bijrijder of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

bijrijder of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:16

Ik zit de laatste tijd heel erg te twijfelen of ik toch niet een bijrijder zal gaan zoeken. Vooral nu weer tegen de winter aan met school en zo heb ik niet altijd tijd om mijn paardje genoeg beweging te geven. Ik ga nu zo'n drie tot 4 keer in de week.

Soms heb ik eigenlijk geen tijd maar ga ik toch maar even tussendoor. Als ik een bijrijder zou nemen zou me dit veel in tijd schelen, maar ik ben heel erg aan het twijfelen. Als eerste lijkt het me erg moeilijk om een geschikte bijrijder te vinden.
Ik heb niet echt een paard waar iedereen op kan stappen en mee weg kan rijden. Ze is niet gemeen of zo, maar om echt dressuurmatig met haar te rijden moet je haar wel kennen en een heel zachte hand hebben en goed de baas zijn. Stalgenoten van mij kunnen ook niet met haar overweg. Zodra je haar iets te veel in de mond zit doet ze haar hoofd de lucht in en zet ze het op een lopen.

Daarnaast wil ik zelf ook nog kunnen rijden. Ik ben zo bang dat als ik een bijrijder neem dat ik dan ook mijn eigen vrijheid om te gaan wanneer ik wil verlies. Een bijrijder wil waarschijnlijk ook het liefst vaste dagen om te rijden, maar ik wil zelf eigenlijk ook kunnen rijden wanneer ik wil. Daarnaast ben ik over twee jaar klaar met mijn opleiding en heb ik s'avonds weer meer tijd en kan ik dus gewoon weer zelf rijden. Is ook zo banketstaaf om dan te zeggen nou bedankt nu kan ik zelf wel weer.

Wat zouden jullie doen? bijrijder of niet?

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:13

Proberen kan natuurlijk altijd.
Gewoon duidelijk je eisen in je advertentie zetten en als ze die zien zitten reageren ze echt wel.
Je kan natuurlijk al aangeven wat je wilt en je kan er natuurlijk een proeftijd aan plakken.Gewoon een maand om te kijken hoe het gaat en dan kan je altijd nog kijken of je het wilt ja of nee.
Geef aan dat je wel spelings ruimte wilt hebben wat betreft rijden.
En dat het voor een bepaalde tijd is eventueel.En dat er na die 2 jaar altijd nog gekeken kan worden of er een plekje is voor hem of haar.
gewoon duidelijk zijn met wat je wilt en zo dan kom je al een heel eind.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:21

Misschien kan je per week afspreken wanneer wie rijdt? Lijkt me niet echt eerlijk als je haar bijvoorbeeld afbelt omdat je zelf wilt. Als ik jou was zou ik het proberen en van tevoren goede afspraken maken. Twee jaar is nog lang en misschien ben je dan, als je een fulltime baan hebt, wel blij als je een avond vrij hebt.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 00:35

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om een bijrijder voor mijn paardje te zoeken.

Nee, ik heb gekozen voor het paard. Daar heb ik goed over nagedacht en ik weet dat het soms even moeilijk is, maar ik moet er niet aan denken dat er dan iemand anders met mijn paardje bezig is terwijl ik niet weet wat ze er mee doen.
Ook ik werk hele dagen, woon op mezelf, maar het lukt allemaal wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 00:48

Tja...ik heb 6 jaar geleden gekozen voor een paard, en voor een bijrijder erbij. Puur omdat ik niet wist of ik het financieel of qua tijd kon ophoesten. De bijrijder ging, en ik heb er tussendoor nog een paar gehad, wat allemaal heel goed beviel.

Ik zou toch proberen om een bijrijder te nemen, als het je zelf niet lukt om 6 dagen in de week te rijden. Het is namelijk ook voor het paard zielig als je 3 tot 4 dagen in de week hard aan het werk bent, en de rest van de week er niets mee gedaan wordt. Wat betreft de passende combi: gewoon proberen. Je merrie zal zich wel aanpassen aan een andere ruiter...

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:46

Staat je paard op de dagen dat je niet komt wel veel buiten? Dan zou ik niet op zoek gaan naar een bijrijder.. Misschien dat je wel iemand kan vinden die dr wat extra aandacht geeft of misschien af en toe eens longeert.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:12

ik zit met hetzelfde probleem.. elke dag denk k er eigenlijk weer anders over.. Alles is positief aan n bijrijder, geld , tijd etc.. Behalve dat ze aan MIJN paard komt..

