Mijn vierjarige merrie is de laatste tijd nogal hyperactief. Zoals gister heeft ze eerst 3 kwartier in de molen gestapt terwijl ik dr stal deed. Vervolgens heb ik dr opgezadeld en ben eerst gaan longeren, toen was ze wel braaf, dus ben ik na een klein half uurtje opgestapt. Toen ik er eenmaal opzat gingen die oortjes naar voren en ging ze als een stoomtrein door de bak heen, niks mis mee. Tot ze het na een kwartier weer eens nodig vond om er in volle galop vandoor te vliegen. Normaal rijd ik dan gewoon door, maar aangezien ik er van de week al twee keer op deze manier afgedonderd ben, ga ik niet zitten afwachten tot het een keer echt fout gaat (ze gaat dan op een gegeven moment echt supergemeen bokken). Dus ben ik afgestapt, heb de longeerlijn weer gepakt en heb dr nog een kwartier gelongeerd, madam ging weer helemaal uit dr dak alsof ze drie dagen dr stal niet uit was geweest (dat is natuurlijk niet zo
) Vervolgens ben ik weer opgestapt en heb ik nog een half uurtje heerlijk gereden. Al met al heeft madam bijna twee en half uur gelopen voor ze een beetje normaal kon doen.Nu komen er een aantal mensen naar me toe die zeggen dat ik haar teveel voer geef, niet omdat ze te dik is, maar omdat ze zo energievol is.
Maar ik weet niet hoor...sinds ik dit voerschema heb, zit ze echt zuper in dr vel. Ze heeft een megakorte vacht, ik hoef niet een te denken aan scheren, want er valt niks te scheren
en ze glimt als een spiegel, ze begint voller te worden, spieren te ontwikkelen en sterker te worden in haar bewegingen. Moet ik dat er allemaal bij in laten schieten omdat ik dr op deze manier niet aankan? Moet ik dat echt van haar voer in gaan houden...dat is toch onzin???Overigens is ze 4 jaar, 1.73 groot, dan is 3 kilo biks, 2 kilo haver en 1 kilo kruidenmuesli op een dag (alleen op dagen als ze werkt) als ze niet werkt krijgt ze 1,5 kilo biks, 1 kilo haver en 1/2 kilo muesli op een dag. Dat is toch niet teveel voor een paard dat volop aan het ontwikkelen is?
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Ik moet er overigens nog even bijzeggen dat ik totaal niet bang ben om erop te gaan. Dus ik hoef geen reacties van: 'je kan beter niet op een vierjarige gaan zitten als je bang bent' daar heb ik namelijk niks aan

Groetjes Lisette en een (TE) energievolle Tiffany

maar niet in energie...
Ik zou de haver halveren, en de rest ook iets minder geven, je merkt het snel genoeg in haar gedrag.
voor een jong/groot sportpaard wat volop in de groei is??