blubber...blubber..bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fareeh

blubber...blubber..bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:16

Haj haj..!!

Hebben jullie dat probleem ook? We hebben thuis een bak, maar die staat echt de hele winter onder water... baluh dus...nu vroeg ik me af..weet iemand hoe veel het kost ongeveer voor een goedkoop drainage systeem?
xxxxxxxxxx alvast bedankt

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:34

Volgens mij is er geen 'goedkoop' drainage systeem.
Kost echt handenvol met geld..
Wij hebben op stal een dressuurbaan voor buiten en daar ligt redelijk zand in.Meestal is ie wel te rijden.Of het moet echt 10 dagen hebben gegoten.Binnen hebben we om de zoveel tijd houtsnippers bij het zand.
Veert lekker en is goedkoop maar eigenlijk niks om langer buiten te laten liggen.
BTW dit hoor niet bij Wedstrijden [WD] Knipoog

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:09

daar hadden wij eerst ook last van! maar nu hebben wij er een laag zand in "gegooid". Nu hebben wij er dus niet zoveel last meer van. alleen de hoefslag blijft altijd blubber!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:13

Tjaahhhhhhhh daar hebben wij ook last van maar volgend jaar gaan we verhuizen en krijgen we eenbinnenbak. Dus dan is alles opgelost. Nu gaan we altijd bij onze club rijden.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:14

Wow! een binnenbak lijkt me echt heel cool! Haha!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:32

Gelukkig heb ik hier geen last meer van, vorig jaar juni bent ik verhuisd naar een stal met binnenbak, dus dit wordt mijn tweede winter binnen. En ik moet zeggen het bevalt met super goed.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:10

Extra zand storten kan ook een optie zijn. Dat is volgens mij wel veel goedkoper dan een drainage-systeem.
En het kan misschien ook helpen om vaak te slepen met een cultivator of ploeg -in ieder geval lekker diep- en daarna nog met de gewone sleep. Dan zakt het water beter weg.
Nog een tip: Als je bak bevroren is in de winter; zout strooien (voordat) als het vriest. Dat gewone strooizout, heel nuttig voor de autowegen maar ook voor de paardenbak!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:13

onze bak is nu ook een blubberboel, wij gaan die binnenkort ophogen met 10 cm. zand

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:32

Ik rij momenteel nog gewoon bij ons in de wei. En ik moet zeggen dat die nog droog is. Hier in de regio heeft het de hele week nog niet of nauwelijks geregend.
Hopelijk blijft het nog even zo.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:58

Gewoon op goede grond rijden. Haha!
De piste van mijn buur is gewoon een stukje afgespannen wei, waarvan de eerste laag al wat omgeploegd is. Enkel in 2 hoeken word het soms nat.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:10

Hoort dit bij wedstrijden???

Wij hebben in de bak (18x36) 5 drainage buizen liggen en hij is vrijwel altijd te berijden. Zo duur hoeft het niet te zijn allemaal. Wat we hebben betaald is 1 vracht scherpzand. De buizen had me vader via het werk (hij timmerman en op de bouw blijven heel vaak buizen over) Maar goed, deze buizen zijn volgens mij niet idioot duur ofzow. Verder heeft me vader zelf de gaten gespit, maar eventueel kan je voor 1 dag een kraantje huren bij een tuiniersbedrijf. Je graaft dan gewoon die gaten voor de buizen, laag scherpzand erin, buiz erin, nog een laag scherpzand en je kan het speur weer dichtgooien.
T is een dag werk, maar daar heb je dan heeeeel erg lang plezier van. T is immers ook zonde als je een bak achter het huis hebt waar je de helft van tijd niet in kan rijden.

O ja, Missnynke, denk je dat 10 cm zand genoeg is?? Ik denk het niet, weet eigenlijk wel zeker van niet. Ik denk dat je dan meer eraan hebt om een sloot erlangs te graven of de bak los te trekken en zorgen dat het middenin hoger wordt en dus het water eraf kan lopen. Denk dat je dan aan loonwerk kosten net zo veel kwijt bent als aan al dat zand.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:27

Past beter op VMR dan op WD, daarom heb ik het topic verplaatst.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:38

ik heb ook zo'n rampen bak
ik heb er een keer 2 vrachtwagens zand in laten storten
bak is niet zo heel groot 20x40
en na een half jaar was dat echt niet meer te zien
dat is echt niks

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 11:39

Bedankt voor alle reacties, maar zand storten helpt echt niet hr.. Dat hebben we vorig jaar gedaan...nou...dat wil je niet weten echt zonde van het zand(en geld) binnen een half jaar en heel veel regen was er een bodempje van over!! Scheve mond

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:40

Idd, door zand in de bak te storten haal je meer het gevolg weg zeg maar. je kan beter zorgen dat het water goed afloopt en weg kan. Wij hebben aan 1 kant maar een sloot langs de bak, maar als ik zorg dat de bak voor een bui mooi vlak is gesleept en het gaat regenen, dan kan ik meteen na de bui goed rijden doordat het water er mooi af kan lopen. Als je bv zo'n bak hebt waar de hele dag paarden in lopen of 1 die nooit gesleept wordt, blijft al het water erop staan.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:37

