Wel of geen les ? Ik kom er niet meer uit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Wel of geen les ? Ik kom er niet meer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 20:37

Hallo,

Ik zit eigenlijk nu al een week met een probleem. Ik rijd 1x per week een hele leuke pony die vroeger bij andere mensen M - dressuur heeft gelopen en dus wel veel kan. Vorige week kreeg iemand les bij ons op stal en diegene kreeg les van een onwijs goede amazone die zelf Z - dressuur rijd, maar dus ook les geeft. Ik was gelijk verkocht en zou dolgraag les willen hebben van haar ! Ik heb haar telefoon nummer vandaag gekregen van die amazone en ben ik staat om haar te bellen... Omdat de prijs best wel duur is ( € 15 euro per half uur ) wil dan graag 1 x per maand een les volgen en dat dan elke maand doen. Maar ik zit nu met 3 dingen:

- ten eerste: ik rijd de pony maar 1 x per week, das niet veel en de rest van de dagen rijden er 2 ander meiden op die niet gaan lessen ( dus ik ben de enigste die dan les zou gaan nemen iedere maand )

- ten tweede: als ik zou gaan lessen en de pony zou weer helemaal M - dressuur gaan lopen, kan ik daar eigenlijk niks mee. Ik rijd geen wedstrijden met haar, alleen 1x per jaar de onderlinge wedstrijd. Dus conclusie: stel dat ik ver kom dan doe ik dat alleen maar voor mijn eigen en dus niet als ik bijv. een doel zou hebben zoals presteren op wedstrijden.

- ten derde: ik rijd sinds kort de pony goed nageeflijk en zelfs wijken is al in zicht. Nou kan het geen kwaad om meer te leren, maar ik ken best dus al veel met de pony qua oefenen.

Mijn vraag is nu: Zal ik nu gaan lessen of niet? Ik weet het op dit moment echt niet en vraag dus om goede tips of mensen die mij kunnen helpen.

Veel groetjes Chadé
Laatst bijgewerkt door Chade op 14-10-04 20:54, in het totaal 3 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:39

Als je de kans hebt, zou ik het lekker doen. Schiet de pony er niets mee op en jullie niet als combinatie, dan ben jij altijd nog degene die van de lessen profiteert. Dat kun je weer meenemen voor wanneer je dalijk wel een paardje vaker kunt rijden en uit kunt brengen. Kennis heb je nooit teveel!

Bovendien vind ik niet dat het paard er niets mee opschiet. Een paard kan heus wel meerdere mensen uit elkaar houden, zolang het er niet teveel worden. Ik heb genoeg paarden gereden die door een aantal mensen tegelijk werd gereden, maar ze wisten dondersgoed bij welke mensen dit paard moest werken.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:46

ik zou wel gaan lessen, je leert er altijd nieuwe dingen bij. zelf rijd ik ook geen wedstrijden maar mijn pony heeft z-dressuur gelopen dus ze kan ontzettend veel en ik vond het zonde om daar niks mee te doen, daarom ben ik nu wel weer aan het lessen gegaan, puur zodat ik het voor mezelf allemaal kan (ik denk niet dat ik ooit een wedstrijd ga starten).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:50

Lekker gaan lessen............ lessen is nooit slecht. Misschien gaat het op deze manier niet heel snel...... maar slechter kan je er zowizo nooit van worden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:07

gewoon gaan lessen,
zoals xono al zei kunnen ze de mensen uit elkaar halen
bv: een manegepaard swaar ik sinds een klein jaartje iedere week mee rij is soms heel sloom
ik zit er op en na 10 minuten heb ik haar lekker ontspannen en voorwaarts lopen
en zij wordt gereden door veel mensen
dus die pony zal de 3 personen wel kunnen onderscheiden hoor Knipoog

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:09

lessen, kan geen kwaad!
je kan er alleen maar van leren en dat is nooit weg lijkt me.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:12

XoNo schreef:
Als je de kans hebt, zou ik het lekker doen. Schiet de pony er niets mee op en jullie niet als combinatie, dan ben jij altijd nog degene die van de lessen profiteert. Dat kun je weer meenemen voor wanneer je dalijk wel een paardje vaker kunt rijden en uit kunt brengen. Kennis heb je nooit teveel!

Bovendien vind ik niet dat het paard er niets mee opschiet. Een paard kan heus wel meerdere mensen uit elkaar houden, zolang het er niet teveel worden. Ik heb genoeg paarden gereden die door een aantal mensen tegelijk werd gereden, maar ze wisten dondersgoed bij welke mensen dit paard moest werken.

