Zwanger: bijrijder of vakantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Zwanger: bijrijder of vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 22:38

Ik zit met een dilemma. Op dit moment ben ik 13 weken zwanger en ik verwacht dat ik ongeveer nog 10 weken actief kan paardrijden. Na die tijd zal ik wat af gaan bouwen (denk ik) en daardoor zal mijn paard minder beweging krijgen. Nu is Imker geopereerd aan zijn been en is lichaamsbeweging voor hem toch belangrijk. Longeren mag niet meer, vanwege de eenzijdige belasting die dit met zich meebrengt, dus dat is geen optie.

Nu staat mijn paard aan huis en is het voor mij een moeilijke keuze om te beslissen of ik hem vier of vijf maanden vrij ga geven, óf dat ik iemand zoek die hem gaat rijden.
Ik wil absoluut niet Jan en Alleman op het erf hebben en hoe maak ik dan een goede en verantwoorde schifting, mocht ik ervoor kiezen om toch voor een tijdelijke bijrijder te gaan?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:42

ik rijd nu een paard voor iemand die ook zwanger is ze is nu 3 maanden op weg,en ze rijdt hem alleen af entoe door de weeks als ze zelf ook tijd heeft,ik rijd hem in het weekend.(per januari wordt het nog vaker in de week)
En een goede tip,zoek een goed iemand,die je ook persoonlijk goed kent!!!
want mijn moeder gaf haar priveles,en aangezien ik ook veel paarden rijdt,had ze gevraagd of ik deze voor haar wilde rijden , snapje Knipoog

en btw. gefeliciteerd trouwens dat je zwanger bent OK dan!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:46

Zolang je je goed voelt kan je doorgaan met paardrijden hoor! Maar als je echt moet stoppen zou ik voor een bijrijder gaan. Als het nou zomer was kon je hem lekker in het land 'gooien'.....misschien kan je via via aan iemand komen. Dat zou ik eerder doen dan via een advertentie. Of vraag eens bij de plaatselijke manege, of die misschien iemand weten die daarin geinteresseerd zou zijn en een beetje knap kan rijden.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:51

Ik ben vorig jaar bevallen en heb tot 26weken doorgereden. Mijn merrie heeft toen een hele tijd vakantie gehad. Is haar waarschijnlijk prima bevallen maar als je haar dan weer op moet pakken en dan weer in het wedstrijd ritme moet komen (M2) dat valt dan vies tegen. Je paard is in slechte konditie en zo stijf als een plank, en zelf bak je er helemaal niets van.
Ik had een super zwangerschap, maar de bevalling was zo zwaar bleek achteraf, dat rijden zeg maar huilen Huilen met de pet op was. Geen kracht in de benen, en dat heeft een hele tijd geduurt. (iedereen is anders natuurlijk)

Mijn advies, zorg dat je paard in conditie blijft, dan heb jij straks geen werk voor 2, maar hoef je alleen je zelf nog maar in het gareel te krijgen.

Zoek iemand die je vertrouwd, en die je kent, al rijd ze maar 2-3x in de week. Je paard blijft fit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:25

Kun je hem niet gewoon zelf rustig doorrijden, neem aan dat hij toch niet intensief aan het werk hoeft.
Toen mijn vriendin zwanger was vroeg ze aan haar (zwaar gereformeerde) huisarts tot hoelang ze door kon blijven rijden en hij antwoorde:"Ach meisje, Maria reed ook tot de laatste dag op de ezel" Haha!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:37

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik ben tot de 6e maand blijven rijden. Ik heb het toen rustig afgebouwd (dat ging vanzelf, ik kon gewoon niet meer) en heb hem toen op het land gezet.
Soms werd hij wel even gereden als iemand er zin in had, maar onder mijn leiding. Ik heb elke dag met hem getutteld en gepoetst en met hem gewandeld.
Mijn paard is daar niet slechter van geworden. Zo een lange rustperiode is heel goed geweest voor hem. Hij was toen 9 jaar.

Ik heb hem twee weken na de bevalling weer rustig opgepakt en we hebben elkaar weer opgebouwd. Een paar maanden later reed ik weer een wedstrijd.

Nu ben ik een zeurpiet met mijn paard hoor. (bijna) iedereen mag erop, als ik er maar bij ben. Dus heb ik voor rust gekozen.

