keelriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

keelriem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 12:45

ik zit me nu toch al een paar jaar af te vragen waarvoor een keelriem nu eigelijk dient?
blijkbaar is een keelriem niet supernoodzakelijk want je ziet regelmatig westernhoofstellen zonder keelriem.

sorry aan iedereen als dit een domme vraag is of zo Clown maar ik vind er echt geen antwoord op Lachen

Belle_Sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:47

Knipoog idd ik weet et ook nie!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:52

Als je er over de kop afstuiterd heb je als je de keelriem goed vast hebt zitten (niet te los dus) minder kans dat jet het hele hoofdstel meeneemt in je val. Daarom knopen crossers vaak het kopstuk ook nog extra vast aan het bovenste vlechtje.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:53

De keelriem voorkomt dat het kopstuk van de oren af kan glijden.
Maar wij hadden vroeger een pony op de manege die zijn hoofdstel af kon gooien als hij op stal tond wanneer de keelriem en neusriem toch vast zaten.

Ik heb geen verstand van western, dus waarom ze daar niet altijd een keelriem hebben weet ik niet.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:54

volgens mij is die er ook voor zodat het hoofdstel niet makkelijk af gaat ofzo?? volgens mij een keer ergens gehoord.. Verward

Anders zou ik het ook ECHT niet weten..
goeie vraag!

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:59

Wat ik heb begrepen: De keelriem stamt eigelijk nog van vroeger af. De ruiters waarvan het paard niet meer kon, die sleepten het paard dan verder mee aan de keelriem! Dit stamt dus nog van de riddertijd....

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:00

Is jouw keelriem sterk genoeg om een heel moe en onwillig paard aan mee te slepen? >;)

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:03

haha, nee, nu niet meer idd. Maar vroeger wel blijkbaar! Waarom stap je eigelijk links op je paard bijv.? Rechts is de 'vriendelijke' kant van het paard namelijk! (dit stamt dus ook nog van de riddertijd, omdat het zwaard links zat, en anders erg lastig was met opstappen....)

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:11

haha leuk Lachen
nog weten 'gekke' gewoontes van vroeger? Tong uitsteken

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:18

Nu ff niet, zal eens nadenken!

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:47

Hoezo is rechts de vriendelijke kant?

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:53

Siempie schreef:
Hoezo is rechts de vriendelijke kant?

Dit is zo bij paarden. Let maar eens op als ze elkaar 'knuffelen' (ben het goede woord ff kwijt) In boeken staat het ook, bij de omgang van het paard!

(al deze berichten zullen wel verwijderd worden, we gaan erg offtopic nu!)

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:57

Ik stap rechts en links op. Het is maar net hoe het me uitkomt. Nee, als ik altijd links opstap wordt die beugel langer en dan stap ik weer een tijdje rechts op om ze weer gelijk te krijgen.

Maar dat van dat keelriempje had ik laatst ondervonden. Ik reed ineens zonder hoofdstel... was wel een leuke ervaring hoor. Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:04

Keelriem komt idd van het legergebruik, net als zoveel gewoontes in de rijwereld.
Als men snel moest terugtrekken bijv., en dat kan niet OP het paard, dan rende men dus voor de paarden uit, ze meeslepend aan de teugel. Als je dan het hoofdstel op die manier af trekt, ben je je paard kwijt en in feite (nog meer) ten dode opgeschreven. De keelriem (en mogelijk ook de lage neusriem) voorkwam dit.
De neusriem (hoog of laag) was er voor de bescherming van het paard: in de paniek van de strijd werd er zeer hard aan de teugels getrokken (vaak met behoorlijke scharen). Een neusriem voorkomt dan het breken van de kaak.
Tegenwoordig wordt die neusriem helaas vooral tegen het paard gebruikt (= veel te strak aangesnoerd om te voorkomen dat ie in protest z'n mond open doet Lips are sealed Boos! )

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:19

Thanks QQQQ! Had het dus niet helemaal goed begrepen lees ik nu....

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 14:52

Idd tegen het afgaan.. waarom ze bij western vaak zonder keelriem rijden? Geen flauw idee... Ook met die one-ear hoofdstellen lijkt me het gevaal van afgaan vrij groot. met Des hoef ik het sowieso niet te proberen, die houdt ervan tijdens een rit een paar keer haar bol te schuren aan haar voorbenen. Vlooienkoningin he? Ik ben blij met mijn keelriem. Neusriem doe ik niet aan trouwens...

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:46

Tegen het afgaan idd !!

De keelriem kan dit in de meeste gevallen tegen houden.. Haha!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:46

Een vriendin van mij rijdt Western,
en die rijdt zonder keelriem..

Vind ze mooier staan.. Lachen

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:46

De keelriem is inderdaad tegen het af kunnen gaan van het hoofdstel. Men doet hem alleen tegenwoordig zo los dat dat toch niet helpt.

Wij deden bij het mennen (vooral bij 2 span, dan hebben ze een boom er tussen in waar ze aan kunnen schuren) een sporenriempje strak vast tussen de keelriem en neusriem. Dan kan het hoofdstel echt niet af.

Bij het rijden gebruik ik ook geen keelriem. Ik heb een IJslander, en aan de meeste IJslanderhoofdstellen zit dat niet. Ik heb trouwens ook geen frontriem!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:16

leentje schreef:
Is jouw keelriem sterk genoeg om een heel moe en onwillig paard aan mee te slepen? >;)

los van of de keelriem het houd... je zal verdorie 10 kilometer van huis zijn zeg!! Da's een pittig eind slepen!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:21

Btw, is iemand hier zelf sterk genoeg om een paard mee te slepen ?

Of reden de ridders allemaal op kleine lichte shetjes ( die al goed zwaar zijn ) Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:50

SANEX schreef:
Btw, is iemand hier zelf sterk genoeg om een paard mee te slepen ?

Of reden de ridders allemaal op kleine lichte shetjes ( die al goed zwaar zijn ) Haha!

Met de dood op de hielen schijn je opeens best veel te kunnen Tong uitsteken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:57

lijkt me sterk...paard is al zwaar maar de harnassen waar de ridders in liepen waren ook niet bepaald licht en je kon je moeilijk erin bewegen dus ...tja ... kan me niet indenken dat ze dan ook nog een paard achter zich aan konden slepen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:16

klomp schreef:
lijkt me sterk...paard is al zwaar maar de harnassen waar de ridders in liepen waren ook niet bepaald licht en je kon je moeilijk erin bewegen dus ...tja ... kan me niet indenken dat ze dan ook nog een paard achter zich aan konden slepen...

De echte ridders waren verloren zodra ze van het paard af vielen: de harnassen waren te zwaar om te lopen.
Ging meer over de cavalerie etc .

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:18

oo ok!! dat wist ik niet maar bedankt voor je antwoord ben ik vandaag weer wat wijzer geworden!!