Is rijden met cap op een pensionstal verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natuurtalent

Is rijden met cap op een pensionstal verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 21:31

Hallo,

Ik zit met een vraag en hoop dat iemand hier meer van weet.

Onlangs is mij medegedeeld op het pensionstal waar ik zit dat ik voortaan verplicht met cap moet rijden vanwege een nieuwe regelgeving. Mocht er iets gebeuren zou de pensionhouder aansprakelijk kunnen worden gesteld. Maar naar mijn mening is dat op eigen risico.

Wie weet hier meer vanaf??

Bedankt!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:36

Hey,

Het is op verschillende pensionstallen hier in de buurt verplicht gesteld, maar dat geldt niet voor elke stal.
Het is idd scherp aangesteld en de eigenaar bij jou wil niet de schulden betalen.

Het is idd eigen risico, maar stel dat er wat gebeurt is hij de pineut.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:49

Waarom wil men zonodig NIET met cap rijden? Wat is het probleem? Is men er nog van overtuigd dat je met een eigen paard niet kan vallen? Als je paard struikelt en valt, ga je echt wel mee....

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:55

Cap vind ik eigen verantwoordelijkheid als je op je eigen paard rijden. Als je op een verzorgpaard rijd of op manegepaard vind ik dat het wel verplicht moet want het is immers niet je eigen paard dus de eigenaren zijn dan medeschuldig als er wat gebeurd...Bij ons op stal is het niet verplicht...in het bos rijd ik met cap op het terrein zelf niet...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:58

Lusitana schreef:
Waarom wil men zonodig NIET met cap rijden? Wat is het probleem? Is men er nog van overtuigd dat je met een eigen paard niet kan vallen? Als je paard struikelt en valt, ga je echt wel mee....

Niet vind ik nergens op slaan het is gewoon eigen verantwoordelijkheid dus dat moet ieder voor zich zelf weten. Je kunt namelijk ook je rug of nek breken het gebeurd maar zelden dat je echt op je hoofd valt! Meestal is het eerder je rug!

Dus laten we allemaal een beschermingspak aan gaan trekken zodat er helemaal niks meer kan gebeuren!

Iedereen meot het zelf weten ieder zijn eigen mening...

Of word ik nu doodgeschoten.... (Theo van Gogh)

Elsjuhh

Lusitana schreef:

Omdat het simpelweg als een gek zweet. (zegt een altijd capgebruiker)
Bovendien is en blijft het eigen risico of je wel of niet met een cap wilt rijden, ik vind dat ieder dat voor zich zelf uit moet maken.

Maargoed even ontopic, het is aan de pensioneigenaar zelf om te bepalen in hoeverre hij wil dat er een cap wordt gedragen. Ik weet niet precies hoe dit nou juridisch is bepaald dat je je daar dan ook echt aan moet houden en of de pensioneigenaar dan echt niet aansprakelijk gesteld kan worden.. (juristen en verzekeraars aanwezig??)

VValar

Lusitana schreef:

Ik kan je 101 redenen geven waarom ik liever NIET met cap zou willen rijden. Ik zeg niet dat het niet veiliger is om zonder te rijden. Maar daar gaat dit topic ook nu totaal niet om.

Zoals al is gezegd, dit wordt op sommige pensionstallen verplicht gesteld. Anderen hebben deze regel weer niet.

Natuurtalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:07

Maar wie weet nu hoe dit precies zit????
Stel er gebeurt iets, ik val van m'n paard en ik heb géén cap op. Op dat moment bevind ik me op het terrein van de pensionhouder maar het is toch mijn eigen verantwoordelijkheid dat ik geen cap draag, daar kan de pensionhouder toch niet aansprakelijk voor gesteld worden? Wie weet hoe dit juridisch in elkaar zit?

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:12

jah de pensionhouder wordt dan wel aansprakelijk gesteld
maar waarom willen heel veel mensen zonder cap rijden....het maakt tog niet uit of je zo'n ding op hebt of niet....

Natuurtalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:14

ja vindt ik van wel, ik heb zoiezo erg lang haar dus dat is onhandig met opsteken enzo. en ik vindt het gewoon helemaal niet lekker zitten en ik voel me niet prettig met zo'n stom ding op m'n hoofd.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:17

Lisjuh87 schreef:
Niet vind ik nergens op slaan het is gewoon eigen verantwoordelijkheid dus dat moet ieder voor zich zelf weten. Je kunt namelijk ook je rug of nek breken het gebeurd maar zelden dat je echt op je hoofd valt! Meestal is het eerder je rug!

Dus laten we allemaal een beschermingspak aan gaan trekken zodat er helemaal niks meer kan gebeuren!

