Beenwarmers, bestaan ze en ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Beenwarmers, bestaan ze en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 22:57

Gezien Pablo weer begint met kou kleumen wil ik beginnen met stalbandages. Maar, bestaan er eigenlijk beenwarmers voor paarden op stal? En zo ja, iemand voorbeeld foto's en ervaringen. Zat zelf te denken aan een model ouderwetse beenbeschermer met stevige buitenkant en lekker wollig aan de binnenkant. Moet ook redelijk makkelijk eraf te halen zijn voor diegene die Pablo overdag in de stapmolen gaat zetten. Dat is juist met stalbandages een enorme klus.

Of iemand die dekens kan maken ziet er brood in??

En wat doen de andere bokkers met hun kouwelijke paarden? Pablo staat nu met een 150 grams onderdeken en dikke Rambo Original op stal en was echt helemaal koud op zijn lijf vanochtend toen ik naar wedstrijd ging. Gelukkig werd hij wel weer warm onder dubbele fleece deken met wollen deken erover heen. Maar paar dagen ervoor was hij zo stijf geweest met rijden dat ik maar de tussendeken er onder heb gedaan. Op gegeven moment houdt het op met dekens opgooien, dus wat doen jullie nog om je paard warm te houden? Hij staat in een luchtige binnenbox met dikke laag stro en niet op de tocht. Dus wat stalling betreft staat hij vrij optimaal.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:09

Ja, ze hebben van Christ een schapenwollen bandages.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:21

kun je anders geen transportbeschermers gebruiken?
lekker warm en knelt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:32

Eskadron heeft zoiets, ik heb dat eens op een paard gezien.

FF zoeken of ik iets op internet kan vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:36

Afbeelding

tadaa...

het werkt ook best redelijk in de praktijk. Ik vond het niet opwegen tegen een stalbandage, maar als het alleen om de warmte gaat...

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:46

Op piaffe ruitersport staan die van Christ.. die lijken me wat dit betreft wat fijner dan de eskadron.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 23:59

Je bedoelt deze:

Afbeelding

Wel duur, neem aan dat de prijs per paar is.

Iemand enig idee hoe duur die van Eskadron zijn??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:16

Dit meen je toch niet serieus he?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:29

Ik zou eerder gaan denken dat er iets mis is met het paard. Een paard dat beenbeschermers nodig heeft om warm te blijven?? Verward En dat terwijl hij binnen staat en het niet eens onder nul is Scheve mond

Ik weet niet of zijn vacht geschoren is of niet... want waarom zou je een paard scheren waarvan je weet dat hij het koud krijgt?

Daarnaast is beweging héél belangrijk! Als hij stil moet staan wordt er amper bloed door zijn benen gepompt omdat zijn hoefmechanisme dan amper werkt (ook hoefijzers verslechteren dit!). Overigens, benen zijn zowiezo niet zo heel warm, er lopen geen spieren in de onderbenen. Maar natuurlijk niet koud.

Dan, geef hem veel (indien mogelijk onbeperkt) ruwvoer; spijsvertering, metabolisme geeft hem energie. Al krijgt hij 5 kilo brok, dat is zo zijn lichaam door, kost geen moeite om te verteren voor de darm. Gewoon ruwstengelig graszaadhooi o.i.d.

Een paard zijn comfortzone (zoals mensen zich fijn voelen bij 19-21 graden) ligt tussen de -15 en +15 graden ongeveer. Dus er klopt iets niet!

Ga niet kunstmatig oplossen dat hij het weer warm krijgt, maar probeer te zorgen dat hij kan doen wat hij in de natuur ook doet: lopen en eten!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:58

Ik denk niet dat dat zinvol is Eleonoor, in de onderbenen zitten geen spieren, en pezen kunnen het eigenlijk niet koud hebben. Als hij het echt zo koud heeft met deze temperaturen zou ik eerder aan bloedarmoede denken, mijn dravers heb ik vandaag pas een 200 grams dekentje op gedaan omdat ze kouder weer voorspellen, maar ze voelden op hun lijf nog prima aan. Het is echt niet goed dat hij het nu al zo koud heeft!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:34

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:06

Ik zie ook het nut niet van het warmhouden van de benen van een paard. Stalbandages dienen om stalbenen tegen te gaan en niet voor de warmte.
Het klopt dat paarden in de benen nagenoeg geen spieren. Ze hebben het ook niet snel koud aan de benen omdat6 de doorbloeding van de benen bij kou wat minder wordt.

Ik zou eerder gewoon een warmere deken op doen alds je denkt dat je paard het koud heeft. Als je paard het echt koud heeft gaat hij vanzelf een dikkere vacht aanmaken dus daaraan kan je redelijk in de gaten houden of het té koud is voor je paard.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 10:23

Hmmm, wist dat ik dit soort reactie zou krijgen.

