Paard loopt rondjes in box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Paard loopt rondjes in box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:53

Ik plaats dit voor een stalgenootje.

Haar paard loopt de hele tijd rondjes in de box, of ze nu alleen staat, of dat er paarden in de boxen naast haar staan... dat maakt niet uit...

Wat kan ze hier tegen doen?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:56

zorgen dat het paard zo min mogelijk op stal staat. Kan hij niet buiten met soortgenoten in een loopstal?
Als het paard dit gedrag al een tijdje vertoont dan heb je kans dat het inmiddels aangeleerd is en dat het nog erg moeilijk afgeleerd kan worden, meestal is de oorzaak verveling en/of stress.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:58

paardje kan nog wel overdag buiten (die van mij staat ook nog steeds buiten overdag... gaat voorlopig nog niet naar binnen), maar dat wil de eigenaresse niet meer. (geen idee waarom niet)...

Paardje doet dit idd al een tijdje...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:59

Nou dan kan ze hem misschien maar beter verkopen, sorry hoor zo iemand is toch geen paard waard!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:08

toen ik mijn shetje kocht deed hij dit ook heel erg
alleen niet in ze stal maar in de bak/wei begint hij ermee
ik heb er weleens 2 uur bij in de bak gezeten en hij bleef maar heen en weer lopen

nu hij vaak afwisseling heeft van stal naar de bak
even wandelen en dat soort dingen is hij ermee gestopt
ik denk ook dat dit een tik wordt door verveling

komt het paard wel elke dag ze stal uit?
heeft hij een speelbal in ze stal of hooi voor afleiding?
ik denk dat je toch in deze richting moet zoeken

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:11

Delphi2 schreef:
Nou dan kan ze hem misschien maar beter verkopen, sorry hoor zo iemand is toch geen paard waard!

uhhh.. Verward Verward
misschien heeft de eigenaresse daar wel een goede rede voor?

volgensmij is dat rondjeslopen ook een stalondeugd, net als weven. Evita heeft het ook een tijdje gedaan vroeger toen we nog op een andere stal stonden, ze had het niet zo naar haar zin in die stal en het gedrag is over gegaan toen ze in een andere box kwam te staan. misschien kan ze door middel van speeltjes/wilgentakken/meer ruwvoer het paard wat meer bezig houden met andere dingen. Anders kun je door dingen in de stal te hangen het rondjeslopen tegen gaan, maar daar heb je dan niet de oorzaak mee..

Diana_MabelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:15

Iets in het midden van de stal hangen bijvoorbeeld een skippy bal dan wordt ie gehinderd.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:17

Ireentjuh schreef:
uhhh.. Verward Verward
misschien heeft de eigenaresse daar wel een goede rede voor?

Is misschien een beetje kort door de bocht mijn reactie, maar als ik lees dat een paard de mogelijkheid heeft om overdag naar buiten te kunnen maar dat de eigenaresse dat niet wil dan vind ik dit erg vreemd, en als er een (medische?) reden is dat het paard nier naar buiten mag, dan is dat handig om dat er even bij te vermelden, maar dat maak ik uit dit topic niet op.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:20

waarom mag dat paardje niet naar buiten dan?
of weet je dat ook niet?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 23:23

geen idee Waterkippie....

De eigenaresse heeft al wel een voerbal met muesli in de box gelegd... maar het paardje heeft het nog niet helemaal door zei ze... Haha!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:31

hmm dat is wel raar dat ie dat niet door heeft. misschien moet ze het even voor doen Knipoog
ik zou toch ervoor kiezen om het paardje naar buiten doen, want volgens mij is dit gewoon verveling...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:35

Stalondeugd Zorgen voor veel afwisselingen, dan weer eens inde wei, dan op stal, af en toe wandelen, dan weer eens rijden of longeren. Zo veel mogelijk uit de box, en het normale stalritme onderbreken. het is vrees ik een hele nare gewoonte aan het worden voor dit paard (of het is het al Scheve mond )

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:04

Die van mij doet het alleen als zijn vriendinnetje uit haar stal gehaald word, er loopt dan gewoon een hoefslag door zijn stal.
Ik heb hem toen ongeveer 6 of 7 keer met zijn halster aan de voorkant vastgezet, zodat hij niet kon gaan lopen, nu is het zo goed als over, ikmoet niet inneens 2 paarden meenemen want dat vind meneer niet leuk Haha!