K heb een advertentie gezet en ga gewoon net zo lang door tot k de perfecte bijrijder heb gevonden.. t is geen nood.. maar wel erg handig.. Lachen

succes Lachen

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:18

ik heb ook een bijrijdster
van mij mag ze elke dag komen
als ik wil gaan rijden stuur ik haar gewoon een smsje dat ik ga rijden
soms komt ze dan ook gaan we samen en soms komt ze niet

ik heb die afspraak met haar gemaakt
en schrijf ook altijd een briefje met hoe het rijden ging of wat ik allemaal gedaan heb en zij doet dat ook
dan kan het nooit fout gaan

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:29

ik zou een bijrijder nemen.
en steeds smsen welke dag jij wil en wanneer die ander kan
en duidelijke eisen enmerzetten en het gewoon even aankijken, bevalt het je niet kan ej het altijd nog zeggen dat je het toch niet wil

Brasko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:58

Ik heb ook een bijrijdster, en het bevalt onwijs goed. Doordat ik nog studeer en steeds een ander rooster heb, bespreken we steeds wanneer zij gaat rijden. Dat gaat prima. Toen ik erg weinig tijd had heeft zij een tijdje bijna elke dag gereden, met de afspraak, als ik kom is brasko van mij en dan heb je gewoon pech.... Misschien heb ik de mazzel dat mijn bijrijdster erg dicht bij woont (2 min afstand) en dit erg goed begrijpt. Ook heb ik nu een vaste verzorgster als ik op vakantie ben, een erg fijn idee. Ook hebben we een boekje waarin we alle bijzondere dingen in opschrijven. Mij bevalt dit erg goed. Geld vraag ik niet aan haar, ze is nog jong en werkt niet (14 jaar).

Ik denk dat je gewoon opzoek moet gaan naar een goede bijrijdster, deze een keertje laten rijden dan zie je waarschijnlijk al hoe ze met jouw paard omgaat en of jij het daar mee eens bent. En voor je paard is het erg lekker om zoveel mogenlijk aandacht te krijgen.

succes OK dan!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:08

Zou het gewoon doen. Er zijn genoeg goede ruiters te vinden die je paard waarsch. goed kunnen rijden. Wel ben je wat vrijheid kwijt, want je zal toch vaste dagen moeten afspreken. Hij/zij heeft ook nog dingen te doen en wil natuurlijk weten waar men aan toe is en heeft ook een eigen planning. Dit kan je niet elke keer omgooien als het jou toevallig beter uitkomt. Van te voren kan je natuurlijk altijd zeggen dat het waarsch. voor maar 2 jaar is omdat je dan klaar bent.

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:20

Is er niet iemand in je omgeving (vriendin oid) die je paardje af en toe wil rijden? Dan is het niet zo onbekend. Ik heb een vriendin en een stalgenootje die gaan als ik niet kan. Ook voor langere periodes bv met ziekte of vakantie. Lukt dat niet dan zou ik toch een advertentie zetten voor een bijrijder 3 keer per week aandacht voor je paard is toch wel een beetje weinig. En het klinkt banketstaaf maar voor je paard ben je niet onmisbaar, er moet iemand te vinden zijn waarmee het ook klikt. Vergeet niet dat een bijrijder ook aan een paard moet wennen en het dus niet gelijk perfect zal gaan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:56

Ik ben dan verzorgster. Tussen haar en mij loopt het vlekkeloos. Zij werkt fulltime, en als ze wilt rijden smst ze me. Ik maak er geen probleem van, ze komt nameljik niet heel vaak. De rest van de week heb ik me meisje voor mezelf. Ik mag er mee doen wat ik wil etc. Gewoon goede afspraken maken en eisen stellen. Als ze het met je eens zijn, komen ze vanzelf.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:05

Ik zit met het zelfde probleem, het lijkt me heerlijk om een verzorgster voor Valentino te hebben, maar hij is zoooow moeilijk met andere mensen...

Ik ben de enige die hem kan rijden, bij andere gaat hij lopen banketstaaffen... en in de omgang neemt hij je dan ook in de maling...

