Prijzen van een shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Prijzen van een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:06

Ik wil graag een shetlander, maar dan moet ik eerst van me ouders alle prijzen opschijven! wie kan mij ermee helpen? of een site geven waar ze opstaan ofzo.
Ik moet prijzen hebben van:
Hoefsmid (per jaar)
Dierenarts (per jaar)
Voer (per jaar)

De shet komt dan in een (veel) groen weiland, waar het draad nog moet vervangen en er is veel beschutting...

Alvast bedankt Pricilia

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:11

precieze prijzen kan ik je niet geven, maar iig 2x per jaar inentingen van de dierenarts, iedere 6 weken wormenkuur, voer, hooi, stro, dekens, hoofdstel, zadel, smid iedere 6-8 weken, kosten om paard ergens neer te zetten, verzekeringen, overige kosten voor dekjes etc. Leg iedere maand wat geld apart voor evt dierenartskosten en laat het beestje klinisch en rontgenologisch keuren voordat je de deal sluit. Je weet nooit of het paardje een verborgen gebrek heeft!

aisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:15

Dierenarts kosten is verschilend je weet nooit wat je ppard krijgt maar zowieze elke jaar inenting kost zonder voorrijkosten iets van 17 euro, hoefsmidkost z'n 17 euro per keer en voer is meestal 6 a 7 euro per zak(basisbrok) , verder heb je ook nog wormspuiten nodig 9 a 12 euro per spuit, je kunt zelf gaan kijken wat de kosten allemaal zijn of navragen en kijken welke producten je wil gebruiken maar gemideldben je ong. 150 a 200 euro per maand kwijt aan kosten

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:17

DUBBELPOST

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:19

slotje...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:26

hoezo slotje...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:27

bedankt ik heb nu ongeveer een idee hoeveel het koste ene ik doe het beesje dan samen met iemand anders *LOL* dus de kosten doen we door de helft *LOL*

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:33

Er zijn al heel veel topics over hoeveel een shet kost, dus je kan daar ook nog even naar zoeken.

Citaat:
gemideldben je ong. 150 a 200 euro per maand kwijt aan kosten

Dat ben ik denk ik per jaar kwijt aan mn shet! Als ik de stallingskosten niet meereken dan. Mijn shetje gaat niet zo vaak naar de smid en heeft geen ijzer. 80 euro per jaar voor de smid, 20 voor de enting en 5 wormenkuren a 10 euro.
Dat is dus 150 euro in een jaar. Ik voer niks bij en de dierenarts is in de 10 jaar dat ik hem heb alleen langsgeweest voor de enting. Het enige wat ik ooit heb moeten kopen was antiluizen spul van 70 euro.

Maar dat ligt dus ook aan je pony. Reken gewoon op 50 euro voor je wormenkuren per jaar en 50 euro voor de enting (ik betaal geen voorrijkosten)
De kosten van de smid ligt aan het gebruik van de pony, ga je ermee mennen en moeten er ijzers onder dan loopt dat aardig op. Wil je alleen bekappen reken dan elke 2 maanden op 30 euro.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:37

Hier zijn de laatste tijd idd veel topics van en geef dan ookmaar weer hier mijn lijstje van wat ik in 5 maanden tijd kwijt was aan mijn shet:

Citaat:
Aanschaf: 200 euro

Halsters: 30 euro
Hoofdstellen: 30 euro
Zadeltje: 30 euro
Deken: 25 euro
Peesbeschermers: 15 euro
Molton: 5 euro
Bandages: 5 euro
Sjabrakje: 5 euro
Longeersingel: 20 euro
Bitje: 10 euro
Wormenkuren: 18 euro
Chippen+paspoort: 20 euro
Dierenartskosten: 100 euro
Biks: 12 euro
Likit: 6 euro
Hoefsmid: 20 euro
Vitaminestoot: 6 euro

Is zonder de aanschaf al 327 euro, in 5 maanden tijd

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:54

De shetlander die ik op het oog heb is €225,-
Ze is 9 jaar, drachtig en gechipt + paspoort...

En ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te rijden... en er zo donders veel op te rijden (vind ik tog nog wel een beetje zielig)
Ik wou dan ook niet het duurste zadel en hoofdstel kopen eerder een 2de handse (die dan nog aardig goed is!)

En een shet kan tog buiten staan? of moet ie ook al een deken op zoals de gewone pony's (ik ze ze eigenlijk nooit met een deken buiten staan ook niet in de winter)

Pricilia

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:23

als je er wat mee wilt gaan doen, zal ik er evt wel een regendeken opleggen. absoluut geen dunne zomerdeken of gewone winterdeken, als het regent gaat het water er zo doorheen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:29

misschien moet je eerst ff wat meer weten over de shetlander en de verzorging??? (aardig bedoeld..)
als jou pony t hele jaar door op het land staat, met veel groen, hoef je hem nix bij te voeren, want shetten zijn sobere dieren. miss een klein beetje krachtvoer als je m hard laat werken. en in de zomer moet je oppassen dat ze, als t zo'n groen weiland is, niet hoefbevangen raken o.z.d. alle standaard dingen komer er natuurlijk bij, hoefsmid, bekappen, als hij ijzers moet wordt het natuurlijk al wat duurder. En hij hoeft geen deken buiten, tenzij je geen dikke vacht wilt, maar dat staat wel lief bij shetjes Haha! en dan heb je ook nog de andere spullen, die eenmalig zijn; tuig etc. en altijd wat opzij zetten voor de DA.
ik denk dat je de huur van jou weiland moet rekenen, plus de entingen, hoefsmid, wormerkuren, en een bedrag van 20 p.mnd. voor andere dingen?
succes met je shettie!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:29

waar je wel om moet denken is dat je shet niet teveel gras kan eten, omdat ie anders hoefbevangen wordt, dus steeds een klein stukje afzetten met stroomdraad, shetjes zijn erg goed in ontsnappen, dus denk eraan dat je hem regelmatig moet controleren, 2x per dag ofzo,
verder moet je er ook om denken dat de shet niet alleen komt de staan, paarden en pony;s zijn kuddedieren, en hebben daarom gezelschap van een ander dier nodig, bijv. een andere pony of een geit ofzo....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 19:35

thnx....
Ik ben niet van plan om veel met mijn shetje te doen (wil haar meer voor het plezier) en ik vind het wel leuk een dik vagtje (vooral als het lief staat)

Pricilia

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:53

pricilia schreef:
Ik wil graag een shetlander, maar dan moet ik eerst van me ouders alle prijzen opschijven! wie kan mij ermee helpen? of een site geven waar ze opstaan ofzo.
Ik moet prijzen hebben van:
Hoefsmid (per jaar) 15-20 euro per keer voor alleen bekappen, zo'n 4-6 keer per jaar

Dierenarts (per jaar) Zowiezo enting elk jaar, andere kosten moet je ook in de gaten houden, die kunnen hoog oplopen als je pony iets ernstigs krijgt, is niet per jaar te berekenen

Voer (per jaar) Weinig tot liever geen krachtvoer, wel hooi, in de zomer gras en eventueel bijvoeren met hooi

De shet komt dan in een (veel) groen weiland, waar het draad nog moet vervangen en er is veel beschutting...

Weet niet hoe groot je land is maar een shet in een te vol land is niet goed, in het voorjaar is het gras erg vet en shetten kunnen gauw hoefbevangenworden ( van teveel eiwitten in het gras ) Je moet opletten dat je shet niet teveel en tevet gras binnenkrijgt.
Daarbij komt, als je je shet het hele jaar op hetzelde stuk land wil houden je dat goed moet onderhouden, 1 jaar wil misschien nog wel maar je kan hem/haar niet jarenachterelkaar op hetzelfde land zetten, daar wordt hetland niet beter en/of voedzamer op.

