Uitglijden wat kan ik er tegen doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSemmiex

Uitglijden wat kan ik er tegen doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 01:35

Nou de titel zegt het al..

Mijn paard heeft voor en achter ijzers, maar als ze nou op het harde loopt glijd ze (soms) uit. ik heb het aan een aantal mensen gevraagt hoe dat zou komen en wat je er tegen kunt doen.

nou heb ik gehoord dat je er niks aan kan doen, en dat ze het doet omdat ze gewoon lomp is Scheve mond

nou wou ik dus weten of je er echt helemaal niks aan kunt doen?? en of dat echt de reden is? want ze heeft namelijk wel goeie ijzers.

hoop dat iemand een oplossing weet want het is best gevaarlijk, voor al met de winter. Huilen

Alvast bedankt..

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 08:41

Volgens mij heeft dat niets met lompheid te maken. Het scheelt heel erg hoe het oppervlak van het harde is, als het ruw asfalt is is het glijden al veel minder.
Het heeft ook te maken met hoe ze hun voeten neerzetten. Er zijn paarden die tillen ze op en zetten ze vlak neer, maar er zijn er ook die steken wat meer met hun voeten, en dat veroorzaakt mijns inziens ook meer glijden.
Die van mij heeft heeft er op een gladder oppervlak ook wel eens last van, en die is toch echt niet lomp! Niet echt een leuke opmerking van je stalgenoten, als het al serieus bedoeld was.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:29

Op glad oppervlakte heeft die van mij er ook soms last van. Het komt wat meer voor als hij bijna naar de smid moet.

Ik heb ooit gehoord dat dit vooral voorkomt bij paarden die hun achterhand goed onder zich zetten (en dus duidelijk 'overstappen' in stap) op die manier kunnen ze wat meer glijden als ze hun hoef neerzetten.

Je paard is niet lomp hoor Lachen. Je hebt kans dat ze zelf haar lopen wat gaat aanpassen op het gladde gedeelte om het glijden te voorkomen Lachen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:40

je kan wideapuntjes in de ijzers laten zetten door de smid, dan glijdt ie niet meer uit op het harde, maar het is wel slecht voor de pezen....

je kan het ook zonder ijzers proberen, dan glijdt ie ook niet meer uit op het harde Lachen

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:43

wideapuntjes zijn idd HEEEEEL slecht voor de pezen, doe maar niet, dan maar glijden!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:46

ik heb op een bedrijf gewerkt waar paarden de hele dag voor de huifkar lopen, op asfalt, die hebben allemaal al jaren ijzers vol wideapuntjes, anders slijten de ijzers te hard èn tegen uitglijden.

De paarden hebben nooit peesblessures en worden gewoon oud! Dus in hoeverre het echt slecht is, vraag ik me af.
Maar diepaarden werden nooit onder het zadel gereden, misschien scheelt dat, ze hoefden geen hotsend en botsend mens te vervoeren.

Toen Morrie nog ijzers had, had ie achter ook 2 puntjes, anders sleet het ijzer voortijdig door, hij loopt wat scheef....

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:47

ik denk dat dat inderddad best uitmaakt, of er iemand opzit..bij tuigpaarden doen ze het ook wel eens idd!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:49

maar goed, de vraag was of er iets is dat helpt tegen uitglijden en dat helpt dus!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:00

Maar, als het alleen gaat om uitglijden terwijl je met het paard aan de hand naar de bak loopt of naar de poetsplaats dan zou ik niet de moeite nemen om er dan wideapuntjes onder te zetten Lachen

Dat wil zeggen: ik ben in het beantwoorden van de vraag uitgegaan van een dergelijke situatie.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:06

tja dat is niet mijn belevingswereld: ik heb geen stal en geen poetsplaats en geen bak, ik ga er maar simpelweg vanuit dat iedereen buiten (op straat) rijdt *domdomdom*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:11

Maakt niet uit Haha!.

Ik ben nl geheel van mijn belevingswereld uit gegaan Haha! (gladde stalgang, maar op straat niets aan de hand Haha!).

