nadelen/voordelen merrie of ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

nadelen/voordelen merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 16:35

ik zit erg te twijfelen of ik nou een ruin of een merrie wilt.

het word een haf.Maar wat zijn de voor en nadelen van een merrie?
En wat zijn de na en voordelen van een ruin?

ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:39

zoals ik al zei..
pas als je op zoek gaat moet je kijken wat je aanspreekt en wat niet.
ik heb een ruin,maar wou het liefst een merrie,\het is maar net wat je tegen komt,en waar je verliefd op word !

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:43

Ik ben het wel met Saskia9 eens, want je kunt van te voren niet echt zeggen of het zal klikken of niet.

Mijn voorkeur ging altijd uit naar ruinen, maar intussen zijn de meeste van mijn verzorgpaarden merrie en dat gaat reuze goed Lachen
Merrie's hebben zo hun nukken en kunnen soms erg vervelend zijn maar op andere momenten zijn ze weer superlief.

Veel succes met je keuze! OK dan!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:44

Ik heb een ruin en zou geen merrie willen. Merries zijn vaak zo zeikerig, als je onder de buik poetst beginnen ze te piepen als er een ander paard in de buurt komt gaan ze zitten mutsen en als ze hengstig zijn dan zijn ze stront vervelend! Ik heb geen geduld voor merries, tuurlijk zijn niet alle merries zo maar bij ruinen heb je deze dingen iig niet!

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:54

Volgens mij is dat voor iedereen anders. Je kiest een paard wat je aanspreekt en of het nu een ruin of merrie is komt op de tweede plaats lijkt mij. Ik heb tot voor kort altijd merries gehad. Het ging altijd super met de 'vrouwen' streekjes tot de laatste merrie, ik werd gewoon helemaal zat van dat pismerrie gedrag! Dus mijn nieuwe paard is een ruin geworden, ik moet eerlijk zeggen dat als ik dit paard gezien had en het een merrie was geweest hij ook mee naar huis was gegaan.

De voordelen van een merrie zijn waarschijnlijk dat je er mee kunt fokken als je dat op termijn zou willen. En uiteraard heb je er net zo'n leuk paard aan als een ruin. Ik denk niet dat er echt een lijst van voor en nadelen te geven is.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:06

Ik was gek van merries tot ik ééntje kreeg Scheve mond
Heb nu een ruin en ben daar veel blijer mee. Mijn merrie legde haar oren in haar nek als ik de stal maar in kwam, mijn ruin valt me de hele tijd lastig voor aandacht Haha!

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:07

ruinen zijn indd veel constanter in gedrag, sommige merrie s hebben zo hun buien.
Laatst bijgewerkt door meimei_ op 17-10-04 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:12

Sommige merries, niet allemaal. Mijn merrie heeft nergens last van, mag overal zitten, ook als ze hengstig is merk ik geen verschil.

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:24

kheb m gewijzigd:)

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:18

merries worden hengstig
'' '' zijn viezer in de stal(de mijne gelukkig niet) doen alles netjes op 1 hoop)
en zijn nariger tegen andere merries

ruinen kunnen zich afentoe nog hengst voelen maar ze hebben egt geen nadelen

ik heb zelf ook 3 merries maar hebben geen last vast narrigheid als ze hengstig zijn

alleen me sjet is een beetje chagerijnig

gr gwen

Ydel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:22

al dat gedoe over merries en ruinen is gewoon onzin.
mijn merries zijn allebei heel kroelerig, niet zeurderig en zijn SUPERNETJES op stal, plassen en poepen doen ze in 1 hoek en op 1 hoop.
je moet dus echt gewoon kijken naar wat je aanspreekt en niet naar wat er eventueel onder hangt... Haha!
want merries zijn maar een paar keer per jaar hengstig en ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb.
maar ik wil er ook mee gaan fokken... dus ja, moet ik wel merries hebben niet dan???

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:00

Vroeger zei ik altijd, ik wil later een ruin.

En nu heb ik een merrie. Ze is ook een haflinger. Ze is echt geweldig! Ik vind haflingermerries leuker dan haflingerruinen. Maar ja dat is natuurlijk ook weer heel persoonlijk. Ik vind haflingermerries meestal mooier dan haflingerruinen, maar ja ook dat is heel persoonlijk!

Je moet echt zelf gaan kijken wat je het meeste aanspreekt. Ik vind het wel waar dat merries over het algemeen wat moeilijker zijn in de omgang dan ruinen, ze hebben ook wat wisselendere buien dan ruinen. Maar dat alles zie ik juist als pluspunten.

Mijn merrie is trouwens heeeeeeel erg netjes op stal en houdt ontzettend van knuffelen. Je mag haar overal aanraken en ze vindt lekker gepoetst worden heerlijk. Alleen tegen andere paarden wil ze inderdaad nog wel eens wat chagerijning en bazig doen. Maar dat is iets waar ik geen last van heb.