Succes met je zwangerschap

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:48

Eerlijk gezegd zou ik hem lekker vrij geven (als je althans de mogelijkheid hebt om hem lekker in het land te zetten) en gewoon zelf (of je man) zo nu en dan een beetje longeren.
Als je zo al die verhalen over verantwoordelijkheden enzo hoort... brrr... nee dan zou ik hem liever vakantie geven dan iemand op je paard te laten rijden en er zelf niet bij zijn. Als er iets gebeurt ben jij aansprakelijk
Laatst bijgewerkt door _10_ op 17-11-04 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 10:48

Lia, ik zit met een liesbreuk die nu al aan het vervelen is, dat wordt alleen nog maar erger en ik heb vaak geen fut om te rijden. Vandaar dat ik graag een bijrijder voor Imker zoek.
Longeren gaat, zoals ik eerder al zei, niet.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:50

imker schreef:

Dat zet je hem toch lekker op het land Knipoog

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:04

Kijk eens in je kennissenkring. Zijn er daar geen mensen, die naast hun eigen paard, nog wat tijd over hebben om een paardje bij te rijden? Al is het maar zo'n drie keer per week.
En heb je thuis wel de mogelijkheden om te rijden? Want dan kan die persoon bij jou op het erf blijven met Imker en kun je makkelijker een oogje in het zeil houden.
Misschien komt het doordat ik nog nooit problemen heb gehad met eigenaren van mijn bijrijdpaarden, maar persoonlijk denk ik dat een goede bijrijder best te vinden moet zijn, zeker als het maar voor tijdelijk is.

ps. Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:30

imker schreef:
Lia, ik zit met een liesbreuk die nu al aan het vervelen is, dat wordt alleen nog maar erger en ik heb vaak geen fut om te rijden. Vandaar dat ik graag een bijrijder voor Imker zoek.

Mag ik hieruit opmaken dat je het besluit al genomen hebt Knipoog

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:37

ik heb een keer voor iemand die ook een verzorgster zocht voor zijn paard een advertentie op marktplaats gezet.. De reakties stroomde binnen en uiteindelijk had een een juist persoon gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:41

Ik zou mijn paard vrijaf geven, maar je paard kan eigenlijk wel wat beweging gebruiken als ik t allemaal goed begrijp. Ik zou dan in mijn kennissenkring rondkijken en informeren of er niet iemand wat tijd over heeft...

Nog wel de gelukswensen voor je zwangerschap!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:59

Maya, de meeste van mijn kennissen hebben 1 of meerdere paarden en zodoende zal het even heel hard zoeken worden.
Wat ik het grootste probleem vind: ik moet dus dan mensen uitnodigen en die moeten dus bij ons over het erf komen. Ik heb 1x gehad dat het echt onbetrouwbare mensen waren, die kwamen, waardoor ik echt een paar weken heb gevreesd of mijn paard niet weggehaald zou worden...

Ik zal op de club eens een briefje hangen, maar ik ben er bang voor.
Bij mij thuis kan wel gereden worden, heb alleen geen afgezette bak.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:12

zo moeilijk is een bijrijder vinden niet hoor..er zijn zat betrouwbare..
je moet alleen ff moeite doen om ze uit te nodigen.. een screening te doen Haha! en als het klikt nog een paar keer voor je uiteindelijk je beslissing maakt..hebben wij ook gedaan..
een contract opstellen kan nooit geen kwaad, dan weet je beide waar je aan toe bent.
als je je paard een tijd vrij geeft denk ik niet dat je al te veel plezier gaat beleven na je bevalling(als k me al bedenk dat mijn paard na 4 dagen alleen al stront vervelend is onder het zadel en echt alleen maar wil grazen)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:19

Als je bang bent om mensen thuis uit te nodigen om een screening te maken, kan je dan niet met paard en kandidaat ergens anders afspreken?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 12:20

Kijk Ellende, dat zijn tips waar ik iets mee kan!!! Dank je wel, dat lijkt me een goede optie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:32

Ik vond de andere tips toch ook nog wel op nivo (bb) Lachen

Afijn, als jezelf geen kennis of goede vriend(in) hebt die het zou kunnen doen, dan zou je het via via kunnen vragen of gewoon een paar keer op een pensioenstal rond kijken en dan op iemand af stappen of hij zij wilt. Denk dat dit laatste beter zou werken dan een advertentie plaatsen.

