Paard blijft trappen tegen stalwand...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Paard blijft trappen tegen stalwand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:56

Iemand misschien een tip voor mij?
Treasure trapt verschrikkelijk vaak tegen de stalwand. Dit is nieuw, heeft ze op de oude stallen nooit gedaan. Hier doet ze het wel. Ik denk dat ik wel weet hoe het komt, iedereen voert hier zelf. En ze is flink pissig als de rest voer krijgt en zij niet.

Zelf ben ik nu al heel vroeg gaan voeren, zodat ze geen honger heeft en zelf al voer heeft. Om 7.30 uur heeft ze al een schone stal zodat er genoeg stro te knabbelen is, hooi en heeft ze het voer al achter haar kiezen.

Het is geen echte voernijd, want je kan gerust bij haar kijken, ze eet rustig, je kan haar bak zo weghalen. Maar een ander paard mag ook niet naar haar kijken als ze eten krijgt, dan blijft ze trappen.

Ik heb nu alles uit haar stal gehaald omdat ze constant wonden had. Geen automatische drinkbak, geen vaste voerbak, gewoon een kale stal. Maar in haar stal heeft ze nu dus de muur eruit getrapt, ze staat nu tijdelijk in een andere stal zodat haar stal gemaakt kan worden.

Dat ze de stal in puin trapt zal mij een zorg zijn, maar al dat getrap kan nooit goed voor haar benen zijn.

Tips als: leg hooi klaar zodat anderen dat kunnen geven als hun voeren, werkt niet. Want zo maak je er juist een bedelaar van vind ik.

Wie oh wie heeft de oplossing voor mij...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:00

probeer het eens met wat rubber matten tegen de wand. Als de herrie weg is, is vaak ook de lol weg *LOL*

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:00

Is er een mogelijkheid om een rubberen mat tegen de achterwand aan te hangen? Dit vangt het geluid in ieder geval op. Wellicht dat het voor haar ook minder aantrekkelijk wordt om dan te schoppen.

Wat gebeurt er als je zelf vroeg voert??

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 15:04

Rubberen matten tegen de achterwand helpt nog niet. Dat hebben we nu op 1 wand en het maakt haar echt niet uit tegen welke wand ze trapt, want ook tegen de rubberen matten wand blijft ze trappen als ze toevallig zo staat.

Als ik zelf vroeg voer is ze net wat rustiger, maar het haalt het probleem niet weg. Want dan mag er weer geen paard naar haar kijken als ze eet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:31

Misschien toch gelijk met de andere paarden laten voeren. Zoals jij het opschrijft lijkt dat namelijk het probleem, en daar ligt dus ook de oplossing in.

Dat je er een bedelaar van zou maken zie ik niet zo (hoe noem je dit gedrag dan, als reactie op het voeren van de anderen?). Bovendien is de huidige situatie onhoudbaar, zoweel voor je paard als voor de staleigenaar Knipoog .

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:00

Peruaansepas, dat gaat niet. Het is een 'doe-het-zelf' stal. Iedereen voert op zijn eigen tijd. En ik kan haar wel met de 2 paarden om haar heen tegelijk laten voeren, maar dan moet de rest ook nog een keer krijgen. Het valt gewoon niet te regelen dat ze allemaal op dezelfde tijd voer krijgen.

En ja, ik denk wel dat het anders een bedelaar wordt. Want wat als er dan een keer iemand langskomt en 1 worteltje voor het paard van zijn keuze heeft. Dan zal ze helemaal de stal kapot slaan omdat ze gewend is iets te krijgen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:02

Ik denk niet dat het op te lossen is.. Het is natuurlijk voor zo'n paard ook niet te begrijpen dat hij niet krijgt, en een ander wel. Ik vind het ook vreemd dat jullie alllemaal op verschillende tijdstippen voeren. Ik zou als het niet overgaat een andere stal zoeken, grote kans dat het dan overgaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:05

Waarom valt het niet te regelen dat ze allemaal tegelijk voer krijgen? wie is de eigenaar van de stal dan? kunnen jullie niet een apart persoon daar voor aannemen. als jullie daar allemaal aan mee betalen, hoeft het niet duur te zijn. Trowuens er is misschien ook wel iemand die het voor niks wil doen of tgen een uurtje rijden ofzo. Zet eens een advertentie in d eplaatselujk supermarkt ofzo. ik denk dat het echt de beste oplossing is.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:11

Waarom voeren we allemaal apart? Omdat iedereen zelf voer koopt, omdat iedereen zijn eigen ideeën en wensen heeft over het voeren. Omdat iedereen op andere tijden komt. Omdat het zo voor iedereen betaalbaar blijft.

