boom kapot??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

boom kapot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:06

hoe kan je zien dat een boom van je zadel kapot is of niet goed meer is?
ik heb een zadel gekregen van iemand waar de boom van kapot is maar er is niks te zien.. en ik rijd er al ongeveer 3 maanden mee en er is geen beweging in, als je boom kapot is kan je het zadel toch haast dubbel leggen? ik snap er niks van want mijn pony heeft niet dat ik weet ergens last van..? of ben ik nu heel dom?? xxx bonny4life

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:08

Je gaat toch niet rijden met een zadel waarvan gezegd is dat de boom kapot is Verward Had het dan laten nakijken door een zadelmaker, dan wist je waar je aan toe was...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:11

ik heb het van een springruiter gekregen die het DACHT en niet zeker, en heeft mijn pony er ook mee gereden en zei dat het goed lag, ik wil alleen maar weten of iemand weet hoe je het kan zien. dan kan ik het controleren... snapje?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:12

als je een zadel ziet zou je het toch egt moeten voelen denk ik dat je boom kapot is en zou het zadel toch niet netjes blijven liggen enzo.. in elk geval dat denk ik!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:14

Dat hangt van het type zadelboom en de breuk af, als het zadel kraakt bij het proberen van het naar elkaar toe buigen van de kamer, is er een kans dat de boom kapot is. Voor de zekerheid zou ik het alsnog laten nakijken door een zadelmaker.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:17

oke dankje!! ik heb al geprobeerd of er wat aparts te zien is enzo maar ik kan niks bespeuren!! vind t wel raar

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:18

hij kraakt wel met rijden, maar dat doen veel zadels toch? of niet? hebben mijn zadels namelijk altijd gedaan..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:30

Als ik jou was zou ik het zadel gewoon even laten nakijken door een zadelmaker.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:31

Ann schreef:
Je gaat toch niet rijden met een zadel waarvan gezegd is dat de boom kapot is Verward Had het dan laten nakijken door een zadelmaker, dan wist je waar je aan toe was...

ik zou niet zomaar met zo'n zadel gaan rijden waarvan de boom kapot is maar er was gewoon helemaal niks van te zien en nog steeds niet, door mijn oude zadel had ze een zere rug en het gaat nu eigelijk super met dit zadel en haar rug.. zou je pony lekker kunnen lopen met een zadel wat een gebroken boom heeft?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:35

nu niet gaan denken dat ik geen geld ofzo heb voor een nieuwe maar ik dacht je ziet het vast wel als het kapot is en ik heb weleens een zadel gezien die je bijna kon dubbel buigen.. met ene kapotte boom.. en dat is nu niet het geval.. iemand reacties of ervaring mee?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 18:12

heb trouwens nog ff gekeken en denk dat ik weet wat er aan de hand is.. er zit een naadje los bovenaan links als de kamer naar beneden loopt, het is aan de kant waar de ruiter zit dus niet waar het aansluit op het paard, het drukt niet meer aan de ene kant dan aan de ander, waarschijnlijk is dit de reden geweest dat het zadel is weg gedaan maar het lijkt me niet een reden dat mijn pony er last van kan krijgen, jullie mening? Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 18:13

enne me zadel kraakt wel maar ik heb andere zadels geprobeerd maar die kraken ook Lachen

Pluutje
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:33

Ik heb ook een zadel gehad waarvan de boom stuk was, maar hij was niet gebroken, alleen gescheurt. Hij begon te kraken met rijden, niets hielp er tegen. Eerst heeft mijn instructeur ernaar gekeken, die zei dat hij in ieder geval gebroken was, maar misschien gescheurt. Toen is de zadelmaker gekomen en die heeft hem uit elkaar gehaald en zag dat er inderdaad een scheurtje in de boom zat. Hij heeft het gerepareerd. Je zag er aan de buitenkant ook helemaal niets aan hoor en hij lag ook gewoon nog even goed.

