Blokspoor / Hamerspoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schaap

Blokspoor / Hamerspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:45

Welke is het scherpst?
Wie heeft ervaring met deze sporen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:48

Waarom wil je een scherpe spoor?

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:52

Ik wil het verschil weten.
Ik weet dat je je paard aan het been moet rijden en niet aan het spoor.
Maar als hij totaal niet reageerd op het been moet je toch iets om hem wakker te schudden. Ik prik hem niet lek ofzo maar ter ondersteuning van been = voorwaarts lopen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:57

Schaap schreef:
Ik wil het verschil weten.
Ik weet dat je je paard aan het been moet rijden en niet aan het spoor.
Maar als hij totaal niet reageerd op het been moet je toch iets om hem wakker te schudden. Ik prik hem niet lek ofzo maar ter ondersteuning van been = voorwaarts lopen.

En waarom probeer je het dan niet eerst met een normale spoor?
Je kan altijd nog scherper gaan als dat echt nodig is, maar als je al scherp begint en hij reageert straks niet meer, wat dan?
Ik zou je instructeur om hulp vragen.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:07

ik heb nu een normaal spoor. 1 met een vlakke kant zeg maar.
Maar als ik hem been geef krijg ik alleen maar een kreun te horen. Vandaar dat tegen mij werd gezegt van "probeer eens een scherpere spoor ter ondersteuning" Om hem even met zijn neus op de feiten te drukken dan been lopen is en niet kreunen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:08

Foute manier van denken. Been is lopen, geen reactie? Tik erbij.
Sporen horen in handen, cq aan benen van mensen die kundig genoeg zijn om te begrijpen dat het een verfijning van de hulp is, en geen vervanging voor correct drijven en niet te gebruiken bij gebrek aan reactievermogen van het paard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-11-04 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:09

Als hij kreunt, vind het neit klinken alsof dit paar dlekker in zijn vel zit,
en misshcien kan je beter met een zweepje rijden, en paar x goed bijtikken!
spoor is voor verfijnig van je hulp.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:10

Ik rij met een zweepje en normale sporen: been, geen reactie, scherpere inwerking en tik. Maar wat krijg ik te horen: een dikke kreun en meneer denkt van Loop lekker zelf. Hoe los ik dat dan op??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:12

Wat zou je denken van een hardere tik? En dan niet een keer, maar meerdere keren?

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:14

dit is een blokspoor

Afbeelding

dit is een hamerspoor,
heeft eigenlijk acheraan een vierkant stukje.

Afbeelding

verder welke is scherper,tja je kunt een spoor zelf zo scherp maken als je wilt Knipoog

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:23

Mijn paard is gewoon giga lui!!! Ik heb hem ook al eens een paar tikken achter elkaar geven, dan gaat ie wel versnellen, maar met zijn hoofd in de lucht enz.. Als ik weer verder ga met rijden zakt hij weer in dat super trage tempo en reageerd gewoon NIET meer. Ik rij overgangen bij de vleet! daar kan het niet aan liggen Hij reageerd gewoon niet. Daarom ben ik opzoek naar een scherpere spoor zodat hij weet dat been lopen is. Bij hem is been geven een vliegje op zijn buik en daar kreunt hij naar en niet zo zachtjes ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:29

Om te beginnen zou ik heb een keertje doorlichten, bloedonderzoek enz. Verder zou ik toch proberen om het te zoeken in het voer, en wat meer afwisseling van het werk. Maak eens een buitenrit, geef hem een week vrij?

Als je echt een scherpere spoor zoekt, neem een wielspoor met een klein wiel, en leer hem goed gebruiken. Een hamerspoor kan hele erge verwondingen aanrichten in de paardebuik (niet tot bloedens toe, maar onderhuids)

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:34

ik ben zijn voer al aan het aanpassen, heb net bericht gehad van PAVO dat waar ik afgelopen maandag mee begonnen was een goed patroon was.
(kan zijn dat sommige paarden loom worden van musli?)