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:09

Citaat:
wideapuntjes zijn idd HEEEEEL slecht voor de pezen, doe maar niet, dan maar glijden!

misschien domme vraag.. maar wat zijn dat, wideapuntjes Bloos!
snap dat het een soort van puntjes onder de ijzers zijn? Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:10

ja precies, ze boren een gaatje (of meerdere) aan de onderkant in het ijzer en daar slaan ze een puntje in van widea, een heel keihard bijna onverslijtbaar soort ijzer

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:13

ok dankje Lachen

En waarom zou dat dan "HEEEEEEEL" slecht zijn voor de pezen?
Omdat het paard er scheef van gaat staan? Bloos!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:14

ik denk dat de pezen iedere keer een extra klap krijgen als het paard een voet neerzet op de harde straat, ijzers geven al niet mee, maar met wideapuntejs erin helemaal niet.....

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:08

Ninla had ook rondom ijzers,en gleed ook vaak uit,niks aan te doen,nu heeft ze alleen voor ijzers en dat scheelt heel erg veel moet ik zeggen.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:23

Wel erg lastig dat uitglijden, ik ben heel blij dat mijn paardjes geen hoefijzers nodig hebben...Hij glijd niet uit en het scheelt een hoop geld.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:32

Mijn paard glijd ook verschrikkelijk, en was verplicht om elke dag op de weg te stappen ivm een peesblessure. Het klopt wel dat paarden die hun achterbenen goed er onder zetten er meer last van hebben, mijn paard stapt in normale stap ruim drie voeten over. Ook is het inderdaad slecht voor de pezen die widea puntjes, omdat een normale voet iets door hoort te glijden. De voet wordt anders te veel geremd en hierdoor krijg je dus meer kans op pleesblessures. Had er nl naar geinformeerd omdat mijn paard zowel opzij als vooruit glijd, of achterbenen schieten een stuk door. Dit leek mij voor de blessure niet echt bevordelijk, maar er was niets aan te doen omdat de zogenenaamde puntjes nog slechter zouden zijn voor de pees.

Nikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:36

Heeft toch niets met lomp te maken volgens mij =/
Glad oppervlak en hoefijzers is gewoon ook een gevaarlijke combinatie, kan je denk ik weinig aan doen (zonder dat je het paard nog meer blessures geeft ofzo) Gewoon rustig aan denk ik...

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 15:26

Bedankt allemaal voor de reacties!! Lachen

maar iig dus geen wideapuntjes nemen?? en rustig aan doen.. hoop dat het niet met lomp te maken heeft Tong uitsteken

SdaphneS
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:40

mijn paard heeft ook rond om ijzers en glijdt ook
wel eens uit
ik laat het maar gewoon zo
en die wideapuntjes zou ik niet doen

succes Lachen

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 18:22

Bedankt Knipoog zal iig geen Wideapuntjes nemen...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:08

mijn paard heeft alleen voor ijzers en glijd ook in het gangpad, de halve paardebevolking zo te horen Haha!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:22

Mijn paardje stond ook altijd op ijzers.
Maar 1 van de nadelen was dus telkens het doorglijden op het asfalt. Verder werden de hoeven er niet mooier op en in de winter kon ik helemaal niks doen omdat er dan grote ijsballen aan zijn ijzers bleven plakken.
Toen ben ik me gaan verdiepen in het natuurlijk bekappen. Zodat mijn paardje weer lekker zonder ijzers kon lopen, zonder te glijden of ijsballen onder zijn hoeven.

Dus ik zou de ijzers er af halen.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:30

Tja ook mijn "lompe" fjord heeft last van het glijden hoor.
Ik begrijp nu pas dat het ook te maken heeft met zijn zeer ruime pas, dank jullie wel voor die info. Verder heeft hij het alleen op het pad naar de rijbak (soort beton) en op van die stelconplaten (vierkant uit de bouw) die liggen bij ons op het pad naar het weiland. Op de weg heeft ze nergens last van. En als de ijzers wat langer eronder zitten gaat ze ook wel steeds meer "glijden". Maar ik moet zeggen dat ze zelf inmiddels ookwel weet dat ze op die plaatsen op moet passen, ze neemt dan vaak wat kleinere passen, toch Slim voor zo'n fjordie.
Gelukkig zijn we niet de enige...joepie!.
Veel glijplezier nog !