paard en ezel in wei mag niet of paard en koe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

paard en ezel in wei mag niet of paard en koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 16:13

ik had is een keer gehoord dat de ontlasting van een koe of ezel slecht is voor een paard.Niet dat het paard die onstalting op eet,maar de geur en de stoffen die er vrij komen.Wie weet dit of het van een ezel of koe is?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:26

Paard en koe, dacht ik. Ivm wormen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:33

zowel paarden als ezels als koeien kunnen bijelkaar mits ze extra en goed ontwormt worden, met name de ezel heeft hardnekkerige wormen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:51

Ezels kunnen longwormen hebben die voor paarden erg schadelijk zijn. Als de ezel echter goed ontwormd is, dan is er geen enkel bezwaar tegen om ze samen te zetten.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:53

ja wij hebben ook 2 paarden met een ezel in een land en dezelfde stal en er ook nog nooit last van gehad

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:11

Ik denk dat het dan paard en koe zou zijn. Ezels en paarden zijn familie van me kaar... lijkt me beetje raar als ze dan niet bij elkaar mogen lopen in de wei. Maar ik zie trouwens soms best paarden bij koeien in de wei lopen...

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:15

koeien mogen er wel bij lopen maar ezels kunnen gevaarlijke wormen overdragen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:20

Paarden en ezels kan gevaarlijk zijn, omdat ezels longwormen kunnen hebben waar ze zelf niet echt ziek van worden maar de paarden wel.

Paarden en koeien samen gaat goed. Paardenwormen worden gedood door het magenstelsel van de koe, dus het kan zelfs goed zijn die erbij te laten lopen!!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:30

Harry staat met z'n vriendinnetjes bij een groepje koeien in de wei, is altijd goed gegaan.

Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:30

Het zijninderdaad de ezels die afgeraden worden ivm longworm. Ezels zelf hebben daar geen last van, maar paarden worden er erg ziek van. Ik weet eigenlijk niet welk middel dan helpt om de ezels te ontwormen, dat moet je wel even goed nagaan voordat je ze bij elkaar zet.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:43

Paard en koe samen op de weide zou zelfs een zeer goede combinatie zijn. Paarden eten de grassen op die koeien niet eten en omgekeerd!

Zeer goed voor je weidebeheer dus!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:25

Donna schreef:
Ik weet eigenlijk niet welk middel dan helpt om de ezels te ontwormen, dat moet je wel even goed nagaan voordat je ze bij elkaar zet.

Gewoon de normale wormenkuren met als werkzame stof ivermectine (zoals Eqvalan, Furexel etc.) of moxidectine (Equest) zijn ook werkzaam tegen longwormen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:11

paard en koe is perfect voor de weide en tegen de wormen.
paard en ezel zeer slecht/ gevaarlijk ivm longwormen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:28

kiana schreef:
paard en koe is perfect voor de weide en tegen de wormen.
paard en ezel zeer slecht/ gevaarlijk ivm longwormen.

Helemaal mee eens, zo heb ik het ook geleerd.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:41

Dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn dat het niet kan! Terwijl ik dat eigenlijk altijd dacht...
Een vriendin van mij heeft namelijk een hele tijd op een ezel-opvang gewerkt en daar hadden ze dus paarden en ezels door elkaar! als je de ezels en de paarden gewoon normaal en op tijd ontwormd is er helemaal geen probleem! Het ligt dus gewoon aan je eigen ontwormen en niet aan de dieren....
Het probleem bij ezels is wel, dat je ze eigenlijk niet op de weide moet zetten en als je dat wel doet in hele kleine stukjes. Ezels hebben namelijk de geweldige eigenschap om gewoon door te blijven eten...ze hebben geen (vr)eetstop. Zet je ze in een grote wei, dan kan je er op wachten dat ze zich doodeten....altijd op kleine stukjes dus!
Maar ivm wormen hoef je het dus niet te laten...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:46

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:11

Moeten koeien ook ontwormd worden eigenlijk? Verward

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:30

Margreet schreef:
Ezels kunnen longwormen hebben die voor paarden erg schadelijk zijn. Als de ezel echter goed ontwormd is, dan is er geen enkel bezwaar tegen om ze samen te zetten.

zo heb ik het ook geleerd!
maar dan heel consequent blijven ontwormen!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:08

Stacey schreef:
Moeten koeien ook ontwormd worden eigenlijk? Verward
ja natuurlijk Haha! net als schapen, geiten, parkieten, duiven en eenden Knipoog Dus heb het bepaalde maanden ook altijd lekker fijn druk op de kinderboerderij Knagers kun je ook ontwormen, net als je bij honden en katten een pipet kunt gebruiken, maar daar ben ik nog niet aan begonnen...misschien ooit nog een keer (maar dan blijk je het echt om de 2 weken moeten doen en het is nogal duur )

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:15

Ezels zijn daarentegen bijzonder interessant voor alle paardenliefhebbers die geen mest ruimen of niet tegen onkruid sproeien aangezien zij werkelijk alles opkuisen, netels incluis. Schapen zijn goed om een paardenweide te verbeteren aangezien zij de lange grassen en diverse kruiden die paarden niet oppeten aanpakken & de weide met hun keutels lekker bemesten maar ook zij eten niet alles - ezels daarentegen wel.

Christel1164

Re: paard en ezel in wei mag niet of paard en koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:18

Mijn paard heeft ook in de wei gestaan met een pink en ze vonden dat allebei harstikke leuk. Oja, trouwens ook met een ezel in de groep. Ik heb geen problemen ondervonden. Ontwormen moet je gewoon blijven doen natuurlijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:20

't is bij ezels dat je en heel streng ontwormingsschema moet aanhouden, omdat ezels drager zijn (worden er zelfs niet ziek van) van wormen die schadelijk zijn voor het paard.

Paarden en koeien op dezelfde weide zijn eigenlijk beter voor een weiland. Alleen hebben paarden vaak schrik van (bonte) koeien en boeren denken dan weer dat paarden hun vee opjagen waardoor er bv minder melkproductie is. (vleeskoeien zijn vaak stierenkuddes en daar zou ik mijn paard nu toch ook niet graag tussen zetten)

HippoLogic

Re: paard en ezel in wei mag niet of paard en koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:43

Je kunt paarden en koeien ook afwisselen voor de begrzaing. Paarden genieten wel van het gras rond een koeienvlaai maar hun eigen wc-gras laten ze staan. Of koeien van paarden-wc gras houden weet ik niet...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:34

paard en ezel is slecht!
ezel kan namelijk hart en long worm krijgen
en daar kan je je paard niet tegen ontwormen!

myrthesadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:53

En hoe zit dat met GEITEN ?

Bij ons op t land staan namelijk ook wel eens geiten, om het onkruid weg te eten!
Kan dit dan kwaad of niet?