Bijrijder vraagje: is dit teveel gevraagd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Bijrijder vraagje: is dit teveel gevraagd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 18:29

Wie heeft er allemaal een bijrijd/verzorgpony en wat staat er tegenover dat je de pony kan rijden? Betalen, klusjes of helemaal niks??
En wat is redelijk om van iemand te vragen?
Ik zal even de situatie uitleggen:
Zelf heb ik nl een merenspony en een shet (= gezelschapspony), deze staan alletwee op een wei met schuilstal waar ik zelf alles moet doen, dus voeren ('s morgens en 's avonds), uitmesten, water geven en de wei verzetten (ze staan nl in een hele grote wei en die verdelen we dan in stukken zodat ze niet ineens teveel gras kunnen eten).
Zelf rijd ik op zondag en maandag en soms doordeweeks op een avond (ik moet nl iedere dat tot 18.00u werken) en de rest van de tijd mag de bijrijdster erop rijden ( ze komt zowiezo donderdag en zaterdag en als ze doordeweeks tijd heeft rijdt ze ook).
Is het redelijk om haar 1x in de week de wei op te laten ruimen ( mest eruit halen en soms water bijvullen) in ruil voor het rijden? Verder zijn er voor haar nl geen kosten aan verbonden en ik heb zelf geen tijd om doordeweeks de wei schoon te maken (doet dit wel in het weekend) aangezien het donker is als ik van mijn werk thuis kom.

veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:31

Ja mij lijkt het wel redelijk, zeker omdat ze toch gratis mag rijden.

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:32

Ik vind het meer dan redelijk hoor. Lachen

Lenneke_

Ik vind dat niet teveel gevraagt hoor. Toen ik Anouar verzorgde (voordat ik hem kocht) betaalde ik een deel van de stalling. Bij jou hoeven ze niet eens te betalen. En paarden verzorgen is niet alleen maar rijden, daar komt nog veel meer bij kijken en dat hoort er ook gewoon bij.

Sanet

Zeker heel erg redelijk..
Elke keer als ik nu ga rijden, dan mest ik de stal uit (deels.. soms helemaal). Verder hoef ik niets te betalen, maar ik zou het niet onredelijk vinden als ik mee zou moeten betalen.. (omdat ze nu op een best dure manege staat)..

Cynderella81

heb dan geen bijrijd pony, maar wel een eigen paard. En vanuit een eigenaars standpunt; Ja hoor vind ik redelijk!
Bij ons in de buurt bestaan er zelfs geen "gratis" bijrijd paarden.
Dat is allemaal of delen in de kosten of inderdaad delen in de lasten.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 18:38

Cynderella81 schreef:
heb dan geen bijrijd pony, maar wel een eigen paard. En vanuit een eigenaars standpunt; Ja hoor vind ik redelijk!
Bij ons in de buurt bestaan er zelfs geen "gratis" bijrijd paarden.
Dat is allemaal of delen in de kosten of inderdaad delen in de lasten.

Dat is bij ons in de buurt idd ook vaak, ik hoef geen bijdrage te vragen omdat mijn pony's op een weiland staan met schuilstal dus heb niet veel kosten wat betreft de stalling.
Mijn bijrijdster is ong. 2 uur per week bezig met het schoonmaken van de wei, maar als ik bijv. een bijdrage zou vragen zou ze veel langer bezig zijn om dat te verdienen ( krantenwijk is nl geen vetpot)
Bovendien doe ik het meeste werk toch zelf, ik ga iemand niet met meer werk opzadelen als nodig is.

hilde66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:40

ik heb met de eigenaresse van mijn verzorg/bijrijdpony's afgesproken dat ik sowieso 1 kruiwagen mest van het land afhaal of de boxen doe
(hangt ervanaf wat nodig is), verder voer ik ze, watertonnen schoonmaken/bijvullen zet ze op stal
(als ik er aan het einde van de dag ben)
en vaak nog wel kleine klusjes.
Ik hoef verder niets te betalen en ik ben tevreden met deze regeling.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:52

Vind ik helemaal niet teveel..

