Hoe váák scheren jullie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Hoe váák scheren jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 21:09

Zon 3 weken geleden heb ik mijn teddieberen paard (fries) geschoren. Uiteraard staat ze onder een deken. Deze week vond ik dus dat er weer flink wat haar aangegroeit was, daarom heb ik haar vandaag dus weer geschoren en er kwam weer zeker zoveel af als de vorige x Bloos! Nou hoop ik toch dat het niet meer zo snel aangroeit!

Vorig jaar heb ik pas half december geschoren en toen is er geen mm meer aangegroeit. Weerlater scheren in het jaar is geen optie, ze heeft het gewoon echt snel warm en ze zweet dus snel en veel...

Heeft iemand hier ervaring mee? Scheren jullie 1x of echt meerdere keren. Ik moet wel zeggen dat ze erfelijk belast is qua haar Knipoog Haar vader was ook erg harig.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:11

1 keer scheer k mijn fjord per jaar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:18

ik scheer de mijne toch meestal 3 a 4 keer per winter ,telkens als het groiet en ze weer harder beginnen te zweten scheer ik ze ,ik vindt het fijn staan ,en het is makkelijk om je paard schoon te houden ,na het rijden even met sponsje erover en ze zijn zo droog

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:38

1 keer per jaar wordt loe geschoren (KWPN-er)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:44

Beetje vreemd dat je paard na 3 weken al weer zo'n vacht heeft aangemaakt. Ik heb wel eens paarden vaker dan één keer moeten scheren maar dan liepen ze zeer actief wedstrijden en moest het er picobello uit blijven zien, het was meer een soort van bijwerken, er kwam echt niet veel af.
Hoe is de conditie van je paard, en zijn gezondheid? Heeft ie het vorig jaar misschien koud gehad?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:50

2 keer per jaar is voor mijn paard voldoende

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:52

ik denk ook dat ik het twee keer ga doen dit jaar

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 23:01

Aimee schreef:
Beetje vreemd dat je paard na 3 weken al weer zo'n vacht heeft aangemaakt. Ik heb wel eens paarden vaker dan één keer moeten scheren maar dan liepen ze zeer actief wedstrijden en moest het er picobello uit blijven zien, het was meer een soort van bijwerken, er kwam echt niet veel af.
Hoe is de conditie van je paard, en zijn gezondheid? Heeft ie het vorig jaar misschien koud gehad?

Eehh Ynz is kerngezond, in superconditie (5x in de week goed rijden) regelmatig wedstrijden op M1 niveau en de appeltjes staan erop, ze glanst zo hard dat je bijna een zonnebril op moet Cool

Een paard wat in slechte conditie of gezondheid verkeerd maakt imo juist weinig of geen vacht aan, vacht (en hoeven) is nl het eerste waar het lichaam op bezuinigd wanneer het slechter gaat, dat is bij mensen qua haar en nagels ook zo. Het is ook niet zo dat er centimeters vacht op zit hoor Knipoog Maar gewoon al genoeg om erger te gaan zweten.

En koud heeft ze het zeker niet (gehad) Vorig jaar heeft ze onder een 490gr. bucas gestaan. Zoals ik al zei, haar vader is er ook één van het nogal harige soort, daar zal het ook wel veel mee te maken hebben.

Ze heeft het ook gewoon snel warm, dusik kan niet vroeg een dikkere deken erop doen. Zodra het dan 1 dag kouder is schiet ze gelijk in de vacht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:57

Fie is 1 1/2 week geschoren.
Ik hoop dat ik het met 1x red voor deze winter!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:12

Ik scheer meestal 2x.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:16

wat is beter?
De vacht houden met een deken op en veel rijden en lekker zweten.
Of
Scheren met 2 dekens (zonder halsstuk) en veel rijden??

