Recreatief rijden: onderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maarten80

Recreatief rijden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:38

Hallo lezer,

Ik ben voor mijn studie aan de Universiteit van Tilburg bezig met een onderzoek.

Ik wil graag weten waarom mensen die recreatief rijden hun paard verzekeren (het gaat dan om paarden van ongeveer 2000 euro). Ik hoop dat jullie willen aangeven waarom je zelf je paard verzekerd hebt of waarom je denkt dat anderen hun paard verzekeren.

Ik hoop dat ik veel reacties krijg. Hoe meer reacties, hoe beter het resultaat van mijn onderzoek.

Groetjes,

Maarten

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:43

ik heb 3 paarden thuis staan, gebruik ze recreatief en heb ze niet verzekerd. Een ziektekostenverzekering vind ik erg duur, en een levensverzekering vind ik niet nodig.

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:44

Beste Missnynke,

Wat is de reden dat je ze niet verzekerd hebt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:47

@Maarten: misschien is het handiger om even een praktische enquete in elkaar te draaien, dan kun je de gegevens ook veel beter verwerken (je wilt het als onderzoeksgegevenes gebruiken, zeg je).
Wel een interessante vraag trouwens Lachen .

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:50

Klopt, maar ik kan alleen een enquete maken als ik van jullie gehoord heb welke redenen allemaal aan de orde zijn. Vandaar dat ik hoop dat jullie zo veel mogelijk aangeven waarom je je paard juist wel of juist niet verzekerd.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:10

Ik heb mijn pony die ik recreatief gebruik niet verzekerd omdat:

1 Ik heb genoeg geld achter de hand voor veeartskosten ed. Als het ware beheer ik mijn premiegeld zelf.

2 Overlijdensverzekering vind ik niet nodig dit omdat ik zelf wil bepalen hoe en waar mijn paard eventueel overlijdt.

Helder zo?

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:12

Hartelijk dank!

Ik ben nog heel erg benieuwd wat redenen van anderen zijn om wel of niet te verzekeren

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:14

ik had een recreatiemerrie,en had haar verzekerd ,(alleen voor dood)met de gedachtegang,dat mocht haar wat overkomen,ik iig mijn aankoopbedrag nog terughad!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:16

ik heb ook niet verzekerd, omdat ik mijn paard vertrouw op de weg en er dan niet zo gauw iets gebeurd, en het superduur is!!

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:20

Beste Mexx 2, Ik zie dat je je merrie had verzekerd. Waarom nu niet meer?

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:25

Ik heb een paard welke ik voorheen recreatief gebruikte. ik had hem altijd verzekerd puur om de reden dat ik bang zou zijn dat ik niet de ziektekosten zou kunnen betalen als het nodig zou zijn. 4 jaar heb ik hem duur verzekerd (1700 gulden per jaar) en 1 keer heeft hij een longscopie moeten ondergaan wat toen 800 gulden kostte. Ik heb hem uit de verzekering gehaald omdat ik me besefte dat als ik de premie op een rekening apart zou houden, ik ook mezelf wel kon indekken tegen eventuele hoge kosten. Nu loopt het paard wel wedstrijden inmiddels maar ben ik niet meer van plan om hem te verzekeren. (puur om voornoemde redenen).

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:32

Beste Mobick,
Je hebt dus idd niet veel pech gehad met je paard (gelukkig). MAar 1700 gulder per jaar is erg veel of niet? Je had je paard dan voor een hoog bedrag verzekerd, neem ik aan.

Maar weet je dat bijvoorbeeld een koliek operatie 2000 tot 3000 euro kost?
Verandert dat je mening misschien aangezien koliek de grootste doodsoorzaak is bij paarden?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:35

Ik heb een iets duurder recreatiepaard (4000,-) Haha! Maar heb hem wel verzekerd. Ik ben droevig slecht in sparen en wil niet het risico lopen dat ik hem idd niet zou kunnen laten opereren voor b.v. koliek. Ik ben per jaar zo'n 300,- euro aan premie kwijt.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:38

Paard was voor 6000 gulden all risk verzekerd, maar uitsluiting van slacht/total loss verklaring. Daarnaast tegen diefstal, dood en dood-door schuld zeg maar.

Ik weet hoe duur een koliek operatie is, en dat geld staat inmiddels apart, voor het geval dat. Ik ben van mening dat koliek niet zo snel mijn paard zal treffen, puur omdat ik na 8 jaar wel weet dat: a: mijn paard niet koliek gevoelig is en daarnaast ik niet dusdanige wijzigingen doorzal voeren in zijn eetpatroon waardoor hij op latere leeftijd wel het risico zal lopen om koliek te krijgen. Ik ben eerlijk gezegd eerder bang voor zijn benen, dat vind ik een groter risico.

