losgooien in de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleursan

losgooien in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:41

hallow.....
Is het slecht als je je pony los gooit in de bak en dan met een zweep ze beetje opjaagt dat ze beweging krijgen?
Ik had der gister losgegooit in de bak. en een balkje neergezet zodat ze ook kon springen. en toen ging ik met de zweep beetje opjagen. Niet van rennen beest stond in het midden van de bak gewoon beetje van lalala. ze ging gewoon met de oortjes naar voren kei hard crossen enzo in mijn ogen omdat ze 't leuk vond. en zodra ik de zweep weglegde kwam ze al kei hard achter me aan gerend. Maar toen zei de eigenaar van stal dat ze dan vertrouwen in je kunnen verliezen als je dat doet. Is dat ook zow? want ik voel me nu harstikke schuldig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:45

Dat vertrouwen verliezen zal wel meevallen, maar ik vind opjagen een hele foute manier van beweging geven.
Dat rondscheuren, remmen voor de omheining, haaks de bocht om etc etc. is imo vragen om blessures en je helpt ze vaak alleen maar over de zeik, dan willen ze wel showen ja, maar ontspanning is ver te zoeken. Even netjes de spieren opwarmen van tevoren is er vaak ook niet bij. Ik hou er helemaal niet van

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:46

Ik ben er ook geen voorstander van.
Een enkele keer kan wel, maar het hoeft maar 1x verkeerd te gaan en je paard heeft een blessure.

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:50

dii0r schreef:
Ik ben er ook geen voorstander van.
Een enkele keer kan wel, maar het hoeft maar 1x verkeerd te gaan en je paard heeft een blessure.

ja heb je gelijk in.voel me nou ook harstikke rot enzow. doe het normaal ook nooit maar vond het fin als je ze beetje vrij kon springen. en het was niet eens echt opjagen. maarja zal het niet mere doen. het is 'n harstikke lief beest.

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:54

fleursan schreef:
ja heb je gelijk in.voel me nou ook harstikke rot enzow. doe het normaal ook nooit maar vond het fin als je ze beetje vrij kon springen. en het was niet eens echt opjagen. maarja zal het niet mere doen. het is 'n harstikke lief beest.

Rot voelen hoef je cker niet te doen!
Dr is toch niks gebeurd? Lachen
Je hebt dr niet geslagen ofzo met opjagen Vork
Als het in jou ogen er gewoon 'goed' uitzag, gewoon achter je laten Knipoog
Schuldgevoel is echt niet nodig hierbij Lachen

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:56

Ik denk niet dat je je zo ontzettend schuldig hoeft te voelen...

Als ik opjaag laat ik mijn paardje heus niet als een idioot rondlopen, ik zorg dat hij eerst warm wordt door hem te laten draven en daarna een lekker galopje en ik stap ook altijd netjes uit, niet iets om je schuldig over te voelen dus... Bij mij is het 'opjagen' meer een vorm van longeren zonder longeerlijn, hij luistert heel goed naar mijn commando's en ik denk dat het daarom niet echt kwaad kan...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:57

maar bv bij het longeren, als de paarden wegschieten al bokkend dan zijn de spieren ook niet opgewarmd, hoie zien julie daar dan tegen op?
ik vind het niet verkeerd
maar, bv eerst 10 min aan de hand instappen
en dan loslaten
en eerst proberen ze wat rustig tte laten ronddraven
op beide handen,
een stukje galop, en dan pas springen
net zoals je zou doen bij het rijden Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:02

Joh, til er niet te zwaar aan. Ik zie dat je een haflinger hebt, die kunnen wel tegen een stootje hoor!

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 18:42

Margreet schreef:
Joh, til er niet te zwaar aan. Ik zie dat je een haflinger hebt, die kunnen wel tegen een stootje hoor!

ja oke. Maar ook met dat vertrouwen verliezen enzow wil ik gewoon niet. Het is echt een geweldig beestje ben er zo gek op. En ja ze kunnen wel tegen een stootje vooral zij!
bedankt

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 18:43

dutske schreef:
maar bv bij het longeren, als de paarden wegschieten al bokkend dan zijn de spieren ook niet opgewarmd, hoie zien julie daar dan tegen op?
ik vind het niet verkeerd
maar, bv eerst 10 min aan de hand instappen
en dan loslaten
en eerst proberen ze wat rustig tte laten ronddraven
op beide handen,
een stukje galop, en dan pas springen
net zoals je zou doen bij het rijden Lachen

ja dat is waar! maar ze was ook gewoon normaal losgestapt enzow hoor. en heb der pas aan het einde laten springen. echt niet van springen beest. zo ben ik helemaal niet. bedankt

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:57

Meestal wandel ik eerst gewoon een beetje aan de hand met de mijne.. en laat hem daarna los in de buitenbak.. En dan gaat hij soms zelf aan het rennen. Als hij zelf niet rent dan weet ik dat hij toch al geen zin heeft, dus doe ik hem er ook geen plezier mee om m op te jagen.. Maar vertrouwen verliezen? Denk het niet.. Je moet alleen wel oppassen dat hij niet bang word voor de zweep. Je kan het beste na het opjachen met de zweep zachtjes langs zijn lichaam aaien zodat hij weet dat het niks gevaarlijks is.. Maar ik denk niet dat het zoveel kwaad kan hoor..

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:23

Ik heb juist het idee dat het vertrouwen gróter word door zoiets! Tenminste, dat merk ik bij 'mijn' pony. Ik zie het een beetje als 'spelen' in de bak, los, maar waarbij ik de leider ben. Ik laat hem ff rondrennen (vind ie heeeeerlijk!) en daarna loopt ie achter me aan, stopt direct wanneer ik het wil enz.
En hij vind het geweldig, daar is geen twijfel over mogelijk!
Maar heel vaak doe ik het niet, een enkel keertje.

Als je gewoon naar je pony kijkt, en het niet te lang doet (dus hem niet helemaal achterna gaan jagen en uitputten) kan het volgens mij niet zoveel kwaad.

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 20:57

Marinke schreef:
Ik heb juist het idee dat het vertrouwen gróter word door zoiets! Tenminste, dat merk ik bij 'mijn' pony. Ik zie het een beetje als 'spelen' in de bak, los, maar waarbij ik de leider ben. Ik laat hem ff rondrennen (vind ie heeeeerlijk!) en daarna loopt ie achter me aan, stopt direct wanneer ik het wil enz.
En hij vind het geweldig, daar is geen twijfel over mogelijk!
Maar heel vaak doe ik het niet, een enkel keertje.

Als je gewoon naar je pony kijkt, en het niet te lang doet (dus hem niet helemaal achterna gaan jagen en uitputten) kan het volgens mij niet zoveel kwaad.

jaa dat dacht ik dus ook! ze loopt dan meteen achter me aan als ik klaar ben. en zit me gewoon uitdagend aan te kijken. in mijn ogen was 't ook gewoon spelen dat zag ik aan haar oren. maar de eigenaar van de stal die zei dat tegen mij dat je het vertrouwen kan verliezen. dus daarom schok ik ff want dat wil ik absoluut niet. En ik doe het ook absoluut niet vaak, gewoon een enkel keertje zodat ze gewoon ff kan dollen als ze dat wil.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:17

Ik vind losgooien met zweep altijd wat onaardig overkomen, vind dat het paard uit zichzelf moet gaan lopen, als hij niet wil wil hij niet. Verder zie ik er geen problemen in. Zeker als je paard 24u pd op stal staat is dit een manier om zich even lekker uit te leven. En niet ontspannen? Mijn paard begint na het showen lekker met z'n neus over de grond te galopperen, briesend. Lijkt me toch wel ontspannen.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:24

ik gooi mijn haffie als ik niet rij ook altijd los, ik vind het een soort van longeren zonder longeerlijn. hij heeft er plezier in.

verder vindik dit ook beter als longeren helemaal voor jonge paarden en pony's. nu hebben ze de hele bak ipv een klein rondje aan de longeerlijn.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:31

pluimpje schreef:
ik gooi mijn haffie als ik niet rij ook altijd los, ik vind het een soort van longeren zonder longeerlijn. hij heeft er plezier in.

verder vindik dit ook beter als longeren helemaal voor jonge paarden en pony's. nu hebben ze de hele bak ipv een klein rondje aan de longeerlijn.