Heb nu geloof ik de oplossing gevonden. Tot halverwege de tralies heb ik van dat 'net niet doorzichtige golfplaat' spul gedaan. Nu ziet ze de andere paarden niet en nu is ze een heel stuk rustiger. Ze hoort ze wel, ze ziet de schimmen wel bewegen. En over haar staldeur hangt ze niet als ze wil trappen.

Iedereen op stal zal het voor me in de gaten houden of het op deze manier beter gaat.

Wil zelf liever niet naar een andere stal. Dit is de eerste stal waar het me is gelukt om mijn meisje dikker te krijgen, omdat ik nu perfect zelf op het oog kan voeren. Ze ziet er eindelijk goed uit. Ik sta er erg naar mijn zin en als ik naar een andere stal ga zit ik al snel 50 euro boven de prijs waar ik nu op zit met veel minder goed voer!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:12

Als iedereen het eten voor de volgende dag klaarzet moet het toch geen probleem zijn om voor ieder paard het eten even in de voerbak te gooien? En als jij 's morgens de eerste bent, dan doe je het toch gewoon voor iedereen? Moet in mijn ogen toch geen probleem zijn?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:15

Cassidy, klopt, dat 'hoeft' geen probleem te zijn. Maar er zijn gewoon mensen op stal die er wel een probleem van maken. Die het allemaal liever zelf doen wanneer het hun uitkomt. Die gelijk willen rijden of hun paard naar buiten gooien.
Dat is dus het probleem...

Maar goed, ik hoop dus dat dit nu de oplossing is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:17

Als iedereen voert als het hem uitkomt zal het erg moeilijk zijn om rust op stal te krijgen. Mocht de oplossing die je nu hebt bedacht niet helpen, en je ook niet weg wilt, lijkt het me toch een goede zaak om het nog eens serieus aan te kaarten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:33

Ik hoop voor jou en je paard dat dit echt werkt. Ik kan me indenken dat een paard dat is afgeschermd ook weer andere problemen kan ontwikkelen door stress (geen soortgenoten zien). Daar zou ik een tijd lang extra goed op letten!

Maar zoals gezegd, is tegelijkertijd voeren voor de paarden (die alles in groepsverband doen) toch het beste.

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:35

Nog al logisch dat je paard trapt. Dat begrijpen paarden niet hoor, dat iedereen op een andere tijd zijn eten krijgt
Je kan toch onderling afspreken dat iedereen s'avonds zijn voer klaar legt en dan om de beurt s'morgens alle paarden voeren.
De oplossisng van nu is denk ik ook niet erg fijn voor je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:39

Bovendien is het ook niet gezond om meteen te rijden als je paard eten heeft gehad. Ik zou zelf erg blij zijn als er iemand 's morgens mijn paard voert....en wel zo fijn voor het paard. Want ook een paard heeft behoeft aan regelmaat.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:41

Marlon bij ons krijgen ze wel allemaal tegelijk eten en de ruiter geven afzonderlijk vaak nog wat extra voer. Sommige paarden reageren hier wel op maar andere weer niet. Vaak zijn het dezelde die gaan slaan. Vaak helpt negeren welzodat ze leren dat ze niets krijgen. Bevestigeren van het gedrag geeft nog meer problemen.

Hopelijk is het nu opgelost. Misschien een andere oplossing is haar op een hoek of iets meer apart te zetten zodat ze het niet meer echt ziet.
Nu je die plaat hebt hangen zou ik wel weer diverse speeltjes ophangen als bezigheid.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:49

Mijn paard staat nu dus niet apart of iets. Ze kan de rest gewoon nog zien. Alleen als ze met haar hoofd in haar voerbak hangt dan hangt ze dus wat lager met haar hoofd en dan ziet ze de rest niet. Het trappen is voornamelijk als ze zelf voer heeft en andere paarden naar haar kijken. Als anderen voer hebben dan gaat ze wel wat hinneken omdat ze ook wil, lief kijken etc. maar haar voeten blijven eigenlijk verder de hele dag op de vloer.