Natuurlijk een ander verhaal, maar ik vind het ook een beetje stom dat haar paard niet naar buiten mag, of hij moet iets mankeren ofzo.
Een stalondeugd kan soms behoorlijk uit de hand lopen

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:42

Sorry, maar ik zal jullie een handje op weg helpen, want wat mijn stalgenootje heeft neergezet is de verkeerde en verkorte versie van wat er echt aan de hand is.
Het zit namelijk zo, het gaat om een friese merrie van 6 jaar die ik nu twee jaar in bezit heb. Toen ik haar kocht had ze deze tik al maar dat was alleen als ze voer kreeg en daarna was het gewoon over. Nu ben ik inmiddels verhuisd naar een andere stal toe, waar ze heel de zomer dag en nacht naar buiten kon, een maand gelden alleen overdags omdat het wat kouder is en sinds het weekend niet meer op het land omdat ik wedstrijden rij en geen zin heb om een uur uit te stappen. Sinds dien deed ze het wel al wat erger zoals met voeren en het eruit halen om overdags naar het land te gaan. Nu ze heel de dag op stal staat doet ze dit dus bijna heel de dag, ze krijgt drie keer per dag voer, zoals kuil en bix, heb een speelbal waar ze niet naar omkijkt, een hangliksteen waar ze ook niets mee doet en ook een in d'r voerbak. Ze staat op zaagsel met doorover heen veel stro. Heb haar nu inderdaad vastgezet aan een katrol waar ze wel in stal kan beweggen maar niet meer rond kan gaan, dit vind ik erg zielig en wordt zo ook een beetje agressief van en gaat toch proberen door te schrappen over de grond om de verveling of zo tegen te gaan. Weten jullie nu genoeg, hoop dat iemand me kan helpen daar ik nu een bal heb om voer in te doen die ze niet echt snapt en een voerbiet die ze ook niet zo leuk vind.
Hoor graag jullie reactie, daar ik met mijn handen in het haar zit en haar niet wil VERKOPEN

SandyRChris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:46

Ik wil hierop even reageren!!!
Toevallig ken ik de eigenares heel goed! Het paard waar het om gaat is een friese merrie! Het is zeker niet zo dat ze haar paard verwaarloosd of dat ze door laksheid haar maar binnen houdt! Ze heeft daar n hele goede rede voor... Ik reageer omdat ik het een beetje flauw vind van "smistgirl" om op deze manier over haar te praten... Als er iemand goed voor haar paard is, en het beste met haar voor heeft is het dit meisje wel!!! Ze is nu bezig om een profiel aan te maken, zodat ze zelf op Bokt kan komen en het hele verhaal op de juiste manier uit kan leggen.... Wacht daar even op voordat je reageert op iets wat helemaal niet klopt!!!!

SandyRChris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:46

hahahahahaa... te laat, ze is er al.... Welkom meid!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:51

@ Uprica. Mijn advies is: scheer je paard, doe er een dikke waterdichte deken op en gooi hem het land op. Je paard kan duidelijk niet tegen binnen staan, en als de mogelijkheid er is moet je hem gewoon naar buiten doen, helemaal als er geen medische reden is om hem binnen te houden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:07

Uprica schreef:
is en sinds het weekend niet meer op het land omdat ik wedstrijden rij en geen zin heb om een uur uit te stappen. Sinds dien deed ze het wel al wat erger zoals met voeren en het eruit halen om overdags naar het land te gaan. Nu ze heel de dag op stal staat doet ze dit dus bijna heel de dag

Sorry hoor, maar ik vind bovenstaande een hele slechte reden om je paard de hele dag op stal te houden, hoe bedoel je egoistisch. Als je je paard gewoon buiten zet met eem ademende waterdichte deken is er niks aan de hand, en i.d.d. scheren en met een goede deken naar buiten is ook een oplossing. Ik ben van mening dat jou aanpak echt niet kan, wat is je volgende stap? Kluisteren zodat ze niet kan schrapen? Boos!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:16