Iedereen meot het zelf weten ieder zijn eigen mening...

Ik denk dat dat dr al is, maar je hebt wel gelijk... Ikzelf ben pas 2 keer gevallen, maar beide keren was het me rug en me schouder die pijn deden, NIET mn hoofd.. maar met cap voel ik me veiliger en ik moet het van mn ouders anders mag ik niet meer rijden Knipoog

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:30

Ik vind het trouwens ook wel een beetje een rare regel..

Ik rijd zelf zo min mogelijk met cap, ik heb op het moment een slecht passende cap waar ik hoofdpijn van krijg... Ben nu hard aan het sparen voor een nieuwe Haha!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:32

kijk als het echt verplicht is wil ik zon ding best op mijn kop zetten maar liever niet . kan nu niet zeggen dat ik me echt veel veiligger voel met cap .

en als het echt over veiligheid moet gaan kunnen we net zo goed als ijshocheyer op ons paard gaan zitten want als je eraf valt kun je vanalles breken . maar dat rijd ook weer zo lastig met zon pak aan .

maar ben wel beniewd of de eigenaar van stal daar echt aansprakelijk gehouden voor kan worden .

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:42

IK rijd in het bos wel met cap maar in de bak niet...gewoon weg omdat ik migraine heb en als ik dan erg zweet krijg ik echt verschrikkelijke koppijn en dan komt er weer spanning bij kijken en lig ik savonds misselijk en met zware koppijn op bed. Nou dan is de keus zonder cap rijden snel gemaakt. Ik rijd juist paard om lekker buiten te zijn in de frisse lucht voor me migraine en lekker met beesten bezig zijn...dan rijd ik niet voor me lol met cap dat voelt al heel anders dan zonder cap..

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:56

Bij ons op de pensionstal is het op eigen verantwoording. Maar als er meerdere in de bak bezig zijn hebben ze graag dat je met cap oprijd.

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:59

Bij onze pensionstal moet je verplicht met cap rijden tot je 16e maja de meeste doen het niet het is wel je eigen risco

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:04

Op de stal waar ik sta rijd bijna niemand met cap, ik ben een van de weinigen. Van mij mag iedereen het zelf weten, ook met cap kun je verkeerd terecht komen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:32

Op m'n vorige manege was het verplicht, maar daar kon je een contract ondertekenen waar in stond dat alles voor eigen risico is, mocht je zonder cap vallen (voor de pensionruiters).

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:02

Bij ons op stal is het niet verplicht. Zelf rij ik ook amper met cap. En vind het ieder zijn eigen risico

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:31

ik rij de laatste tijd wel met cap ... ik rij nu op een nog zo goed als groen paard en de eigenaresse vind dat ik een cap op moet anders kom ik er niet op....
maar ik zie het probleem ook niet helemaal hoor ...

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:14

Ik weet dat er sprake is van een wettelijke regeling mbt het dragen van een cap of helm (zoals dat schijnbaar straks gaat heten)

Ik kan met de zoekfuncties bij verschillende zoekmachines geen wettelijke bepaling vinden die het dragen van "veiligheidshelmen of caps" verplicht stelt, maar die moeten er eigenlijk toch al zijn, gezien de invloed die het niet dragen heeft op je rechtspositie als je iets overkomt (manege of pensionstal) terwijl je niet de verplichte beschermmiddelen dragt (denk maar eens aan een motorrijder die geen helm draagt)

Is er op bokt geen item die de wettelijke bepalingen in kaart brengt zoals "rijden met cap verplicht ?" en andere eisen die de wet voorschrjft mbt het paardrijden. Ik zou dit heel handig vinden om zoiets als vast onderwerp op het forum op te kunnen zoeken.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:49

Bij ons op de manege moet je met cap rijden tot je 18e.
Het is idd je eigen verantwoording, maar stel je valt wel; dan zou je de manege eigenaar aansprakelijk kunnen stellen.
En dat willen ze voorkomen.

Ook al heb je een eigen paard, je bent evengoed op zijn terrein.
En zal je dus ook aan zijn regels moeten houden..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:11

Lisjuh87 schreef:

Wat is dit nou weer voor een banale reactie Scheve mond

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:31

Sammie schreef:
Wat is dit nou weer voor een banale reactie Scheve mond

Ja iedereen valt altijd zo aan als je je eigen mening geeft. Op bokt krijg je ook altijd tegenaanvallen terwijl het gewoon eigen mening is

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:32

bij ons is het op eigen risico, al sik les heb moet ik wel een cap op, maar dat vind ik begrijpelijk!!
verder heb ik vrijwel altijd mijn cap op met rijden (er zijn uitzonderingen).