Ja je hebt wel gelijk ja. Maar stel dat ik echt ver komt, ja dan heb ik een paardje wat super kan lopen, maar dat helaas haar goede kwaliteiten dan alleen in de bak kan laten zien. Dat houd me wel een beetje tegen, dat ik het aan de ene kant voor me zelf doet en toch ook het geld op me neem om te zorgen dat het paardje hogerop kan komen, maar beetje raar gezegd het dan echt puur voor me zelf is... Ja echt moeilijk uit te leggen ik weet niet hoe ik het makkelijker kan zeggen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:35

Je vindt het het geld alleen waard voor jullie als combinatie? Niet alleen voor jezelf? Stom. Je kunt nu al dingen leren en leren voelen die je dalijk kunt gaan gebruiken bij een paard die je welt kunt gaan uitbrengen.

Ik heb de kans altijd gegrepen om een ander paard te rijden en doe dat nog steeds. Je leert er zoveel van. Ook elk uurtje les die ik mee kan pikken, van wie dan ook, doe ik graag. Ook al is het op een paard die ik erna nooit meer zal zien. Je leert er gewoon zoveel van! Ik zal niet zeggen dat ik veel paarden kan opleiding tot topniveau, maar ik kan bij het rijden van een paard wel veel problemen ontdekken.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:54

lessen! leer je altyd van!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:02

Ik ga helemaal met Xono mee!
Van iedere les leer je wat, en dat betaald zich altijd terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:09

als ik jou was zou ik gaan lessen..of je moet iemand kunnen vinden die goedkoper is..je bent immers nooit te oud om te leren dus als ik jou was jou ik het doen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:55

Als je de mogelijkheid hebt zou ik altijd les gaan volgen. 15 Euro is mischien wel duur maar het ligt erwel aan hoe goed zij les geeft.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik gaan lessen.
Het is altijd beter onder toezicht te rijden, je leert je dan geen verkeerde dingen aan. En M dressuur is ook schouderbinnenwaarts, wending om de achterhand, beginnende verzameling, doorzitten in draf.
Alle leerstof die je leert is handig ook voor later als je eens ander paard rijd ofzo of toch naar wedstrijden gaat.
Dus gewoon doen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:59

Ik zou lessen nemen. Dat je kan wijken met die pony en hem aan de teugel krijgt wilt voor mij niks zeggen. Het gaat om de manier waarop je een oefening uitvoert. Of dat nu een mooie stap is of een passage.
Lessen doe je voor jezelf, om zelf beter te leren rijden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:01

Lessen nemen is investeren in jezelf. Gewoon doen dus!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:06

Ook ik zou zeggen: lessen!

Maar dat is voor een deel gebaseerd op het feit dat ik het gewoon zelf ook erg leuk vind Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 00:15

Chade schreef:
Maar stel dat ik echt ver komt, ja dan heb ik een paardje wat super kan lopen, maar dat helaas haar goede kwaliteiten dan alleen in de bak kan laten zien. Dat houd me wel een beetje tegen, dat ik het aan de ene kant voor me zelf doet en toch ook het geld op me neem om te zorgen dat het paardje hogerop kan komen, maar beetje raar gezegd het dan echt puur voor me zelf is... Ja echt moeilijk uit te leggen ik weet niet hoe ik het makkelijker kan zeggen.

Als het paard beter gaat lopen, is dat alleen maar goed voor het paard. Goede gymnastisering en conditie is waar een paard oud mee kan worden. En wat maakt het uit dat maar een enkeling zou zien wat je bereikt? Je doet het in principe (mag ik hopen) omdat je er lol aan beleeft om jezelf en je paard vooruit te zien gaan, wedstrijden horen daarbij een soort van bijzaak te zijn. Knipoog
Wat mij betreft: als je goede les kunt krijgen en het redelijk betaalbaar voor je is, moet je het zeker doen. Goed voor jou en goed voor het paard.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 00:37

Als je nou gewoon een paar lessen neemt en je merkt dat je zelf vooruit gaan moet je ermee doorgaan. Les is sowieso altijd goed, die mensen letten op de kleinste dingen, waardoor je beter gaat rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:07

Ik breng een pony uit voor iemand. De pony wordt ook gebruikt in kinderlessen en gereden door anderen. Zelf rijd ik 3x per week waarvan ik 2x per week les heb, soms alle drie de keren. Ik betaal het allemaal zelf. Rijd de pony naar hoger niveau (van zadelmak naar nu L1 met winstpunt) en waardestijging. Het kost mij heel veel geld, maar zie het als een investering in mijzelf. Als ik beter leer rijden (en ik heb dan gelukkig dat ik ook wedstrijden kan rijden) en naar een hoger niveau rijd, dan wordt het makkelijker om straks een paard te vinden dat ik wel helemaal voor mezelf mag rijden en uitbrengen.

