wat doen jullie met kleine wondjes??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackje

wat doen jullie met kleine wondjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:40

Zoals de titel al zegt:
Stel je paard/pony heeft een klein wondje. het bloed niet of een klein beetje. Ik ken mensen die het dan eerst wassen met betadine en er dan nog een flinke laag betadine zalf op smeren.
Mijn ervaring is dan dat het juist langer duurt voordat het wondje geneest. Kijk als het best een wond is, tuurlijk.
Maar van die kleine wondjes.. ik doe er meestal niets mee als het schoon is en dan is het binnen een paar dagen weg. OK dan!

Wat doen jullie ermee?

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:41

Ff schoonmaken eventueel met betadine shampoo en dan een laag vaseline erop !

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:42

Onstmetten idd of ontsmettingsmiddel erop spuiten. Iig niet de betadine zalf erop smeren, vind ik persoonlijk niet zo prettig.

Die van mij reageert nogal truttig op zulke kleine wondjes waardoor het been waar het wondje zit dik en warm wordt. Door goed te onstmetten voorkom je dit vaak. Ook spuit ik het af met de water ter preventie van dik en warm worden van het been.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:42

evt indien nodig schoonmaken met betadine shampoo of
groene biotex en dan beetje propolis er op
geneest t n stuk sneller

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:45

Dat hangt heel erg van de plaats af...
Laag op het been ben ik heel erg voorzichtig, dat heb ik al te vaak toch naar dik zien worden terwijl ik dacht "Och, stelt niets voor, doe ik niks aan" dus dat was ik altijd even uit en ik spuit er wat betadineoplossing op (heb een plantenspuit staan met dat spul, afgekeken van de DA).
Als het hoog of op het lijf zit en er zit geen duidelijk vuil in, dan spuit ik er vaak alleen even wat betadineoplossing op als dat toevallig bij de hand is, meer doe ik er eigenlijk niet aan.
Wondjes dichtsmeren met allerlei vettige zalfjes hou ik niet van.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:50

In principe niks. Heelt vanzelf wel weer. Ik doe met mijn eigen kleine wondjes ook niks.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:52

Ik doe er helemaal niks aan, als het er vervelend uit ziet was ik het wel even met betadine shampoo, maar ik smeer er niks op, is niet bevorderlijk.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:54

even ontsmetten met isobetadine (of iets anders) en verder vooral niks gaan smeren ofzo

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:00

@margreet: bij de benen pas ik idd ook wat meer op
als je het dichtsmeert kan het dus moeilijk genezen heb ik 'geleerd' Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:09

Zalf hou ik ook helemaal niet van, dan blijft het vettig en zacht waardoor er steeds weer nieuw vuil aan plakt, er geen lucht bij kan en het lang duurt voordat je een mooi droog korstje hebt.
Ik vind die betadineoplossing fijn werken omdat het mooi desinfecteert, het droogt er netjes van uit, je krijgt een mooi korstje en het sluit niet zo af. Spuit ik er meestal ook maar 1 keer op. Acederm vind ik al veel minder prettig werken.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:20

Met kleine wondjes gebruik ik gewoon wat Acederm. In zo'n spuitbus alleen dat is lastig als je paard bang is voor het geluid. Maar grote wondjes met Betadine en zoms nog wat vaseline erop. Hangt er vanaf..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:23

Meestal niks, en het geneest altijd prima. Als ik zelf een klein wondje heb sla ik ook niet gelijk aan het behandelen Lachen.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:24

ik smeer er meestal een beetje babyzalf op, dat lijkt altijd te helpen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:26

gewoon wat betadine opspuiten...Verder niks..is niet zo'n moeite en heb liever het even ontsmet dan dat het straks gaat ontsteken ofzo. Verder niet schoonmaken met water ofzo, want water verdunt het bloed (en dan krijg je dus minder bloedplaatjes daar)waardoor het dus juist weer minder snel dichtgaat.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:26

Als ik zelf een wondje heb opgelopen bij de paarden, dan was ik toch ook echt het vuil er altijd even uit. Bij een paard zijn niet alle plekjes even makkelijk te wassen als je niet de hele boel nat wilt maken, dus dan spuit ik er wat desinfectiemiddel op.
Maar het hangt gewoon heel erg van de soort en plaats af. Een schaafwondje waar net het haar af is doe ik niks aan, een bijtwond ofzo geef ik toch even wat meer aandacht. Ik bekijk het gewoon per keer, heb niet iets universeels ofzo.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:27

Ik spuit er altijd een beetje betadine spray op voor de zekerheid

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:32

Ik spuit er meestal ook gewoon even betadine spray op

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:33

als het een klein wondje is niet open oid, dan doe ik er niets aan. anders spuit ik het wondje in met betadine (na het gewassen te hebben )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:35

Meestal niks. Soms wat Acederm spuiten of smeren. Gewoon 1 maal en verder er vanaf blijven Haha!.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:39

Helemaal niets. Niet aan peuteren en pielen, wordt het alleen maar erger van. Wondjes op benen hou ik wel scherper in de gaten maar zelf daar doe ik vaak niets aan.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:46

als ze egt open liggen, wassen me betadineshampoo en insprayen met een natuurlijk geneesmiddel

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:50

Ik spoel het hooguit even schoon en daarna eventueel wat betadinespray erop.

Echte kleine wondjes ontdek ik vaak pas een dag later. (als ze zich "verwond" op het land en ik pas weer de volgende dag op stal ben) dan doe ik er niets meer mee. Laat de natuur zijn gang maar gaan dan.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:01

Als het wondje schoon en bijna dicht is doe ik er niets mee, zo kan hun eigen 'imuum systeem' ook goed blijven werken...

Als het open is maak ik het schoon met wat betadine shampoo en misschien wat betadine zalf.

Ik heb altijd betadine shampoo en zalf in m'n kastje, net als hydrocortiderm en oogzalf.

Maar als het een klein wondje is hou ik het gewoon in de gaten en als het dicht en schoon is ga er echt geen smeerseltjes op doen, straks krijgen ze bij ieder ditje en datje een infectie omdat ze geen imuumsysteem opbouwen....

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:27

Gewoon ontsmetten, verder doe ik er niks mee..
Gaat vanzelf over en dicht die kleine wondjes !!

Alleen als het grote wond is dan krijg het wel meer zorg,
dan maak ik het goed schoon met Betadine, en gaat er klein
beetje Betadine zalf op !! Lachen

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:31

als de wondjes open zijn altijd even ontsmetten.. kan iig nooit kwaad! en als het dicht is uierzalf erop smeren