Jaarling transportbeschermers om in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_92Jarig

Jaarling transportbeschermers om in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:00

We gaan Watch Me(Jaarling)de vrijdag in de herfstvakantie ophalen...
Ik dacht ja hij moet transport beschermers om.
Maar ons mam zij dus niet het is een (wild) paard haha.. die net van de wei afkomt.
Dan vindt ze dat denk ik wel eng die transsport beschermers.
Wat is Jullie mening??

edit Elles: titel verduidelijkt en topic verplaatst naar VMR Knipoog

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:04

tja,hoelang moet je rijden met de trailer?
denk dat het niet nodig is hoor Lachen

Hilde_92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:09

m00nlight schreef:

Hihi ongeveer 6 uur..
Maar dat paardje is dat niet gewend.
Sommige tamme paarden zoeken die dingen niet.
Laat staan een(wild)paard dat net van de wei afkomt Schijnheilig

Hilde_92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:10

m00nlight schreef:

Hihi ongeveer 6 uur..
Maar dat paardje is dat niet gewend.
Sommige tamme paarden zoeken die dingen niet.
Laat staan een(wild)paard dat net van de wei afkomt Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:12

Ik zou die transportbeschermers achterwege laten maar zet er wel een ander sociaal paard bij om je jaarling rustig te houden.

Hilde_92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:28

Jippie schreef:
Ik zou die transportbeschermers achterwege laten maar zet er wel een ander sociaal paard bij om je jaarling rustig te houden.

Dan zou mijn pony 6 uur heen en 6 uur terug moeten.
En ik kan hem daar niet neer zetten.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:57

Dat is een hele lange rit!!!! helemaal met een "wild" paard, hoop dat je hem de trailer in krijgt, zorg voor genoeg hooi onderweg, dat houd ze meestal wel rustig, evt wat sedalin betwijfel of je het paard de traieler in krijgt, die transport beschermers wennen ze vaak snel aan alleen het probleem of het wel veilig is voor jou om ze om te doen, krijg je ze er om doe dan nog een stuk wandelen daar wennen ze dan wel aan, de eerst paar stappen zal het paard bijna "omvallen" maar dan gaat het over, lukt het laden niet, ga niet slaan enz, dat onthoud ie zijn leven lang!!!! Zet hem terug op stal beetje voer met lekker veel sedalin en na een uurtje opnieuw proberen waarcshijnlijk schuif je hem dan de traieler in, wat ook goed helpt een loneerlijn in een lus om zijn kont onder de staart door en dan de lange kant door je halster daar kan je hem dan aan mee trekken, zonder het risico van achterover vallen, zodra die staat meteen de klep dicht, die achterstan kan je ook later vastmaken!, succes, maare vind het wel een heeeeele lange rit hoor!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:04

Ik zou het zeker niet doen als je jaarling niets aan zijn benen gewend is. Je hebt juist kans dat hij zichzelf beschadigd, doordat hij die dingen af probeert te trappen.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:05

shaneen schreef:
Dat is een hele lange rit!!!! helemaal met een "wild" paard, hoop dat je hem de trailer in krijgt, zorg voor genoeg hooi onderweg, dat houd ze meestal wel rustig, evt wat sedalin betwijfel of je het paard de traieler in krijgt, die transport beschermers wennen ze vaak snel aan alleen het probleem of het wel veilig is voor jou om ze om te doen, krijg je ze er om doe dan nog een stuk wandelen daar wennen ze dan wel aan, de eerst paar stappen zal het paard bijna "omvallen" maar dan gaat het over, lukt het laden niet, ga niet slaan enz, dat onthoud ie zijn leven lang!!!! Zet hem terug op stal beetje voer met lekker veel sedalin en na een uurtje opnieuw proberen waarcshijnlijk schuif je hem dan de traieler in, wat ook goed helpt een loneerlijn in een lus om zijn kont onder de staart door en dan de lange kant door je halster daar kan je hem dan aan mee trekken, zonder het risico van achterover vallen, zodra die staat meteen de klep dicht, die achterstan kan je ook later vastmaken!, succes, maare vind het wel een heeeeele lange rit hoor!

Dit is nog eens een hard onder de riem..... Cool

Maargoed, hij zal toch naar huis moeten, en hij is er ook heen gegaan. Dus een beetje trailer kent ie al.

Verder denk ik, dat in dit geval de kans groter is dat hij zich zelf beschadigd met het trappen naar de beenbescherming.
Hij is immers "wild" en kent dus helemaal niks!

Verder heeft hij geen ijzers, dus over het algemeen, vallen de beschadigingen dan mee.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:16

oja springschoen dat is wel een hele goeie om die voor en achter om te doen, daarmee voorkom je die nare kroonrand wondjes, enne als wij de jaarlingen ophalen bij de opfok doen we altijd lappen met bandages, die blijven beter zitten en kunnen ze er zelf niet aftrekken Succes

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:56

shaneen schreef:
oja springschoen dat is wel een hele goeie om die voor en achter om te doen, daarmee voorkom je die nare kroonrand wondjes, enne als wij de jaarlingen ophalen bij de opfok doen we altijd lappen met bandages, die blijven beter zitten en kunnen ze er zelf niet aftrekken Succes

En dat paard maar meppen naar die vreemde dingen.......

