stierenvechten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

stierenvechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:20

Mag ik nu ook nog even weten hoe jullie tegenover Portugees stierenvechten staan, waarbij de stier niet wordt gedood in de arena en alles draait om de rijkunst. De paarden gaan zuiver op gewicht. Er zijn stierenvechters die helemaal met losse handen rijden. Er is ook een grietje in het vak en die doet het goed, ze is vaak op TV.
De stieren hebben kappen over de horens, zodat ze de paarden niet kunnen beschadigen en paarden en stieren worden van jongs af aan aan elkaar gewend. Er is geen angst.
Verder werken hier veel paarden gewoon met stieren in de velden, dus dat zijn eigenlijk cowboypaarden, toch? Maar die worden weer niet in de arena gebruikt... Da´s een hele aparte, langdurige opleiding.
Heeft iemand wel eens op een ex stierenvechterspaard gereden? Aanrader voor ruiters in welke stijl dan ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:22

wat heeft dit met western te maken? Verward

Lijkt me meer een algemene vraag, die beter tot zijn recht komt op VMR

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:33

Ah, is westernrijden dan ook niet all about rijden op gewicht en werken met vee? Kan hem ook wel bij vraag maar raak zetten, maar daar tref ik vast mensen aan die allemaal TEGEN zijn. bij jullie is het juist interessant te weten hoe jullie erover denken. Misschien alleen een vraag voor echte cowboys? Maar er zijn toch wel hele leuke pseudo cowboys tussen jullie?

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:37

Verward Wat een vreemd topic Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:49

sorry, maar met pleasure, trail, reaining, werk je volgens mij niet met vee hoor....
Don't shoot me, ben ook maar een simpele ziel met een alpenquarter in spé Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:54

Ik zou eerst meer willen weten over Portugees Stieren vechten voordat ik kan zeggen of ik voor of tegen ben.

Inderdaad wordt er binnen de western sport ook veel met Vee gewerkt, maar ik kan het niet vergelijken omdat ik nog nooit van Portugees stierenvechten heb gehoord, laat staan dat ik het gezien heb of op een ex stierenvecht paard gereden heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:56

Western mag dan zijn roots hebben in het spaans/portugese rijden en er is een link naar 'vee' , maar ik zie ook even niet wat dit met western te maken heeft.
Met link dus naar VMR.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:56

Zoals jij het beschrijft, is het gewoon een spel met stieren.
Volgens mij vergelijkbaar met cutting e.d. Of bedoel je dat niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:59

Sorry hoor, ik dacht dat westernrijden met rijden op gewicht en met een hand te maken had en dat jullie misschien de kunst van het stierenvechten al of niet zouden waarderen omdat het ergens het toppunt van westernrijden is.
Dat er geen proeven met vee zijn? Hier wel hoor..... Daar doen trouwens pveel meiden aan mee. Die hebben hier balls.Of TOMATES zoals ze hier zo leuk zeggen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:05

eh, ze steken wel van die scherpe staken in de vetbult van de stier...
Ik begrijp dat het moeilijk oordelen is als je het nog nooit gezien hebt. Hier komt het vaak op TV maar bij jullie natuurlijk niet...
De paarden in het veld doen inderdaad gewoon cutting enzo, maar dat is gewoon hun werk. In die proeven met vee is het ook cutting...
Zijn er dan geen ex-stierenvechterspaarden in Nederland.... moet maar een stal opzetten in Nederland, dat zou een goeie buisness zijn! Ik weet zeker dat ze gewaardeerd zullen worden door westernruiters, freestyle ruiters en dressuurruiters.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:07

Lusitana schreef:

Dan vind ik het dus walgelijk Misselijk

bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:08

Hebben we het hier over stierenvechten waarbij ze de stier helemaal uitputten en daarna gruwelijk aan zijn eind word gebracht. Of heeft dit te maken met CUTTING.

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:11

Lusitana schreef:
.

Sorry hoor, misschien is dit bij jou de normaalste zaak van de wereld, hier niet!!!!!! Thank god! Kan me ook niet voorstellen dat dit hier eventueel aan zou slaan.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:12

De stier wordt dan wel niet in de arena gedood, maar als hij uit de arena komt wordt hij gelijk gedood.
Verder vind ik het rijden heel gaaf, dus de manier van rijden, de wendbaarheid enz.
Maar die staken in die stier steken vind ik persoonlijk helemaal niets.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:14

Nee, er staat bij dat de stier niet gedood wordt..
Ik weet niet, op zich vind ik het niet verkeerd, behalve dat van die scherpe dingen

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:16

Ik heb in Portugal een stierengevecht gezien. Wonderbaarlijk, echt waar.
Had er een heel dubbel gevoel over, aan een kant vond ik het vreselijk dat beest te zien lijden, aan de andere kant maakt een doorsnee vleeskoe in Nederland veel meer ellende mee voor zijn dood.
We hebben 2 soorten gevechten gezien, die volledig te voet waren en degene die half te paard en half door een groep mannen gedaan werden. Die waren ontzettend indrukwekkend.
Eerst komt er een ruiter binnen die de stier 'opwarmt' en inderdaad die staken in z'n nek steekt. Daarna komen er ca 8 mannen in rijkleding op de grond naar de stier, de eerste zet een muts op en gaat uitdagend voor de stier staan. Die neemt de man op de horens en vervolgens gaan ze met alle macht proberen de stier op de grond te krijgen.
Daarna wordt de stier door koeien naar achter gehaald en door een slager geslacht.
(hoop dat ik het goed uitleg, een portugees gaf uitleg tijdens de show, en ik weet niet of ik alles goed begrepen heb)
Heb daarna ook op een stierenvechterspaard gereden, wat een prachtige paarden en wat keurig afgericht!

