Scheren - veel vragen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Scheren - veel vragen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:30

Hoi,

Ik zit zó ontzettend in dubio of ik Matador wil scheren. Dit zijn mijn voors:

- niet zo lang nat meer na het rijden
- schoon
- gemakkelijker

Maar de tegens:

- hij zal er niet mooier op worden
- moet ik het dan niet heel vaak doen?
- zal hij het wil goed ondergaan?

Ofwel: ik heb even helemaaaal geen idee meer wat ik nu precies moet doen en wat wijsheid is.

Heeft iemand voorbeelden van scheermodellen? Ik ken eigenlijk alleen het half scheren en het zadelmodel.

Wat zijn jullie ervaringen met scheren? Moet je het dan altijd doen?

Verdoven of niet? En zo ja, direct, of eerst wachten hoe hij het lijdt zonder verdoving?

Ofwel: wie helpt?????

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:34

ik zat met het zelfde dilemma en de knoop doorgehakt. Sjaak is geschoren in een dekenmodel. Hiebij zijn de meeste natte plekken kaal.
hoe het ging??? het verslag beantwoordt het meeste van je vragen wel. Hoe vaak het vanaf nu gaat gebeuren Verward geen idee eerst maar eens zien hoe dit uitpakt
[ITP] trieste geschoren sjaak Ach gut

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:35

ja het is het een of het ander!!!!en als je gewoon goed poetst zorgvuldig omgaat met deken gebruik kan het 1 keer genoeg zijn...misschien hooguit nog een tweede keer...dus dat valt nog best mee!!!
en het is idd een stuk gemakkelijker!!!ik meen het!! je helpt je zelf en je paard met het scheren!!! het scheelt jou tijd..en je paard de transpiratie!!!
en verdoven is wel erg drastisch!!
als je de beentjes opscheert word je paar d dan helemaal gek???
anders wil een praam ook wel helpen hoor!!en dat is echt geen mishandeling!!!en het is ook beter dan verdoven!!!
en als je echt de praam nix vind,kun je een soort kalmerings pasta geven....maar dit helpt niet altijd en bij elk paard....

succes met het denken erover...ik hoop je een eind op weg te hebben geholpen,bij eventuele vragen mag je me sowieso pb-en!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:36

Ik heb gister Levi laten scheren, voor het eerst.
Wat een verademing! Het is veel makkelijker, hij was niet eens nat na het rijden vandaag OK dan!

We hebben het zonder verdoving of praam gedaan, hij vond het wel best. Eerst wel een beetje knijpen met zijn kont van oei wat is dat, maar dat was eigenlijk alles

Ik hoop dat ik het maar 1x hoef doen dit jaar. Die kans zit er wel in omdat het al vrij laat in het jaar is...ik geloof dat ze zeggen als je in november scheert dat het maar 1x hoeft.

[ITP] Levi met beenwarmers

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:37

Bedankt! Ik vind het model erg mooi, zou er denk ik zelf nog meer van af willen hebben maar dat weet ik nog niet.

Matador is overigens nóg veel hariger, compleet met lange flossen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:38

DePennyBitch schreef:
Bedankt! Ik vind het model erg mooi, zou er denk ik zelf nog meer van af willen hebben maar dat weet ik nog niet.

Matador is overigens nóg veel hariger, compleet met lange flossen

nooit geprobeerd de benen te scheren??

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:38

ik tob er ook al over sinds ik hem heb aangezien hij altijd zeiknat is en een superdikke vacht heeft.. Maarja hij staat in een buitenstal waar in de winter heel vaak die gure oostenwind opstaat, dus een vachtje is ook wel lekker en heb ook niet genoeg dekens om hem helemaal kaal te halen, dus ik laat het denk ik maar staan aangezien ik toch weinig ga rijden deze winter om dat ik geen bakverlichting heb..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:41

meiske16 schreef:
nooit geprobeerd de benen te scheren??

Nee, ik heb hem vorig jaar niet geschoren (toen al getwijfeld) maar de toenmalige eigenaar zei dat hij nog nooit geschoren was en dat hij het waarschijnlijk ook niet echt zou waarderen....

Dus ik ga maar uit dat hij weet waar hij over praat.... maar ik vrees dat ik er gewoon aan moet geloven...

