Verbruik zaagsel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindaM

Verbruik zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:18

Ik heb een normale afmeting stal (2,5x3 ??). Hoe beginnen jullie met je box?
Wat ik nu doe is als volgt:

week 1: stal leeg maken en 2 nieuwe pakken zaagsel erin
Vervolgens elke dag drollen eruit en 1x per week nattigheid.
week 2: 1 pak zaagsel erin
week 3: 1 pak zaagsel erin
Vervolgens elke dag drollen eruit en aan het einde van de 3e week weer stal leeg maken en 2 nieuwe pakken zaagsel erin.

Mijn verbruik ligt dus nu op 5 pakken zaagsel per maand. Maar: ik vind in week 3 zijn stal al erg vies en er blijft weinig in.
Hoe doen jullie dat?

O ja, ik haal de drollen eruit met handschoenen, want ik ben een pietjeprecies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:21

Ik haal ook dagelijks het natte eruit
Kunnen ze dat niet meer door de hele stal heen lopen.

Ik heb verder geen officiele pakken, dus weet niet precies hoeveel ik gebruik, maar ik pleur er nieuwe in als ik vind dat het nodig is Lachen

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:26

Domme vraag, maar als ik het natte eruit schep neem ik ook veel 'schoon' zaagsel mee, hoe doe jij dat?

Morris

Re: Verbruik zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:26

LindaM schreef:

Ik het met zo'n plastic mest vork, elk keuteltje moet er uit, ik kan er ook niet tegen als er iets blijft liggen.
Verder strooi ik bij als ik vind dat het nodig is, soms met nat weer moet ik wat vaker bij strooien.
Ik gebruik nu twee baaltjes in de week.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:28

LindaM schreef:
Domme vraag, maar als ik het natte eruit schep neem ik ook veel 'schoon' zaagsel mee, hoe doe jij dat?

Met diezelfde mestvork, schraap ik het droge opzij, en natte schep je dan er uit. De zijkanten naar binnenhalen, en klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:31

Ik vind het persoonlijk wel meevallen hoeveel schoon zaagsel ik dan mee schep.
Maar wat ik dan weggooi, is pech gehad. Lachen
Ik vind hetzelf fijner als elke keer de natte stinkzooi er ook uit is.

En op de natte plek die ik dan weg heb gehaald, haal ik ander zaagsel uit de stal die ik op die plek leg en nieuw zaagsel op de schone plek waar ik het weggehaald had. (duh, wat een uitleg)

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:43

LindaM schreef:
Ik heb een normale afmeting stal (2,5x3 ??). Hoe beginnen jullie met je box?
Wat ik nu doe is als volgt:

week 1: stal leeg maken en 2 nieuwe pakken zaagsel erin
week 2: 1 pak zaagsel erin
week 3: 1 pak zaagsel erin
Vervolgens elke dag drollen eruit en aan het einde van de 3e week weer stal leeg maken en 2 nieuwe pakken zaagsel erin.

Mijn verbruik ligt dus nu op 5 pakken zaagsel per maand. Maar: ik vind in week 3 zijn stal al erg vies en er blijft weinig in.
Hoe doen jullie dat?

Misschien moet je in de eerste week 1 of 2 pakken extra strooien zodat je echt een dikke laag van 10-15 cm krijgt. Dan blijft het natte onderin. Dan hoef je ook niet elke maand de hele stal leeg te halen, maar slechts eens in de 2 of 3 maanden (wel dagelijks mest eruit, iedere week natte stukken eruit en 1x in de week nieuw pak).
Ik gebruik voor een paar paarden vlas en doe het ook zo. Werkt goed.

FiekeKendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:47

Ik heb een soortement potstal, dus zand onderin en geen stenen. Daardoor verdwijnt veel plas 'gewoon' in de grond en wordt het zaagsel niet erg vies. Ik maak maar een keer per jaar de stal helemaal leeg, de rest van de tijd strooi ik alleen op met zaagsel. Mijn paarden staan niet vast in de stal, ze kunnen in en uit lopen. Ik strooi ongeveer 1x per week een half pak zaagsel in de stal en ik haal alleen 1x per dag de drollen eruit. Ook met handschoenen, dat bevalt mij ook perfect!! Als ik met een lege stal begin, dus op het zand, gooi ik er een heel pak in en dan steeds opstrooien. Oh ja, mijn stallen zijn 3x3

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:52

Wiepie schreef:
Misschien moet je in de eerste week 1 of 2 pakken extra strooien zodat je echt een dikke laag van 10-15 cm krijgt. Dan blijft het natte onderin. Dan hoef je ook niet elke maand de hele stal leeg te halen, maar slechts eens in de 2 of 3 maanden (wel dagelijks mest eruit, iedere week natte stukken eruit en 1x in de week nieuw pak).

