Zucht...paard met energie teveel + voervraagje!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Zucht...paard met energie teveel + voervraagje!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 10:59

Hoi,

Mijn vierjarige merrie is de laatste tijd nogal hyperactief. Zoals gister heeft ze eerst 3 kwartier in de molen gestapt terwijl ik dr stal deed. Vervolgens heb ik dr opgezadeld en ben eerst gaan longeren, toen was ze wel braaf, dus ben ik na een klein half uurtje opgestapt. Toen ik er eenmaal opzat gingen die oortjes naar voren en ging ze als een stoomtrein door de bak heen, niks mis mee. Tot ze het na een kwartier weer eens nodig vond om er in volle galop vandoor te vliegen. Normaal rijd ik dan gewoon door, maar aangezien ik er van de week al twee keer op deze manier afgedonderd ben, ga ik niet zitten afwachten tot het een keer echt fout gaat (ze gaat dan op een gegeven moment echt supergemeen bokken). Dus ben ik afgestapt, heb de longeerlijn weer gepakt en heb dr nog een kwartier gelongeerd, madam ging weer helemaal uit dr dak alsof ze drie dagen dr stal niet uit was geweest (dat is natuurlijk niet zo Knipoog ) Vervolgens ben ik weer opgestapt en heb ik nog een half uurtje heerlijk gereden. Al met al heeft madam bijna twee en half uur gelopen voor ze een beetje normaal kon doen.

Nu komen er een aantal mensen naar me toe die zeggen dat ik haar teveel voer geef, niet omdat ze te dik is, maar omdat ze zo energievol is.
Maar ik weet niet hoor...sinds ik dit voerschema heb, zit ze echt zuper in dr vel. Ze heeft een megakorte vacht, ik hoef niet een te denken aan scheren, want er valt niks te scheren Knipoog en ze glimt als een spiegel, ze begint voller te worden, spieren te ontwikkelen en sterker te worden in haar bewegingen. Moet ik dat er allemaal bij in laten schieten omdat ik dr op deze manier niet aankan? Moet ik dat echt van haar voer in gaan houden...dat is toch onzin???

Overigens is ze 4 jaar, 1.73 groot, dan is 3 kilo biks, 2 kilo haver en 1 kilo kruidenmuesli op een dag (alleen op dagen als ze werkt) als ze niet werkt krijgt ze 1,5 kilo biks, 1 kilo haver en 1/2 kilo muesli op een dag. Dat is toch niet teveel voor een paard dat volop aan het ontwikkelen is?
Hoe zouden jullie dit oplossen?

Ik moet er overigens nog even bijzeggen dat ik totaal niet bang ben om erop te gaan. Dus ik hoef geen reacties van: 'je kan beter niet op een vierjarige gaan zitten als je bang bent' daar heb ik namelijk niks aan Knipoog

Groetjes Lisette en een (TE) energievolle Tiffany
Laatst bijgewerkt door jarrah op 12-11-04 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:01

Misschien de haver er af halen? Als ze al zo fris is heeft ze dat echt niet nodig.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:05

Hoi,

Ik denk wel dat het te veel is... Ik zou haar op twee keer 1 biks en een half Müsli zetten... En na het rijden één kg van bijv.. müsli of kruidenmüsli..

Of probeer anders eens horsevlok.. DIt is voer dat wel aanzet lichamelijk. Lachen maar niet in energie...

pas op dat je je paard niet aan 't overvoeren gaat..

Groetjes joyce

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 11:08

Letizia schreef:
Misschien de haver er af halen? Als ze al zo fris is heeft ze dat echt niet nodig.

Ik moet ook nog even zeggen dat ze hiervoor niet vooruit te trappen was, dus zonder die haver is het juist weer echt een slome bok Scheve mond
Daarom vind ik het juist zo moeilijk, maar ik denk eigenlijk dat ik maar op zoek ga naar een middenweg tussen de soorten voer.
Tussen die uitspattingen door loopt ze overigens wel echt de sterren van de hemel, veel beter ook dan voorheen, toen ik nog niet dat andere voer gaf OK dan!

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:13

Haha, lijkt mijn paard wel op die leeftijd! *LOL*
Die had ook altijd van dat soort grapjes.

