chippen en paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

chippen en paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:33

mm ik heb een klein dilemma hier, Lowara heeft al wel een chip (al 5 jaar, was verplicht,anders kwam ze het land niet in) maar nog geen paspoort. Hoe los ik dit op? gewoon een paspoort aanvragen bij het Tinkerstamboek? (chipnummer is bekend, en is door de dierenarts toendertijd in haar inentingsboekje gedaan) En hoe zit het met de aftekeningen, want ik heb ook al iets gehoord dat je paard nagetekent moet worden voor in het paspoort. Moet er dan echt zo iemand helemaal bij ons komen om haar na te tekenen?
Wie weet het? want voor mij is het zo langzamerhand niet meer duidelijk, en ik zit hier nu met 2 illegale paarden (de pony heeft zelfs nog geen chip)

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:37

Wat een supervraag lowara,ik heb precies hetzelfde "probleem". Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Ik zit nog te dubben bij de DA of bij een stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:41

je moet ff naar tinkerstamboek bellen en je probleem voorleggen..als het goed is sturen die iemand langs die je tinker schetst en dan ligt een paar weken later het paspoort in je brievenbus

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:45

ik wilde hier ook een topic over openen Lachen
ik ben benieuwd
(moet je trouwens betalen om je paard in het stamboek te laten zetten:?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:47

jah zeket moet je betalen...ik weet alleen dat een paspoort bij kwpn 25 euro kost!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:34

en dat schetsen, hoeveel gaat dat kosten? en nog leuker, waar haal ik zo'n kerel vandaan? want van de Tinkersite word ik niets wijzer, daar banketstaaf ze alleen maar dat je paard geschetst wordt op de keuring of bij het chippen, maar dat is niet van toepassing bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:51

lowara schreef:
en dat schetsen, hoeveel gaat dat kosten? en nog leuker, waar haal ik zo'n kerel vandaan? want van de Tinkersite word ik niets wijzer, daar banketstaaflen ze alleen maar dat je paard geschetst wordt op de keuring of bij het chippen, maar dat is niet van toepassing bij mij.

uhm..geen idee....miss kan je zelf de aftekeningen opsturen ofzo...bij kwpn komt idg wel een schetser langs...geen idee wat dat kost

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:57

!! zelf schetesen? mijn hemel, dat wordt maandwerk, ik heb een bonte a symmetrische Tinker met overal stipjes en tijger streepjes.......

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:59

Ik zou gewoon even een dierenarts bellen, die kunnen je vast precies vertellen wat er moet gebeuren, en hoeveel dat gaat kosten,

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:08

probleem nummer 2.. wij hebben een duitse dierenarts en en volgens mij is hij niet echt op de hoogte van wat er in Nederland wel en niet verplicht is en dat die regels hetzelfde zijn.. (ik maak het jullie wel moeilijk he?)

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:09

moet je alane effe een PB sturen die is van dit soort dingen altijd op de hoogte

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:10

bel je toch gewoon een nederlandse dierenarts, het gaat alleen maar even om de info, en dan laat je het door je eigen dierenarts uitvoeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:12

lowara schreef:
!! zelf schetesen? mijn hemel, dat wordt maandwerk, ik heb een bonte a symmetrische Tinker met overal stipjes en tijger streepjes.......

o jah..das weer zo bij een tinker he

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:14

DA bellen en een I&R formulier laten invullen, opsturen naar de KNHS (meeste DA's adviseren het op te sturen naar de KNHS) of andere paspoortuitgevende instantie en klaar is klara. Prijs paspoort varieert van 8 tot 35 euro.
Een bonte hoeft niet geschetst te worden.... maat geslacht en kleur + chipnummer is voldoende..
Is dus gewoon heel simpel. Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:40

kijk Silvia, je blijft m'n held Lachen dan bel ik morgen Bout maar even, die zal het vast en zeker wel kunnen regelen. Cezanne moet nog maar tijdelijk illegaal door het leven Haha!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:46

Ik heb het pas laten doen bij onze paardjes, je kunt je paarden gewoon laten schetsen door een dierenarts (moet wel een erkend PAARDENdierenarts zijn). Die stuurt de formulieren dan op naar het stamboek van jouw keuze. De schetser hoeft dus NIET iemand van een stamboek te zijn. Mijn twee "bonten" zijn wel degelijk geschetst, ieder vlekje kwam op papier.