Voordat Puk die ik nu heb van mij werd,
en ik hem dus verzorgde..

Moest ik voeren van maandag tot zondag avond..
Echt elke avond dus..

En voeren op zaterdag en zondag ochtend..

Plus als ik voerde, ook gelijk mesten en water bijvullen !!

Dus vind dit echt redelijk,
is helemaal niks teveel gevraagd.. Lachen

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:00

vind ik zeker heeel redelijk.....ik wou dat ik gratis mocht rijden...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:06

Is heel redelijk hoor.
Verzorgen is niet alleen maar erop rijden.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:06

Heel redelijk hoor!
Nu is het niet meer nodig aangezien alles gedaan word, maar toen mijn pony's nog met z'n tweetjes stonden moest de verzorgster ook water verversen e.d. En nu mag mijn verzorgster af en toe helpen met zadel invetten bijvoorbeeld.

Stumpertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:07

Héél redelijk!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:19

Ik vind het heel redelijk!

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 20:24

Dat leek mij dus ook alleen denkt mijn bijrijdster daar anders over, die vindt het onredelijk dat ze 2 uur bezig is met de wei schoonmaken omdat ze vaak maar 2 dagen kan komen. Maarja, het probleem is dan haar tijd want ze mag in principe iedere dag komen en rijden.
Vandaar dat ik graag wil weten hoe jullie daar over denken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:31

Ik vind dat je gelijk hebt. Ik heb een bijrijdpony, en ik rijd elke dag, eigenaresse is d'r bijna nooit meer, maar heeft zeg maar officieel 3 dagen. Ik betaal de helft stalgeld (75€) en ik heb haar eigenlijk helemaal voor mezelf.. Dus die wei uit laten mesten, is echt niet erg hoor, als ze verder niks betaald!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:58

Ik vind het ook hartstikke redelijk hor, je hebt altijd lusten en lasten, dus ik vind het gewoon normaal dat je ook weleens iets moet opruimen o.i.d

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:16

Vindt dit erg normaal hoor!!

Ik hoef voor mijn bijrijdpaard eigelijk helemaal niets te doen, maar omdat ik er toch haast alle dagen ben heb ik met de eigenaar afgesproken dat ik, op het voeren na dat doet hij zelf, alle andere zorg op mij neem, dus mesten, buiten zetten, erbij zijn als de smit/veearts komt etc. De eigenaar zegt ook altijd tegen mij dat het 'mien peerd' is, en dat klopt ook wel, alleen uiteindelijk op papier dus niet Knipoog

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:52

Ik vind het ook NIet te veel gevraagd van je.
Als je paarden op stal zouden staan dan zou ze toch ook moeten mesten.
Althans mijn verzorgster doet alle voorkomende dingen.Ze moet dus ook mesten als ze er is.
Ze maakt immer gebruik van je paard en daar horen zulke dingen 1maal bij.
Oke je hebt sommige stallen ed wara het gedaan wordt maar is dat niet zo dan zal je het zelf moeten doen.Ook je verzorgster.Zij is tenslotte verantwoordelijk voor je paard als jij er niet bent.
Zo zie ik het hoor.

Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 02:41

Als ze ervoor zou betalen zou ik haar niet laten meehelpen, maar aangezien ze gratis rijd vind ik het helemaal niet onredelijk om haar te laten helpen.
Voor niets gaat de zon op toch Lachen
Toen ik nog verzorgpony's had moesten we ook de wei opruimen, dat vond ik niet meer dan normaal.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 04:05

Heel redelijk, kom op zeg, ze mag er wel wat voor doen hoor!