Bovendien: Als je niet lest. of maar heel weinig, dan sluipen er vaak (kleine, maar zeker ook grotere) foutjes in je rijden. Als ik kijk naar hoe ik vroeger op L niveau dacht te kunnen rijden als 14 jarige en ik nu rijd, dan heb ik mezelf vroeger toch wel heel erg verkeerd ingeschat!
Ik ben blij met de goede les die ik neem, en de ervaring neemt niemand me meer af!

Mijn advies naar jou toe is dus hetzelfde: Probeer zoveel mogelijk te rijden en van die keren zoveel mogelijk goed les te nemen!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:09

Ik zou de kans die jij hebt aangrijpen, je rijdt een pony die al M heeft gelopen en daarvan, gecombineerd met goed lessen, kun je zoveel leren!
Dit is allemaal bagage voor jezelf wat je weer mee kunt nemen, als je andere paarden gaat rijden.
Ik zie het als een investering in jezelf! En dat het paardje er beter van gaat lopen is alleen maar meegenomen.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:48

Lessen natuurlijk..
Als je die mogelijkheid hebt, ik had het wel geweten.. *LOL*

Lessen kan nooit kwaad !!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:57

Stennisje schreef:
Ik zou de kans die jij hebt aangrijpen, je rijdt een pony die al M heeft gelopen en daarvan, gecombineerd met goed lessen, kun je zoveel leren!
Dit is allemaal bagage voor jezelf wat je weer mee kunt nemen, als je andere paarden gaat rijden.
Ik zie het als een investering in jezelf! En dat het paardje er beter van gaat lopen is alleen maar meegenomen.

goed verwoord, hier ben ik het helemaal mee eens.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:12

mmm, de vraag is wel of je dit de pony aan kunt doen: 1x per week op m nivo of hoger rijden? Zou ze geen last krijgt van de spieren (een prive les is wel heel intensief)
Is het niet mogelijk de pony wat vaker te rijden? dat is wel net zo eerlijk.
Tegenover jou (jij steekt er geld en energie in) maar ook tegenover de pony....

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:46

poeh.. 15 euro voor een halfuurtje vind ik behoorlijk duur.. Zelf heb je er eigenlijk ook niks aan om, bij haar te gaan lessen als je zelf geen wedstrijden rijd..

En ik denk dat je pony het wel aan kan.. maar zou eerst rustig aan beginnnen

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 18:53

Suzan1 schreef:
mmm, de vraag is wel of je dit de pony aan kunt doen: 1x per week op m nivo of hoger rijden? Zou ze geen last krijgt van de spieren (een prive les is wel heel intensief)
Is het niet mogelijk de pony wat vaker te rijden? dat is wel net zo eerlijk.
Tegenover jou (jij steekt er geld en energie in) maar ook tegenover de pony....

Ik reageer weer even en neem de vragen van Suzan1 erin mee. De pony word elke dag bereden, bij mijn vriendin en mij moet ze echt een goed uur lopen, maar ze loopt ook mee in lesjes waar ze eigenlijk een beetje in slaap valt. Maar gemiddeld loopt ze op een dag een goed uur. Dat wisselen we vaak af met een buitenritje en dan weer eens springen en dan weer dressuur en we doen ook vaak gekke dingen met dr. Ik rijd toch het meeste wel dressuur. Ik rijd gewoonlijk op maandag en mag af en toe ( in dank voor helpen op stal ) op de zondag extra rijden. Dus soms rijd ik de zondag en de maandag. Maar das is dus niet echt vast want de ene week kan ik wel helpen op stal en de andere week zit ik weer lang op school. De vraag die jij stelde of ze geen last zal krijgen van dr spieren weet ik eigenlijk niet. Verward Een privé les is inderdaad erg intensief. Maar ik kan je daar ook geen antwoord op geven... Maar ik denk zelf dat het wel kan omdat ze haast elke dag een goed uur loopt.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 18:58

chagrijntje schreef:
poeh.. 15 euro voor een halfuurtje vind ik behoorlijk duur.. Zelf heb je er eigenlijk ook niks aan om, bij haar te gaan lessen als je zelf geen wedstrijden rijd..

En ik denk dat je pony het wel aan kan.. maar zou eerst rustig aan beginnnen

Ja 15 euro per half uur is ook erg duur, daar heb je gelijk in. Maar al met al zou ik dan les krijgen van een goede amazone die wel weet waar ze mee bezig is. Jij raad het dus af om niet te gaan lessen ? Dat kan, ik vraag om advies van zo veel verschillende mensen. Zou je je reden iets meer willen verduidelijken ?