Mijn paard wordt net als de voorgaande winters weer dunner. Nu had ik haar afgelopen zomer voor het eerst goed op gewicht, dus ze kan wel wat hebben, maar het liefst wil ik haar houden zoals ze nu is. Ze heeft genoeg dekens op om aan het zichzelf warmhouden geen energie te verspillen. Verder krijgt ze net zoveel kuilgras als ze op kan en ik voer haar nu iets meer brok. Ze krijgt 3 kilo havens dravers brok en 2 kilo havens reform muesli verdeeld over de dag. Verder voer ik haar nog lucerne bij. Als ze een zware training heeft gehad krijgt ze ook nog slobber.
Nu zat ik te denken over de volgende opties:
Ik ga haar maïsmeel bijvoeren. Ik ga haar pulp bijvoeren (dit moet je 24 uur weken, weet ik) Of ik koop het supplement weightbuilder (paardendrogist)
Ze word regelmatig ontwormd en ze is onderzocht door de DA maar die kon niks afwijkends vinden. Verder wil ik niet verder omhoog gaan in brok, want wat ze nu krijgt is ruim voldoende. Daarom zat ik ook aan maïs te denken, want voor zover ik weet zit daar maar heel weinig energie in. Ik hoor graag jullie mening en andere opties!:j
muiszje
Geplaatst: 10-11-04 11:39
hoe oud is ze? maismeel schijnt goed dikmakend te zijn, dus dat zou ik zeker proberen. fijn dat het niks afwijkends is, (is dit uitgewezen met bloedonderzoek?) succes
Suusjeher
Geplaatst: 10-11-04 11:40
Bij mijn vorige paard voerde ik haar ook maismeel om haar wat dikker te maken. Het werkte in ieder geval heel erg goed en werd naarmate ik haar meer voerde al een stuk dikker.
Pantykous
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 11:41
Ze is 10 jaar, dus geen oudje Wat de DA heeft ondervonden is inderdaad via bloedonderzoek. Ook is ze (net als elk half jaar) nagekeken door de tandarts. Dit is overigens wel een paard wat nooit dik zal worden, maar wel mooi op gewicht te krijgen is, wat ze dus ook zou moeten kunnen blijven.
Lenneke_
Geplaatst: 10-11-04 11:58
Mais maakt ze zeker dikker. Ik heb Anouar ook een tijdje mais gegeven omdat hij het zo lekker vond, maar na twee weken was hij tonnetje rond. Hij leek wel drachtig!
bibi76
Geplaatst: 10-11-04 12:01
Mais, daar heb ik nog nooit gehoort dat je paard daar dikker van werd Mijn paard krijgt extra hooi en dat gaat echt super goed
Leone
Geplaatst: 10-11-04 12:07
Mailmeel is zwaar verteerbaar en de kans bestaat dat je paard afvalt en niet aankomt.... Ik voor aan mijn 4 jarige maisvlokken (lijkt op cornvlakes) is ook mais maar dan lichtverteerbaar....
Daihyo
Geplaatst: 10-11-04 12:59
De paarden die ik reed kregen ook mais. Werkte perfect! Het geeft geen energie, maar is wel een dikmaker. Daarnaast wel het gewone voer dus voeren
Pantykous
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 13:08
ok, bedankt Mais zou dan dus inderdaad een aanvulling zijn op wat ze nu krijgt. Maar wat kan ik dan het beste voeren? Maismeel, gewone mais of maisvlokken? Iemand die het me uit kan leggen?
Daihyo
Geplaatst: 10-11-04 13:09
Wij hadden gewone mais. Met de rest heb ik geen ervaring...
Chrissetje
Geplaatst: 10-11-04 13:45
bietenpulp??
ellepel
Geplaatst: 10-11-04 13:48
5 kilo krachtvoer per dag????
waarom zo veel? loopt ze endurance ofzo? ik zou gewoon meer hooi gaan voeren, zoveel krachtvoer is helemaal niet zo goed, tenzij ze behoorlijk hard werkt, en ze alles kwijt kan.
je geeft zelf al aan dat ze deze zomer goed op gewicht was, komt door het gras denk ik, dus heel simpel: houd die hoeveelheid gras aan. maar omdat het nu niet meer kan, vervang je dat door hooi, kuil zou ikniet doen. gewoon goed hooi erbij voeren en ik weet wel heel zeker dat ze dan goed op gewicht blijft.
