weghooi slecht???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejuno

weghooi slecht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 21:56

hallo,

wij wouden zo'n hooi kopen in zo'n grote rol.
maar dat komt van langs de weg, nu heeft men vader van iemand gehoord dat je dat niet moet kopen want dat is slecht voor je paard want er zitten ''giftige stoffen '' in van de auto's.
klopt dit?

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:57

niet dat ik weet

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:05

Als je hooi wil kopen dat langs de weg heeft gestaan zitten er wel allemaal uitlaatgassen in... En wie weet wat voor troep( al het afval dat er ligt) er tussen zit...

Ik zou het zelf persoonlijk niet kopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:22

Bermmaaisel valt onder het chemisch afval, het is zelfs strafbaar om het te gebruiken. Het moet ook op een speciale manier vernietigd worden in de afvalketen. Reden is dat er door de uitlaatgassen zich een grote hoeveelheid aan dioxine en zware metalen in bermmaaisel bevinden.

[Ik werk zelf op de afdeling Milieu en Water van provincie Gelderland. Ik heb het bij mijn collega, die juridisch aanspreekpunt is, nagevraagd.]

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:39

Dit soort hooi heeft m'n pony bij de vorige eigenaar ook gehad. Echt troep. uitlaatgassen, heel veel afval. daarbij weet je ook niet of er schadelijke planten zoals jacobskruiskruid in het hooi gedraaid zit.

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:56

Ik zou het ook niet geven aan mijn pony. Kan misschien wel geodkoop zijn, maar zou niet het risico willen lopen dat mijn pony er iets van opliep

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 22:59

okee, nu we het allemaal gehoord hebben blijven we dan ook gewoon bij het hooi wat we normaal gebruiken (weihooi)

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:08

Lijkt me idd erg verstandig, dat bermhooi lijkt me niet echt gezond
voor je paardje.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:33

Zit zóveel lood in. En wat denk je van blikjes, sigarettenpakjes enz.

Wij hebben ook hooi uit het eigen weiland, weet je tenminste dat het goed is voor je paard. Lekker blijven voeren wat je al doet Knipoog

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:02

Heeelemaal mee eens! Niet kopen die troep!!
Misschien goedkoper dan 'gewone' hooi, maar uiteindelijk is goedkoop dan wel duurkoop (veearts...)

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:28

hoi, ik heb het hooi gezien van iemand anders die het wel had gekocht maar daar zat verder geen rommel in enzo.
kan het dan nog slecht zijn?

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:29

met rommel bedoel ik blikjes enzo of ''grof gras''(weet niet hoe k het moet noemen)

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:30

zal binnekort ischien nog welles een foto maken. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:32

ilovejuno schreef:
hoi, ik heb het hooi gezien van iemand anders die het wel had gekocht maar daar zat verder geen rommel in enzo.
kan het dan nog slecht zijn?

Dan ben ik wel benieuwd wie dergelijk hooi verkoopt. Of zijn er soms van die idioten die dat spul jatten en dan doodleuk gaan verkopen??
Dat spul is chemisch afval en wordt onder streng toezicht vernietigd. Je bent gewoon vet in overtreding als je dat spul op je erf haalt. Door alle roet en uitlaatgassen van auto's is dat hooi sterk verontreinigd. Dus dan moet je wel een gaatje in je hoofd hebben om je paard dat op te gaan voeren. [of je moet een hekel hebben aanje paard Schijnheilig ]

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 00:39

niet dat ik het ga kopen hoor (mag ik nog niej eens van me vader Tong uitsteken )
maar ik wou gewoon weten of het waar was van die gassen maar dat is dus wel, dan gaan we het zeker niet kopen Lachen

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:40

vroeger stond ik op n stal met me pony kregen ze ook altijd berm hooi.
ik heb er dit tussenuitgevist
-dooie muis
-heel veel prikkeldraad
-glasscherven
snoeppapiertjes
-gewoon papier en plastick
ik was het opeen gegeven moment zo zat dat ik zelf maar hooi ben gaan kopen.
mijn pony had nm ook nog bronchitus dan is berm hooi ook niet echt bevoordelijk.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:53

Vergeet vooral de giftige plantjes niet!!!!! sint jacobkruid en dat soort ellende

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 00:53

ie, ik zou niet graag willen dat men pony z'n mond/keel openhaalt aan zon glasscherf Boos!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:59

ik heb het gelukkig ook nooit bij mij in de ruif gevonden maar wel bij medestalgenootjes.
dit kwam ook omdat ik het hooi nat maakte ivm hoesten,en ik dus het hooi van top tot teen chekte op dingen die er niet in hoorde.
bermhooi is echte troep

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 01:02

Niet doen!
Bij een vriendin van mij hebben ze ook zulk hooi gekocht en dat heeft ze een paard en een koe gekost, ze zijn allebei naar de slacht gegaan omdat ze anders heel erg langzaam dood zouden gaan...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 05:42

Jippie schreef:
Dan ben ik wel benieuwd wie dergelijk hooi verkoopt. Of zijn er soms van die idioten die dat spul jatten en dan doodleuk gaan verkopen??
Dat spul is chemisch afval en wordt onder streng toezicht vernietigd. Je bent gewoon vet in overtreding als je dat spul op je erf haalt. Door alle roet en uitlaatgassen van auto's is dat hooi sterk verontreinigd. Dus dan moet je wel een gaatje in je hoofd hebben om je paard dat op te gaan voeren. [of je moet een hekel hebben aanje paard Schijnheilig ]

volgens mij is dit niet helemaal juist, bermhooi wordt/werd ook gebruikt om onder het bouwland te brengen. boeren krijgen/kregen er zelfs subsidie voor Verward
ik zou het nooit voeren aan mijn paard, het is puur vergif en er kunnen nog gevaarlijke dingen in zitten ook, zoals glas. Boos!
gewoon normale baaltjes hooi kopen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 09:58

luxje schreef:
volgens mij is dit niet helemaal juist, bermhooi wordt/werd ook gebruikt om onder het bouwland te brengen. boeren krijgen/kregen er zelfs subsidie voor Verward

Ik weet alleen dat er vanuit VROM momenteel wordt gewerkt aan een vrijstelling van oogstrestanten en een deel van het berm/slootmaaisel en tarragronden als afvalstof en daardoor weer teruggebracht zouden mogen worden op het land. Maar bermmaaisel dat gewonnen is lang drukke verkeersaders zal nog altijd chemisch afval blijven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:37

Nog een probleem hooi: gewonnen uit landerijen, in het zuiden( nog wel) des lands waar veel Eikenbomen in de buurt staan. Blijkt dat daar de naalden van de eikenprocessie rups in kunnen zitten en dat geeft een vreselijk nare reactie bij mens en dier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:41

bermhooi zit vaak jacobskruid in

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:43

Ik zou er niet aan beginnen, algemeen bekend is dat dit soort hooi veel troep bevat en ook niet onder de beste omstandigheden in balen is gedraaid.

Gezien bovenstaand bericht ben ik blij dat mijn paard alleen kuil/hooi krijgt van de weide van de boer zelf, ver van de (snel)weg en eikenbossen