Cap na val vervangen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ktje

Cap na val vervangen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:43

Ik heb zondag een val op mijn cap gemaakt en ook nog eens een volle trap van het paard erop gekregen.
Het is een Casco goedgekeurde veiligheidcap, maar ik vraag me nu af of hij nog wel zo veilig is.
Aan de buitenkant is er niets aan de cap te zien? Ik krijg verschillende reacties, dus misschien heeft iemand hier het juiste antwoord wat ik moet doen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:53

Als je ermee gevallen bent is altijd het advies om een nieuwe te kopen,
maar of iedereen dit doet is een tweede. Je zult zelf moeten uitmaken of het nog verantwoord is om met deze cap te rijden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:01

Tsja, als ik elke keer dat ik gevallen was een nieuwe cap had moeten kopen, dan had ik beter aandelen kunnen nemen in Harry's Horse ofzo.. Geen doen dus. Als je echt heel hard gevallen bent, dan moet ie gecontroleerd worden (werd mij verteld destijds). Maar ik zou dan geen vervangende cap krijgen... geen optie dus. Ga geen 2 caps kopen, zodat ik er 1 op kan hebben terwijl die andere gecontroleerd wordt...

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:05

Voor Nederland: In de Arbo-wetgeving(veiligheid) staat dat iedere veiligheidshelm om de 3 jaar vervangen moet worden. Na een slag op de helm, of val op de helm, moet deze ook vervangen worden.

Natuurlijk wordt het een heel kostenplaatje om na iedere val een nieuwe helm te kopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:14

in jouw geval (die trap erop) zou ik een nieuwe kopen. Bij een redelijk normale val deed ik het niet.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:14

Sanet schreef:
Tsja, als ik elke keer dat ik gevallen was een nieuwe cap had moeten kopen, dan had ik beter aandelen kunnen nemen in Harry's Horse ofzo.. Geen doen dus. Als je echt heel hard gevallen bent, dan moet ie gecontroleerd worden (werd mij verteld destijds). Maar ik zou dan geen vervangende cap krijgen... geen optie dus. Ga geen 2 caps kopen, zodat ik er 1 op kan hebben terwijl die andere gecontroleerd wordt...

Het is dus ieder voor zich, maar wij adviseren bij ons in de winkel om dan inderdaad of te laten controleren, of om hem te vervangen. De schaal kan bijv barsten vertonen. Maar je kunt ook niet binnen in kijken.

En dat het advies mee gegeven word, wil niet zeggen dat iedereen er wat mee doet. Maar bedenk je goed dat een veiligheidscap misschien dan wel geen veiligheidscap meer is.....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:16

Jah.. is dus heel fijn.. maar vroeger dus.. toen ik nog maar 1x per week op de manege hobbelde viel ik er wel eens af... goed, boem, op mijn hoofd, oliebol cap terug naar de winkel. Dan zou ik cap nummer 2 op moeten, en 3 weken moeten wachten tot cap nummer 1 terug is... als ik dan in week nummer 2 met cap nummer 2 nog eens val, dan moet ik zelfs nog een derde cap erbij???? Verward
Er werd dus tegen mij gezegd dat elke keer dat ik eraf viel, wel of niet op mijn hoofd zou landen, ik die cap naar de winkel moest brengen. Nu ik 3x in de week rijd, is daar toch geen beginnen aan??

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:18

Tja, misschien een optie om op je paard te blijven zitten??? Haha! Haha!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:18

Als je flink met je hoofd ergens tegen aan tetst of bv. een hoef tegen aan krijgt dan zou ik wel vervangen.
Als je met de brommer een ongeluk krijgt en je valt ergens met je hoofd tegen moet je ook je helm vervangen. Waarom zou dat met een paarden cap niet zo zijn??

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:20

je kan wel na ieder val een nieuwe cap kopen maar dan worden die mensen die ze verkopen wel heel rijk van mij als er echt een deuk in je cap te zien/voelen is dan is het wel beter.

Unity

Er zijn winkels die een leencap als service verlenen.
Het is niet zo dat als je van je paard valt je je cap iedere keer moet laten controleren, het is wel zo, dat als je op je hoofd valt of de cap uit je handen valt, dat je hem officiel gezien moet laten keuren.