Titsia
Geplaatst: 10-11-04 14:13
Met maisvlokken zou ik oppassen, heb dat ook een tijd aan mijn paard gegeven, maar bijkomen deed hij niet. Toen eens aan de da gevraagd en die zei me dat ze van maisvlokken diarree kunnen krijgen en dus een omgekeerd effect kan krijgen...Wat ellepel zegt ben ik ook mee akkoord, geef haar wat meer hooi
never
Geplaatst: 10-11-04 14:42
hoi hoi
bij mijn draver heeft dat echt super geholpen. ik gaf heb 1 kopje per keer door het voer en ik had hem echt nar 2 maanden mooi opgewicht. Dan kun je langzaam gaan afbouwen. Mijn paard heeft het echt geholpen want ja hij kreeg toen hij in training stond. s'morgens 2 kilo haver 2 kilo brok en veel kuil s'midags 1 kilo haver 1 kilo brok sávond 3 kilo haver 1 kilo brok en veel kuil
hij werkte echt heel erg had en daarom kwam er geen gram bij. Nu ziet hij er echt lekker met dikke billen en een buikje uit dus ik zou het proberen als ik jou was
Anoniem
Geplaatst: 10-11-04 14:50
Maïs werkte bij mijn vorige paard eigenlijk totaal niet en je meot ook opletten omdat veel paarden er bultjes van krijgen onderhuids. Iet allemaal, maar komt wel veel voor. Bovendien zit in maïs redelijk veel energie en sommige paarden worden er wat onstuimig van.
Branca
Geplaatst: 10-11-04 15:26
Mijn paarden krijgen allemaal mais, is nl een boer die ze voert. Maar.... mijn hoefsmid wilde zijn paard verkopen. Hij had al van alles gedaan om 'm wat dikker te krijgen, stond hem niet aan, een slank paard. Nu is ie kennelijk gekeurd en wat bleek, dat beest was ziek. Verder niets van gemerkt, maar had artrose. Wat de precieze oorzaken zijn, weet ik niet helemaal.. maar een aantal. Beestje is ingeslapen... Klinkt cru.. wil helemaal niet alles over jouw paard zeggen, maar je ziet maar. Beestje was levendig genoeg enzo, merkte hij verder niets aan.
Pantykous
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 16:20
ze krijgt maar 3 kilo krachtvoer op een dag, en een muesli zonder haver, waar maar weinig energie in zit. Meer hooi/kuil heeft geen zin, dat eet ze namelijk niet op. Als ik haar teveel geef poept ze erover heen Wij hebben goeie kwaliteit kuil, daar blijft ze beter van op gewicht dan van hooi. (believe me I've tried ) De kwaliteit van het kuil is goed en het hooi dat ik voerde ook, dat heeft de DA gezegd.
Nolita
Geplaatst: 10-11-04 16:23
Ik hoorde laatst van iemand dat je maismeel niet droog kunt voeren (dus droog door het gewone voer heen). Weet iemand hier meer van, want volgens mij is het gewoon een urban legend....
Pantykous
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 16:30
ik denk dat ik er zowieso een papje van maak, mijn merrie is nog al lastig met haar eten verder weet ik het ook niet hoor
Suusjeher
Geplaatst: 10-11-04 17:17
Ik maakte voor mijn vorige paard er een papje van voor na het rijden, wat lekkere dingen er doorheen en ze smulde ervan. Ik maakte het aan met kokend water.
never
Geplaatst: 10-11-04 18:06
als je er een lekker papje van maakt eet ze het wel je kunt het proberen baat het niet dan schaat het niet
Pantykous
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 20:03
dat idee had ik dus ook, ik zal morgen gelijk een zak maismeel kopen!
never
Geplaatst: 10-11-04 20:09
hoi hoi
mijn vriendin cindytjhu die heeft nu ook een paardje die wat mager geworden is ik heb haar een halve zak gegeven want ik had nog wat over zij gaat het nu ook met maismeel proberen. laat even weten hoe het verder gaat oke
Preddy
Geplaatst: 10-11-04 20:15
Ik geef mijn draver nu ook maismeel, gewoon een lekker papje van maken met water, en daar zn bix doorheen! Hij vind het erg lekker, zn hele snuit zit altijd onder als ie klaar is! Ik voer het nu denk 4 dagen, als ik verschil zie laat ik het weten!
Pantykous
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 22:47
dat zou fijn zijn, jullie kunnen natuurlijk ook pben, hoeven we dat topic niet omhoog te halen