Wie kan me helpen met jong paard dat slaat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinty

Wie kan me helpen met jong paard dat slaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:08

Wie heeft er voor mij een goede tip om mijn paard een 3 jarige merrie, de achterbenen op te tillen en de hoeven ervan uit te krabben...
We hebben van alles al geprobeerd, maar zodra je haar hoef wil op tillen, dan slaat ze of keihard en dan echt hard naar achteren, of gericht naar de zijkant. Boos!
Het is gewoon gevaarlijk aan het worden, praam erop werkt nu wel een beetje, maar natuurlijk geen oplossing.
Longeerlijn boven de hoef en dan 1 vasthouden zodat ze niet kan meppen, dat werkt wel een beetje.
Wie o wie heeft een goede oplossing dat ik nu eens een keer haar hoeven kan uitkrabben, zonder bang te zijn dat ik een knal krijg... Verdrietig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:27

Been opbinden. Maar dat moet wel kundig gebeuren. Zelf heb ik het meeste succes met het been vastgrijpen en gewoon niet loslaten. Proberen meteen de hoef naar de knie (bij de buik dus) te drukken. Daarvandaan weer naar achteren uitvouwen. Trouwens sommige paarden hebben er een hekel aan dat je ze aan het been of de kogel grijpt, maar vinden het prima als je de veel minder gevoelige hoef pakt. Doe in elk geval een CAP OP en handschoenen aan om je hoofd en handen te beschermen. Een troost, de meeste paarden worden heel snel makkelijker. De smid kan ook wel helpen, dan wel door de telefoon uitleggen wat je probleem is zodat hij voorbereid is. En over smid gesproken, is ze dan nooit bekapt en zo ja, hoe kreeg de smid het dan wel voor elkaar?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:38

Oefenen oefenen oefenen. Ik heb hetzelfde probleem. Inmiddels kan ik één achterhoef wel optillen maar die ander slaat ie ook heel erg. Boos!

Zorg eerst dat je overal mag borstelen, dus ook zijn achterbenen tot en mét de hoef. De buiten kant borstelen.

Ga zo ver mogelijk weg staan, vraag een voetje en laat meteen weer los. Bouw dit langzaam op.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:42

Bedankt voor je snelle reactie! Lachen
Ja, die hoefsmid is er wel altijd bij geweest, maar die is dus zelf een bangerd...handig als je dat beroep hebt Verward ...maar dus ook met de longeerlijn en dat gaat wel prima.
Alleen het vasthouden en niet los laten dat wil gewoon echt niet, ze slaat onbeschrijfelijk hard, dat je echt haar hoort slaan zeg maar. Ik moet zeggen dat ik zit ook nog nooit eerder heb meegemaakt, het is echt eng Nagelbijten / Gniffelen
Kan nu wel haar benen borstelen, dat lukt al wel, maar die hoef optillen...
Inderdaad als ze eenmaal weten dat het goed zit dan lukt het wel...
Ik denk dat er ook niet heel erg veel aan te doen is, alleen heel veel oefenen, maar als iemand nog iets weet....tips zijn welkom!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:48

heel vaak is het angst van het paarden willen ze de druk niet voelen van handen aan het achterbeen .

ik heb dat ook gehad met jong paard . en soms kun je dan ook echt niet meer vasthouden door al dat getrappel terwijl dat tog wel het beste is .
ik heb toen geprobeerd met een halstertouw onder de koot vast te knippen en dan voetje vragen zodra ze gaan meppen touw vasthouden en been omhoog houden . en dat zo blijven oefenen . wel gewoon been optillen met handen .
zo was die van mij er zo vanaf toen ze door dat het niet eng was .

succes

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:54

Spuit haar benen eens af. en dan een tijd de straal op haar benen houden. Geregeld doen. Soms wil dit wel eens helpen.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:58

Ja, de benen afspuitoperatie is inmiddels geslaagd OK dan!
Dit hebben we in een stal moeten doen met de kont tegen de muur omdat ze dan ook sloeg, alleen als ze nu sloeg, sloeg ze tegen de muur en bezeerde ze zichzelf, dit heeft ze gelukkig snel afgeleerd, dus dit gaat nu zonder problemen eindelijk!

Ja, helaas vasthouden met het getrappel lukt gewoon echt niet, denk dat je eerst met eigen ogen moet zien hoe extreem ze is. Als je daar een mep van krijgt, dan denk ik dat het heel slecht afloopt met je... Verdrietig
Ik heb nog hoop nu ik jullie reacties allemaal lees, heel veel geduld en heel veel oefenen, hihi!
Alleen mij geduld is een beetje op aan het raken Tong uitsteken

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:03

off topic: Ik heb dit probleem nu ook , maar ben er ook pas mee bogonnen *LOL* dus dat is wel anders dat weet ik maare de mijne slaat ook met een achterbeen heel gevaarlijk naar achter!