Al met al heb ik er een heel dubbel gevoel over, vond het erg mooi om te zien, maar hoe hypocriet ook, erg moeilijk.
Voor de liefhebber heb ik foto's, zal ze niet op bokt plaatsen.
Laatst bijgewerkt door batje op 26-10-04 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:16

er is laatst nog een discussie geweest, toen zeiden ze dat de stier niet in de arena wordt gedood, maar wel zodra hij eruit is.

Verder is het niet mijn soort van entertainment.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:24

Niseyra schreef:
Nee, er staat bij dat de stier niet gedood wordt..
Ik weet niet, op zich vind ik het niet verkeerd, behalve dat van die scherpe dingen

Nee hij wordt niet IN de arena gedood, wel gelijk daarna Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:43

TEGEN: Wáárom moet die stier leiden voor vermaak..?! Ik begrijp dat je de paarden mooi vindt, maar er is voor mij geen reden te bedenken om bij een stierengevecht in welke vorm te gaan kijken. Ik vind dit wel héél wat anders dan bij de cutting in de western, al gaat dat mij soms ook ruig genoeg (het vloeren van kalveren bv). Dat vee wordt in iedergeval er niet voor gedood of tot bloedens verwond.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:57

Nou, het is niet te vergelijken met cutting dus. Tenminste nooit meegemaakt dat de kudde wordt geslacht achteraf. Of tijdens de wedstrijd gestoken met iets om er meer leven in te krijgen.....
En de rodeostieren in de US worden gewoon beroemd, dus blijven ook in leven.
Valt wat mij betreft onder misbruik van dieren!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 22:09

Dat cutting dat ik noem gaat over de paarden die niet in de arena werken, maar in het veld, met kuddes vee, en over de paarden die proeven doen met vee op wedstrijden. Heeft weer niks met stierenvechten te maken. Ik sneed een aantal onderwerpen tegelijk aan.
Aub niet doorelkaar halen!

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:22

ik ben 100% TEGEN stierenvechten!!!!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:36

Voor mensen die foto's willen zien van Portugese stierenvechten:

Kijk op www.cavalonet.com -> GALERIA -> FOTO'S -> data-> alles met PICARIA in de titel.

Je ziet geen bloed (1 stier heeft wel een wondje maar je gaat heus niet over je nek!) je ziet geen stelen in de nek verdwijnen en geen paarden doorboort worden.
Kortom je ziet geen leed, wel mooie foto's die je een mooi beeld geven van wat schijnbaar de stierenvechten van Portugal zijn.

Ik denk (of hoop iig) dat dit voorbeelden zijn van hoe de stierenvechten eigenlijk (horen te) zijn en dat die gevechten waar sommigen hier over spreken lichtelijk illegaal of iig niet helemaal koosjer zijn.
Want van deze foto's krijg ik echt niet de indruk die men hier tracht te verwoorden.

Ik hou m'n mening dus lekker voor me totdat ik het zelf heb gezien want ik vind het niet allemaal met elkaar stroken. Haha!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:05

Loolapelooza schreef:
Voor mensen die foto's willen zien van Portugese stierenvechten:

Kijk op www.cavalonet.com -> GALERIA -> FOTO'S -> data-> alles met PICARIA in de titel.

Grappig, die foto's zien er erg 'dorps' uit, terwijl het gevecht waar ik was er erg professioneel uitzag.
Wat ik het grote verschil vind tussen spaans stierenvechten en portugees is dat de spanjaarden de stieren helemaal uitputten en dan doden. Vooral dat doden wil nog wel eens mis gaan, wat gruwelijk moet zijn voor het beest. Portugees stierenvechten duurt ca 15 min per stier, het is echt niet fijn voor zo'n beest, maar de spiesen gaan zoals gezegd in een vetbult, niet in een spier. Lekker is anders, maar ondraaglijke pijn is het zeker niet. Lang voordat de stier 'op' is wordt hij naar achter gehaald en geslacht. Als iemand die vlees eet tegen dat slachten is ben je wel heel hypocriet. Het leed wat de stier doormaakt is dus niet bovenproportioneel, en zoals ik al zei heeft mijn biefstukje meer leed veroorzaakt. Dat is ook niet het probleem dat ik er mee heb, meer met het vermaak dat aan dat leed verbonden is.. Dat mensen blij zijn als een ander wezen pijn lijdt. Dat kan ik niet verkroppen.

Ik heb trouwens echt prachtige foto's gemaakt.. wil ze dus best graag delen, alleen niet op het forum Lachen

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:17

batje schreef:
maar de spiesen gaan zoals gezegd in een vetbult, niet in een spier. Lekker is anders, maar ondraaglijke pijn is het zeker niet.

Dat kan niemand weten hoe erg die pijn is alleen het dier zelf, of je moet het op je zelf uitproberen en daar zijn vast en zeker geen vrijwilligers voor. Ik begrijp die stierengevechten niet en vind het vreselijk voor de dieren. Het is ook onbegrijpelijk dat er een heel topic aan gewijd word en dat er ook nog word geprobeerd om deze dierenmishandeling goed te praten Verward Verdrietig