informatie over bak aanleggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ydel

informatie over bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:16

hoi,
ik wil in mijn weiland een bak van 20 bij 40 aan gaan leggen, maar nou vroeg ik me af of jullie ongeveer weten wat dat gaat kosten...
hoeveel zand erin gaat en wat betreft de omheining(ongeveer kosten).
drainage hoef ik nog niet te weten..
ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:39

je kunt de loonwerker het zand laten omkeren, dus het zwarte naar onder en het witte naar boven
een tractor hebben is dan wel een must omdat zo'n bak in het begin snel zwaar is en je dus vaak zult moeten slepen !
omheining hangt er vanaf welke je neemt
ga langs de houtboer voor een offerte voor 20 x 40 meter hekwerk ..
plastick is onderhoudsvrijer, maar wel duurder

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:52

Heeej dit is handig Haha! wij krijgen ook een bak in de wei

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:54

Ook ik blijf dit topic eventjes volgen, want ook wij zijn van plan om een bak aan te leggen op onze weide. *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:56

Een bak aanleggen is werk voor een vakman, ook al vind je dat in eerste instantie te duur. Als je verkeerd aanlegt, of verkeerd zand gebruikt, geen drainage aanlegt of de verkeerde onderbodem gebruikt, loop je het risico dat je niet veel plezier aan de bak gaat beleven, en je uiteindelijk duurder uitbent met het proberen om de problemen op te lossen.

En vergis je niet: zelfs al in soorten zand zijn ontzettend veel verschillende soorten te krijgen, en als je verschillende soorten moet gaan mengen nog veel meer.

Wij hebben op stal Megatop. Hele goede bodem, berijdbaar bij bijna elk soort weer. Kost wat, maar hij wordt niet zwaar, niet prutterig en is ook bij vrieskou goed te rijden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:58

Kijk ook naar de bodem waarop je zit (klei, zand, etc), wij hebben hier enkel plaatzand liggen gaat prima, wij zitten wel op een zavel bodem op een bodem met klei of zand als ondergrond zal dit waarschijnlijk weer niet gaan of problemen ontstaan.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:57

wij hebben net ook een bak aangelegd onder drainage, maar we hebben natuurlijke drainage hier.

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:21

Wij hebben er ook een "in het weiland" . Belangrijkste is draineren, als je tenminste op een beetje natte ondergrond woont. Maar volgens mij kan je bijna nergens in NL zonder, zeker niet omdat het hier zovaak regent.
Bij ons ligt de drainage om de 1.25m, wij wilden nog dichterbij elkaar, maar dit was technisch niet mogelijk (trekker paste er dan niet meer tussen, en was niet van plan om zelf te gaan graven Haha! )
In de drainage liggen onder de hoefslag lava-steentjes, deze laten het water extra snel door richting de pijpen. In het midden van de bak ligt drainage zand , omdat alle gleuven vullen met lava zeer kostbaar is en ook niet noodzakelijk. Ohja, laat ook je weiland mooi vlakken met een laser, dat scheelt hoop ellende voordat je aan alles begint. Weet je zeker dat je nooit bergje-op hoeft te rijden.
Wat betreft het zand, is verstandig om door een loonwerker te laten halen. Informeer goed, zij weten precies welk zand je moet hebben.
Wij hebben er hier ook chips overheen gedaan, omdat alleen zand echt te zwaar is. Dus eerst zand (20 cm) vervolgens hele vracht chips ( is voldoende voor 20x40) Dan nog 5 cm zand erover en dit laten husselen door een loonwerker. Het heeft geen zin om als laatste chips te doen, op die 25 cm zand, want dan is het niet te husselen, vliegen chips alle kanten op. Als extra hebben wij nog klein laagje chips bovenop gegooid, die heb ik er doorheen gereden. (ging prima)
Omheining is persoonlijk. En ligt uiteraard aan je budget.
Mocht iemand nog vragen hebben hoor ik het wel...

Ydel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 09:15

wij zitten hier op een kleibodem....
wilde in eerste instantie niet draineren, omdat dat gewoon echt veels te veel geld kost en ik het zelf op moet hoesten....
had me er ook al helemaal op voorbereid dat ik in de winter gewoon minder kon rijden en de weg op moest, maar ja, dan is een bak JUIST het handigst...
ik zit hier tussen de boeren, dus uitgraven en af en toe slepen dat is geen probleem...
@ Skipper: natuurlijke drainage?? loopt het daar ZOO goed weg??
de plek waar de bak bij ons moet komen te liggen is nu al een beetje soppig...
o ja en nog iets... als je wil draineren, moet het dan bij een sloot liggen??
zoiets hoorde ik van een kennis...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:52