Sorry heb geen tips

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:05

het verhaal met het touw....

je neemt een heel zacht lang touw, en je neemt je zweepje.
in het touw maak je een lus, en met je zweepje schuif je vanaf een afstandje het touw om haar hoef, nou ja net iets erboven.

je kunt nu zelf zonder gevaar het been aan dat touw optillen.
na enkele keren kun je het zelf doen.

zo leert zij het, en jij hoeft niet bang te zijn dat ze je trapt, want je houdt het been aan ene touw vast en staat zelf ver geboen weg.

succes!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:06

maakt niet uit qwinty(leuke naam trouwens, Knipoog hihi) misschien kan je hier wat tips weg halen! Lachen

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 23:10

dank je ellepel, ik denk dat je hetzelfde ongeveer bedoelt als ik met een longeerlijn doe. het werkt idd wel, alleen als we dan weer de hoef willen pakken gaat het weer mis...helaas..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:12

Wij wassen sommige keuringspaarden, soms zijn ze niet betrouwbaar, met een ragebol. We kunnen dan op afstand aan de benen komen, ze kunnen meppen zonder dat wij de klappen krijgen.
Probeer zo eens aan haar benen te komen.

MissJJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:41

Hoi, even een off topic reactie.
Ik ken het paard van Quinty vrij goed, ga vaak mee.
Het is geen getrappel, de merrie slaat echt, lomp en hard.
Het is zelfs best wel gevaarlijk.
Gelukkig gaat het wel steeds beter, maar ik wil nog even extra aangeven dat het een serieus probleem is.
Ik vind dat jullie trouwens hele goede tips geven.
Had alleen nog wel een vraagje.
Wordt ze niet juist banger door dat afbinden?
Het gaat wel steeds stukjes beter

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:29

Heb even geen oplossing voor dit probleem, maar denk even als het paard in dit geval. Je tilt zijn enige verdegingswapen op. Zo snel jij daar controle over hebt kan hij niks meer. Dus het is vaak meer een kwestie van vertrouwen tussen paard en verzorger.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:08

mijn paard deed dit ook heel erg
als ik dan ze hoeven uit ging krabben
gaf ik hem een plukje hooi dan heeft hij daar alle aan dacht voor
als dat doet en hij merkt dat het wel goed zit
ken je het proberen zonder hooi
en als hij het goed gedaan heeft even belonen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:32

Nog een tip die hier niet genoemd is.

Het hoeven optillen omvat 2 fases waarin het 'fout' kan gaan
1) bij het optillen, hoef komt van de grond los
2) bij het vasthouden, hoef dus omhoog houden.

Bij het hoeven leren optillen is het belangrijk dat het paard niet het gevoel krijgt dat hij zijn evenwicht kwijt raakt of 'gedwongen' wordt om te lang in een houding te staan waardoor hij kan omvallen.

1 methode is al genoemd, met het touw om zijn been. Nog wat extra tips over deze methode onderaan.

andere methode is met een stokje:

Het optillen kun je veilig oefenen door een stijve stok te gebruiken (hele stevige zweep of misschien een bezemsteel?) hiermee kun je zachtjes op de kroonrand drukken en hem leren op die druk zijn hoef op te tillen.
eerst laat je al los zodra hij alleen het gewicht van de hoef haalt, ietsjes opzij leunt bijvoorbeeld
later beloon je pas als hij echt de hoef van de grond tilt.
nog later weet je paard dat hij zijn voet van de grond moet houden zolang hij iets tegen zijn been voelt.

Door gebruik te maken van zo'n 'stokje' sta je zelf op veilige afstand.
In het begin haal je het stokje weg zodra hij zijn voet optilt. Daarna hou je het juist tegen zijn been aan.

Het omhoog vasthouden van de hoef is een ander verhaal.

je kan het uitbouwen vanuit de 1e methode, door de stok/zweep steeds wat langer tegen zijn been te houden tot hij zijn been weer neer zet. Als hij slaat probeer je gewoon steeds opnieuw zijn voet op te tillen en stokje ertegenaan te houden tot hij het slaan helemaal beu is.
Als het goed is heeft hij ondertussen al wel door dat hij niet gaat omvallen en dat hij gewoon de vrijheid heeft om zijn been terug te zetten als hij zijn evenwicht dreigt te verliezen. Het is dan meer een respect dan een angst/vertrouwens probleem wat je enkel kunt winnen door langer vol te houden dan je paard.

De methode met het touw werkt ook in 2 stappen:
1) hoef optillen door zachtjes druk opbouwen op het touw (niet in 1 ruk omhoog trekken, maar da's logisch)
2) hoef omhoog houden met lichte druk op het touw.
De kunst is om niet de hoef met kracht omhoog te houden of proberen het slaan te voorkomen door hem stevig vast te houden. Maar juist je paard gewoon laten slaan tot hij er genoeg van heeft en dan pas alle druk van het touw halen. Pak het touw dus niet te kort, laat het maar meebewegen als hij trapt en blijf zelf bij de schouder staan zodat je veilig bent.

Probeer niet in 1 dag tot het gewenste eindresultaat te werken, maar wees tevreden als hij op zachte druk alleen zijn voet optilt, of zelfs maar net op de punt neerzet oid.