Maar idd, je voert best veel, nu is het ook wel een groot paard maar dan nog. Ik weet niet of je haar heel intensief rijd?
Misschien kun je proberen wat minder haver en kruidenmix te geven, kijken of dat helpt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:13

Dan moet je een tussen weg gaan zoeken, misschien is de 2 kilo teveel en niks te weinig, eerst eens 1kilo geven, houd er ook rekening mee dat het op het momment ook fris is buiten, daar kunnen paarden ook erg jolig van worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:17

Ik denk dat je ook teveel voert. Bij elkaar 6 kilo. Die van mij is 1.84, zit volop in de training en krijgt 5 kilo (en daar nog hooi bij).

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:33

Ik heb altijd gehoord dat haver best energierijk is.. als je dat dus niet (of minder voert) kijk of dat beter gaat!!!

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:45

Ik zou idd proberen de haver en evt de meusli te halveren.
Bix zou ik zo houden, en ik zou voorlopig even blijven longeren voordat je erop gaat Haha!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 11:49

Marijke82 schreef:
Ik zou idd proberen de haver en evt de meusli te halveren.
Bix zou ik zo houden, en ik zou voorlopig even blijven longeren voordat je erop gaat Haha!

Haha, ja dat longeren dat blijf ik voorlopig nog wel even doen.
Misschien dat ik nog wel even Rien en Inge opbel om het te vragen wat voer betreft, want ik had samen met Inge dit voerschema gemaakt

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:52

Dat vind ik een goed idee, ik denk dat hun er meer kijk op hebben dan wij Haha!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:00

pffff.... wat een voer!

denk dat je het beste advies al gehad hebt, dus minderen, maar toch even zeggen dat ik het ermee eens ben Haha!
die van mij, 1.70 en 10 jaar, krijgt als recreatiepaard ongeveer 2x 1,5 kilo bix, in de winter meestal een kwart mix erbij... en dan gewoon een aantal plakken hooi. (3-4)
dat scheelt wel even op wat die van jou krijgt! maar ik weet natuurlijk niet wat je ermee doet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:12

ik vind t ook veeeeeeel te veel...
op werkdagen krijgt ze maar liefst 6 kilo aan krachtvoer!!!
ook al is ze nog wat aan het groeien, 3-4 x per dag hooi, en 2x per dag 3/4 tot 1 kilo krachtvoer..

vergeet niet dat ook muesli en ook haver krachtvoer is..

vitamines krijgt ze zat en energie dus ook heel veel.
geef haar maar 2x per dag een kilo gewoon normaal brok, je zal merken dat ze na een week of drie veel makkelijker is. ( die energie heeft ff tijd nodig om eruit te gaan) ze krijgt echt genoeg voedingstoffen uit die 2 kilo.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:01

wow ik gaf een kleine 1,5kg kracthvoer (= biks en muslie)
komt de veearts een spuitje tegen de griep zetten en zegt gij dat ze teveel krijgt nu is het max 1 kg
ze zit wel overdag in haar weide en max 2 uurtje in een gevette weide die al afgegeten is door de koetjes.

ps ze is 4 jaar

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:03

ellepel schreef:
ik vind t ook veeeeeeel te veel...
op werkdagen krijgt ze maar liefst 6 kilo aan krachtvoer!!!
ook al is ze nog wat aan het groeien, 3-4 x per dag hooi, en 2x per dag 3/4 tot 1 kilo krachtvoer..

vergeet niet dat ook muesli en ook haver krachtvoer is..

vitamines krijgt ze zat en energie dus ook heel veel.
geef haar maar 2x per dag een kilo gewoon normaal brok, je zal merken dat ze na een week of drie veel makkelijker is. ( die energie heeft ff tijd nodig om eruit te gaan) ze krijgt echt genoeg voedingstoffen uit die 2 kilo.

