Paardrijden voor westerse mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Paardrijden voor westerse mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:40

En dan heb ik het niet over de topsport.
Dit topic is geenszins rassistisch bedoelt, laat dat duidelijk zijn.
Ik ken best wat van oorsprong niet westerse mensen, maar ik ken niemand die niet westers is (he wat een vaag woord, weet even niks anders) die paardrijdt.
Ook op bokt zit geloof ik 1 "zwart" meisje, maar verder is alles "blank"
Vroeger op de manege, nu op de manege, het zijn allemaal pure hollanders.
Geen turken, geen marokanen, geen surinamers, geen indonesiers, niks....

Vraag me eigenlijk af of dat toeval is of een rede heeft..

(tja, ik heb ook geen idee waarom ik me dit afvraag, maar het is nu eenmaal zo)

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:45

Geldkwestie?
Paardjerijden is duur!
en misschien in die landen is paardjerijden niet een sport maar bittere noodzaak?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:47

ja maar een niet westers iemand hoeft geen allochtoon te zijn die hier alles nog moet opbouwen. Ik "ken" genoeg niet westerse mensen die geld zat hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:50

Stef, ik heb het me ook al eens afgevraagt
Je ziet het idd vrij weinig.

En idd, genoeg mensen van die afkomst die er wel geld voor hebben, als ze dat zouden willen.
Ook genoeg "blanke" die van huis uit geen geld er voor hadden, maar door klusjes op de manege enz, konden rijden.

Ik wacht ook op een antwoord, wat ik geloofwaardig vind Lachen

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:51

Cultuur.... Knipoog

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:54

Ik ken ook weinig 'zwarte' mensen die b.v. schaatsen, maar wel weer een heleboel die hardlopen Haha!

En volgens mij zijn er erg veel Aziërs die paardrijden, kijk maar naar Mongolië. Hier in het westen hebben we natuurlijk van vroegah af aan met paarden te maken gehad (als vervoersmiddel), misschien is dat in landen als b.v. Afrika wel anders?

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:57

Het viel mij ook al op eigenlijk. Bij ons op paardrijden zit voglens mij maar 1 gekleurd meisje. En ze kan het echt niet slechter ofzo Knipoog Dan ben ik daarna denk ik nog de 'donkerste' Haha! (M'n pa komt uit Indonesië, m'n ma gewoon uit Nederland)

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:59

Ik denk dat het in veel andere culturen niet gezien word als iets dat je gewoon 'voor het leuke' doet... en misschien komen veel mensen er daardoor niet op en/of vinden ze (of familie) het raar om er geld aan te spenderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:00

Net zoals de mensen uit Marokko en andere Zuidelijke landen een stuk minder op hebben met huisdieren zoals honden en katten, hebben ze ook niet zoveel over voor een paard. Niet op die manier zoals wij dat zien. Als je een paard nodig hebt voor je werk, denk ik niet dat je zo snel geld uit gaat geven voor een paard als hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:01

Maar Stef bedoeld denk ik mensen die hier wonen (dus hem niet voor werk nodig hebben)
En hier ook al erg lang wonen of geboren zijn.
Dus toch ook nederlands zijn.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:01

ik zat vroeger in waddinxveen op een manege en daar reden wel marokkaanse meisjes en ook surinaamse!!!! en aziatisch trouwens ook...bij ons op de stal staat er ook een aziatisch meisje met een fries paaard

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:09

Bij ons zijn er wel eens schoolklassen die komen paardenrijden...incl. de 'buitenlandse' kids. Best grappig, met hoofddoekje en dan een cap op

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 15:11

runningkawa schreef:
Maar Stef bedoeld denk ik mensen die hier wonen (dus hem niet voor werk nodig hebben)
En hier ook al erg lang wonen of geboren zijn.
Dus toch ook nederlands zijn.

dat bedoel ik idd.
zeg maar nederlandse turken, surinamers, marokanen, afrikanen, etc

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:14

Bij ons zat 1 aziatisch meisje met een eigen pony.