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:00

Pffff... bandages moet ik al helemaal niet aan denken in de trailer.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:20

Tessebes schreef:
Ik zou het zeker niet doen als je jaarling niets aan zijn benen gewend is. Je hebt juist kans dat hij zichzelf beschadigd, doordat hij die dingen af probeert te trappen.

Ik ga met Tessebes mee, niet doen!

Ze zijn het niet gewend, en daarbuiten hebben ze nog best tengere beentjes en dus kans op afzakken waardoor ze in paniek kunnen raken (en dat wil je echt niet meemaken in de trailer).

Lekker zonder bescherming, gewoon een dikke laag stro of mot (mijn voorkeur is stro) in de trailer en ff controleren voor uitstekende dingen zodat ie zich niet kan open halen.
Goed vastzetten, zorg dat ie wat te knabbelen heeft en dan komt het vast wel goed...

Succes!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:44

Helemaal niets om de benen heen doen... daar krijgen ze het meer van op de heupen en zijn ze lastiger dan met beenbescherming om...

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:57

Ik zou iig wle iets om ze benen doen.. Die van mij heeft een lelijke wond opgelopen met het uitladen toen ze 2 jaar was en dat gaat nooit meer weg... helaas..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:50

Niet zo bijdehand dat die jaarling niets gewend is dan. Want nu kun je hem niet veilig vervoeren. Met beschermers verwondt hij zichzelf waarschijnlijk, maar zonder is die kans ook groot.

Ik vervoer veulens ook alleen met beschermers om. Je moet al vroeg aan de slag om ze mak te maken, maar liever dat dan een veulen met een schiefel oid door transport zonder bescherming.

6 uur is ook al meteen zo'n lange rit...

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:07

XoNo schreef:
Niet zo bijdehand dat die jaarling niets gewend is dan. Want nu kun je hem niet veilig vervoeren. Met beschermers verwondt hij zichzelf waarschijnlijk, maar zonder is die kans ook groot.

Ik vervoer veulens ook alleen met beschermers om. Je moet al vroeg aan de slag om ze mak te maken, maar liever dat dan een veulen met een schiefel oid door transport zonder bescherming.

6 uur is ook al meteen zo'n lange rit...

Pfff, vind wel dat iedereen hier behoorlijk overdreven reageerd!!
Een veulen of een jaarling vervoeren met beenbeschermers om. Heel leuk, als ze het kennen. Maar heeft er iemand ooit een opfokbedrijf gezien, waar dat ze gaan liggen kloten met beenbescherming om ze er aan te leren wennen??
Ik in iedergeval niet. Met een goede laag zaagsel en een goed bekapt paard, voorkom je al de helft van de problemen.

En 6 uur is een lange rit. Maar het is nou eenmaal niet anders. Het dier zal toch naar huis moeten!!

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:55

Als je hem sedalin geeft, zou ik um in ieder geval geen hooi geven...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:58

Unity, precies, als ze het kennen. Daarom moet je zorgen dat ze het kennen. Dat hoeft niet in de opfok te gebeuren, maar ervoor Ik zie het probleem niet. Een paar uurtjes werk eraan heb ik er graag voor over dan dat ik dalijk met een paard met beenproblemen zit.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:11

XoNo schreef:
Unity, precies, als ze het kennen. Daarom moet je zorgen dat ze het kennen. Dat hoeft niet in de opfok te gebeuren, maar ervoor Ik zie het probleem niet. Een paar uurtjes werk eraan heb ik er graag voor over dan dat ik dalijk met een paard met beenproblemen zit.

Maar het heeft geen zin om dat zo te vertellen, aangezien de TS een jaarling in opfok heeft en dus niet de tijd heeft om het te oefenen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:12

Gewoon een dikke laag stro in de trailer en klaar.
Zolang ze geen ijzers hebben, krijgen ze hier nooit beschermers om.
Verantwoord rijden en dan leeft het dier echt nog wel als je aan komt.
En bij echt grote problemen onderweg, helpen transsportbeschermers ook echt niet hoor, die zijn zo kapot.

Een jaarling past waarschijnlijk ook geen standaard transsportbeschermers en 6 uur lang gebandageerd laten staan lijkt me ook niet wenselijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:15

Geen bandages en geen beenbeschermers om bij een jaarling die dat niet gewend is! Kans is groot dat transportbeschermers te groot zijn en afzakken (als het paard ze al accepteerd) en als het paard dan gaat flippen omdat hij vastzit of er iets engs om zijn benen zit ben je verder van huis.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:15

Tessebes schreef:
Maar het heeft geen zin om dat zo te vertellen, aangezien de TS een jaarling in opfok heeft en dus niet de tijd heeft om het te oefenen.

Misschien een tip voor volgende keer. Wat een ieder voor zichzelf doet, moeten ze zelf weten. Ik laat alleen weten wat ik ervan vind en hoe ik het doe, ik zie niet in wat daar zinloos aan is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:16

Niet iedereen denkt er zo over als de westernmensen XoNo. Wat bij ons normaal is, is dat voor een ander niet.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:17

Heb mijn jaarling wel vervoerd met beschermers. Gewoon er van te voren mee geoefend. Stukje lopen met die enge dingen rond zn benen. Hij had toen ook al een paar keer op de trailer gestaan met wat brokjes ook om te oefenen. De reis ging super! En nu loopt hij als 2 jarige als het moet ook zo achter me aan de trailer op! Goede eerste ervaring heeft hij gehad.
Succes!