Helemaal mee eens! ik gooi de paarden ook vaak los, meestal laat ik ze zelf uitzoeken wat ze willen doen. Verona gaat vaak uit zich zelf rennen en haar energie kwijt raken. Ze rollen allemaal maar allemaal (behalve Verona dan) gaan ze meestal stil staan. Ik ga dan vaak in het midden staan en zwaai een beetje met de zweep, en soms zonder zweep, gewoon met mijn stem aansporen en dan gaan ze vanzelf bewegen. Rondjes om mij heen of gewoon door de hele bak. Ze vinden het leuk en ze hebben er meer ruimte dan in een longeerring. En als ze er geen zin in hebben dan doen ze niets en dan ga ik met ze wandelen. Dus ik zie er niets verkeerds aan. Zolang je ze maar niet als een gek rond laat rennen en ze door het dolle raken. Dan ben je niet goed bezig.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:07

Het ligt er wel aan hoe je het doet. Als je hem loeihard op het schot af laten rennen, vol in de rem en dan weer de andere kant op is het heel wat anders dan wanneer je grondwerk doet of hem vrij laat springen.
Zolang het maar gecontroleerd gebeurd heb ik er niks op tegen. Mijn pony loopt nu nog overdag op de wei, maar gaat van de winter bijna dagelijks los de bak in en tja dan speelt hij wel met anderen op een manier waarvan ik denk Bloos! . Maar het is en blijft een pony en geen schootkat. Die sociale contacten heeft hij wel nodig.
Ik laat hem af en toe vrij springen of los in de binnenbak en daar geniet hij echt van .

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:33

ik doe het zo'n 3 a 4 x per week met lotte, maar ja ze staat dan ook 7 dagen per week "los" en ik longeer dan 1 x en 2 a 3 x "opjagen" met lotte is dat gewoon spelen, meestal staan er ook 2 of 3 paarden bij. ook af en toe een sprongetje vind ze leuk. en daarna kan ze nog lekker zelf spelen met haar vriendjes.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:41

Ik doe dit ook zo vaak losgooien inde bak, alleen meestal heb ik geen zweep nodig ze rent uit zichzelf wel. Ze ziet het meer als een spelletje. daarna komt ze ook altijd weer terug lopen en dan stap ik haar uit zonder halster. Ze loopt gewoon achter me aan en als ik stop stopt zij ook.

Als ze in de wei staan gaan ze toch ook ooit rennen, zonder eerst warm te lopen dan doen ze ook ooit raar en rennen ze recht op het hek af en rennen dan weer de andere kant op.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:01

Hallo!
Ik zet dit een beetje door te lezen en ik kan er wel om lachen!
Als ik met mijn pony naar de paddock loop heeft ze het al door!
Dan loopt ze wel netjes naast me maar wel met haar staart en neus in de lucht en dan is ze helemaal door het dolle heen!
Zodra ze in de paddock staat en ik doe het draaitje dicht is het een en al vuur werk! *LOL*
Bokken, steigeren, rollen en lekker knallen!
En nee ik gebruik geen zweep, gebruik ik trouwens nooit!
Als ik haar op wil jagen hoef ik maar te klikken met mijn tong of rond te draaien met mijn halstertouw!
Maar als ik er op ga zitten is ze superbraaf(als of ze het weet!)
Tja ik heb haar opgevoed op de pat parelli manier en daarna heb ik haar gejoin-uped volgens Monty Robbert en ja het is echt waar maar het werkt nog steeds!

Gr Alice

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:01

ik vind opjagen ook geen goed plan.
ik hou er gwn niet van. je jaagt je paard eigenlijk weg van jezelf en laat hem niet meer terugkomen.
maar je moet zelf weten natuurlijk Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:11

Als een gek opjagen zou ik niet doen. Maar een beetje laten rennen en losspringen kan imo geen kwaad.

Wat breftreft warming up, als ik mijn paard loslaat in de wei gaat ze ook zonder warming up meteen rennen en bokken uit zichzelf, lijkt me niet dat dat echt kwaad kan.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:05

TeamSpirit schreef:
ik hou er gwn niet van. je jaagt je paard eigenlijk weg van jezelf en laat hem niet meer terugkomen.

Als hij vind dat hij uitgerend is, komt ie gezellig naar me toe lopen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:16

Ik zie het nut van opjagen eigenlijk niet zo, als mijn paard wil rennen en gek doen, doet ze dat zelf wel. Wil ze de hele dag voor het hek blijven staan, is mij ook prima.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:46

Ann schreef:
Ik zie het nut van opjagen eigenlijk niet zo, als mijn paard wil rennen en gek doen, doet ze dat zelf wel. Wil ze de hele dag voor het hek blijven staan, is mij ook prima.

Omdat je paard het misschien niet leuk vind om alleen te spelen? En met iemand erbij wel?