Er kwam een nieuwe pony, die ik met 2 jonge meisjes moest delen. Dat ging helemaal niet goed, ze konden de pony totaal niet aan en voor de pony was het ook niet goed. Het rijden bleef maar slecht gaan, pony compleet gespannen en gestressed, altijd maar weer. Toen heb ik lang met mn ouders erover gepraat en mocht ik de pony uiteindelijk helemaal gaan leasen. Maar ik moest dan wel de helft zelf betalen. Ik had wel zelf wat geld gespaard op mn rekening. Nu betaal ik dus de helft zelf. Dat kan nog voor een aantal maanden, maar als ik geen baantje zoek is het geld over een maand of 5 toch écht op
Over 2 weken word ik 15 en wil ik een baantje gaan zoeken. 1ste vraag is dus: welk baantje is goed te combineren met school en een pony (en ik moet er natuurlijk ook wel wat mee verdienen
)De pony staat bij een boer. Die boer heeft een (kleinschalige)pensionstalling en een kleine camping. Nou wil hij Romeo (zo heet de pony dus) en zijn andere pony (die ie ook aan mensen least) gaan inzetten voor de camping, dwz hij wil dat vanaf april de ponys tot 1 uur 's middags ter beschikking staan van de campinggasten.
Daar ben ik dus helemaaaal niet blij mee.... Romeo is ten eerste helemaal niet geschikt voor zoiets. En ik en mn ouders betalen ook een normaal bedrag om hem te leasen. Maar de boer heeft er met mijn ouders over gepraat, en gezegd dat een eigen pony duurder is, en dathet niet eerlijk is anders, dat we helemaal niet veel betalen enz.
Mijn ouders (nouja iig mn moeder) hebben hem gelijk gegeven... maar we betalen wél een normale leaseprijs, rond die prijs ligt het hier in de buurt allemaal.
En zo zijn er nog wel meer dingen waarmee ik het niet eens ben. maar ik heb uiteindeiljk niks over Romeo te zeggen (of ie wel of niet een deken op krijgt, de hoeveelheid voer die ie krijgt, wat er allemaal mee gedaan word, wanneer de DA en hoefsmid komt enz)
Ik wil dus niets liever dan een eigen pony, heb er echt heel veel voor over. Maar mijn ouders zijn het er niet mee eens. Ze vinden het een (te) grote verantwoordelijkheid, wat bijv. als ie ziek wordt?
Ze willen er ook niet meer aan betalen dan ze nu doen (de halve leaseprijs dus, wat ook de halve stallingsprijs is, en ze betalen ook de lessen). Met een eigen pony komen er dus nog wel wat kosten bij: voer, hoefsmid, wormenspuit en inenting (?) en eventuele DA-kosten.
nou dat was een heel verhaal (en waarschijnlijk vergeet ik nog een hoop maar dat kan ik nog wel aanvullen
), maar mn vraag is eigenlijk: er zijn meer kinderen rond de 15 jaar met een eigen pony. Betalen jullie ouders alles? Of betaal je alles zelf? Hoe doen jullie het? Of voor de iets oudere bokkers: hoe deden jullie dit 'vroeger'
ik heb de mogelijk om het achter in de tuin te stallen..
. Verder als ik persé een nieuw dekje wil betaal ik die zelf voor geld verdient met oppassen en gekregen voor verjaardag. M'n zus is nu 19 en die betaald veel dingen wel allemaal zelf (zadels, hoofdstel). En mn zus en ik doen met heel veel dingen samen.
hij doet toch wel wat ie zelf wil... hij denkt ook erg veel aan geld. Bij zijn andere pony (die die 2 kleine meisjes nu leasen) heeft hij ook een keer zomaar iemand anders erop laten rijden, hij liet diegene er wel voor betalen. Maar dat ging ook met geen of weinig overleg...die meisjes kregen de mededeling dat ze pas s middags mochten komen want 's ochtends zou er iemand anders op hun leasepony rijden! Dat wil ik dus beslist niet, ik heb zoiezo heeeeeele andere ideeen dan hij over hoe vaak en hoe lang en intensief romeo (een jonge en door de vorige eigenaars verkeerd gereden/'verpeste' pony) gereden moet worden...
)