Liever elke dag een klein stapje voorwaarts dan elke dag een groot gevecht he Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:38

In bijna alle bovenstaande tips mis ik toch echt het duidelijke BELONEN! Het paard hoeft niet alleen te leren wat het niet mag (slaan, leunen op het been) maar moet ook leren wat wel mag (ontspannen hoef optillen en zelf hoog houden).

Maak dus vooral duidelijk dat het paard braaf is op het moment dat zij haar voet optilt (beloningsmoment, gebruik eventueel een clicker), dan neerzetten en opnieuw (zie verder het verhaal van Callippo, die wel het belonen noemt). Veel en vaak (en hopelijk op het goede moment!) belonen. Ga desnoods een cursus clickertraining volgen of verzin zelf oefeningen om je timing te trainen.

Zelf zou ik -als ik een touw zou gebruiken- trouwens zorgen om altijd met twee personen zijn: een voor het touw de ander om het been op te tillen. Ik denk dat het extra moeilijk is om dat tegelijkertijd te doen (EN daarbij op het juiste moment te belonen).

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 09:49

peruaansepas, bedankt voor je reactie ook, maar belonen doen we uiteraard natuurlijk als ze het goed doet *LOL*
Wat houd die clickercursus precies in, heb er om eerlijk te zeggen no nooit van gehoord Bloos
Met 2 personen moet het idd ook wel, alleen wil het ook zeker niet.

calippo, ook bedankt voor je reactie, we doen het idd ook rustig aan hoor, niet meteen forceren, want dan gaat het juist mis. Schijnheilig Ik zal vandaag weer operatie hoef optillen gaan oefenen en wat tips die jullie me hebben gegeven gaan uit proberen, hou het wel even op de hoogte hoe het gaat! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:09

de touwtruc werkt ook heel goed met een lange handdoek. Verder zijn al mijn tips al gegeven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:01

Tis bij mij al 12 jaar geleden maar ik had dus ook een trapperd.
Ik weet niet meer precies het moment dat het goed ging, maar waar ik mee begon was beetje aanraken en kriebelen rond de hoef en kootholte.
Als reactie ging hij op een gegeven moment onspannen staan (met zijn hoef iets leunend op de grond dus) en kon ik onder de hoeven krabben.
Daarna van hieruit steeds verder en langer aangeraakt en opgetild.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:16

Krijgt ze eigenlijk wel straf als ze je schopt?
Jonge paarden schoppen wel eens, maar ze krijgen van mij acuut een schop terug.
Maar wel belonen als ze het wel doet natuurlijk.
En ja Clickeren helpt bij een paard heel goed, heb er een maffe tinker rustig mee gekregen maar is vrij arbeidsintensief.
Is wel een leuk boekje over verschenen.
OK dan!

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:37

Waarom zou ze zo agressief trappen?
Is ze bang of wil ze het gewoon niet om een bepaalde reden?
Dit is best een intressant onderwerp..Ik vind het goed van je dat je zoveel lef hebt, Quinty, want het is echt gevaarlijk als het allemaal zo gericht is.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:46

Gebruik i.p.v. een touw haar eigen staart...dat werkt bij ons ook.
Verder....als je wil uitkrabben til je het been dan niet te hoog en knik je de hoef niet teveel?? Dat is nl. een fout die ik heel veel mensen zie maken. Dit, teveel "knikken" van de hoef doet zeer. Dit is nl. hetzelfde effect als jij je duim naar je pols toe buigt zodat de duim je pols zou moeten raken. Doe dat maar eens....en dat doet zeer!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:46

Ik heb dit ook gehad met Igor. Wrs heeft hij een trauma opgelopen bij zijn achterbenen...
Ik ben begonnen met de zachte borstel, steeds lager. Als hij het eng vond, ging ik weer een stukje terug naar boven. Daarna (als dat goed lukte) ging ik het met een hardere borstel proberen. Daarna gewoon mijn handen richting de hoef, daarna mijn handen om zijn been sluitend naar beneden laten gaan en uiteindelijk meer druk op de greep hebben. Tenslotte vraag je een been... Belangrijk is om nooit boos te worden als je het idee hebt dat ze het doet uit angst! Succes!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:58

Citaat:
peruaansepas, bedankt voor je reactie ook, maar belonen doen we uiteraard natuurlijk als ze het goed doet
Wat houd die clickercursus precies in, heb er om eerlijk te zeggen no nooit van gehoord

Hier lees je wat clicker training inhoudt (wist je misschien al).
http://clickryder.8m.com/artikel.html
http://www.angelfire.com/az/clickryder/kitdutch.html

Er zijn ongetwijfelt ook mensen die cursussen in clicker training geven, desnoods ga je naar een hondenschool in de buurt: het principe blijft hetzelfde. Even googlen:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=cursus+clickertraining+paard&lr=

Kunst van het clickeren is:
1- stel vooraf een haalbaar stappenplan op. Verdeel elk doel in zeer kleine stapjes
2- overtrain niet (als je de tijd neemt die het nodig heeft, bespaar je juist tijd)
3 - timing (!)
4 - had ik al gezegd dat timing belangrijk is? Tong uitsteken