Ook is het volgens mij zo, dat ze dit in de ruitersportzaak moeten zeggen. Dit om zichzelf in te dekken!!

Sanet

Ik zeg ook niet dat ik er elke keer af mieter.. maaruh.. stel dat!
Maar goed.. ik ben er nog nooit heel erg hard afgeknikkerd, dus geen nieuwe cap gekocht. Ben ook niet van plan om er heel hard vanaf te knikkeren...
Maar ik zou wel aanraden om er naar te laten kijken... als je er hard afgevallen bent.. Misschien dat het inmiddels al sneller gaat

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:25

Volgens mij moet je hem vervangen als je er zo hard mee gevallen bent en er ook nog een klap op hebt gehad. Ook als je van de buitenkant niets ziet. je weet niet hoe die er van binnen uitziet.
Het is idd wel een duur geintje maar wel zo veilig! Gelukkig dat je toen al een cap op had! OK dan!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:09

Ik heb net een nieuwe cap gekocht, gewoon omdat die oude niet meer goed zat.
Met die oude ben ik echt wel vaker dan 1x gevallen, maar meestal niet hard of niet op mn hoofd. Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:11

ik zou ook even een andere cap kopen hoor kaar... en anders ga je toch gewoon even net als Jeroen winkelen Knipoog Haha!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:12

ik ben een keer vol met mijn hoofd tegen een muur geknalt, toen heb ik hem wel vervangen, maar toen zag je ook echt een barst in de cap lopen (ik blij dat ik hem ophad Haha! )
Maar als ik 'normaal' van een paard val ga ik hem niet vervangen, alleen als ik echt op mijn hoofd val ofzo.
Maar als je er een trap tegenaan hebt gehad zou ik hem wel vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:20

als ik jou was zou ik na aanleiding an die klap een nieuwe kopen..ik heb ook een goedgekeurde casco maar net als je heel hard met je helm van je scoter valt moet je ook een nieuwe kopen omdat er kleine scheurtjes ik kunnen zitten die je niet voelt of ziet..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:29

Laatst kwam ik de 'gebruiksaanwijzing' van mijn cap tegen: na een harde klap (bv bij een val) de cap vervangen en anders na 5 jaar.
Misschien dat het nog een beetje per merk verschilt, maar laten controleren/vervangen is dus wel verstandig!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:53

Ik zou zeker in dit geval een nieuwe cap kopen. Hier is het wel heel duidelijk dat je een klap op je cap hebt gehad, letterlijk zelfs.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:56

Je kan volgens mij voelen aan dat schuimplastic of het kapot is. Ik had het schuimplastic helemaal in stukjes...toen heb ik hem wel vervangen want anders heeft de cap geen nut meer...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:02

Als ik jou was zou ik hem vervangen.
En volgens mij hoef je niet na iedere val een nieuwe helm te kopen. Als jij hard op je hoofd bent gevallen wel, maar ik neem aan dat je niet iedere keer dat je valt keihard op je hoofd valt.
Aangezien je ook een trap van het paard hebt gekregen op de helm zou ik hem vervangen. Je kan ook niet zien of de cap inwendig haarscheurtjes vertoont. Omdat dat dus niet te zien is adviseren ze na iedere val een andere cap te kopen (maar ik neem aan dat dat is na een val keihard op je cap).

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:15

Vervangen! Het is voor je eigen veiligheid!
Ik ben zondag op mijn hoofd tercht gekomen na een val van mijn paard, maar ik zet die cap echt niet meer op!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:23

Allemaal bedankt voor het advies, en chan er valt niet zoveel als jeroen te shoppen naar caps bij ons hoor....caps laten ze meestal niet achter.....

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:45

oeh dan was ik al heel wat caps kwijt (record 27X in 30 min) duur geintje Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:02

Ktje schreef:
Allemaal bedankt voor het advies, en chan er valt niet zoveel als jeroen te shoppen naar caps bij ons hoor....caps laten ze meestal niet achter.....

hehe nee en als ze er liggen zijn het van die oude modellen Haha!