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 08:17

Mijn bijrijdster mag ook gratis rijden. Zij hoefde van mij niets te doen, maar wil graag ook de lasten en niet alleen de lusten van een bijrijdpaard en dus heeft ze aangeboden om ook de stal uit te mesten. Zij kan vanwege haar financiele situatie niet meebetalen, maar anders zou ze het waarschijnlijk uit zichzelf wel doen. Ik vind het veel belangrijker dat ze goed is voor mijn paard, dus als ze haar af en toe iets lekkers toestopt ben ik al heel tevreden. Dat ze met rijden nog niet zo ver is als ik eigenlijk had gehoopt neem ik dan maar op de koop toe. Dat gaat vanzelf wel beter. Ook nu mijn paard op het ogenblik niet bereden mag worden blijft ze ons trouw helpen.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 11:55

Vinia schreef:
Mijn bijrijdster mag ook gratis rijden. Zij hoefde van mij niets te doen, maar wil graag ook de lasten en niet alleen de lusten van een bijrijdpaard en dus heeft ze aangeboden om ook de stal uit te mesten. Zij kan vanwege haar financiele situatie niet meebetalen, maar anders zou ze het waarschijnlijk uit zichzelf wel doen. Ik vind het veel belangrijker dat ze goed is voor mijn paard, dus als ze haar af en toe iets lekkers toestopt ben ik al heel tevreden. Dat ze met rijden nog niet zo ver is als ik eigenlijk had gehoopt neem ik dan maar op de koop toe. Dat gaat vanzelf wel beter. Ook nu mijn paard op het ogenblik niet bereden mag worden blijft ze ons trouw helpen.

Dat vind ik ook, bovendien doe ik toch het meeste.
Ik baal er echt enorm van en er zijn al een paar dingen voorgevallen die niet echt leuk zijn tegenover mij en m'n pony's:
- Toen m'n 1e pony afgekeurd werd bij de aankoopkeuring, ging ze spontaan op een andere pony op stal rijden, terwijl mijn pony geen druppel water in z'n drinkbak had!!
- Toen ik Iuno nog maar net had was ze ineens heel erg kreupel, ik kwam bij de wei en ze stond nog maar op 3 benen! Dus ik m'n pony 2 keer per dag afgespoten en het wondje ingesmeerd met betadine, en zij liet ineens een week niks van zich horen. Totdat ze op msn kwam en ik bij mijn naam had staan dat ik die zondag weer kon gaan rijden, toen belde ze ineens op dat ze zondag wel kon Bloos!
- In diezelfde tijd hoorde ik van een vriendin dat ze op haar advertentie had gereageerd en dat ze een verzorgpony zocht, terwijl ze Iuno verzorgde, 1 week niets van zich liet horen en bovendien niet eens genoeg tijd heeft voor Iun Boos!

Het verzorgstertje van m'n shet die mailt altijd dat ze het leuk vond om mee te gaan ( zij is nl nog vrij jong en kan niet alleen naar m'n shet dus gaat vaak met mij mee, dan haal ik haar op en breng haar thuis), dat ze zin heeft om de volgende keer mee te gaan, neemt appeltjes, wortels ed mee voor alletwee m'n pony's, kortom dat gaat superleuk en ze is super enthousiast!! Terwijl m'n andere bijrijdster nooit iets lekkers of id meeneemt voor m'n pony's, ze pakt gewoon de snoepjes die ik voor ze heb gekocht. Het gaat mij ook helemaal niet om die snoepjes maar gewoon om het gebaar dat je iets voor je verzorgpony over hebt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:05

Tsja, klinkt niet echt als een ideale verzorgster voor je pony's. En ik zou haar daar ook zeker op aanspreken. Want jij als eigenaar hebt daar het recht toe.
Er zijn ongetwijfeld vele meisjes die in de rij staan om je pony te verzorgen. Toen ik vroeger als ukkie op zoek was naar een verzorgpony, dacht ik dus dat ik ze alleen mocht verzorgen (borstelen en soms een stukje mee lopen), toen ik er ook nog op mocht rijden, was het helemaal geweldig. Maar ja, de eigenaresse van de pony was niet zo geweldig en gaf mij overal de schuld van, dat ze kreupel werd enzo. Maar da's heel ander verhaal.
Ik zou haar hier zeker op aanspreken, en zeggen dat het anders moet, of dat ze maar weggaat. Ik zou ook zeker vragen of de dingen die je gehoord hebt, wel waar zijn. Misschien was ze die week dat je pony kreupel was wel ziek.. Bloos

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:09

Natuurlijk kun je dat vragen. Als bijrijder zou ik me zelfs bezwaard voelen, als ik niks zou doen.