Groetjes, Irene

P.s. Kosten kan ik nog wel voor je opzoeken als je interesse hebt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:18

tjah, we zijn niet zo happig op het feit dat er ALWEER een dierenarts op stal moet komen, alleen om een paspoort aan te vragen (onze dierenarts is duur) want je krijgt natuurlijk ook al doet hij niets, de voorrijkosten. en na 8X in minder dan 10 maanden alweer een dierenarts op de stoep..nee, daar beginnen we niet aan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:19

Bij mijn paard ging het ook makkelijk. Ik heb haar een jaar geleden of zo laten chippen en vlak voor de endurance in Onstwedde moest ze een paardenpaspoort. Omdat ik geen lid ben van een van de tinkerstamboeken heb ik een PP aangevraagd bij de KNHS via een formulier dat je bij je DA kunt krijgen, daarin kun je zelf een schets maken. Daar moest zo'n barcode bij van de chip destijds (heb je er tig van gekregen als 't goed is) en 2 weken later had ik het paspoort in huis. De inentingen moeten dan van je inentingsboekje door de DA worden overgezet in het paspoort, en klaar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:23

aah daar kan ik ook wat mee Soxje! en omdat ik een bonte he (understatement van het jaar) hoef ik geen schets. en die barcode staat extra in m'n inentingsboekje, dus ik denk dat dat ik morgen even met het boekje langs de dierenarts hier ga (die ook paarden doet) ooh ja, iedereen doet het via het KNHS, maar is die goedkoper dan het Tinkerstamboek?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:28

Nee geen enkel paard komt geheel geschetst in het paspoort (behalve die voor het stamboek geschetst worden en dan nog alleen maar met beschreven aftekingen) vos is vos, bruin is bruin en bont is bont.
Alleen voor FEI en import/export moet de schets ingetekend zijn.
Morgen gewoon even met stokmaat, chipnummer naar de DA hobbelen (zou even bellen of die dan op de praktijk is Haha! ) kleur door geven, geslacht, stokmaat, chipnummer en eigenaar en je kan je formulier opsturen.
Op het tinkerstamboek goedkoper is gewoon even bellen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:30

Ik denk niet dat het goedkoper is! Maar als je het via het NST doet of ICS moet je daar volgens mij lid van zijn, en dat kost ook weer geld. Je blijft als je een PP hebt van de KNHS ook nog even onpartijdig want die 2 stamboeken kunnen niet door één deur dus krijg je weer gelazer als je een PP hebt van het ene stamboek en wil lid worden van het andere. Dus ik heb het maar op de snelle neutrale manier opgelost. Volgens mij heb ik rond de 35 euro betaald, maar je kan de KNHS altijd bellen, ze hebben een website met info.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:53

ik ben al lid van het tinkerstamboek Haha! dus die kosten heb ik niet Knipoog geweldig, wist niet dat het zo makkelijk was! dacht dat het weer zo'n lekker dagje heen en weer gesleep met paarden zou worden...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:57

Soxje schreef:
Ik denk niet dat het goedkoper is! Maar als je het via het NST doet of ICS moet je daar volgens mij lid van zijn, en dat kost ook weer geld. Je blijft als je een PP hebt van de KNHS ook nog even onpartijdig want die 2 stamboeken kunnen niet door één deur dus krijg je weer gelazer als je een PP hebt van het ene stamboek en wil lid worden van het andere. Dus ik heb het maar op de snelle neutrale manier opgelost. Volgens mij heb ik rond de 35 euro betaald, maar je kan de KNHS altijd bellen, ze hebben een website met info.

De stamboeken mogen geen lidmaatschapskosten vragen voor paarden die een chip en/of paspoort moeten hebben vanwege de I&R regeling.
Sterker ook al heb ik een KWPN-er dan nog hoef ik geen lid te worden van het KWPN als ik daar een paspoort en/of chip aanvraag... (KWPN-er en KWPN kun je ook vervangen voor tinker en tinkerstamboek, welshpony en welshstamboek enz.)

KNHS mag dan onpartijdig lijken echter hanteren zij vaak hogere tarieven (zijn ze niet de enige zijn meer stamboeken die meer berekenen dan andere) Haha!

voor meer info en de richtlijnen: www.pve.nl/paarden

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:46

Je kan ook even Anouk van het NST opbellen. Lowara is opgenomen bij het NST en volgens mij moet het geen enkel probleem zijn om dan een paspoort aan te vragen. Foto's hebben ze toch al van haar nog van de keuring in 2002. Dus een paspoort is zo gemaakt. Schetsen hoeft niet bij het NST. Ik meen dat ze daar ontheffing voor hadden gekregen ivm de vele bonte paarden Knipoog.
Voor Cannie kun je ook via het NST laten chippen en paspoort aanvragen. Hebben wij ook met Hercules gedaan. Die hebben we wel alleen meegenomen naar de keuring voor de foto's en de chip. Hoe dat met thuis chippen gaat weet ik eigenlijk niet. Is er niet nog een keer via de club een gezamelijke chipmiddag ofzo?
Ik zou zeggen bel Anouk (secretariaat dus) even op of mail haar. Zij kan je vast een boel uitleggen en duidelijk maken.

p.s. In Dld is het nog niet verplicht om te chippen Knipoog

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:49

Gewoon het aanvraag formulier even printen van de site van het tinkerstamboek, dierenarts laten komen, zodat die de aftekeningen kan controleren en het formulier kan invullen, foto van linker + rechterkant meesturen (bespaar je de moeite van het beschrijven van de aftekeningen bij een bont paard, ze worden toch niet in het paspoort gezet !!) en opsturen met stickertjes van de chip.

1 tip: niet een paspoort aan vragen bij het KNHS, die fout heb ik helaas wel gemaakt: je betaalt daar dubbel zoveel voor een paspoort !!! Boos!