YvonneS schreef:

O ja, Missnynke, denk je dat 10 cm zand genoeg is?? Ik denk het niet, weet eigenlijk wel zeker van niet. Ik denk dat je dan meer eraan hebt om een sloot erlangs te graven of de bak los te trekken en zorgen dat het middenin hoger wordt en dus het water eraf kan lopen. Denk dat je dan aan loonwerk kosten net zo veel kwijt bent als aan al dat zand.

er ligt een sloot langs en mijn vriend heeft zelf vrijwel alle landbouwmachines. lijkt me trouwens raar, dan rij je toch op een soort piramide als je het midden hoger maaktr dan de rest?
Ik heb er anders eigenlijk weinig problemen mee, maar het heeft de afgelopen weken behoorlijk geregend en het drooogt erg langzaam op.
Zerlf denk ik dat 10 cm. ophogen wel degelijk scheelt...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:41

ik denk dat een laag zand erop gooien maar voor tijdelijk is. dus dan moet je steeds na een poos weer zand erop gooien. ik heb de oplossing zelf gevonden door tapijtsnippers erin te doen. ik ben er erg gelukkig mee.zie profiel. blijft heerlijk rijdbaar. en de mensen op het land die zijn er ook erg blij mee die mijn bak kunnen huren. dan kunnen ze heerlijk rijden. Haha!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:11

missnynke schreef:
er ligt een sloot langs en mijn vriend heeft zelf vrijwel alle landbouwmachines. lijkt me trouwens raar, dan rij je toch op een soort piramide als je het midden hoger maaktr dan de rest?
Ik heb er anders eigenlijk weinig problemen mee, maar het heeft de afgelopen weken behoorlijk geregend en het drooogt erg langzaam op.
Zerlf denk ik dat 10 cm. ophogen wel degelijk scheelt...

Het is geen piramide dan, maar het loopt gewoon bol. Ik ken mensen die hebben geen sloten om de bak en ook geen mogelijkheden daarvoor en die laten eens per jaar hun bak weer losploegen en weer bol leggen. Hun bak blijft het hele winter door te rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:56

Nooit geen bak onder water, en ook geen duur drainage-systeem.

Het stomste wat je kan doen tijdens een bak aanleggen is een gat graven. Als je gewoon grof metselzand op de bestaande bodem gooit, zo een 5 à 10 cm. Heb je een super bak. Onze bak is een half uur na elke bui weer helemaal leeg.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:48

Wij hebben op het moment ook een hele natte bak, maar krijgen volgende week helemaal nieuwe drainage erin en nieuw zand, dus hoop dat dan alle problemen opgelost zijn! OK dan!
Kan wel eens even vragen wat dat ongeveer kost voor je.
Nu rijden we dan ook met erg nat weer in de mange aan de overkant! Schijnheilig

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:52

bij ons staat de bak ook steeds blank. maar als ik er niet in kan rijden mag ik bij iemand anders rijden in de bak die is wel gerdaineerd!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:09

Sjonniej schreef:
Nooit geen bak onder water, en ook geen duur drainage-systeem.

Het stomste wat je kan doen tijdens een bak aanleggen is een gat graven. Als je gewoon grof metselzand op de bestaande bodem gooit, zo een 5 à 10 cm. Heb je een super bak. Onze bak is een half uur na elke bui weer helemaal leeg.

Dit ligt dan ook zeker aan het soort land dat je hebt. Als je een vrij leemachtige bodem hebt, zoals bijons het geval is. Loopt het water ook van het land erg slecht af. Wij hebben de grond omlaten kiepen, dus het zwarte naar onderen en het witte er weer bovenop. Daar is dus uiteindelijk nog drainage ingekomen omdat het water er niet in trok.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:10

Eb en vloed super Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:37

YvonneS schreef:
Dit ligt dan ook zeker aan het soort land dat je hebt. Als je een vrij leemachtige bodem hebt, zoals bijons het geval is. Loopt het water ook van het land erg slecht af. Wij hebben de grond omlaten kiepen, dus het zwarte naar onderen en het witte er weer bovenop. Daar is dus uiteindelijk nog drainage ingekomen omdat het water er niet in trok.

Wij hebben een kleibodem, dat laat net zo slecht water door.
Maar als je je bodem bovenop de bestaande bodem gooit. Dus geen mm graven, dan loopt het weg over de klei naar de buitenkant van de bak.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:43

wij hebben ook een kleibodem, en hebben het ook deels laten afgraven toen. Vervolgens zo'n 30 vrachtwagens zand erop gedaan (30 cm hoog, bij een bak van 20X60) en vervolgens hebben we ruim 5 jaar een super bak gehad, alleen bij zeer lage temperaturen bevroor de grond, maar ja, dan was AL het grond bevroren, niet alleen in de bak. Nu pas begint het water minder goed weg te lopen (na 7 jaar) en nog vind ik onze bak zelfs na regenval goed te rijden. Wel hebben we ervoor gezorgd dat de bak hoger staat dan de rest van de grond eromheen.