Ik kan namelijk geen halsstuk bevestigen aan mijn deken, maar wil hem toch graag scheren!??
Wat moet ik doen???????????????????????? Verward

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:19

Als je je paard scheert hoeft er niet persee een deken op met een halsstuk hoor.
Als de deken maar goed de warmte geeft die anders de vacht gegeven zou hebben!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 01:24

Bij mij precies hetzelfde de mijne vorig jaar december geschoren en GEEEN mm aangegroeid nu lijkt het gewoon nog door te groeien...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 01:31

die van mij staat nu nog steeds elke dag buiten, tot en met de maand november denk ik, dan wordt ze in december geschoren, want het moet dit jaar toch helaas, dan is het wel al wat kouder, en kan ze toch met wat dikkere dekens op staan, zonder dat ze er onder staat te zweten, en hoop ik maar 1 keer te hoeven scheren Lachen

het is nu eigenlijk al wel hard nodig, maar die van mij is alles behalve makkelijk met scheren, dus dan maar liever 1 keer Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:06

Hoevaak ik scheer? NOOIT Tong uitsteken Knipoog

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:46

Mijn verzorgpony's worden ook nooit geschoren.

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:49

nooit Tong uitsteken Mijn paard word ook nooit geschoren.. Ze krijgt wel best vroeg een dunne deken op omdat ze anders een hele dikke wintervacht krijgt:P

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:49

Ik heb nu ook al twee keer geschoren!
Gewoon lekker scheren hoor als de haren weer lang zijn Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 12:30

Okee bedankt voor de antwoorden Lachen Zoals ik al zei kan ik Ynz dus niet kort houden door eenvoudig weg een deken erop te gooien, want ook onder een hele dunne deken krijgt ze het snel warm. *Niet* scheren is dus al helemaal geen optie.

Ik ga idd gewoon scheren zo vaak het nodig is, ik merk aan jullie reacties dat dit toch echt per paard heel verschillend is. Op zich ook niet zo erg want het is in principe ook zo gebeurd Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:53

Citaat:
Een paard wat in slechte conditie of gezondheid verkeerd maakt imo juist weinig of geen vacht aan, vacht (en hoeven) is nl het eerste waar het lichaam op bezuinigd wanneer het slechter gaat, dat is bij mensen qua haar en nagels ook zo.

Ik ben het hier helemaal niet mee eens! Ben heeft een goedaardig gezwel aan zijn hypofyse (ben de officiele naam van de ziekte ff kwijt), waardoor hij extreem dik in de haren komt. Ook voordat hij dit kreeg, was hij een paard wat zeker 5x in het winterseizoen geschoren werd. Een astmatisch paard is hij sowieso en als hij zich niet goed voelt (gelukkig is dat zelden), wordt er niet bezuinigd op het haar, maar juist extra veel aangemaakt!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:02

Ik heb ook pas geschoren, en normaal kon ik mijn paard 1 keer scheren in de winter, was voldoende.
Maar nu word ze alweer zo'n teddy beer en het zweet zit echt overal!
Kan dus wel weer scheren blijf bezig zo Scheve mond

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:37

1 keer per jaar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:17

benangelique schreef:
Ik ben het hier helemaal niet mee eens! Ben heeft een goedaardig gezwel aan zijn hypofyse (ben de officiele naam van de ziekte ff kwijt), waardoor hij extreem dik in de haren komt. Ook voordat hij dit kreeg, was hij een paard wat zeker 5x in het winterseizoen geschoren werd. Een astmatisch paard is hij sowieso en als hij zich niet goed voelt (gelukkig is dat zelden), wordt er niet bezuinigd op het haar, maar juist extra veel aangemaakt!

Mijn paard is echt KERN GEZOND. Ja in de hypofyse wordt de hormoonhuishouding geregeld, dus dat kan kloppen dat er dan eea overstuur gaat maar normaal gesproken als een paard slecht in zijn vacht zit is er iets mis met de gezondheid... en het lijkt me niet dat dit in dit geval aan de orde is Knipoog vorig jaar hebben we in december geschoren en toen groeide het nl niet aan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:35

benangelique schreef:

Ik heb ook de ervaring dat een paard in goede conditie juist strak in het glanzende velletje zit en een paard waar iets mee is een dikke vacht aanmaakt.
Maar de TS is er duidelijk van overtuigd dat ze het verschijnsel moet bestrijden en niet zien of het ergens vandaan komt.
Er zijn zat mogelijkheden om de haarkwaliteit te verbeteren maar dat zal de TS ook wel niet interesseren.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:36

3 á 4 keer