En 1 tja, 'zwart' meisje, maar die is geadopteerd en heeft dus weer 'blanke' ouders...

Rest idd allemaal 'westers'...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:14

klopt op bokt zie ik verder bijna geen mensen met een ander kleurtje.
Ik rijd al sinds mijn 4de levens jaar en kan mij geen leven zonder paarden voorstellen. Ik ben een kruising tussen wit/duits en zwart/surinaams en ben opgevoed door mijn witte mama in duitsland misschien dat het daar door komt hahahahaha Haha! Misschien dat mensen met een andere cultuur het niet zien als een hobby. Ik zou het niet weten. Bij ons op stal ben ik de enige met echt een ander kleurtje. Er staat nog wel iemand van indo. afkomst, maar als ik in de omg rondkijk ben ik een uitzondering.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:17

ik heb het mezelf ook wel eens afgevraagd Haha!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:20

Ik heb vorig jaar bij Paard Ahoy een (zeer waarschijnlijk, ik heb het nl niet gevraagd) turks meisje met een hoofddoekje zien lopen. Dat vond ik juist wel leuk, maar verder heb ik het nog nooit gezien.
Ohja de ex van mn zus (een antiliaan) reed wel eens op haar pony. Zag er wel grapig uit; een zwarte jongen op een zwart paardje! Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:21

Citaat:
klopt op bokt zie ik verder bijna geen mensen met een ander kleurtje.

nou moet je mij eens zen als ik net onder de zonnebank vandaan kom Clown

nee maar even serieus, op de manege waar ik sta zie je idd ook zeer weinig mensen met een niet-hollandse afkomst... van alle eigen knollen bij ons is er maar 3 meisjes (1 half indonesisch meisje en een tweelng, die ook nog half nl zijn... ) die getint zijn.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:29

okee zonnebank mensen niet mee geteld dan hahahaha

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:50

texela schreef:
Geldkwestie?
Paardjerijden is duur!

ik denk het ook. Als je ziet wat ik elke maand al aan Aron besteed...en dan heb ik nog stalling thuis

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:15

wij zien een paard als huisdier.
we vertroetelen het paard.
in andere culturen is een paard bittere noodzaak.
en al is de tijd ook in die culturen zo dat je gewoon een auto en een trekker gebruikt, toch is het gevoel anders als bij ons.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:20

Ik denk idd een culturele kwestie Lachen.

Paard is elders in de niet-westerse wereld vaak gewoon een 'gebruiksdier dat je helpt bij het runnen van je boerenbedrijfje'. Ponyclubs endergelijke zijn daar niet gewoon.

Mensen die dan vervolgens in Nld komen wonen (of in een ander Westers land) kennen dat niet en zullen dat ook niet overdragen aan hun kinderen. De kinderen komen er minder snel mee in aanraking. Inderdaad: turken of marokkanen zullen ook minder snel een hond of kat als huisdier nemen (maar eerder een vogeltje).

Ik denk dat dit op gaat voor veel 'niet-westerse' landen met uitzondering van wellicht India en Argentinie waar fanatiek Polo wordt gespeeld (en deze mensen dus ook ander gebruik kennen van paarden) (wellicht door de Engelse Kolonisten meegenomen, maar dan toch Haha!)..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:25

ik weet wel dat er maneges zijn in marokko, maar die zijn op 1 hand te tellen...en dat zijn vaak de rijkere families die ook echt ermee sporten...

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:26

apple zo bedoel ik het ook,
maar legt het nog beter uit.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:28

Bij mij op de manege reed een chinees meisje, maar die was wel geadopteerd door nederlandse ouders.

ik denk dat het idd een culturele kwestie is zoals hier al gezegd werd.

Ik heb in de kas met de marokkanen best vaak over de paarden gepraat (ik reed toen een trekpaard en dat vonden hunnie maar niks). Die marokkaan had in Marokko nl 2 arabieren. hij wilde heel graag dat ik een keer meeging om te kijken Lachen En dan mocht ik ze ook wel rijden. Maar bij hen is het een statussymbool en een gebruiksvoorwerp. Lachen