Mocht je land erg groot zijn, zou ik het opdelen in stukken en je pony steeds verweiden, zo blijft het land in betere conditie en je pony ook.

Alvast bedankt Pricilia

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:55

pricilia schreef:
thnx....
Ik ben niet van plan om veel met mijn shetje te doen (wil haar meer voor het plezier) en ik vind het wel leuk een dik vagtje (vooral als het lief staat)

Pricilia

Shetten willen over het algemeen graag dingen doen... werken vinden ze leuk, en veel aandacht ook.
Een shet alleen zonder aandacht en weinig werk wordt niet bepaald gelukkig...

Kun je niet beter een leuke verzorgpony zoeken die je een paar keer per week kan betuttelen/poetsen/ etc ? Heb je ook geen kosten en hoef je niet elke dag voor t dier op te draaien

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:59

pricilia schreef:
De shetlander die ik op het oog heb is €225,-
Ze is 9 jaar, drachtig en gechipt + paspoort...

Drachtig ? kan je niet beter op zoek gaan naar een pony die niet drachtig is ? Anders zit je volgend jaar met een veulen erbij, dat brengt alleen maar meer kosten en tijd met zich mee...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:05

shet zowiezo niet in een volle wei zetten......

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:33

Ik ben berijd om veel aandacht aan de shet te geven en hem te laten werken, en tja ik ben nog op zoek maar deze shet lijkt me leuk *LOL*
Omdat ik op zoek ben naar een shet kan het altijd nog een hele andere worden die bijvoorbeeld niet drachtig is of dat het een ruin is Knipoog

Pricilia

PS: Als jullie een leuke shetlander te koop weten zeg het me ff (in de provincie overijsel)

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:37

mijn shet kost voor stalling alleen al 105 euro in de maand maar dat heb ik ervoor over als je naar de prijs kijkt om een dier aan te schaffen ok...maar als je dat al vraagt dan twijfel je dus of je het wel red met geld enzo dus zou ik er nog maar een paar keer over nadenekn voordat je aan zo´n verantwoording begint....stel dat het beestje wat krijgt dan is het een hele verantwoording...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:40

stef schreef:
shet zowiezo niet in een volle wei zetten......

Dan heb je zo een hoefbevangen shet of een shet met koliek of wormen...dus das inderdaad een goeie opmerking omdat je zei dat ze in een vol lang komt...en zet je haar helemaal in dr uppie...dan zou ik helemaal gaan denken of je et wle moet doen...

lovewhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:04

Er is een stukje wat ik dan af kan zetten waar niet zo veel gras groeit dan zet ik haar/hem daar wel in en dan een paar uur per dag op een vol stukje gras (of kan dat niet?)

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:45

sjee echt duur alleen de verzorging is al 777 euro. per jaar. en dan nog 557 1x. ik word gek.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:46

Ja je meot je echt niet in een shet vergissen. Ondanks dat mijn shet van 6 maanden op wei staat meot ik haar een kilo eten per dag bijvoeren...denk aan hoefsmid/dierenarts/tandarts/spullen...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:18

patsur schreef:
precieze prijzen kan ik je niet geven, maar iig 2x per jaar inentingen van de dierenarts, iedere 6 weken wormenkuur, voer, hooi, stro, dekens, hoofdstel, zadel, smid iedere 6-8 weken, kosten om paard ergens neer te zetten, verzekeringen, overige kosten voor dekjes etc. Leg iedere maand wat geld apart voor evt dierenartskosten en laat het beestje klinisch en rontgenologisch keuren voordat je de deal sluit. Je weet nooit of het paardje een verborgen gebrek heeft!

Enting 2 keer? Denk dat 1 keer voldoende is hoor
En een wormkuur elke 10-12 wk is ook meer dan zat
Nou een verzekering bij een Shet vindt ik niet nodig en rontgenologisch keuren van een shet?? hahaha
Die van mij niet hoor!!!