Ik vond de hamerspoor er een beetje uitzien als een gewoon spoor, als je die achterkant zo ziet zijn ze beiden vlak. En een blokspoor?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:46

[VMR] De zachtste sporen..

En verder zou ik er een keertje iemand anders op laten rijden om te kijken of het door het paard komt, of een wisselwerking is tussen jullie twee.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:51

ik heb 2 personen op mijn paard gehad om te kijken of het aan mij lag ja of nee. Maar het ligt niet aan mij. Bij die anderen is hij ook zeer traag aan been. (o.a. mijn zusje heeft op hem gereden, L2 en nog iemand anders die Z1 rijdt. Hij geeft domweg geen reactie.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:51

Schaap schreef:
Ik vond de hamerspoor er een beetje uitzien als een gewoon spoor, als je die achterkant zo ziet zijn ze beiden vlak. En een blokspoor?

zie hier boven mijn voorbeeld plaatjes Knipoog

een hamerspoor heeft achter als het ware een vierkante,niet echt zo goed te zien op de foto helaas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:57

Afbeelding

Misschien zijn ze hier wat beter te zien. Nummer H is de Hamerspoor, en I de blokspoor.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:57

komt ie scherper in dan een normale spoor dan? Of niet? Ik zie het verschil niet zo. De hamerspoor heeft een bredere oppervlakte dan het normale spoor. Zo zie ik dat op het plaatje, en de blokspoor wijst naar beneden.

Wat maakt de hamerspoor zo scherp dan?

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:40

p.s. ik heb nu nr: B

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:02

Vind je B een normaal spoor? Ik wilde juist zeggen dat ik tijdelijk met hele scherpe sporen heb gereden en dat dat juist de sporen van B zijn!
Er is in mijn ogen niet mis mee om een paard eens flink te laten schrikken met een scherp spoor, sommige dieren zijn gewoon eigenwijs en hebben te weinig respect voor je been. Patos had dat op een gegeven moment onder de proeven, ze wist dat ik toch geen zweep oid had. Dit heb ik haar dus afgeleerd door een paar wedsrijden met scherpe sporen te rijden, nu rijd ik Z met spoortjes van 2.5 cm met grof wiel.
Maar bovenstaande kan je in mijn ogen alleen toepassen als het paard goed in zijn vel zit, het luie gedrag niet door rijtechnische problemen komt en je onder begeleiding bent van een bevoegd persoon.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 17:13

komt het schikeffect beter door met een blok of hamerspoor?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:16

Zoals ik al zei het spoor waar je nu mee rijdt is al genoeg voor het schrikeffect bij mijn paard, je paard is misschien niet in orde, ookal denk jij dat ie lui is, en ik weet niet of je goede instructrie hebt? Je moet namelijk niet zelf gaan experimenteren met sporen

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 17:20

ik heb goede les sinds kort (internationaal jurylid dressuur) en verder goede springles. Maar met springen trekt hij steeds meer op het houd aan en hij springt met de dag beter. Alleen dressuurmatig aan het been gaat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:25

Misschien moet je dan misschien even goed naar je paard kijken. Misschien vindt hij dressuurmatig werken maar niets en springen juist hartstikke leuk.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 17:31

Voor een hindernis trekt hij erop aan, tussen de hindernissen niet en de basis blijft dressuur en dat is juist wat totaal verkeerd gaat m.b.t. actie aan het been. (geen reactie)

Ik kom nu nog wel een b-parcour rond (Ik heb wel moeite om hem voorwaarts te houden maar het gaat) maar als er straks scherpe wendingen zijn en hij is niet aan het been heb ik een probleem.

Dat wil ik veranderen, hij moet wat veller reageren i.p.v. dat domme gekreun als ik hem been geef.

p.s. hij is lichamelijk helemaal in orde hoor.