Second opinion of andere DA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Second opinion of andere DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:35

N.a.v. dit topic [VvdD] Weer 2 blessures erbij, het complete verhaal heb ik het hele weekend er nog eens over nagedacht.
Eerlijk gezegd heb ik a. niet zoveel vertrouwen in de diagnose en b. de manier waarop er nu ineens over de Kissing Spines heen werd gewalst stond me ook niet zo aan.
Kortom, mijn vertrouwen is een beetje weg.

Nu heb ik 2 opties:

- bij de kliniek zit een andere DA waar ik wel veel vertrouwen in heb. Ik zou kunnen vragen of hij er nog eens naar wil kijken, maar waarschijnlijk zal hij toch teveel op de mening van zijn collega afgaan. Of niet?
Maar hoe pak ik dat verder aan zonder de behandelend arts voor het hoofd te stoten? Het is toch een beetje l*llig om te zeggen dat je geen vertrouwen hebt in de diagnose.

- ik ga naar een andere kliniek voor een second opinion. Maar kun je alle foto's die gemaakt zijn bij de huidige kliniek opvragen om mee te nemen of moet je dan weer opnieuw de molen in?
Ik wil graag een kliniek die erom bekend staat streng te keuren. Ik wil dan nl. ook een uitspraak of het paard nog geschikt is voor het niveau waarop hij nu loopt.
Tips in deze zijn dus ook van harte welkom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:39

Ik zou een andere kliniek opzoeken. En de foto's die zijn gemaakt zijn jou eigendom, dus die behoor je zonder problemen mee te kunnen krijgen. Advies geven welke kliniek je moet kiezen kan ik helaas niet, zoveel ervaring heb ik daar niet in, maar ik weet wel dat Rob van Wessem in Nederhorst ten Berg erg streng keurt...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:49

Je bent vrij om naar een ander te gaan voor een second opinion. Ik denk dat ik hetzelfde zou doen. De foto's moeten ze aan je meegeven als je naar een ander gaat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:17

Persoonlijk zou ik naar een andere kliniek gaan, toen mijn paard werd beoordeeld op foto's stonden destijds altijd twee of meer DA's van de kliniek erna te kijken en te overleggen (twee zien meer dan een). Kans is dus groot dat die andere DA de foto's al gezien en beoordeeld heeft.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:32

Tja, lastig om te zeggen.

Ik weet dat het super veel geld is om opnieuw alles door een ander te laten doen. Maar zo weet je wel dat ze onafhankelijk keuren en alle opties bekijken ipv alleen de diagnose van de andere DA te bekijken.

Het is maar net wat je er voor over heb, kan me voorstellen dat je zegt dat de kosten te hoog worden om het opnieuw te doen...

Persoonlijk (en als ik het geld had) zou het helemaal opnieuw laten doen, zonder de DA de informatie over het vorige onderzoek te melden. Dat is de enige manier om zeker weten een 'volledige' en niet-beinvloed second opinion te krijgen...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:17

mmmm heb je het nu over Bodegraven leontien ? Ik heb daar namelijk ook de foto's van Mirage opgevraagd om naar een andere arts te gaan, geen probleem, ik kon ze zo afhalen (en zo hoort het, ze zijn van mij in principe) Vind je van schie niets ? Of die man in Wateringen hier bij mij in de buurt, ff denken.....jee kan niet op z'n naam komen, die schijnt inderdaad super streng te keuren......

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:19

Je kan ook rustig de dierenarts vragen waar je meer vertrouwen in hebt. Ik heb ook ooit zo'n situatie gehad. Na 2 bezoekjes bij een collega-DA heb ik aangegeven bij het 3e bezoek zijn andere collega te willen. Was geen enkel probleem, bij het 3e bezoek hebben ze er samen nogmaals na gekeken en die andere DA vond dus wel het probleem.
Het is jouw paard en jouw geld dus gewoon doen!

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:34

begrijp uit het verhaal dat je paard kissing spine heeft??
Heb hele goede verhalen gehoord over de Lingehoeve in Lienden; zeker over paarden met kissing spine.
Deze kliniek heeft ook een website www.delingehoeve.nl

Succes en schroom niet om second opinion te vragen. Foto's kan je volgens mij zo opvragen. Misschien kan de kliniek ze zelfs wel doormailen naar een andere kliniek!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:47

Ik zou die andere DA om advies vragen,je weet wel wie.Gewoon doen.
En als je dat vervelend vind ga dan naar een andere kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:56

Ik zou ook een andere kliniek zoeken. De foto's moet je mee kunnen krijgen.

Waarschijnlijk kun je dit prima in goed overleg met je huidige arts doen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe je het brengt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:14

Malibu schreef:
Persoonlijk (en als ik het geld had) zou het helemaal opnieuw laten doen, zonder de DA de informatie over het vorige onderzoek te melden. Dat is de enige manier om zeker weten een 'volledige' en niet-beinvloed second opinion te krijgen...

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar idd, het geld houdt me op dit moment tegen. Rekeningen van 500 euro per stuk zijn niets als er wat foto's genomen moeten worden.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:22

je zou wel de foto's mee kunnen nemen maar je hoeft toch verder niets te zeggen over de diagnose die ze gesteld hebben?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:40

ik denk dat ik gewoon naar een tweede kliniek zou gaan en dan eerst zien wat hun ervan zeggen.. en naderhand het andere verhaal uitleggen.. dan weet je cker dat ze onafhankelijk oordelen..