Pablo is niet geschoren en krijgt ruim ruwvoer. Hij staat dus nu al onder totaal 500 grams deken en wil dat ivm het huidige weer niet vermeerderen. Het gaat er niet om dat zijn benen koud aanvoelen, maar zijn lenden partij en rug. Als je de dekens afhaalt voelt hij niet meer warm aan, sterker nog, hij voelt koud aan.

Al via verschillende wegen heb ik info aangevraagd waarom een paard het koud heeft. Kan ook gewoonweg alle dekens weglaten, de hele winter niet meer rijden en hem met een giga dikke vacht laten staan. Maar daar heb ik geen paard. In de voorgaande winters heb ik ook al het probleem gehad dat hij koud is geweest en daardoor vreselijk stijf op zijn hele lijf. Je moet het eigenlijk vergelijken dat je zelf koud ben en daardoor verkrampt door de kou waardoor je weer spierpijn van krijgt. Dat is wat bij hem gebeurt. Opmerkingen van dekens aflaten, meer ruwvoer en dat ik wel niet zou kunne bepalen of hij het koud heeft of niet zijn hier niet nodig.

Wel heb ik van verschillende dierenartsen al gehoord dat stalbandages wel degelijk helpen bij het opwarmen van een paard. Alleen weten ze verder niet goed wat ik kan doen met een koud paard.

Kijk, ik weet ook wel dat er iets niet klopt met zijn warmtehuishouding. Heb dus niets aan preken dat ik het fout doe, wil een oplossing voor mijn probleem, daar schiet ik en Pablo pas mee op.

Dus, iemand met ervaring??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 10:25

O, ja, scheren doe ik liever niet. En om dat te voorkomen staat hij goed onder de dekens. Pablo houd namelijk een vreselijk korte vacht na het scheren en om juist die laatste warme barriere weg te halen vind ik ook weer zielig. Maar om hem nu meer haar te laten vormen door minder dekens op te doen zal ik hem juist wel moeten scheren om hem nog droog te krijgen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:25

ik vind het best een apart probleem,
lijkt me ook niets toevoegen om de bene onder warm te gaan houden, dat gaat hooguit irriteren bij z'n benen en via de benen wordt de rest van zijn lijf niet warmer.
Wat elise zegt klopt wel. zorg voor onbeperkt ruwvoer, dat houdt alles binnen lekker op gang en daardoor hebben ze het ook warmer.

En kan het niet zijn dat je er teveel op gooid> dat hij er overdag misschien een beetje onder zweet en dat hij daardoor erg koud wordt als het dan afkoeld?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:31

Eleonoor schreef:
nu al onder totaal 500 grams deken en wil dat ivm het huidige weer niet

denk toch dat dat best het probleem kan zijn,
dat hij het er overdag misschien net te warm onder heeft, en daardoor koud wordt savonds, als jij het warm hebt met veel kleren aan, en je houd datzelfde aan dan krijg je het ook koud...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 10:34

Thx voor het meedenken waterkippie. Ben er over aan het nadenken om Pablo zijn lichaamstemperatuur over een langere tijd te meten, en zo ook in het weekend s'ochtends. Overdag heeft hij het niet te warm en heb hem nog nooit zwetend onder zijn dek gehad. Zweten kan hij overigens wel, zeker met rijden, dus dat gaat goed Lachen . Iemand bij mij op stal houd hem overdag in de gaten en haalt eventueel de onderste deken onder uit als het 'te' warm dreigt te worden. Maar nu de dagtemperaturen hard omlaag gaan gebeurt het niet meer.

Ik vind het echt een probleem en zit er heel erg mee.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:36

ja kan me voorstellen dat je er mee zit,
vind het ook echt apart, zeker omdat paarden zich nu juist kip lekker zouden moeten voelen!
En bloed prikken op bloedarmoede?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:36

Alleen wat logische verhalen waarom jou paard het niet koud zou mogen hebben... misschien hoopte je op medestanders Knipoog
En niemand heeft gezegd dat je het paard geen dekens om zou moeten doen volgens mij Verward

Ik begrijp zelf niet waarom een dierenarts denkt dat hij het warmer krijgt met beenwarmers, want wat wil hij daar precies mee opwarmen dan? Zoals gezegd, er lopen daar geen spieren.

Ik kan mezelf denk ik goed als voorbeeld nemen, ik ben een echte koukleum. Als ik 's avonds een poosje stil achter de pc gezeten heb en dan met een dikke piama en 2 dekens over me heen in bed ga liggen, warm ik niet op. Pas als ik er na een kwartier nog een deken bijpak wordt ik weer warm.
Kom ik uit de douche en ga dan mijn bed in met diezelfde piama en dekens, dan heb ik nergens last van.