Ze komt 3 uur gewoon d'r stal uit en ik mag straks na 1 december niet eens het land meer op, dus vandaar dat ze nu al binnen staat om te wennen dat ze dus op stal moet de hele winter. Ik berijd haar elke dag en ze komt dus zeker drie uur per dag haar box gewoon uit. Dus die theorieen van jullie gaan helaas niet op. Mits ik naar een andere stal ga verhuizen die dat wel toelaten, maar die zijn er volgens mijn bij mij in de buurt niet. En ik ben zeker NIET ego, heb goede bedoelingen met mijn paard en ik denk zelfs beter dan die van Delphi, want aan dit soort raad heb ik dus geen ene REET door mij uit te maken voor iemand die niet om zijn paard geeft. Dat doe ik dus wel ander vraag ik het niet aan het publiek om voor een oplossing te zorgen!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:27

Iets vriendelijker mag ook wel.
Mensen geven hier advies uit hun standpunt en dat ik misschien niet altijd wat je wilt horen.
Ik zou er zelf ook voor kiezen om het paard zoveel mogelijk naar buiten te doen. Je geeft zelf al aan dat ze agressief wordt als je haar de mogelijkheid tot bewegen ontneemt.

Onze wedstrijdpaarden staan ook gewoon het grootste gedeelte van de dag buiten en die zitten heel erg netjes in het haar.
Kwestie van een goede deken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:27

Je paard voelt zich duidelijk niet lekker op stal, dus moet je daar iets aan doen. Veel pensionstallen hebben ook de mogelijkheid van een paddock of stallen met een eigen uitloop.
Ik geloof best dat je geeft om je paard, maar als de stal waar je nu staat niet kan bieden wat je paard blijkbaar nodig heeft zul je toch iets anders moeten.
JIJ mag dan misschien denken dat het genoeg voor je paard is om 3 uur per dag zijn stal uit te komen; je paard denkt daar blijkbaar anders over.
En daar gaf je toch om tenslotte Haha!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:33

Jullie hebben inderdaad gelijk er is iets mis en ik zit er erg mee, ik vind het alleen niet netjes dat je mijn uitmaakt voor iemand die ik niet ben. Geef ontzettend veel om mijn paard maar heb net niet genoeg de mogelijkheden te geven die ze dus nodig heeft. Zit er ook aan te denken om haar te gaan verkopen, want zo kan het niet langer voor haar en vind het ook erg zielig. Het was het proberen waard of jullie misschien een oplossing hebben om haar toch te houden, maar ze heeft inderdaad weiland nodig 24 uur per, 365 dagen per jaar!!!!
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:36

ja het is jammer maar wel misschien beter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:41

Ik denk dat verkopen wel een erg grote (overtrokken) stap is. Er zullen toch wel meer stallen zijn waar je eens kunt gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik krijg nu de indruk dat je maar roept om haar te verkopen zodat je van ons gezeur af bent Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:50

ik zou liever uitzoeken wat de oorzaak is van het gedrag, in plaats van te zorgen dat ze geen rondjes meer kan lopen door haar aan een katrol te zetten. Je paard voelt zich niet prettig op stal, waarom is dat? verveling? stress? energie te veel?
ik heb een wever (ook al toen ik haar kocht), ik kan natuurlijk ook allerlei dingen in haar stal gaan hangen, of een weefrek erin zetten.. dan kan ze niet meer weven, maar dan verzint ze wel weer wat anders! (tegen de deur trappen ofzo).
Ik heb gemerkt dat Evita heel erg gestresst kan raken van paarden waar ze niet mee overweg kan, en dat Evita het niet prettig vind wanneer er constant mensen/paarden voor haar neus voorbij lopen. nu heb ik dus een box achterin waar het lekker rustig is en waar ze naast haar vriendjes staat. ik probeer haar verder zo veel mogelijk bezig te houden met speeltjes en een wilgentak (daar is ze uren aan aan het knabbelen! is nog gezond ook), en echt zo veel mogelijk buiten staan.. zo veel mogelijk op het land of in de paddock! jammer van die wintervacht, aan een gestresst paard heb je ook niet veel.
Ik weet niet in wat voor een stal ze staat, anders zou je misschien eens een andere box kunnen proberen (kan ze naar buiten kijken?).