Hoe natuurlijk of onnatuurlijk is het scheren van je paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lame

Hoe natuurlijk of onnatuurlijk is het scheren van je paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:11

Nou de kop zegt het al..

Is het logisch dat je je paard scheert en vervolgens met zes dekens op naar buiten gooit omdat hij het anders koud krijgt?

Men scheert tegen het zweten van het paard maar is dat niet geheel tegen de natuur in?

Graag jullie voor en tegens!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:14

Een paard in een stal houden en er op rijden is ook tegen de natuur in
Maarja, je paard scheren en er dekens op doen om te zorgen dat ie niet zweet maar wel goed warm blijft vind ik niet slecht ofzo, is misschien alleen maar fijn voor je paardje (ja of juist voor jezelf)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:16

op je paard zitten is al heel onnatuurlijk...dus......

en ik scheer zelf alles waar maar 1 haar teveel op zit,als ik rij dan zweten de paarden heel erg,dus tja uren nat staan is ook niet alles,plus ziet het er erg onverzorgd uit die lange vacht...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:17

Jippie, daar gaan we weer! Lame, ik weet dat je een voorstander ben van de praktijken die beschreven worden op deze site:

www.paardnatuurlijk.nl

Maar wanneer accepteer je nou dat er mensen zijn die niet zozeer met de proza van de makers van deze website meegaan, hun paard wel onder dekens zetten, wel een box moeten en hun paarden scheren?
Ik begin er een beetje moe van te worden....

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:22

Cassidy schreef:
Jippie, daar gaan we weer! Lame, ik weet dat je een voorstander ben van de praktijken die beschreven worden op deze site:

www.paardnatuurlijk.nl

Maar wanneer accepteer je nou dat er mensen zijn die niet zozeer met de proza van de makers van deze website meegaan, hun paard wel onder dekens zetten, wel een box moeten en hun paarden scheren?
Ik begin er een beetje moe van te worden....

He? Ik denk dat je me verward met iemand anders? Ik heb zelf nog nooit van deze website gehoord? Ik ben helemaal geen voorstander van paardnatuurlijk? Iris is niet geschoren, maar voor de rest staat ze gewoon binnen, overdag een paar uur buiten.. etc.. Volgens mij ben ik een heel normaal denkend mens..

Ik had vorige week een discussie met iemand over wel of niet scheren van je paard, wat nou beter was of niet. Ik had daar zelf nog nooit over nagedacht op die manier, dus vandaar dat ik dit topic opende..

Maar als hier al zoveel over te doen is, sluit hem dan maar Moddy.. Mijn excuses..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:24

Tip: gooi je paard ergens in Frankrijk los en kijk er nooit meer naar om. Dat is pas natuurlijk!!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:25

Nee, scheren is niet natuurlijk. Ik heb althans nog nooit gehoord van een geschoren paard 'in de natuur' (maar dat zegt ook niet alles). Maar dat wil nog niet zeggen dat het paardenmishandeling is. Dat iets niet natuurlijk is, maakt het niet automatisch fout/slecht/vervelend voor het paard. Of het 'beter' is hangt van de omstandigheden af, voor zover je al van wel of niet 'beter' kunt spreken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:28

In mijn ogen is een paar scheren net zo onnatuurlijk als erop rijden en trainen voor wedstrijden. Aangezien we er toch een zadel opleggen en willen starten wordt er toch geschoren.

Niet scheren en een lekkere vacht laten kweken is leuk voor ponies en paarden die niet meer hoeven te sporten. Zo is mijn shetlander niet geschoren en hoeft ook niets anders te doen dan lief te zijn op land. MAar mijn KWPN is niet geschoren, omdat ik vroeg met de dekens ben begonnen en nog een korte vacht heeft.

En ja, deze discussie is op bokt al meerder malen geweest. Dan voornamelijk in topics over scheren en dekens. Telkens komen dat de bekende om de hoek die tegen scheren en dekens zijn en dus die bovengenoemde site noemen. Vandaar dat de irritatie bij een aantal wel gaan oplopen.

In mijn ogen hangt het gewoon van het paard af en wat je er mee wilt doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:35

JA scheren is geheel tegen de natuur in.... klopt als een bus.

Maarja omdat we met het paard willen werken en we niet willen dat hij ziek wordt zullen we in sommige gevallen wel MOETEN scheren. Scheren doen we niet uit een estetisch oogpunt, maar uit een practisch oogpunt.

Je kan er tegen zijn wat je wil, maar dan vind ik dat je elke vorm van paardensport, of dat nou op een manege is of in een olympische ring moet vermijden en je alleen concentreren op paarden houden zoals dat hier in Nederland niet meer mogelijk is.