Dit inderdaad ook een mogelijkheid. Maar ik kan er niet zo goed als mijn paard steeds hoger komt te staan. Dit is mijn persoonlijke mening.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:56

Morris schreef:
Dit inderdaad ook een mogelijkheid. Maar ik kan er niet zo goed als mijn paard steeds hoger komt te staan. Dit is mijn persoonlijke mening.

In principe komt ie dan niet hoger te staan dan die 10-15 cm van het begin. Wat je er iedere week uithaalt aan mest en natte plekken gooi je er ook weer bij in de vorm van 1 nieuw pak in de week.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:00

Hmm, de mijne staat in een box van 3,5 bij 3,5 en ik verbruik nog geen halve baal krullen in de week! Moet er wel bij zeggen dat de mijne meestal overdag buiten staat en heel netjes is, poepen op 1 plaats en plassen op 1 plaats. En in het begin is er wel een laag van 1 pak in de stal gedaan, en de stal wordt nooit helemaal leeggeschept. Drollen met handschoenen weghalen zou ik dus ten eerste niet doen. In een drol zit ontzettend veel vocht, en waar er gepoept is ligt onder het bovenste laagje krullen (die meestal nog schoon zijn) een laagje vieze krullen. Wat ik altijd doe is de drollen met zo'n riek met dunne tanden eruit halen, dan schraap ik met een hark de schone krullen weg, en dan haal ik met de riek het onderste vieze laagje weg.
Als ik 1 keer in de week de stal grondig doe doe ik altijd de nog schone en droge krullen neerleggen waar mijn paard poept en plast, en in de rest van de stal schone krullen.

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:32

Wellicht een verschil in krullen en zaagsel? Mijn zaagsel is juist schoon onder de drollen! Alleen door de plasplekken en het lopen door de stal wordt het dus viezer. In de zomer gebruik ik ook veel minder, maar dan staat mijn paardje 8 uur per dag buiten, dus dat scheelt wel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:34

ik gebruikte 1 pak in de week voor dezelfde afmeting stal.
ik haalde elke dag de drollen en de erge natte plekken eruit. 1x per week grondig uitmesten, dus al het natte eruit. het vieze naar achteren scheppen, achterin niet een te dikke laag want dat is de mestplek. en dan voorin weer een nieuwe baal.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:38

Ik stond op zaagsel deze zomer: strooide 2,5 pak op en na een week halve pak erbij, na 2 weken de eerste natte plekken eruit en dan weer halve pak opstrooien. Met een hark kan je goed alles verdelen. Nu ben ik van het zaagsel afgegaan, omdat de paarden minder op de wei kunnen en uit frustratie dat mijn paard om 11 uur ipv 9 uur wordt buitenget gaat hij staan graven, rondjes lopen. Dus hij is er nu vanaf. Dit voorjaar gaat ie er weer op.
Vindt het zaagsel verder echt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:59

Ik heb vorige week een pak vlas en een pak zaagsel tegelijk in de stal gedaan en het door elkaar gemengd. Tot nu toe alleen nog maar de drollen eruit. Veel drogere stal als anders. Ik heb er zoveel in liggen dat ik om de dag de natte plek er uit haalde en elke week een pak zaagsel erin.

Ben dus begonnen met 3 pakken zaagsel ineens en elke week een pak erbij.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:18

ik zat voorheen altijd alles door elkaar te gooien om natte enzo te vinden Haha!
erna werd tegen mij gezegd dat ik het zo moest laten liggen,alleen wat bovenop lag (natte/drollen) eruit pakken,en het natte dan naar onder zakte en zo de bovenlaag droog bleef.

ben het erna zo gaan doen en de bovenkant bleef goed droog!

ik gooide elke week twee pakken zaagsel toch wel zeker erin.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:29

gewoon elke dag de stal doen.en niet alleen de drollen elke dag maar ook de plas!

ik doe elke dag de stal uit ik ben dik 3 kwartier bezig met die stal want elk drolletje of vuiltje moet eruit Haha!
en als ik zie dat ze op de grond begint te liggen doe ik er een pak zaagsel bij.
dat moet om de 3 dagen bij mevrouw Boos!