Misschien dat het bij jou zadel ook een scheurtje is, je kunt het beste even een zadelmaker vragen of hij het zadel uitelkaar wil halen, dan kan hij het makkelijk zien(en repareren als het alleen een scheurtje is, maar dat kan trouwens ook alleen als je een boom van ijzer met hout in je zadel hebt zitten)

Wat je zelf kunt doen is het volgende: (wel een beetje moeilijk te beschrijven zo) Je drukt de achterkant van het zadel tegen je buik. Je houdt je zadel aan de voorkant vast in de kamer(met 2 handen). Dan zet je wat druk op je handen richting je buik. Als je dan een kraak(je) hoort is er waarschijnlijk iets niet goed. Maar als er alleen een scheurtje inzit hoor je maar een heel zacht kraakje als je dit doet of helemaal niet(zo was het bij mij tenminste)

Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:24

Soms kan je het zelf achterhalen door het zadel tegen je buik (boom voorkant) te houden en aan de andere kant naar je toe te trekken. Als er iets speling op zit is de boom vaak gebroken. Zou er sowieso naar laten kijken, want rijden met een gebroken boom kan echt veel schade aanrichten aan de rug van je paard!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:05

Kyona schreef:
Soms kan je het zelf achterhalen door het zadel tegen je buik (boom voorkant) te houden en aan de andere kant naar je toe te trekken. Als er iets speling op zit is de boom vaak gebroken. Zou er sowieso naar laten kijken, want rijden met een gebroken boom kan echt veel schade aanrichten aan de rug van je paard!

Niks aan toe te voegen. Mijn zadel ligt nu oo in de revisie (krijg er als het goed is een nieuwe voor want er zat nog garantie op) Ik zou echt niet eerder met dat zadel gaan rijden dan dat een zadelmake het groene licht heeft gegeven. Je kan er zoveel mee kapot maken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:37

toen de boom van mijn zadel gebroken was kreeg je er ook bijna geen beweging in, maar hij was toch echt kapot. Maakte ook veel herrie met rijden. Zadelmaker laten komen en die zei dat hij inderdaad gebroken was. Laten maken en nu ligt hij weer perfect.

Liever het zekere voor het onzekere, ik zou hem dus toch nalaten kijken, ook al zie je er zelf niets aan.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:20

Als een boom breekt, breekt meestal de voorboom. dit kun je bekijken door de voorboom uitelkaar te trekken, of naar elkaar toe te duwen. Is er beweging in te krijgen dan is hij gebroken!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 10:37

oke dankjullie!!! ik ga wat testjes doen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 10:39

maar betekent kraken met rijden altijd dat er iets kapot is of niet goed zit? xxx

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:00

Om je vraag te beantwoorden:
Zet het zadel tussen je knieeen (alsof je erop zit) en probeer je knieeen naar elkaar toe te duwen.
Zet de voorkant van het zadel (kamer) tegen je buik of heup, en probeer de lepel naar je toe te trekken.
Als een van beide kan, kan je er donder op zeggen dat de boom niet goed is.

Kraken zegt niks. Leer (nieuw, of juist heel droog) kraakt ook

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:14

ik snap het eerste maar hoe bedoel je de lepel naar je toe trekken?? dankje!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:16

en als je dus op het zadel gaat zitten en je probeert je knieen naar elkaar toe te duwen wat mag je dan niet zien of juist wel?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:17

de boom van je zadel, loopt die helemaal van voor naar achter? of niet?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:18

of van links naar rechts?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:22

Waarom laat je het zadel niet gewoon nakijken door een zadelmaker? Via internet is het een beetje moeilijk te controleren...

De meeste zadelmakers zullen er weinig tot niets voor rekenen, de DA wrs wel als de rug van je paardje hierdoor geblesseerd raakt...
Laatst bijgewerkt door Ann op 21-10-04 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt