couperen van staarten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nemesis

couperen van staarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:29

ik moet voor school een presentatie houden over het couperen van staarten bij paarden.
ik heb er al heel veel informatie over gevonden op internet, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:
- hoe worden staarten gecoupeerd
- waarom is het verbod er gekomen

alvast bedankt OK dan!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:34

Staarten worden gecoupeerd door heel strak iets om de staartwortel te binden, zodat er geen bloed meer naar de staartwortel kan en hij afsterft... Dit wordt al op heel jonge leeftijd gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:53

Zo zou het "moeten", ik ken helaas ook andere methode... We binden het af en zeggen net onder het bind dingetje met een grote tang/schaar knip....

nemesis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:28

heeft er verder niemand informatie over de vragen die ik heb gesteld

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:39

die staart voor als hij net geboren is een paar dagen erna, afgebonden,maar ik heb wel eens gehoord dat ze het net als schapen doen,afsnijden maar dat weet ik niet zeker,

verbod, waarschijnlijk omdat n paard dan niet meer naar de vliegen kan slaan met zn staart. zeker weten doe ik het niet.

mijn mening is: ik vind het erg zielig, omdat n paard dan niet meer naar de vliegen kan slaan met zn staart en lijktmij gek wordt van de vliegen

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:40

Het coupeerverbod (maar bijv. ook het brandmerkverbod) vloeit voort uit het zogenaamde Ingrepenbesluit. Dat (koninklijk) besluit is er al sinds 1996, maar er zijn tot een paar jaar geleden steeds vrijstellingen geweest. Het besluit is onder andere gebaseerd op Europese regelgeving.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:43

Wiepie schreef:
Het coupeerverbod (maar bijv. ook het brandmerkverbod) vloeit voort uit het zogenaamde Ingrepenbesluit. Dat (koninklijk) besluit is er al sinds 1996, maar er zijn tot een paar jaar geleden steeds vrijstellingen geweest. Het besluit is onder andere gebaseerd op Europese regelgeving.

ow dan heb ik ook weer wat geleerd Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:43

Een staart is voor het paard een evenwichtsorgaan, een manier om te 'praten' met andere paarden en ook om vliegen weg te jagen.

Het is dus pure dierenmishandeling om een staart te couperen, nog afgezien van de manier waarop.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:49

Bij mijn stage adres, lang geleden, bij een schapenboerderij werden er bij de staartjes van de lammeren elastiekjes gedaan. Zo stierf het af en viel er uiteindelijk af.
Hoe het bij de andere dieren gebeurd weet ik niet. Ik denk nieteens dat ik het wil weten.
Mijn rottweiler heeft ook een lange staart en dat is toch veel leuker.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:51

ik heb t bij lammetjes meegemaakt bij mn exvriend, gewoon met een grote keukenmes! hatsi flatsie eraf, en bloeden, dan deden ze er betadine op! Ziek Misselijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:53

De funktie van een staart bij een schaap is duidelijk anders als bij een paard. Al is het ook hier overigens een reden die voor het gemak van de mens is.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:55

ja klopt, bij schapen doen ze het voor het lammeren.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:03

Sugarmiss schreef:
Een staart is voor het paard een evenwichtsorgaan, een manier om te 'praten' met andere paarden en ook om vliegen weg te jagen.

Het is dus pure dierenmishandeling om een staart te couperen, nog afgezien van de manier waarop.

Daarom is het ook verboden!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:05

Sugarmiss schreef:
De funktie van een staart bij een schaap is duidelijk anders als bij een paard. Al is het ook hier overigens een reden die voor het gemak van de mens is.

Schapenstaart andere functie dan paardenstaart? Verward Ook schapen gebruiken hun staart om vliegen weg te jagen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:23

Wiepie"]
Schapenstaart andere functie dan paardenstaart? Verward Ook schapen gebruiken hun staart om vliegen weg te jagen
[/quote]Je denkt toch niet serieus dat een staart van 40 cm een vlieg weg kan jagen Haha!. Verder zal een schaap met die laag wol geen vlieg voelen Haha!

[quote="Moonlightje schreef:
ja klopt, bij schapen doen ze het voor het lammeren.
Misschien deels, maar het gaat meer om het feit dat een schaap zijn staart dient voor de opslag van vet. De staart wordt hierdoor zo zwaar en dik dat de ram er niet meer bij kan als er gedekt moet worden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:24

Ik hoorde van de week dat het in Duitsland nog steeds gedaan word couperen. Of was het nu ergens anders? Ik hoorde dat iemand met zijn trekpaard naar het buitenland was gegaan omdat het daar nog mocht.