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:44

Ik denk ook dat je dan toch het beste naar een andere kliniek kunt gaan. De kans is idd groot dat die andere DA waar je wel veel vertrouwen in hebt, al bij de beoordeling van de foto's betrokken is geweest. Hij zal dan naar alle waarschijnlijkheid de mening van zijn collega delen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:49

Ik zou het ook niet opnieuw laten doe. Je hoeft niet het hele dossier te geven aan de andere kliniek. Als je alleen de foto's geeft dan kunnen ze die gewoon opnieuw beoordelen.
Ik heb het met een leukringsrapport gedaan. Gewoon de foto's zonder het rapport door mijn eigen DA laten bekijken en die kwam ongeveer tot dezelfde beoordeling.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:29

Ik zou naar een andere kliniek gaan. Artsen binnen een kliniek overleggen heel vaak met elkaar. Ik zou bij zowel de huidige als de andere kliniek juist niet aangeven wie 1e dan wel de 2e opinion geeft.
Artsen van verschillende klinieken hebben ook heel vaak onderling contact. Op die manier heb je nog niet een duidelijk beeld.

Wanneer je je huidige kliniek verteld dat je een second opinion gaat doen zullen ze de foto's vast wel mee geven. Het is je goed recht om ergens anders om raad te gaan vragen. Indien nodig zullen ze wellicht nog wel aanvullend onderzoek doen.

Het rapport kun je inderdaad zoals Riant beschrijft achterwege laten. De "nieuwe" kliniek moet dan wel een nieuwe beoordeling geven en kunnen zo niet afgaan op het vorige rapport.

Zoals in het andere topic beschreven heb ik een paard met KSS vanmiddag weet ik ivm verzekering welke kliniek het advies van de DA is.
Zodra ik dat weet, zal ik het melden. Ik vind het eigenlijk wel een fijn gevoel om bij een andere kliniek nog een mening te krijgen. 2 weten meer dan 1.

Sterkte

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:07

Ik heb net de DA gehad... Hij heeft de Lingehoeve aanbevolen. Morgenochtend moeten we er naar toe. Nogmaals sterkte (vooral met het besluit)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:43

Femmy schreef:
Ik heb net de DA gehad... Hij heeft de Lingehoeve aanbevolen. Morgenochtend moeten we er naar toe. Nogmaals sterkte (vooral met het besluit)

Jij ook veel sterkte en succes morgen. Ik lees het verhaal wel heel graag...

Eleonoor

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:32

Fritzroy,neem eens contact op met je verzekering en vraag of je een second opinion mag laten doen!
Meestal doen ze hier niet moeilijk over en heb je daar zelfs recht op als je het vertrouwen kwijt bent in een behandeld arts
Alle foto's moet j
de kliniek jou gewoon meegeven als je voor een second opinion gaat!
Vervelend zoiets,weet er alles van!
Veel sterkte,liefs Lundi

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:34

Fitzroy schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar idd, het geld houdt me op dit moment tegen. Rekeningen van 500 euro per stuk zijn niets als er wat foto's genomen moeten worden.

Sorry maar dan moet je niet bij van Schie wezen,die weet zijn prijzen maar al te goed!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:38

lundi schreef:
Fritzroy,neem eens contact op met je verzekering en vraag of je een second opinion mag laten doen!
Meestal doen ze hier niet moeilijk over en heb je daar zelfs recht op als je het vertrouwen kwijt bent in een behandeld arts

Ik denk dat het de verzekering niets uitmaakt of ik een second opinion laat doen. Ik ben nl. niet tegen ziektekosten verzekerd
Vandaar ook nog mijn bedenking om naar een andere kliniek te gaan: ik moet het allemaal zelf betalen.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:12

Sorry,ik dacht dat je voor ziektekosten verzekerd was!
Misschien is Utrecht dan iets voor je,die zijn meestal nog al wat minder in de prijs dan andere klinieken!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:15

hey!
heeft je paard beenproblemen? (kan ik niet precies 8terkomen, kan ook aan mij liggen...) maargoed, zo wel, een vriendin van me had een paard met beenproblemen, en is toen naar meursing gegaan. Ze bekijken je paard echt op Alle mogelijke manieren, en echt heel eg goed en vakkundig....
als je meer wilt weten, moet je anders ff pb'en, dan vraag ik t nummer voor je!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:55

Utrecht word door het rijk gesubsidieerd. Daarom kunnen ze daar heel wat goedkoper werken. Het arbeidsloon is daar laag.

Op beenproblemen enz hebben ze me net teveel we weten het niet precies diagnose. Juist omdat het bij Fitz zo gecompliceerd zit. Lijkt me niet dat ze daar nu op zit te wachten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 10:34

Inmiddels heb ik contact gehad met de arts van de kliniek waar ik wel vertrouwen in heb en hij gaat nogmaals de foto’s en het paard beoordelen.
Hij vond het helemaal niet raar dat ik het vroeg, hij was juist heel open en we hebben nog wat zitten geinen over Fitz.
Ik ben helemaal opgelucht.