Rustdag voor paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Rustdag voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 22:29

Ik sta sinds kort met Jordy op een nieuwe stal, en de meeste paarden hebben hier minimaal 1x in de week een 'rustdag'. Wat dus inhoudt dat ze die dag alleen een paar uurtjes de wei op gaan, of als dat niet mogelijk is even de paddock ingaan. Ze komen overigens dagelijks buiten, ook als er wel gewerkt wordt op die dag.

Wie geeft zijn paard ook een rustdag, of trainen jullie iedere dag? En wat is de reden dat je paard wel of geen rustdag heeft?

Jordy heeft eigenlijk geen rustdag, arme beest moet dagelijks werken Haha! Ik zie er het nut niet van in om het een rustdag te geven, IMO heeft een paard ook een vaste routine nodig, en bovendien denkt een paard niet zoals wij 'goh lekker, een dagje vrij...'

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:32

mijn heeft 1 tot meerdere rustdagen in de week dat kmt omdat ze nog maar 3.5 is.. en oko als is ze ouder ze krijgt tog dan nog steeds 1 rustdag waarom? Weet ik niet Tong uitsteken

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:32

Lin heeft ook weleens een rustdag (meestal 1x per week) als ik zelf onwijs moe ben bijvoorbeeld of als alle bakken bezet zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:36

Banjer heeft 2-3 dagen vrij per week... ik werk ook maar 5 dagen in de week (4 als ik een dagje extra vrij heb), dus waarom zou ik Banjer dan meer laten werken dan dat ik zelf doe?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:40

omdat paarden maar 1-2 uur per dag moeten werken, en wij 8-10 uur of zelfs meer Haha!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:44

uh mijne heeft zowizo 2 keer in de week vrij, omdat ze toch de rest van de week best hard moet werken, merk ik dat ze het even vaker nodig heeft, geef ik haar gewoon wat vaker vrij in de week. zoals nu, heb ik 2 weken geen wedstrijd, heeft ze deze week 4 keer vrij gehad, kan in mijn ogen geen kwaad voor een jong beest Lachen meestal loopt ze ook nog eens super ontspannen daarna.. en zo houd je die beesten lekker fris in het koppie

bij mij is zowizo een ''rustdag'' of ff naar de bossen, of alleen op de wei, of even rondslingeren aan de longeerlijn met halster, óf los in de bak Knipoog
Laatst bijgewerkt door rockey op 24-10-04 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:45

ik denk dat het wel goed is voor een paard om af en toe rust te hebben, veel mensen die ik ken geven hun paarden ook 1 of 2 rustdagen per week.. Ik weet niet precies wat jij onder rustedag verstaat? Helemaal niet werken? Of een dagje niet trainen en lekker een rustig buitenritje oid? Want voor een paard lijkt het me niet fijn om 7 dagen per week in de bak te moete 'trainen'..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:46

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:48

Ik heb 2 paarden en rijd ze beide 5 keer. In principe hebben ze dus allebei twee dagen vrij. Soms maar 1, als ik mijn echtgenoot kan verleiden tot een gezamelijke buitenrit.......Paarden staan bij ons overigens. ijs en weder dienende, de hele dag in het land, dus wat dat betreft is het geen probleem. Toen ik 1 paard had nam ik zelf altijd een rustdag op vrijdag - en dan rustte mijn paard dus automatisch mee Haha! .

Tlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:49

ik geef mijn paard zo een 3 rustdagen in de week en dat is gewoon omdat het niet anders kan (met school) in de vakantie rij ik wel elke dag. dat vind ik goed, zo bouwen ze conditie op. en idd ze werken maar 1-2 uurtjes per dag en hebben de rest van de dag vrij.
maar als je ze in de wei of de bak laat hebben zo ook hun bewegen en dan zou ik ze zeker een dagje lekker laten ontspannen!

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:51

Die van mij loopt overdag buiten en heeft 2-3 dagen in de week vrij. Beweging heeft ze door het buitenstaan genoeg en ze loopt net wat lekkerder met een rustdag in de week. (vroeger reed ik wel iedere dag).
Ik heb er 2 van gemaakt, omdat ik t zelf erg druk heb.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 23:02

Ontspannen kan hij dus ook nog buiten dat uurtje werk per dag. Hij komt sowieso dagelijks op de wei, en mag na het rijden meestal ook nog even rollen en gek doen in de paddock.
Hij is fris genoeg in zijn koppie, voor zover ik kan beoordelen, denk ik dat ik best een gelukkig paard heb. Hij vindt het over het algemeen leuk om aan het werk te gaan, en eigenlijk maak ik hem nooit chagerijnig mee....

