Stijler op de hoeven laten zetten? (dressuurstand)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aroree

Stijler op de hoeven laten zetten? (dressuurstand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:19

Is dit mogelijk?

Dusty heeft van voren een beetje last van plathoeven.

En daardoor slijt haar hoef heel raar af, en krult de rand al na een week als de hoefsmid is geweest.

Maandag komt de smid weer, en ik dacht dat hij haar misschien iets stijler op de hoeven kan zetten?

Hebben jullie hier wel vaker van gehoord?

Iemand op stal zei dat ik haar dan in 'dressuurstand' moest laten bekappen ofzo.
Is dat wel de goede oplossing denken jullie? En kan het eigenlijk wel? Haha! En misschien is het ook wel duurder dan normaal kappen?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:22

Van een dressuurstand heb ik nog nooit gehoord Verward Maar een voet moet wel in de goede stand staan ten opzichte van het been. Te plat is meestal niet goed, vooral omdat het dan ook de pezen belast.
Maar ik zou het er even met je smid over hebben. Die heeft er meer verstand van en die kan het ook in het echt bekijken.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:26

Nee ik heb er ook nog nooit eerder van gehoord Haha!

Ja, ik ga het er ook even met m'n hoefsmid over hebben. Maar misschien dat er bokkers zijn die er toevallig iets over weten..?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:30

een verandering van de stand van de hoeven moet je heel geleidelijk laten doen, want de spieren/pezen moeten die verandering wel aankunnen!

Als je paard zonder ijzers loopt (en dat zal wel als de randen omkrullen) dan kan je door zelf te vijlen een soort afgeronde rand maken, vraag of je smid het een keer voordoet, het is echt heel simpel.

bedenk dat je paard met platvoeten beter op de grond staat dan met steile voetjes!

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:32

smurf schreef:
een verandering van de stand van de hoeven moet je heel geleidelijk laten doen, want de spieren/pezen moeten die verandering wel aankunnen!

Als je paard zonder ijzers loopt (en dat zal wel als de randen omkrullen) dan kan je door zelf te vijlen een soort afgeronde rand maken, vraag of je smid het een keer voordoet, het is echt heel simpel.

bedenk dat je paard met platvoeten beter op de grond staat dan met steile voetjes!

Ja Dusty loopt zonder ijzers, ik zal het idd vragen aan de smid

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:36

ik ben altijd blijer met een paard met platvoeten dan met een pard met steile voetjes, staat tenminste stevig op z'n voeten.

Waarom zou je het willen veranderen? Alleen voor het "plaatje" dat het mooier zou staan in de dressuur Verward

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:37

nee, omdat haar hoeven zo raar slijten steeds.
Dat was toch al duidelijk Verward

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:49

Alleen bij een veulen / jaarling (eerste 18 maanden) kun je nog echt wat aan de hoefstand veranderen. Daarna de stand echt veranderen, hoe geleidelijk dan ook, levert altijd meer problemen op dan het oplost. Je paard zal dus altijd plathoeven blijven houden, maar je kunt al een heel end komen door de hoeven goed bij te laten houden door de smid (elke 6 weken) en er voor ijzers onder te laten slaan. Dan voorkom je verkeerde slijtage van de hoef en blijven de hoeven van het paard dus beter, maar aan de stand kun je nauwelijks wat veranderen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:53

Hoefijzers voor.. zou dat echt helpen? Lachen

Mij is altijd verteld dat hoefijzers niet echt goed zijn voor de hoeven. Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:55

Zijn ze ook niet. Zolang jouw paardje geen last heeft van het rare afslijten zou ik me niet druk maken. Stijler zetten kan je vergelijken met het op naaldhakken lopen bij ons. Je spieren aan de achterkant van je been worden korter en het is een verkeerde belasting voor je gewrichten (knie, enkel) en je rug.

Dit vind ik ongezonde hoeven:

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:58

Nog nooit van gehoord. Wel kun je het ijzer wat rond laten lopen aan de voorkant. Dus dat je de toon wat ronder laat worden. Je krijgt dan een snellere 'turnover' van de hoef, dus een sneller voorbeen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 11:58

tjee ja zeg Scheve mond

Stond dat niet in Bit dit paard? Ik zat ook al te kijken.
Maar zo erg hoeft het nou ook weer niet hoor Haha! gewoon zo op die manier dat ze juist minder last heeft van haar krulhoeven

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:59

Zomaar de stand van de voeten veranderen is vragen om problemen, maar vraag het inderdaad aan je hoefsmid, dat is hierbij toch de expert Lachen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:17

Skipper heeft ook enorme platvoeten en groeit hierdoor wat onderuit, dit is ook niet goed voor de pezen en gewrichten. Je moet ze echter niet ineens stijl gaan bekappen en gaat ook eigenlijk niet als ze echt platvoeten hebben.