Hmz misschien moet ik ook maar net zolang gaan zoeken tot ik de perfecte vind...

Nathalie

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:56

Uhm......ik heb het idee dat mensen vaak alleen maar DENKEN dat alleen zij op hun paard kunnen rijden. Volgens mij is dat grote onzin. Je paard is alleen gewend aan jou en weet dat jij de baas bent. Je moet een verzorger de kans geven. De eerste tig keer zal het niet lekker gaan. Ze moeten aan elkaar wennen en het paard probeert een nieuw iemand uit. De verzorger moet uitzoeken hoe hij/zij daarop moet reageren. Dit kost echt heel wat tijd. Ik denk dat jullie ervaring erop gebasseerd is dat het na 2/3 keer niet goed gaat en dan stop je ermee. Dan moet je juist doorzetten.

Tuurlijk kan je eisen stellen aan je berijder, maar ik vind wel dat ik ook eisen mag/kan stellen aan de eigenaar. Ik heb ook een eigen leven en wil iemands paard graag doen. Maar dan wel volgens afspraken. Als het "mijn" dag is heb ik ook "recht" om te gaan. Dan wil ik niet dat ik opeens afgebeld wordt, van "je bent niet nodig". Het is geen slaafje wat je op laat draven als het jou uitkomt omdat je geen tijd hebt. Een bijrijder is iemand die ook (kostbare) tijd vrijmaakt en inplant om jouw paard zoveel en goed mogelijk aandacht te geven.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:08

nou ze is gewoon vrij moeilijk, ik ben nu twee jaar met haar bezig en nu heb ik pas momenten dat ik denk van het gaat de goede kant op. Mijn rijinstructeur zegt ook dat het gewoon een moeilijk paard is.

maar goed ze staat wel iedere dag de hele dag op de wei. dus het is niet zo dat als ik kom dat ze dan eindelijk even buiten mag. En ik longeer haar ook nog regelmatig als ik weinig tijd heb.

Voor de kosten hoef ik het ook niet te doen. Als ik een bijrijder wil hoeft deze er ook niet voor te betalen. Ik heb er zelf voor gekozen om een paard te kopen dus moet ik ook zelf de kosten betalen. Ik ben zelfs bereid om de eerste keer privé les te betalen zodat mijn bijrijder dan aan mijn paard kan wennen onder begeleiding van mijn instructeur.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:15

Dus het gaat je vooral om de aandacht?? Waarom neem je dan niet gewoon een wat jonger iemand die ook heel blij is als ze een paard gewoon mag knuffelen en poetsen. Dan kan je daarnaast ook zelf gewoon komen wanneer je wilt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:15

Ja je moet heel erg geluk hebben met bijrijdsters.Het is niet makkelijk een goeie te vinden.Ik heb een schat van een meidje.
Ik heb een pony die gewoon elke dag wat moet doen(arabieren typje)anders wordt ie gek.Ik ben zelf niet zo'n rijder.2 keer in de week vindt ik zat.Ben nu dan wel aan het mennen.Dat is super gaaf maar hij is het nog allemaal aan het leren,dus we mennen nu nog maar 1 keer per week.
Ik heb een bijrijdster die hem er nog 2a3 keer per week bijrijd.Zo loopt hij dus genoeg.
Buiten zetten moeten wij zelf regelen,dus dan is het ook handig als je dat kan afwisselen.
Ondanks dat ik haar heb ben ik er nog elke dag hoor,maar ik hoef niet meer te rijden.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:56

manzano schreef:
Uhm......ik heb het idee dat mensen vaak alleen maar DENKEN dat alleen zij op hun paard kunnen rijden. Volgens mij is dat grote onzin. Je paard is alleen gewend aan jou en weet dat jij de baas bent. Je moet een verzorger de kans geven. De eerste tig keer zal het niet lekker gaan. Ze moeten aan elkaar wennen en het paard probeert een nieuw iemand uit. De verzorger moet uitzoeken hoe hij/zij daarop moet reageren. Dit kost echt heel wat tijd. Ik denk dat jullie ervaring erop gebasseerd is dat het na 2/3 keer niet goed gaat en dan stop je ermee. Dan moet je juist doorzetten.
.