Ik denk dat wanneer je op zoek gaat naar een geschikte haf voor jou en je heb geen fokambities je gewoon moet kijken welke haf je aanspreekt. Op een dag zie je een haf en dan weet je dit is hem/haar. En of dat dan een merrie of een ruin is? Dat maakt niet uit lijkt mij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:07

ik heb twee merries, vroeger een ruin gehad(mn vader), maar dat vond ik niks. Eerder een watje, altijd hetzelfde humeur, kwam nooit onverwacht uit de hoek.

Evita is een echte "merrie". een week lief kijken en plots kan je beter uit de buurt blijven. zes dagen perfect rijden en de zevende dag is ze alles vergeten. Tijdens de hengstigheid heeft ze ook een volledige karatkerverandering, dan is ze heel lief en aanhankelijk en rijdt ze drie keer zo fijn Clown
Prima is iets minder wisselvallig, maar ze werkt wel graag en heeft soms ook wel wat mindere momenten. Ik vind merries de fijnste die er zijn, ze kunnen soms echt een uitdaging zijn Haha!

Maar het hangt natuurlijk ook wel van paard tot paar af. Er zijn evengoed ruinen waar je wat werk mee hebt, en er zullen ook wel echte tamzakken van merries tussenzitten Lachen

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:14

Het is maar waar je zelf aanspreekt..!
Mij maakt het niet uit.. De nadelen van een merrie zijn dat als ze hengstig zijn heel vervelend kunnen zijn.. Maar ze kunnen ook heel lief zijn or..! Ik heb zelf een echte "merrie" Best gemeen tegen andere merrie's als ze hengstig is heel vervelend.. Maar knuffelen vind ze geweldig..!
Bij een ruin kan de hengstigheid nog in um zitten

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:15

Ik denk dat ik een mengeling heb Haha!
Armani heeft humor, en kan soms met het rijden mij eraf gooien uit het niets Haha! Op dat vlak was mn merrie wel heel saai Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:20

een merrie kan hengstig worden..dit is met rijden soms lastig...maar van de andere kant als je stopt met rijden kan je altijd nog gaan fokken!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:20

Als de merrie niet te oud is en je kan verbeteren; niet vermeerderen.!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:25

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:30

Ik heb een merrie en zou niets anders willen. Ze heeft een gelijk karakter en is niet vervelend of zeikerig als ze hengstig is. Zelfs nu ze drachtig is merk je geen verschil in haar karakter. Ze werkt graag en er zit geen kwaad in haar. Het was liefde op het eerste gezicht en zou haar niet meer willen missen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:37

hey

Ik rij een merrie en een ruin. Ik moet zeggen dat er veel verschil is qua omgang.

Lady kan soms echt miepen om niks en heel dominant uit de hoek komen als een ander paard mijn aandacht heeft, terwijl Tim het liefste bij iedereen even om aandacht komt vragen en helemaal geen dominant gedrag vertoond als ik een ander paardje aandacht geef.

Het kan natuurlijk ook aan elk paard apart liggen, dat is het zelfde met mensen. Kijk gewoon bij welk paardje het gevoel hebt van: kijk, jij bent het! En dan maakt het je niet meer uit of het nou een merrie of een ruin is.

liefs erika

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:42

Volgens mij heb ik een mannelijke merrie Haha!, ik zou eigenlijk niet eens weten wanneer ze hengstig is. Ik rijd dagelijks, maar merk nooit verschil. Verder is ze heel constant qua gedrag. Zoals gezegd, koop het paard om zijn karakter ed, niet om geslacht, heb ik ook niet gedaan en het is prima terecht gekomen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:44

Ik was altijd helemaal van de ruinen. Maar t lot heeft beslist dat ik nu 2 dames onder mn hoede heb en ik moet zeggen dat t me prima bevalt Lachen
Het ligt niet aan merrie/ruin, het ligt eraan of het klikt met het paard!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:12

Toen ik op zoek ging naar een eigen paard, dacht ik ook dat ik liever een ruin wilde hebben ivm al die vervelende merrie klachtjes. Ik kwam thuis met een merrie.... Intussen staan er zelfs 2 merries in mijn stallen, beide merries zijn schoner op stal dan het shetland ruintje, Quist (merrie 2 1/2 jaar) is vrij opdringerig en een echte vrijkont. Guinness (merrie, 5 jaar) kan heel jaloers en bazig uit de hoek komen tov de andere 2, ze is een echt "karakterpaardje": het zint haar of het zint haar niet en ze vertoont ook echt goede of slechte buien. Quist is veel gelijkmatiger. en kleine Salvator (ruintje, 2 1/2 jaar)? Ach die is gewoon lief...

Ik heb er tot nu toe nooit spijt van gehad toendertijd een merrie gekocht te hebben, want juist die karaktertrekjes van Guinness zijn voor mij onweerstaanbaar !!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:14

Alet schreef:
Het ligt niet aan merrie/ruin, het ligt eraan of het klikt met het paard!

Helemaal mee eens !!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:18

Het maakt mij niks uit: merrie of ruin..
Het ligt er gewoon aan of ze een goed karakter hebben!
Onze merrie is nooit lastig als ze hengstig is!