Maar het is wel een paard dat nog in de groei is Ik zou de haver halveren, en de rest ook iets minder geven, je merkt het snel genoeg in haar gedrag.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:06

Haver er af, die van mij reageerd er ook zo sterk op

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 14:40

ellepel schreef:

2 kilo?? Wow! voor een jong/groot sportpaard wat volop in de groei is??
De eerste maanden dat ik dr had heeft ze op drie kilo biks per dag gestaan, maar ze ging helemaal invallen, raakte al dr spieren kwijt, glom niet meer en was niet vooruit te branden.
Ik snap heus wel dat ze dan na een week of drie veel makkelijker is, maar dat houd in dat ze dan niet genoeg voedingstoffen binnenkrijgt om de energie op te brengen om gek te gaan doen. Een topsporter kan toch ook niet optimaal presteren op twee sneetjes brood met kaas per dag? of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:45

okee even opnieuw:
hoeveel hooi krigjt ze?
hooi zit veel in en worden ze voller van zonder teveel energie. heb je de mogelijkheid om dat meer te gaan voeren?

doe de haver eens terug naar 2x een halve kilo, doe de kruiden muesli de deur uit en geef haar gewoon wel die drie kilo biks...
probeer dat eens een tijdje
en een topsporter eet niet veel hoor, die eten juist vaker, maar beslist niet veel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:09

ik zou de biks zo laten, en de rest halveren
zo krijgt ze toch nog haver binnen, maar niet zoveel, hetzelfde van de meuli
wel afbouwen!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 15:11

ellepel schreef:
okee even opnieuw:
hoeveel hooi krigjt ze?
hooi zit veel in en worden ze voller van zonder teveel energie. heb je de mogelijkheid om dat meer te gaan voeren?

doe de haver eens terug naar 2x een halve kilo, doe de kruiden muesli de deur uit en geef haar gewoon wel die drie kilo biks...
probeer dat eens een tijdje
en een topsporter eet niet veel hoor, die eten juist vaker, maar beslist niet veel.

Tiffany krijgt ongeveer 1 grote plak hooi op een dag (staat gelijk aan ongeveer 4 kleine plakjes) dus dat lijkt mij wel voldoende.
Verder krijgt ze nu drie keer dag eten, sochtends en savonds krijgt ze 1 kilo biks, 3/4 haver en 1/2 muesli. Na het werken krijgt ze dan nog eens 1kilo biks en 1/2 haver. Dus ik denk dat ik dat ik ga beginnen met na het rijden alleen biks en sochtends en savonds 1/2 ipv 3/4.
Voor de rest ga ik het denk ik voorlopig even hetzelfde houden, want dan kan ik kijken of het ECHT die haver is waar ze zo op reageerd.
En wat die topsporter betreft; ik doelde ook niet op de hoeveelheid, maar op de samenstelling Knipoog

Heel erg bedankt voor de reacties OK dan!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:14

Komt ze ook nog buiten dan? Een paard wat totaal 6 kilo krijgt en het moet doen met 3/4 uur beweging zal inderdaad snel hyper worden Scheve mond
*mijn paard staat buiten en krijgt 2 kilo bix + 1 handje muesli*

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:37

Misschien toch meer ruwvoer gaan geven en minder krachtvoer.

Ik heb er een volop in het werk net nog wel in de groei (vorig jaar nog volop ) en hij loopt op 1,5 kg muesli per dag. Als ik 2 kilo voer dan springt hij al over het dak heen. En hij staat ook nog overdag buiten en kan ook daar zijn energie kwijt. Feit is wel dat hij ruim voldoende ruwvoer krijgt aangeboden.

Maar verschil is tussen topsport en je paard gaat nog niet op, ten eerste daarvoor is hij nog te jong, ten tweede paarden zijn gewend veel te lopen dus echt topsport bedrijft hij nog niet. Moet je eerder aan gewoon sporten denken.

Dus ik zou minderen met krachtvoer en meer ruwvoer gaan voeren.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 15:38

Tomaatje schreef:
Komt ze ook nog buiten dan? Een paard wat totaal 6 kilo krijgt en het moet doen met 3/4 uur beweging zal inderdaad snel hyper worden Scheve mond
*mijn paard staat buiten en krijgt 2 kilo bix + 1 handje muesli*

Ze krijgt sowieso 1,5 uur per dag beweging, waarvan 3/4 uur intensief trainen.
Een aantal dagen in de week staat ze daarnaast ook nog los, maar niet elke dag

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:45

En 't heeft er ook niet mee te maken dat 't kouder wordt?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 17:09

Tomaatje schreef:
En 't heeft er ook niet mee te maken dat 't kouder wordt?

Dat zou idd ook heeel goed kunnen
Ik denk dat het gewoon een combinatie is van dat ze gewoon lekker in dr vel zit en dat het kouder word. Ik denk dat dat voer maar gewoon een bijzaak is.