Wat hier dus onder een rustdag wordt verstaan is alleen paard even in de paddock of de wei, dus niet rondslingeren of een rustig buitenritje. Een rustig buitenritje doe ik met Jordy ook weleens, maar dat versta ik dus niet echt onder een rustdag. Verder loopt hij echt niet iedere dag hetzelfde rondje in de bak, er zit genoeg afwisseling in. Ook een keertje springen vind hij bijvoorbeeld geweldig, daar kun je hem echt een plezier mee doen.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:11

Ik heb nog een vrij jong paardje en mij is geadviseerd om minimaal 1 dag in de week rust te houden en hem lekker paard te laten zijn in de paddock. Ook probeer ik er altijd nog een dag lekker recreatief te rijden

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:13

Supertje
als ik je zo hoor komt jouw paard echt niks te kort en heeft hij een wereld leven bij jouw OK dan!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 23:18

Een jong paard is natuurlijk sowieso een ander verhaal Knipoog

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:39

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om 7 dagen in de week te rijden :p Ik heb mijn paard met mn vader en zusje en heb sowieso dus maar 2 of 3 rijdagen per week, mn paard heeft niet een vaste rustdag, als ik geen zin heb om te rijden dan heeft ie een rustdag. Maar dan wel een stuk wandelen of longeren aan een halster.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 00:04

Mijn paard heeft na een wedstrijd/inspannende dag altijd een dag vrij. Heeft veel te verwerken gehad, en dag er op alleen rustig werk.
Verder rij/longeer ik 6x per week, en een dag per week alleen maar tuttelen, als ik te weinig tijd heb om te rijden. Vandaag weer eens kappertje gespeeld. Ze komt zowieso van 9 tot 5 buiten.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 00:25

Mijn paard heeft 1 rustdag in de week ,en dat bevalt voor beide partijen perfect .
onder een rustdag versta ik lekker los in de padock even de benen strekken en een stuk wandelen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 01:28

Ik geef me paard af en toe een rust dat.
Het ligt aan het weer. Als de bak nat is en ik heb al een hele week buitengereden dan heeft ie wel een rustdag verdient(staat dan wel los..)
Of als ik geen zin heb(ivm met wintertenen )dan gaik wandelen...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:38

ík heb een paar rustdagen in de week Haha!

een nieuwe stal zeg? ben benieuwd hoe het daar is alice!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:55

Levi krijgt 2/3 dagen rust per week (Dat betekend: los in de bak, wandelen of op de wei)
Maar hij is pas 4 jaar.

Arti krijgt meestal 1 dag rust in de week. (is 17 jaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:06

Die van mij hebben af en toe een werkdag Haha!
De merries staan nu eigenlijk helemaal stil en Ustinov is nog te jong om elke dag te werken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:12

de mijne doet om de dag iets, en loopt maar 2 keer per onder het zadel. Hij is dan ook nog jong, pas 4 en een zwaar trekpaard moet je eerst rustig uit laten groeien en niet direct zwaar gaan belasten

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:29

Op zich krijgt Max een rustdag als mij dat het beste uitkomt. Ik wissel de training af met buitenrit, longeren of cavaletti's lopen. Hij loopt ook nog de hele dat buiten.
Afwisseling genoeg.
Haha!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:32

Mijn paard heeft 1 dag in de week vrij omdat ik ook 2x in de week les en hij is 8 maar moet onder het zadel nog alles leren en nu wil hij nog werken voor me als ik teveel van hem vraag probeert hij eronderuit te komen dus 1 rustdag heeft hij wel nodig. Als hij een keertje neit lekker loopt een beetje zeurderig zeg maar dan ga ik de dag erna het bos in en loopt hij de dag daarna weer de sterren van de hemel. Hij staat zowiezo elke dag 7 uur op wei maar denk dat 1 rustdag best wel goed is voor ene paard. Je moet ook een beetje op de lichaamstaal en gedrag van je paard letten dan merk je vanzelf wel waarneer er echt behoefte aan is!