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:05

elke dag drollen met de mestvork eruit.
elke dag natten plek eruit.
Nieuwe krul erin ligt er aan qua hoeveelheid. Ik hou van een volle warme stal. De ene week is het 1 pak de andere week is het 2 pak.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:05

Het merk zaagsel verschilt ook veel, is mijn ervaring.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:25

Mijn inziens ligt het eraan hoeveel je in het begin er indoet (en hoe smerig je paard is en hoeveel jij eruit haalt).
Doe je er veel in, zodat het paard lekker warm staat (in de winter), dan zakt het natte naar beneden en blijft het bovenop schoon en droog.
Doe je er niet zoveel in (in de zomer) dan wordt het bovenop ook snel vies en moet je dus vaker de natte plekken eruit halen.
Dan schep ik de bovenkant eraf, naar een ander plekje in de stal, en doe het natte in de kruiwagen.
Later hevel ik dat droge weer terug naar de lege plek.
De drollen haal ik er iedere dag uit.
En dan zorg ik er meteen voor dat het weer gelijkvloers wordt in de stal, oftewel, zijkanten weer naar het midden halen.

Verder ongeveer eens per week doe ik het grondig, dus al het vieze eruit (drollen, natte plekken en vies maar nog droge krullen) en schep ik de hele stal om, zo krijg je meteen meer volume.

Verder haal ik de stal bijna nooit helemaal leeg, soms wel bijna helemaal, omdat het dan een zooitje is, maar wat nog schoon is, blijft in de stal (dat gaat achterin, waar ze poept en plast).
En dan gooi ik er 1 of 2 balen (krullen) bij in, ligt eraan hoeveel er uit is gegaan.
Aan halve balen doe ik niet, vind ik te lastig, dus of een hele baal of geen baal.

Verder kijk ik gewoon wanneer er weer een nieuwe baal bij inmoet, wordt de stal leeg, dan gaat er een nieuwe bij in, is er nog genoeg volume, dan blijft het zo.

Aan handschoenen begin ik trouwens niet, ik doe het met een aardappelriek (die heeft veel tanden, een stuk of 12 ofzo).

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:49

Toen mijn verzorgpony voor het eerst op zaagsel ging, hebben we een hele pak er in gegooid. Dat was wel voldoende.
Ikzelf haal elke dag de drollen er uit en ook het natte er uit. Gelukkig doet ze het allemaal op een hoop, dus wordt er waarschijnlijk minder zaagsel verbruikt als dat ze door heel haar stal poept en plast.
De eigenaar haalt iig de drollen er uit, of ze het natte er uit haalt weet ik niet. De eigenaar stooit ook elke dag op, niet een heel pak, maar zodat er een schoon laagje er weer ligt.
Persoonlijk vind ik dat onzin Bloos

Na het uitmesten zorg ik ervoor dat al het platgelopen zaagsel weer even opgeschud wordt, zodat het weer dik en zacht er uit ziet Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:40

Wiepie schreef:

Maar vlas is eigenlijk neit te vergelijken met zaagsel...
Als zaagsel nat is, blijft het nat en is het ook meteen verzadigd.

Bij vlas duurt het langer voordat het verzadigd is, bij ons krijgt het een
rode kleur als het verzadigd is, en dat is het zeker niet elke dag!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:45

LindaM schreef:
Wellicht een verschil in krullen en zaagsel? Mijn zaagsel is juist schoon onder de drollen! Alleen door de plasplekken en het lopen door de stal wordt het dus viezer. In de zomer gebruik ik ook veel minder, maar dan staat mijn paardje 8 uur per dag buiten, dus dat scheelt wel.

Tussen krullen en zaagsel zit geen verschil. Wij brabantse boeren (of ik brabantse boerin Tong uitsteken ) noemen het gewoon krullen.
Onder de drollen is het inderdaad schoon.....het bovenste laagje dan. Haal je dat eraf vind je toch een natte onderlaag!

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:55

ik begin altijd met het schone in een hoek te gooien, als je van schoon zaagsel een bergje maakt in de hoek en je legt telkens de volgende schep boven op de berg rollen de drollen naar beneden ( let op natte plekken en stukke niet) zo kun je de drollen van het schone schijden,
dan de natte plekken eruit en dan weer alles naar binne scheppen vergeet je nooit iets omdat je heel de stal op hoopjes gooit en mooi omgeploegd.

ik gooi er de eerste dag 2 pakken krul in en mest iedere dag uit de drollen en natte plekken gooi er aleen iets bij al ik vindt dat er te weinig in licht.
bij mij licht er meestsl zp'n 20 tot 30 cm krul in de stal veel weet ik maar licht het zacht en blijft het schoon ogen.
als ik veel tijd heb mest ik hem gewoon s'morgens en s'avonds
Laatst bijgewerkt door develsgirl op 11-11-04 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:56

haal er alles uit als het echt bruin wordt of een ander paard in die box komt en anders een keer in de 3 maanden (als je het goed bij houd oogt het nopoit zo vies)