Sinds Skipper van voren op achterijzers staat (ipv normale voorijzers) groeit hij niet meer zo enorm onderuit. Platvoeten blijft hij houden daar kan je niets aan veranderen en moet je ook niet willen doen. Alleen het onderuit groeien kan je zodoende wel voorkomen.

Goofy had precies hetzelfde probleem en is met achterijzers voor ook enorm vooruit gegaan. Ook liep hij hierdoor veel beter en makkelijjker.

Onderuitgroeien is niet goed, platvoeten zelf geeft niet. Platvoeten moet je niet stijl willen zetten naast het feit dat je ze nooit steil krijgt. Dat is gewoon weg de bouw van de hoef niet.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 20:25

Het komt bij Dusty doordat ze bij haar vorige eigenaar te lang niet bekapt is geweest.

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:59

[quote="Marloez"]Is dit mogelijk?

Dusty heeft van voren een beetje last van plathoeven.

En daardoor slijt haar hoef heel raar af, en krult de rand al na een week als de hoefsmid is geweest.

Als ik dit lees als hoefsmid denk ik dat er maar een oplossing is en dat is een goede hoefsmid zoeken .
Dat een paard platvoeten heeft dat kan maar dat het na een week al eer omkrult is te wijten aan de hoefsmid durf ik haast met zekerheid te zeggen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:16

Ik zou idd aan de hoefsmid vragen of hij de toon flink rond wil afvijlen, zodat er niet teveel druk op de hoefwand komt bij het lopen (vlak voor het moment dat de hoef opgetilt word) dan kan hij ook niet gaan omkrullen lijkt mij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:20

Niseyra schreef:
Ik zou idd aan de hoefsmid vragen of hij de toon flink rond wil afvijlen, zodat er niet teveel druk op de hoefwand komt bij het lopen (vlak voor het moment dat de hoef opgetilt word) dan kan hij ook niet gaan omkrullen lijkt mij

Ja inderdaad! Je kan ook zelf de rand ff bijvijlen Knipoog, zie voor handleiding www.paardnatuurlijk.nl onder tabje bekappen.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:30

Arabesk schreef:
Zijn ze ook niet. Zolang jouw paardje geen last heeft van het rare afslijten zou ik me niet druk maken. Stijler zetten kan je vergelijken met het op naaldhakken lopen bij ons. Je spieren aan de achterkant van je been worden korter en het is een verkeerde belasting voor je gewrichten (knie, enkel) en je rug.

Dit vind ik ongezonde hoeven:

[image]

Even offtopic misschien.. maar damn.. zou dit paard nog wel kunnen lopen????
Verward

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:55

Toen ik die foto zag vroeg ik me dat ook af: hoe zou dat dier nou bewegen? Al met al een nare foto vond ik het, snap ook niet dat ze die geplaatst hebben.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:18

Armani heeft ook wat platvoetjes, maar de hoefsmid beslaat hem altijd met gewone ijzer vooraan, dus zo erg zal het niet zijn

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:36

Djiezzz, wat een foto!! Dat kan toch niet meer gezond zijn? Ik vind het net bokkepootjes lijken. Veel te steil en ik kan me niet voorstellen dat dit paard zijn pas nog fatsoenlijk af kan maken.

Weer ontopic: ik zou gewoon overleggen met je smid, die heeft er toch het meeste kijk op. Als je veel met haar over het harde rijdt, kun je misschien toch beter aan een ijzertje gaan denken.
Van een 'dressuurstand' heb ik trouwens ook nog nooit gehoord.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:39

my way heeft ook platvoeten. zijn hoeven groeiden gewoon over zijn ijzers heen aan de zijkanten...
nu staat ie voor op achterijzers, gaat veel beter! maar ik ben het ook wel een beetje met Gertt eens hoor.... zou ook eens kijken of ie dit probleem nog heeft als een andere hoefsmid hem een keer bekapt heeft.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:46

Het paard op die foto, die voorhoeven zijn toch ongelijk?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:51

vind het er doodeng uitzien op die foto, ik zou er niet eens op gaan zitten....
en die voorhoeven zijn idd ongelijk!!