Ellende heeft een punt, maar straks moet je 10x je paard in en uit gaan laden in een week, dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Persoonlijk zou ik niet voor vakantie gaan, je zegt zelf dat imker beweging nodig heeft en dat dit niet kan door longeren. Tja dan zit er denk ik weinig op. Kun je hem anders niet op een stal/manege in de buurt zetten waar hij wel dagelijks buiten kan komen?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 12:36

Sammie, ik bedoel het ook niet lelijk, maar ik wil ook niet iedereen bij me over de stoep.

Imker gaat iedere dag wel naar buiten, maar het gaat mij meer erom dat hij gereden wordt.
Op een manege/pension zetten doe ik niet, dan klop ik mezelf onnodig geld uit mijn zak (thuis staat hij voor niets en de pensions van tegenwoordig zijn gewoon veel te duur).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:37

Ik zou je graag helpen, maar je woont een beetje uit de richting Clown
Ik vind het altijd wel leuk om een paar maanden een ander paard erbij te doen

De meeste mensen die ik ken die zwanger zijn geweest hebben een bijrijder gezocht of ze hebben het paard een aantal maanden ergens in training gezet.
Hier in de regio is het meestal niet zo moeilijk om iemand te vinden, maar ik kan me voorstellen dat dat bij jullie in de buurt wat anders ligt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:45

Toen mijn instructrice zwanger was, heb ik haar paarden gereden. Dat waren er in het begin 3, maar in de tijd dat ik ermee reed, zijn er 2 verkocht. Toch heb ik haar paard ruim een jaar gereden, omdat ze nog een miskraam had gehad.

Ik zou er zelf denk ik ook voor kiezen om iemand anders door te laten rijden, mits er iemand is die ik dat toe vertrouw. Want als het op paardjelief aankomt, ben ik natuurlijk erg kieskeurig! (wie niet? Knipoog)

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:53

s
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:04

Als ik in jou schoenen stond zou ik ook voor een bijrijder kiezen. Zeker omdat je zegt dat het belangrijk is dat hij beweging krijgt, lijkt me dit de beste oplossing voor je paard.

Tja, het probleem van de vreemde mensen over je erf; ik kan het me goed voorstellen dat je je er niet veilig bij voelt, je hoort tegenwoordig ook zo vaak over gestolen paarden en nog meer ellendige dingen!! Ik vind het wel lastig een oplossing hiervoor aan te dragen. Je zou inderdaad op een andere lokatie af kunnen spreken, maarja een van de eerste vragen die men stelt als je een bijrijder zoekt is toch wel waar het paard staat, daar zul je toch wel een indicatie van moeten geven. Ik denk dat het handiger is om iemand te nemen die je kent, of die een kennis van jou weer kent, zodat je weet(of in ieder geval ervan uit kunt gaan) dat hij/zij betrouwbaar is en goed met paarden omgaat.

Mocht het echt niet lukken het op deze manier op te lossen, dan kun je er misschien ook nog aan denken hem door een ander te laten rijden op een andere stal. Je kunt dat zelf een beetje zo duur maken als je wilt denk ik; bij een trainingsstal zullen de kosten aardig oplopen. Maar misschien dat je iemand kunt vinden die de stallingskosten dan zelf wil betalen. Dan heeft die persoon een paard te rijden voor een bepaalde periode en heb jij er verder ook geen kosten aan. Maarja, daar komt weer het aspect van vertrouwen naar voren, eigenlijk in nog sterkere maten. Misschien dat een bokker geintresseerd is?(een bokker die jij vertrouwt Knipoog )

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:07

Ik zou wel een bijrijder voor je paard zoeken. Er is vast wel iemand te vinden die je kan vertrouwen...In de winter is het wel goed voor je paard dat hij beweging krijgt...in de zomer had je hem lekker vakantie op de wei kunnen geven...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 19:08

Citaat:
dan kun je er misschien ook nog aan denken hem door een ander te laten rijden op een andere stal. Je kunt dat zelf een beetje zo duur maken als je wilt denk ik;

Dat is juist geen optie: Imker staat aan huis en hij blijft aan huis staan. Aan huis kost hij niets en met een baby op komst, heb ik geen zin om dan nog 300 euro per maand extra neer te moeten leggen voor een paard wat thuis voor niets staat.

ALS ik iemand vind, die ik niet eerst ken, dan spreek ik gewoon eerst maar ergens anders af (op de rijver.) en anders dan weet ik niet wat ik moet doen. 't Is en blijft toch moeilijk....