Als er niks met het paard gedaan wordt hoeft hij ook niet geschoren te worden, moet het dier gewoon werken voor de kost zal hij als het nodig is wel geschoren moeten worden.

wat een getrut weer

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:39

1 van mijn pony's is geschoren, heeft overigens nu 1 dikke winterdeken op en voelt zich daar prima onder. Straks als het gaat vriezen krijgt ie er nog wel een dekentje bij maar dat is het.

Hij voelt zich prettig met rijden zonder die dikke vacht. Logisch ook hij heeft het niet zo ontiegelijk warm meer!

Het is tegen de natuur in ja, maar dat is het rijden op de paarden ook...

Op deze manier is het prettig voor ons beiden. Hij heeft het niet meer zo warm, loopt daarom fijner en is niet meer uren nat van het zweet.

Lame

Re: Hoe natuurlijk of onnatuurlijk is het scheren van je paa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 17:39

Lame schreef:
Nou de kop zegt het al..

Is het logisch dat je je paard scheert en vervolgens met zes dekens op naar buiten gooit omdat hij het anders koud krijgt?

Men scheert tegen het zweten van het paard maar is dat niet geheel tegen de natuur in?

Graag jullie voor en tegens!

Wat een negatieve reacties allemaal... Lees de tekst hierboven.. Zet ik daar in of ik voor of tegen ben? Ik vraag alleen jullie mening over bovenstaande stelling.. Dit zegt dus niet dat ik tegen scheren ben!

Iris is niet geschoren, staat wel met dekens op voor een dunne vacht in de winter..

Maar nogmaals.......sluit het maar.....dit heeft geen zin.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:42

I.d.d. scheren is tegen de natuur in, maar dat is rijden ook, als je veel met je paard doet en hij zweet veel zal je toch overwegingen maken om hem wel of niet te scheren, keus is aan je zelf en i.d.d. is het onlogisch dat je je paard scheert en hem daarna met een x aantal dekens op buiten zet, maar zou houdt ie het wel lekker warm zonder zijn berenvachtje en groeit de de vacht minder snel aan en daar heb je hem dan immers voor geschoren. Nee ik hoef geen verwijzing naar paarnatuurlijk o.i.d. vind ze heel intressant echt waar, maar ieder heeft hier zijn eigen wijze en zolang dat niet schadelijk is voor het paard is er toch niets aan de hand!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:44

Je hebt om meningen gevraagd en die heb je gekregen. Toevallig allemaal van mensen die scheren als niet-natuurlijk zien, maar daar geen probleem in zien. Wat wil je nog meer....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:18

Ja tegen de natuur in.
Als je scheert is de zomervacht ook wat minder en komen ze moeilijker door hun haar heen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:25

Sjonniej schreef:
Ja tegen de natuur in.
Als je scheert is de zomervacht ook wat minder en komen ze moeilijker door hun haar heen.

Nee hoor, dat is niet waar. De zomervacht wordt minder mooi als je scheert terwijl ze al in de rui zijn. En moeilijker door hun haar heenkomen? Ze hebben haast niets! Ik merk nieteens in het voorjaar dat mijn paard in de rui is. En ze glimt tegen je op...in de zomer en in de winter.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:34

Sjonniej schreef:
Ja tegen de natuur in.

Tegen de natuur in, dat wel ja, maar hoeze is de zomervacht ook wat minder en komen ze moeilijker door hun haar heen? Volgens mij komen ze juist makkelijker door hun haren heen, ze hebben immers minder om door heen te hoeven komen En de zomervacht is bij mijn paarden nog altijd hetzelfde geweest, geschoren of niet geschoren...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:28

Wij hebben de pony's 2 jaar geschoren, ze zijn in topconditie, krijgen 3 kilo krachtvoer, staan onder dek, staan in een lichte stal. Maar die jaren dat we ze geschoren hebben was de vacht beduidend minder dan dat hij daarvoor was, ook kwamen ze moeilijker door hun haar heen. Normaal duurt de vachtwisseling een weekje, maar toen duurde het zeker een maand.
We hebben sinds april een nieuwe pony, NRPS. Een kennis van ons, hackneyrijder/handelaar/paardenman, heeft toen ook eens naar David gekeken en kon het zo zien dat hij geschoren was, de vacht is gewoon minder. Sem mogen we al helemaal niet scheren van hem, dan haalt hij hem terug.
Ik krijg hier al genoeg kreten naar me hoofd gegooit dat wij niet goed scheren of te laat, als je half oktober al te laat vind, moet ik dan in augustus al gaan scheren? Ik weet gewoon 100% zeker dat het zo is, je kon bij die man op stal ook het verschil zien tussen een geschoren en niet-geschoren vacht. Maar wat jullie hiermee doen, maakt mij niet uit, maar ik weet zeker dat het zo is.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:14