Hier ben ik het niet mee eens!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:11

Dan ben ik erg benieuwd wat er zo bijzonder is aan jouw paard of wat er dan is dat jij zo goed rijdt dat jij de enige bent die erop kan rijden.
Volgens mij is het puur gewenning en teamvorming.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:18

Ik rij helemaal niet geweldig. Maar ik wil maar zeggen dat het mij twee jaar geduurd heeft voordat het zo gaat als het nu gaat. En er rijden wel vaker mensen op mijn paard die er gewoon niet mee overweg kunnen en dan heb ik het over mensen die L2 of M rijden.
Misschien is het ook wel gewenning en teamvorming maar ik ben gewoon bang dat alles waar ik voor geoefend heb dadelijk verpest wordt door iemand met een te harde hand of iemand die niet consequent genoeg is.

Maar goed ik ga mezelf hier niet verdedigen. Jij kent mijn paard en mij niet genoeg om hierover te oordelen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:46

Ik had het eigenlijk tegen Valentinotje.
Je hoeft je niet te verdedigen en ik begrijp dat je niet wilt dat je werk verpest wordt. Dat zou ik ook niet willen. Daarom moet je ook héél goed selecteren en er in het begin bij blijven. Ik rij dan sinds kort iemands paard en ik vind het juist fijn als zij erbij is. Dan weet ik wat ze belangrijk vindt en hoe ze wil dat haar paard gereden wordt. Dat is voor beide partijen heel fijn.
Ik rijd dat paard nog lang niet zoals zij hem rijdt, maar ik heb hoop dat dat nog komt. Ik doe mijn best en wil het graag leren. En dat ik hem verpest maak ik me niet zo'n zorgen om, want dat gebeurd echt niet door 1x per week rijden (en zo slecht gaat het ook weer niet Knipoog).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:54

Ik ben echt super blij dat ik een verzorgster heb. Ik ben al een tijdje ziek en mag van de dokter niet naar buiten, zij gaat nu bijna dagelijks naar mijn pony om hem te borstelen, longeren of te rijden (alleen in de bak, buitenrit vertrouw ik niet als zij alleen is, mijn pony heeft zo zijn kuren).Het is een aardig meisje en heel lief voor mijn pony (net iets té lief soms, maar ach) en het mooiste is dat ze mijn buurmeisje is. Ze komt altijd als ze heeft gereden o.i.d even met mij babbbelen hoe het gegaan was. We spreken elke week af welke dag(en) zij mag 'hebben'. Ik vind het echt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:15

ik heb meteen toenik [paard] kreeg een bijrijdster gezocht, ivm tijd. uiteindelijk blijkt het niet nodig te zijn, ik ben er alsnog iedere dag en heb tijd zat.
toch zou ik mijn bijrijdster niet meer kwijt willen. als deze bijrijdster ermee stopt zou ik niet weten of ik een ander zou zoeken!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:02

manzano schreef:
Ik had het eigenlijk tegen Valentinotje.
Je hoeft je niet te verdedigen en ik begrijp dat je niet wilt dat je werk verpest wordt. Dat zou ik ook niet willen. Daarom moet je ook héél goed selecteren en er in het begin bij blijven. Ik rij dan sinds kort iemands paard en ik vind het juist fijn als zij erbij is. Dan weet ik wat ze belangrijk vindt en hoe ze wil dat haar paard gereden wordt. Dat is voor beide partijen heel fijn.
Ik rijd dat paard nog lang niet zoals zij hem rijdt, maar ik heb hoop dat dat nog komt. Ik doe mijn best en wil het graag leren. En dat ik hem verpest maak ik me niet zo'n zorgen om, want dat gebeurd echt niet door 1x per week rijden (en zo slecht gaat het ook weer niet Knipoog).

ow ok sorry dan kwam ik ook een beetje lomp uit de hoek. Lachen Ik wil inderdaad ook graag helepn als iemand anders op mijn paard zou gaan rijden. ik denk dat het voor beide partijen fijn is als een bijrijder wat hulp en advies krijgt. en zoals ik al zei ben ik zelfs bereid om één keer een privéles te betalen als me dit helpt om een bijrijder goed met mijn paard om te laten gaan graag zelfs. ik begin toch steeds meer overstag te gaan. misschien ga ik toch maar een advertentie plaatsen.