Prisca, daar heb je een goede, weer speeltjes in stal. Ik zal vanavond gelijk haar skippybal en zak van sinterklaas weer ophangen.

Hedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:41

Max trapt tijdens het eten ook tegen de wand, zo erg dat er al gaten in de muur kwamen. We hebben eerst tijdelijk een houten plaat er tegen aan gedaan.

Wij hebben daarna een rubberen mat er over gedaan, maar het schijnt dat het beter is als je dan tussen de wand en de muur wat ruimte laat. Dat vangt dan nog meer de klappen op en het lijkt me eigenlijk ook niet fijn om tegen iets te trappen wat meegeeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:57

Kleintje schreef:
Het trappen is voornamelijk als ze zelf voer heeft en andere paarden naar haar kijken. Als anderen voer hebben dan gaat ze wel wat hinneken omdat ze ook wil, lief kijken etc. maar haar voeten blijven eigenlijk verder de hele dag op de vloer.

.

Wat lijken onze paarden op elkaar qua gedrag. Mijn merrie doet dit ook. Mensen zijn geen probleem maar andere paarden mogen niets een aan naar eten kijken. Is jouw paard in het land of paddock ook heel dominant?
Ik ga jouw oplossing ook maar eens proberen.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:26

Nee, ze is juiste helemaal niet dominant. Dat is het rare. Ze geeft pas problemen als een paard wat dominant is naar haar kijkt. In haar eigen stal staat ze naast een dominante ponyruin. Die mag gewoon niet naar haar kijken. Als ze niet eet gaat ze wel gillen en piepen als hij naar haar kijkt, maar dan trapt ze niet.

In haar nieuwe stal heeft ze 1 paard achter zich en 2 naast zich. Links en achter haar staan ruinen, die mogen alles doen, naar haar kijken, aan haar deken frunniken als ze eet... geen probleem. Maar rechts van haar staat een merrie waarmee ze ook in het land staat. In het land geen problemen, maar de merrie is dominant en erg aanwezig met haar oorspel en dat irriteert haar heel erg op stal.. dus... gillen als ze naar haar kijkt!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:28

Ik denk eerlijk gezegd dat als ze hoort dat anderen eten krijgen, dat ze nog steeds trapt. Ik hoop dat die dingen werken, maar of je moet er over praten met de andere eigenaren, of je moet in belang van de gezondheid van je paard naar een andere stal gaan. Ik vind het een rare zaak dat je zelf moet voeren, want het is voor een paard echt NIET te begrijpen dat hij overgeslagen wordt.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:30

Tulandro.... lees eens goed. Ze trapt niet als anderen voer krijgen!

Dit soort stallen zijn er wel meer en vaak zijn de paarden in het begin onrustig en komt de rust vanzelf en wennen ze eraan. Probleem had ik nooit met haar omdat ze op het land liepen maar ja, het zomerseizoen is afgelopen dus ze staan weer op stal en nu wordt ze wat lastiger. Ze snapt het nog niet.

Maar goed, ze trapt dus niet als anderen eten krijgen. Ze trapt omdat ze naar haar kijken. Als de anderen dus tegelijk eten zouden krijgen dan zijn ze zelf druk met eten en dan kijken ze niet naar haar... dan zou ze niet trappen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:40

Hee eef...

Jeetje das lastig, gaat het nu wel beter?

Treas is me d'r eentje hoor! hihi, je mag gewoon niet naar haar kijken als ze eet (Royalty Tong uitsteken )..

Wat bedoel je met dat de merrie erg aanwezig is met haar oorspel? Wat heeft dat met Treas te maken? Verward Misschien dom vraagje maar... ik wil het wel weten Lachen

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:45

Die merrie kijkt dus constant naar Treasure als ze eet en is erg druk met haar oren. Kijkt uit de hoogte en de dominantie straalt er echt vanaf. Dat kan Treasure dus niet hebben.

Wij, mensen, mogen met zijn 20'en in haar stal staan, je mag haar poetsen, invlechten, opzadelen, weet ik veel watten enzo terwijl ze eet, dat is geen probleem. Je mag met je hand door haar voerbak, je mag haar voer weghalen... geen probleem. Dus echt voernijd is het niet, het is echt gericht op andere paarden.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:50

Moeilijk hoor Lachen

Heeft Treas ook wel eens met meerdere paarden van een baal hooi ofzo moeten eten? Hoe was ze dan?