@Sjonniej....
Mijn pony is al wat ouder en verhaarde bijna het hele jaar door, dit kwam door de biotine die we haar door het voer heen gaven, nu zijn we daarmee gestopt, het verharen is ook stukken minder geworden, misschien dat ik dan deze zomer wel zal kunnen merken dat ze geschoren is, maar daarvoor echt geen verschil, bij mijn paard overigens ook niet en die heeft nooit biotine door het voor gehad.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:29

tja.... wat is natuurlijk? Op een paard rijden is ook niet antuurlijk, daar zijn ze niet voor gemaakt, maar we doen het toch en dan willen we ze ook gezond houden en geen kou laten vatten door een te lange vacht die niet wil drogen, dus scheren we ze

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:43

Het schijnt dat ze van veel en lang (na)zweten helemaal niet kou kunnen vatten. Volgens de theorie zou je een bezweet paard zonder dek gewoon weer terug de wei in kunnen zetten. Dit gaat terug naar vroegere tijden: als een paard voor een roofdier op de vlucht ging en hier erg bezweet van raakte dan ging hij ook niet dood doordat hij kou had gevat... Zou wat zijn.. kan hij het roofdier ontvluchtten, gaat hij alsnog dood door een stevige longonsteking. Dus: de natuur heeft dit prima geregeld.. lijkt wel een wonder...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:48

Tja Kitty, in de wei is het probleem ook niet. Ze lopen daar, eten, doen weer een paar stappen, ze stappen zich als het ware droog. Maar zelfs al zou ik de mogelijkheid hebben om ze het weiland op te gooien in de winter...ik zou zelf het risico niet lopen. En op stal wordt het helemaal een heel ander verhaal.

En Sjonniej, ik geef mijn paard 's zomers en 's winters lijnzaadolie voor de vacht. Ik douche haar regelmatig af na het werk om zweet en stof en andere viezigheid uit de vacht te krijgen. Ik heb haar inmiddels 6 jaar, waarvan ik er 5 heb geschoren, en het is na de wisseling van de vacht absoluut niet te zien dat er het seizoen ervoor geschoren is of niet. Ik weet niet wat jullie verder geven, hoe het voer is, of het paard dat jaar minder in zijn vel zat (kan allemaal een oorzaak zijn voor veranderingen in de vacht) maar ik zie het niet. Niet aan mijn paard iig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:53

kimmie261 schreef:
, plus ziet het er erg onverzorgd uit die lange vacht...

Spreek voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:56

Ik scheer mijn paard niet om de simpele reden dat ze toch erg weinig wintervacht kweekt. Ze staat onder een dunnen winterdeken en heeft nog niet aangegeven het koud te hebben.
Wanneer een paard echt moet presteren in de sport is het handig wanneer hij of zij geschoren is. Natuurlijk ivm zweten.
Waar ik me wel aan irriteer dat ook de paarden die kwalijk een b-proefje kunnen lopen al geschoren worden. Dit soort paarden zou in mijn ogen makkelijk een deken op kunnen krijgen tegen de ergste winterharen en voor de rest lekker haren kunnen hebben.
Ik heb het idee dat veel jonge meiden het heel erg ´cool´vinden om hun paarden te scheren.

Over het feit dat een kletsnat paard gewoon buiten gezet kan worden na het rijden en geen kouvat zijn de meningen verdeeld. Ik zou het in ieder geval nooit doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:05

Een paard dat een B proef moet lopen kan net zo hoog in het werk staan als een olympisch paard hoor Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:17

gijsenkim schreef:
Een paard dat een B proef moet lopen kan net zo hoog in het werk staan als een olympisch paard hoor Haha! Haha! Haha!

Ik bedoel een paard waar 1 a 2 keer per week wat mee gereden wordt. Haha! En de rest van de week onder drie dekens en natuurlijk geschoren...in de wei staat. Dat soort excessen zie ik steeds vaker. Misschien omdat de apparatuur makkelijker te krijgen is, misschien omdat de ouders nooit meer nee zeggen. Ik weet het niet. Bij ons op stal staat nu een ong. vijftienjarige c pony onder nu vier dekens want ze is geschoren. Ze ziet er zowaar uit als een wafeltje, alles zit schots en scheef. De eigenaren komen zo´n twee keer per week om de dekens eraf te halen, te poetsen en vervolgens de dekens weer op te doen en weer weg te gaan. Heeft dat nut! Ja wel degelijk want haar vriendinnetjes doen het nu ook allemaal, want het staat zo ´echt´.

En dat volgens mij de reden waarom heel veel mensen het doen. Kijk mij met mijn geschoren paard, stoer toch.