-Misschien af en toe onder een solarium en dan zijn dekens weer op?
Of misschien eens een acupuncturist laten kijken naar zijn doorbloeding ofzo?
-Na het rijden direct de dekens weer op en mét de dekens nog een poosje stappen tot hij lekker warm is en dan op stal (met ruwvoer Bloos! )
-Regelmatig masseren ivm de doorbloeding?
-Wisselbaden op de benen (wat inhoud, minimaal 10-15 minuten afspuiten met koud water, daarna verwijden de vaten weer)

En misschien vond je ieders tips niet leuk om te horen (beweging en veel ruwvoer) maar ik denk toch dat daar een deel van de oplossing in zit.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 11:10

Nee, nou, weet je wat het is Elise, dit is nu de derde winter dat ik met dit probleem zit en heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd. Vorige winter werd hij op koude dagen niet eens warm onder het solarium en moest hem met een wollen of fleece deken eronder zetten om te voorkomen dat hij te koud zou worden. Tis toch om gek van te worden.

Hij krijgt s'avonds altijd twee flinke plakken hooi, en zo ook s'ochtends. s'Ochtends gaat hij de stapmolen in om zo overdag ook nog beweging te krijgen. s'Avonds stap ik hem lang uit onder een deken. Als hij erg nat is begin ik redelijk dun en naar mate hij droger is dikker. Als ik te dik begin zweet hij teveel na (dus dan heeft hij het wel warm). Voel dan ook regelmatig. Zet hem liefst onder het solarium als hij bijna droog is om dan gelijk zijn staldekens op te doen om hem warm te houden. Vorig winter heb ik een paar keer gehad dat hij dan na een half uur weer koud aanvoelde onder de dekens....

Heb ook gedacht aan een acupuncturist, maar nog geen goede gevonden. Wel krijgt hij nu chineese kruiden van Sensipharm die het beste bij zijn beeld passen, Smooth Locomotion, juist omdat hij zich in de onderrug wil vastzetten door de kou. Deze kruid wordt sinds gisteren maar weer verhoogd in dosis.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:12

Ik weet wel zeker dat het geen onzin is om zijn benen warm te houden.

Mijn geschoren pony had altijd in de koudste maanden stalbandages om.
Zonder ging ze trillen of voelde ze koud aan.

En aan de dekens lag het niet. Rambo onderdeken wollen halsdeken en een staldeken er bovenop.

Ook hoefde ik maar 1 x te scheren en bleef ze tot maart in het super korte haar zitten.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:13

heb je er al wel eens een DA naar laten kijken?
of bloed laten onderzoeken?
want als hij zelfs onder een solarium niet warm wilt worden Scheve mond, bah lijkt me erg rot als je paardje koud blijft!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:16

simongek schreef:
Ik weet wel zeker dat het geen onzin is om zijn benen warm te houden.

Mijn geschoren pony had altijd in de koudste maanden stalbandages om.
Zonder ging ze trillen of voelde ze koud aan.

En aan de dekens lag het niet. Rambo onderdeken wollen halsdeken en een staldeken er bovenop.

Ook hoefde ik maar 1 x te scheren en bleef ze tot maart in het super korte haar zitten.

je pony was geschoren en hij rilde pas tijdens de koudste maanden, dat is het nu nog absoluut niet

denk ook dat als je nu al met beenwarmers begint (voor zover ze werken) wat doe je dan om als het echt gaat vriezen... want dan is hij aan die warmte gewend en lijkt me niet dat je z'n hele benen kunt intapen tegen de tijd dat het echt een beetje gaat vriezen Knipoog

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:21

Bij de paardendrogist hebben ze een soort van beenbeschermers die warm worden, is voor paarden met gewrichtsproblemen, om het been alvast op te warmen voordat je aan het werk gaat, misschien is dit iets? ook mijn paard heeft het een tijd verschrikkelijk koud gehad, stond vol in het ruwvoer, en kreeg er nog eens 12! scheppen bix bij. Is toen helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar er kwam helemaal niets uit. We hebben toen het advies gehad om hem meer verspreid op de dag te gaan voeren. Dus ipv twee keer per dag bix, vier keer. En dat werkte super. Hij staat nu overigens op de granenmix, drie keer per dag 1 schep, en das een stuk minder als 12 scheppen bix. Misschien helpt dit ook voor jouw paard?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:25

Chaude Prince
Een warmte-isolerende peesbeschermer met klittenbandsluiting. Warmt de pezen voor het werk op, ideaal tijdens transport of voor paarden met een peesblessure.

Dit zijn ze dus