Mijn vorig paard had in de winter een zomervachtje, dus ik baal nu wel erg moet ik bekennen... dat andere was zoooo makkelijk Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:43

zover ik weet was sjaak ook nooit geschoren iig niet de laatste 7 jaar Lachen. Hij gedroeg zich als een angsthaas toen hij de ruimte had om naar achteren te lopen. Zo gauw hij klem stond met zijn bips was er niks aan de hand. Zelfs achter de oortjes boeide hem niks Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:45

sjakie schreef:
zover ik weet was sjaak ook nooit geschoren iig niet de laatste 7 jaar Lachen. Hij gedroeg zich als een angsthaas toen hij de ruimte had om naar achteren te lopen. Zo gauw hij klem stond met zijn bips was er niks aan de hand. Zelfs achter de oortjes boeide hem niks Haha!

Je kent mijn monster niet Tong uitsteken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:50

DePennyBitch schreef:
Nee, ik heb hem vorig jaar niet geschoren (toen al getwijfeld) maar de toenmalige eigenaar zei dat hij nog nooit geschoren was en dat hij het waarschijnlijk ook niet echt zou waarderen....

Dus ik ga maar uit dat hij weet waar hij over praat.... maar ik vrees dat ik er gewoon aan moet geloven...

Mijn vorig paard had in de winter een zomervachtje, dus ik baal nu wel erg moet ik bekennen... dat andere was zoooo makkelijk Lachen

ah oke!! nu wordt het verhaal me iets duidelijker Haha!
maakt niet uit!!! ik denk dat je gewoon je er op moet voorbereiden dat ie het heel eng zal vinden,dus zorg dat je de praam klaar hebt liggen!!! Tong uitsteken
maar msischein valt het ook wel reuze mee!!!
anders moet je eens proberen om eerst een beetje de beentjes op te scheren,en dan kijken hoe het gaat,gaat het goed,dan is het ook makkelijk op zo de rest te scheren Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:52

meiske16 schreef:
ah oke!! nu wordt het verhaal me iets duidelijker Haha!
maakt niet uit!!! ik denk dat je gewoon je er op moet voorbereiden dat ie het heel eng zal vinden,dus zorg dat je de praam klaar hebt liggen!!! Tong uitsteken
maar msischein valt het ook wel reuze mee!!!
anders moet je eens proberen om eerst een beetje de beentjes op te scheren,en dan kijken hoe het gaat,gaat het goed,dan is het ook makkelijk op zo de rest te scheren Knipoog

Ik heb gewoon verschrikkelijke visioenen van dat ik um half af heb, en dat het dan he-le-maal niet meer gaat, ook niet met praam, sedalin of whatever....

Dat lijkt me verschrikkelijk....... ieks Tong uitsteken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:53

DePennyBitch schreef:
Ik heb gewoon verschrikkelijke visioenen van dat ik um half af heb, en dat het dan he-le-maal niet meer gaat, ook niet met praam, sedalin of whatever....

Dat lijkt me verschrikkelijk....... ieks Tong uitsteken

hahaha,dat kan ik me goed voorstellen hoor!!!
maar soms meot je even sterk zijn,en doorbijten!!!misschien gaat het wel hartstikke goed OK dan! Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:55

meiske16 schreef:
hahaha,dat kan ik me goed voorstellen hoor!!!
maar soms meot je even sterk zijn,en doorbijten!!!misschien gaat het wel hartstikke goed OK dan! Knipoog

Maar denk je niet dat hij heel lelijk gaat worden door scheren?

*edit* foto toegevoegd

Afbeelding

Ik ben bang dat de kleur dan heel dof wordt
Laatst bijgewerkt door Barmat op 04-11-04 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:56

Ik verdoof die van mij niet, Honey vind het heerlijk, alleen de benen vind ze niet zo super omdat dat natuurlijk best door trilt.
Ze hebben er allebei vanaf begin af aan geen problemen mee gehad.
Er niet mooier op worden vind ik minder belangrijk, het gaat om het practische.
Ik scheer in principe 1x per jaar, daar kan ik het goed mee af

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:00

DePennyBitch schreef:
Maar denk je niet dat hij heel lelijk gaat worden door scheren?

*edit* foto toegevoegd

[image]

Ik ben bang dat de kleur dan heel dof wordt

nee hoor,dat valt reuze mee,misschien dat de kleur wel verandert
van donkerbruin naar muis!!!!maar dat is opsich geen probleem!! en die dofheid kun je voorkomen door heel veel te peotsen met zachte/glansborstels
op TIP! met schapenwol!!! dat helpt echt goed!!! en het glimt super erg!!! Pling

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:02

stef schreef:
Ik verdoof die van mij niet, Honey vind het heerlijk, alleen de benen vind ze niet zo super omdat dat natuurlijk best door trilt.

ook dat maar ook,is het daar erg hard!!door dat het vel eigenlijk bijna op de botten zit!!! daar zit geen vet enzo!!! maar als je netjes en goed te wer gaat,mogen de benen ook geen problemen zijn!!!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:10

Ik heb dinsdag me paard geschoren om de volgende doodsimpele reden. na het rijden was ie zeikenat (en dan nog niet eens na een les, maar na gewoon thuis rijden) en voordat ie weer is droog was, was ik gewoon 2 uur verder. Vorig jaar zat ik ook in dubio scheren of niet, maar toen had ik nog niet zo vaak les en ik trainde thuis ook niet zo veel als nu.
Heb gister voor het eerst weer gereden na het scheren en hij was ietwat frisser. Voordeel vond ik meteen dat ie langer actiever bleef. Na het galopperen was ie met vacht al snal iets mat aan het worden en nu ging ie lekker actief door.

