigenaar ben je volgens mij nl in principe aansprakelijk, zijn veel andere topics over). Ook moet je denken aan hoe zij de pony moeten verzorgen (minimaal). Zelf zou ik het overigens niet snel doen, bang dat dingen niet zo gaan als ik wil. Ik wens je wel oprecht veel succes. En als het goed gaat is het natuurlijk een goede oplossing voor alle partijen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 17:11

Nou het is niet de bedoeling dat de pony naar de andere kant van het land verhuist. Ik denk ook dat ik de DA kosten gewoon zelf blijf betalen, ze moeten dan idd contact met mij op nemen als het gaat om behandelen.

Er wordt gewoon een contract opgesteld met alle afspraken enzo er in, als er dan 1 van ons de fout in gaat heb je in elk geval een poot om op te staan. En zonder goede afspraken gaat ze ook echt niet weg.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 17:57

PeruaansePas schreef:
Leasen is toch dat je na een bepaalde tijd eigenaar (kan) word(en)? Anders heet het toch gewoon huur/verhuren?

Nee volgens mij heet dat weer huurkoop, dan betaal je de auto o.i.d. eerst 5x voor hij van jouw is Haha!
Onze auto wordt in ieder geval nooit van ons, na een paar jaar wordt hij gewoon ingeruild voor een nieuwe.

SAKKIA zo al je het nu zegt lijkt het mij best redelijk hoor maar maak idd. een goed contract zodat mocht er iets niet in de haak zijn o.i.d. je de pony meteen terug kan halen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:01

Goed contract lijkt me heel verstandig Lachen.

Wij hadden er bijvoorbeeld heel duidelijk in staan wie voor welke kosten opdraaide, maar ook bijvoorbeeld waar het paard gestald werd (de eigenaresse was komen kijken naar de stal voordat het paard onze kant op kwam). Tot slot stond er nog in dat wij recht van eerste koop hadden als ze toch besloot om het paard te verkopen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:15

Juist een goed contract is een goed begin.
Meestal is het bij het leasen zo dat degene die least alleen de kosten betaald om het paard te rijden. De andere kosten zoals stalling, hoefsmid en de DA dat zijn de kosten voor de eigenaar.
Zo ken ik het alleen en dat lijkt mij ook heel logisch. Jij bent en blijft tenslotte de eigenaar.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:50

Ik denk dat het inderdaad wel slimmer is om zelf de DA kosten te betalen, zoals al eerder is gezegd voornamelijk omdat je dan zelf de beslissingen kunt nemen. Niet alleen als er wat gebeurd is maar ook bijvoorbeeld met enten enzo(jij beslist hoe vaak en tegen welke ziektes).

Over de kosten voor de hoefsmid kun je misschien zeggen dat jij voor het bekappen betaald(omdat jij zegt dat ijzer niet nodig zijn). Als zij er dan toch ijzers onder willen hebben(bijv. om zomer kalkoenen erin te kunnen doen) zouden ze dat zelf moeten betalen.

Verder denk ik dat je hun vooral niet te veel extra moet laten betalen, dat ze de stalling betalen is al genoeg lijkt mij.Oke, dat is voor hun misschien iets minder maar toch, ze hebben er wel degelijk kosten aan. En ook al was het gratis, dat zou geen verschil moeten maken lijkt mij. Voor jou scheelt het zoizo al dat je de stalling niet hoeft te betalen, en lessen enzo(en wedstrijden als je die reed).

Hoe wil je het gaan doen met de spullen? kwa betaling dan he. Zomaar een vraagje uit intresse.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:58

Ik heb zelf een keer een paard geleasd, ik moest daar de stalingskosten betalen, de helft van de dierenartskosten en de hoefsmid betaalden zij.
Maar verder hoefde ik hun geen bedrag betalen, dat vind ik zelf ook niet nodig, omdat je zelf inprincipe geen onkosten meer hebt.

En denk dat je best wel zou kunnen regelen om er zondags op te mogen rijden, dat lijkt me toch geen probleem. Maar daar is over te praten zeg ik altijd!
Succes met je keuze~! OK dan!