alleen Het zeezand voor mijn bak van 20x 40 + een paddock van 17x 4 meter kostte al 1600 euro (laag van ongeveer 10 cm). Daarnaast heb ik een bak met alleen stroomdraad erlangs. het zand + palen(zetten) + stroomdraad+ electriciteit naar de bak brengen + 2 hekjes kosste me ongeveer 4 a 5000 euro. en dan is de bak niet gedraineerd.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:22

navanto schreef:
@ Skipper: natuurlijke drainage?? loopt het daar ZOO goed weg??
de plek waar de bak bij ons moet komen te liggen is nu al een beetje soppig...
o ja en nog iets... als je wil draineren, moet het dan bij een sloot liggen??
zoiets hoorde ik van een kennis...

Voor draineren moet je het water wel kunnen afvoeren dus de buis kan niet zomaar ineens ophouden op het stuk waar je bak ophoudt het moet dus afgevoerd worden en dat is meestal idd een sloot of vijver oid.

Bij ons in de bak gaat het vrij goed, maar hij ligt bol dus het water loopt naar de kanten af (richting sloot en bossen) zorgen dat je de bak regelmatig sleept dan blijft het water ook minder staan. Of sleep hem voordat ze regen afgeven.

Alleen de eerste dag dat het heeft geregend is het soppig hier, dan moet het of drogen dan is het goed of meer regenen, dan raakt de bodem verzadigd loopt het overtollige water af en gaat het als een soort 'plaat' liggen (naam zegt het al plaatzand het wordt een vlakke plaat behalve natuurlijk bij hele diepe sporen etc van de hoeven)

Ik kan hele winter vrij goed rijden soms is de bak wat natter maar niet zo nat dat dat hinder geeft bij het rijden, bv dat ze ver weg zakken.

Mijn zus heeft op dezelfde wijze een bak aangelegd en dat gaat ook prima. In het begin is het wat zwaar als het droog is, het moet dan wat zakken dit neemt maand in beslag maar kan je verkorten door bv met trekker aan te rijden. Die bak ligt er nog beter bij dan ons die heeft bijna helemaal geen last van nattigheid. Maar die bodem ligt er ook nog maar 1 jaar, die van ons al 5 jaar ruim.

Normaal zouden we wel een keer een vrachtje bij moeten storten maar omdat we volgend jaar gaan verhuizen doen we dit niet meer, gebruiken het geld wel voor de nieuwe bak !

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:16

Ik rijd dus ook in een weiland(bak) met kleigrond. Bij ons is het ook erg nat.
Ik wil er nu zand over heen laten rijden.
Ik heb wel al een offerte opgevraags en dat kwam idd erg duur uit 14 euro per m²!
Dit ligt erg ver boven ons budget.
Iemand nog tips om voor weinig geld toch nog een redelijke droge bak te hebben?

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:19

Goedkoop een bak aan leggen is zonde van je geld. Je hebt er dan minimaal plezier omdat hij alleen droog is als het super mooi weer is, en in de zomer zou je dan ook evt in je weiland kunnen rijden....
Wil je een beetje bodem hebben ben je toch wel 6/7 duizend euro kwijt.
Als je hebt goed regelt kan je voor dat bedrag een prima bak aanleggen.
Uiteraard heb je dan geen top bodem.. maar dat kan ook niet voor dat geld. Verstandig is om met een loonwerker te praten, spreek de prijzen van te voren af, vaak als je een grote lading zand neemt krijg je wel korting. (wees dan wel zo "brutaal" omdat zelf even aan te kaarten, want dat staat natuurlijk niet op z'n voorhoofd geschreven Haha! )
En, om zoveel mogelijk kosten te besparen, haal alle mest uit je bak!!!
Zo blijft je zand van goede kwaliteit en heb je het langste plezier van je bodem.

jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:41

heeft er iemand ervaring met de allweather turft bodem van .www.buitenbak.nl,zo ja laat ze horen dank je wel...

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:46

6/7 duizend euro past ook al niet bij ons, dat heb ik gewoon niet.
Hij hoeft niet altijd droog te zijn maar wel berijdbaar.
De vereniging heeft ook gewoon zand in de bak en die is bijna altijd goed.