Volkoren

ik heb mn merrie wel verzekerd. Puur omdat k als er wat mocht gebeuren dure operaties niet kan betalen. En wel al het mogelijke wil kunnen doen om mn merrie te houden. Ze s verzekerd voor dood en ongevallen, uitgebreid en uitgebreide ziektekosten. Ik betaal zon 250 euro in het jaar aan verzekering..

callippo

De mijne heb ik verzekerd tegen diefstal en dood door diverse oorzaken (basis verzekering) omdat hij op zijn vorige stal niet veilig stond en ik bang was dat hij gestolen werd...

My Dominique

ik heb mijn paard ook verzekerd, maar alleen voor dood en hemelvuur. het is geen dure verzekering maar als ze "ongeschikt" word of overlijd heb ik niet in een keer niets meer.
en of ik haar nu recreatief rijd of wedstrijden dat maak verder niet uit imo

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:40

Beste My Dominique,

Als je niets krijgt bij ongeschiktheid en overlijden. Waarom heb je daar voor gekozen? Waarom heb je niet de behoefte je paard te verzekeren voor ongeschiktheid en overlijden?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:43

Ik rij recreatief met mijn paardje. Is wel verzekerd tegen ziektekosten. Had wel een bedrag apart, maar heb liever de zekerheid € 75,- per 3 maanden kwijt te zijn aan premie, dan de onzekerheid wat een bezoekje dierenarts, een foto, een scan me kan kosten. Achteraf ben ik heel blij dat ik dit heb gedaan. Heb mijn pony nu een jaar, ben dus € 300,- euro aan premie kwijt, maar intussen wel al rond de € 1700,- uitgekeerd gekregen ivm bezoeken aan de kliniek enzo.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:54

Ook ik rij recreatief, heb mijn paard echter wel verzekerd !
Waarom ?

Mijn paard viel iets duurder uit dan 2000 Euro Lachen

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:55

Beste Britt,

Dus als ik het god begrijp vindt je dat je paarden boven de 2000 euro altijd moet verzekeren? Of zijn er andere redenen waarom je een paard zou verzekeren?

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:59

Citaat:
ik heb mn merrie wel verzekerd. Puur omdat k als er wat mocht gebeuren dure operaties niet kan betalen.

Ik heb mijn ruin (die ik heb gekocht voor een symbolisch bedrag) ook verzekerd om bovenstaande reden. Ik studeer nog en kan het gewoon niet betalen als mijn paard bijvoorbeeld ineens een koliekoperatie zou moeten ondergaan. Misschien dat als ik ga werken en meer geld opzij kan leggen, ik hem wel uit de verzekering haal. Dan leg ik de premie gewoon opzij. Helemaal omdat mijn paard weinig gekost heeft vind ik het eigenlijk onzin om hem voor dood en ongevallen te verzekeren, maar dat moet nu eenmaal omdat ik hem anders niet voor ziektekosten kan verzekeren.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:08

Maarten, verkeerd begrepen dus Lachen
Dat heb ik niet gezegd dat een paard boven de 2000 Euro altijd verzekerd moet worden !

Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken... al dan niet verzekeren !

Ik heb het meer gedaan uit het oogpunt van:
Mocht er onverwachts iets ernstigs gebeuren, ik wel "gedekt" ben voor de onkosten.
Ik ben niet het type paardenbezitter dat om een "medische oorzaak" mijn paard zo 1, 2, 3 van de hand zou doen, maar alles in het werk zou stellen, en mijn paard ook de kans zou geven behandeld te worden voor wat dan ook.

Das mijn mening !

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:10

ik ken overigens paardenbezitters genoeg (recreatief maar ook sportpaarden) die hun dure paarden niet verzekeren. Met dure paarden bedoel ik boven de 10000 euro.

Sjotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:11

Mijn uitgangspunt is dat je alleen dat moet verzekeren wat onbetaalbaar is of kan zijn, of iets kostbaars wat direct moet worden vervangen. Bijvoorbeeld WA verz en ziektekostenverzekering voor mijzelf wel, omdat dergelijke kosten hoog kunnen oplopen. Verzekeren van paard dus niet, ziektekosten zijn meestal te overzien en als het teveel is moet je je afvragen of het wel opweegt tegen een en ander. Diefstal/brand of overlijden ook niet, paard hoeft niet acuut vervangen te worden als dat gebeurt.