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:26

Het amputeren van de staart mag nog altijd uitgevoerd worden door een dierenarts als daar en medische noodzaak voor is. Bijvoorbeeld bij een tumor aan de staart, een verlamming van de staart of ernstige verwonding van de staart.
De amputatie wordt uitgevoerd bij het staande (eventueel gesedeerde) dier, onder lage epiduraal anaesthesie (=soort ruggeprik).
De staart moet geamputeerd worden tussen twee wervels in, daarom wordt eerst de plaats van het gewricht bepaald. Dit kan gedaan worden door goed te voelen terwijl de staart bewogen wordt, of door een injectienaald in de gewrichtsspleet te steken.
Boven de plaats van de amputatie wordt een elastische ligatuur aangebracht om de staart om bloedledigheid in het operatiegebied te krijgen. Dit zorgt ervoor dat er een beter overzicht ontstaat en de dierenarts makkelijker kan werken. Als er constant bloed uit de wond blijft stromen kan je namelijk niet goed zien waar je mee bezig bent.
Net onder het vastgestelde gewricht wordt zowel aan de onder- als de bovenkant van de staart een U-vormige snede gemaakt door de huid en het onderhuids bindweefsel. De beide sneden lopen aan de zijkant van de staart in elkaar over ter hoogte van het gewricht.
Beide flappen worden losgemaakt van de onderliggende spieren en wervel. De bovenste flap wordt naar boven gelegd, waarna de weefsels rondom het gewricht worden doorgesneden. De staart is nu geamputeerd.
Het kraakbeen aan de kant van de wond wordt van de wervel afgeschraapt. Dit wordt gedaan omdat kraakbeen slecht doorbloed is en daarom de wondgenezing minder snel zou gaan. De open einden van de grote bloedvaten in de staart worden afgebonden. De ligatuur wordt nu verwijderd om te controleren of de vaten goed zijn afgebonden.
Daarna wordt de wond gesloten, door de beide huidflappen aan elkaar te hechten.

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:39

Het verbod is er gekomen omdat het hele denken over dieren de laatste jaren is veranderd, en de wet naar aanleiding daarvan is aangepast.
Vroeger werden dieren heel zakelijk gezien als een productiemiddel, later pas is de algemene mening gevormd dat ook dieren gevoelens hebben en dat de houder van de dieren een zekere verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van die dieren.
Het couperen van staarten wordt niet meer toegestaan, omdat dit een inbreuk is op het welzijn en de heelheid van het dier. Alleen omdat de eigenaar het mooi vind een wond veroorzaken bij het dier, wordt dus niet meer toegestaan.

Overigens denk ik niet dat het coupeerverbod zo'n grote invloed heeft gehad. Het werd toch nog wel gedaan, in het buitenland, door een dierenarts die onder druk wordt gezet, door iemand die er niet voor geleerd heeft...
Sinds 1 september 2001 mogen paarden niet meer op een stamboekkeuring verschijnen met een gecoupeerde staart. Dat heeft pas invloed!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:41

Sugarmiss schreef:
Misschien deels, maar het gaat meer om het feit dat een schaap zijn staart dient voor de opslag van vet. De staart wordt hierdoor zo zwaar en dik dat de ram er niet meer bij kan als er gedekt moet worden.

Opslag van vet? Verward Verward

De belangrijkste reden voor het couperen van schapenstaarten is toch echt: hygiene. In een schapenstaart blijft gauw mest en urine hangen waar de myasisvlieg op af komt. Deze legt eitjes in de wol waarna de maden zich in het schaap vreten. Erg smerig. Misselijk Schaap kan dan binnen een paar dagen dood zijn.

Een schaap met staart wordt overigens net zo gemakkelijk gedekt als een schaap zonder staart.

Ennuh: een schaap kwispelt toch echt wel met zijn staart om vliegen op zijn achterwerk weg te jagen hoor!

nemesis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:11

bedankt voor jullie reacties, ik denk dat het nu wel gaat lukken met mijn presentatie OK dan!

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:20

Het is ook om dat nutteloos is geworden, vroeger werden de staarten van trekpaarden gecoupeerd zodat de staart niet zou blijven steken tussen het tuig, aangezien de paarden daar nu niet meer voor gebruikt worden is het nutteloos om de staart te couperen en valt het simpelweg onder dierenmishandeling te rekenen!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:59

felicity schreef:
Ik hoorde van de week dat het in Duitsland nog steeds gedaan word couperen. Of was het nu ergens anders? Ik hoorde dat iemand met zijn trekpaard naar het buitenland was gegaan omdat het daar nog mocht.

Heel veel mensen laten de staart couperen in Frankrijk, daar mag het nog wel.

kablom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:08

inderdaad in frankrijk nog wel. maar als je goed denk wat is nu zwaarder voor zon paard dat het in nederland wordt gedaan en of met vracht veulens naar frankrijk daar de staart eraf en dan weer in die vrachtwagen. dat is toch een hoop stres voor de veulens. en het kost meer geld. want ze blijven het toch doen. een kennis die rijd elk jaar met de vrachtwagen met zijn eigenveulens en die van andere mensen

kablom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:09

dus als je nog echt informatie nodig hebt pb me ff en dan vraga ik het wel

nemesis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:12

kablom schreef:
dus als je nog echt informatie nodig hebt pb me ff en dan vraga ik het wel

neej hoor, is niet nodig, maar in ieder geval bedankt voor je hulp OK dan! .

ik denk dat ik nu wel genoeg informatie heb, ik had de rest alemaal al op internet gevonden Haha!.