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:00

Voor mij is berijdbaar ook droog.... door plassen heen scheuren vind ik persoonlijk geen doen. Bak aanleggen is idd een dure grap. En als je er maar genoeg zand in gooit wil je nog weleens het geluk hebben dat ie redelijk droog blijft, maar dan heb je wel een loodzware bak.
Uiteraard ligt het ook heel erg aan de plaats waar je woont. Maar hier bij mij in het westen kan je niet zonder drainage.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:30

Ik woon ook in het westen en ken bakken zat die niet gedraineerd zijn en goed te rijden zijn.
Plassen heb ik geen problemen mee wel met zuigende en glijdende modder zoals nu het geval is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:33

Zoals wij het hebben is het ideaal, alleen het eerste buitje wordt de bak beetje zompig mar nog goed te rijden, daarna wordt de bodem juist dragend als het meer gaat regenen en het overtollig water loopt door de bolle ligging (geeneens extreem) af richting de sloot en bossen.

Precies hetzelfde is het bij mijn zus. In de zomer is hij ook goed berijdbaar en niet te zwaar.

Dus het kan zonder extreem grote uitgave.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:35

Wij hebben onze bak ook in het weiland, omdat die ooit waarschijnlijk wel weer weiland zal worden hebben we er gewoon palen omheen gezet. Maar gelukkig loopt hetwater bij ons ook wel extreem snel weg.
Een keer per week wordt hij ge-egd door Roel Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:41

vicky schreef:
Ik woon ook in het westen en ken bakken zat die niet gedraineerd zijn en goed te rijden zijn.
Plassen heb ik geen problemen mee wel met zuigende en glijdende modder zoals nu het geval is.

Dan zou ik daar even informeren wat voor zand daar inzit (en of het niet toevallig een eb en vloed bak is Lips are sealed)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:56

Ik sta vlakbij het duingebied. Wij hebben een bak zonder drainage en dat gaat goed. Maar hij is, geloof ik, 4 meter omgegraven.

Alleen na hele zware regenval kunnen we een keer niet rijden (1 a 2 keer per winter), maar voor de rest eigenlijk altijd. Ik moet toegeven dat de natuurlijke ondergrond ontzettend meewerkt en onze stalhouder er ook zeer goed voor zorgt.

Als je niet in die gelukkige omstandigheid bent zou ik gewoon wat langer doorsparen en een goede drainage aanleggen want niets is zo frustrerend dan veel geld uitgeven aan iets wat uiteindelijk niet goed blijkt te zijn.

Ydel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:09

Ik ben nu net terug van stal en heb nog eens gekeken naar de beste plek voor de bak.
het heeft een paar dagen flink geregend(gelukkig vandaag niet), en nu heb ik gekeken waar het `aardig` droog gebleven was...
dat is toevallig in een hoek waar aan een 20 zijde en een 40 zijde een sloot grenst.
en het weiland loopt daar een beetje bol.
het zou dus goed kunnen dat ik geen eens drainage nodig heb...
ik ga het in ieder geval proberen...
ik heb trouwens ook al iemand die bij mij in de bak wil gaan rijden van een paar boerderijen verderop.
ik ben er nog niet op ingegaan, maar vind eigenlijk wel dat ik haar kan vragen om mee te betalen aan de omheining, aangezien mijn vader het zand betaalt.... hihi!!! *LOL*
of is dat niet eerlijk tegenover haar???
ze komt immers wel dan denk ik bijna elke dag op mijn weiland...
vind dus best dat ik een bijdrage kan vragen...
niet dan?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:47

Dan zou ik eerder een vergoeding vragen voor het aantal keren dat ze komt rijden in de bak, bijvoorbeeld euro per keer of zoveel per week oid.

Ik zou dat doen omdat ik nooit de omheining zou betalen, stel je krijgt ruzie (misschien al vrij snel) dan heb ik mooi die omheining betaald en zie ik nooit wat van terug. Om maar een voorbeeld te geven.

Ik zou dan per keer gebruik of per week of per maand een vast bedrag betalen.

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:30

Het is helemaal niet gek om een bijdrage te vragen als mensen in je bak willen rijden. Als ik bij iemand in de bak ga rijden die ik niet ken betaal ik ook gewoon. Prijzen van 5 euro per keer heb ik al vaker gehoord.

Ydel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 09:31

nee ok, ook als het een vriendin is van me(zo ongeveer dan...), wil ik er toch geld voor vragen, want ja... die bak moet ook betaald worden.
ik zat te denken aan gewoon 25 euro per maand..
dan mag ze m elke dag gebruiken en haar vriend(boer), die mag hem dan 1 x in de week slepen.
haha!
dan mats ik haar weer of niet???
ik ga trouwens vandaag naar de boer waar ik sta of het goed is dat ik een stuk van zijn weiland tot bak doop.
ben dus benieuwd wat hij zegt.
dan de gemeente bellen of er een vergunning voor nodig is.
gemeente utrecht zal wel moeilijk doen.
en als dat zo is, schrijven en iemand zoeken die m aan wil leggen..