Ik vind mijn paard er overigens niet lelijker op geworden, vind t wel stoer staan. Foto's staan ergens bij ITP (sydney geschoren)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:14

DePennyBitch schreef:
Verdoven of niet? En zo ja, direct, of eerst wachten hoe hij het lijdt zonder verdoving?

Als hij al in de stress is geschoten, dan ben je te laat met verdoven.
Als hij nog nooit geschoren is, dan zou ik 'm gewoon preventief een paar streepjes geven, wie weet kan het de volgende keer dan wel gewoon zonder. Praampje bij de hand voor het hoofd en hulp om bij de benen even een voetje op te pakken.

En voor het scheren liefst goed wassen, dan komen ze er veel mooier onder vandaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:47

meiske16 schreef:
ook dat maar ook,is het daar erg hard!!door dat het vel eigenlijk bijna op de botten zit!!! daar zit geen vet enzo!!! maar als je netjes en goed te wer gaat,mogen de benen ook geen problemen zijn!!!

Ok, en nu in het nederlands? Ook al ga je goed te werk, op de benen voelen ze het gewoon meer dan bijv op de buik, en dat vind ze minder prettig (niet dat ze door het lint gaat ofzo, absoluut niet)

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:54

ah ik ben weer heel wat wijzer
Pasha moet er zondag aan geloven Clown
scheerpoging 2 Knipoog

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:52

Ik heb Jildau voor het eerst geschoren twee weken geleden, en ik ben er erg blij mee! Het is inderdaad stukken makkelijker als je veel rijdt en ik heb het geluk dat mijn paard er nog beter van uit gaat zien ook (ze leek net een pony met al dat haar )

Ik heb Jildau aan het scheergeluid laten wennen door het apparaat een tijdje aan te zetten zonder te beginnen met scheren en het al langs haar lichaam te laten gaan. Nou ja, ze vond er eigenlijk niets aan. Ik kon zonder problemen overal komen, zelfs op haar hoofd....

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:49

Lady is afgelopen zondag voor het eerst geschoren (zie link in m'n onderschrift)
Heb ook onwijs zitten twijffelen of ik het wel of niet zou doen. Ook al zat ze niet gigantisch dik in haar vacht heb ik het toch laten doen. Gewoon om te kijken of het me bevalt.
Tot nu toe heb ik er absoluut geen spijt van gehad, vindt het heerlijk dat ze niet meer zweet en ze is gelijk een stukje levendiger Haha!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 01:07

Pjelk heb ik onlangs voor de derde keer geschoren. Ik scheer hem maar een keer per jaar en dan zo eind oktober begin november als hij weer last van zijn haar gaat krijgen.

Ik scheer hem nooit helemaal maar altijd in een model. Dat ziet er weliswaaar niet uit maar ik vind het belangrijker gewoon door te kunnen trainen zonder dat Pjelk daar hinder van ondervind.
Zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding
Andere jaren schoor ik ook zijn buik maar omdat hij nu buiten overwinteren moet heb ik het nu minimaal gehouden.

Pjelk vind het scheren niet zo erg. Het eerste jaar stond hij er zelfs bij te slapen Slapen (maar dat was dan ook met een hondenscheerapparaat Haha! ).
De tweede keer deed hij heel dom en sleepte me zo`n beetje de stal door. Toen maar een praam op gedaan en daarna werd ie wel rustiger.
De laastste keer deden we em meteen een praam op en daarbij was hij weer erg braaf.

Mij bevalt scheren erg goed!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 12:13

Margreet schreef:
En voor het scheren liefst goed wassen, dan komen ze er veel mooier onder vandaan.

Mijn eerste reactie was eigenlijk: "oh, ik dacht dat je juist NA het scheren moet wassen" aangezien ik zoiets heb van: kun je gelijk de oude haren helemaal wegspoelen en was je de stof die er (mede door het scheren) nog in de huid zit weg.

Maar er vóór dus.

Ik denk dat ik er zaterdag maar eens aan ga geloven... ik blijf het eng vinden