Wie weet er een paardencrematorium??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lena1992

Wie weet er een paardencrematorium??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:12

Weet iemand een een paardencrematorium?
Het liefst in de buurt van overijsel.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:23

Volgens mij zijn die er niet. Paarden worden niet apart gecremeerd. Ze gaan of naar de slager, of naar de destructor. En dan worden ze met een grote groep verbrand, niet apart dus.
In België hebben ze dit volgens mij wel. Maar daar moet je dan nog navraag naar doen. En met een dood paard mag je natuurlijk ook niet over de grens. Dus zou je eerst met je paard naar een dierenkliniek in België moeten om hem af te laten maken, en daarna te cremeren. Dit gaat natuurlijk ook niet.
Ik heb het vorige maand nog geinformeerd voor mijn eigen paard. Dit was dus geen mogelijkheid in Nederland

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:26

die is er volgens mij wel... maar is heel moeilijk.
je kunt rendac bellen die zitten in Bergum (friesland)
dat is een destructiebedrijf, maar zij weten wel wat er voor anderee mogelijkheden er nog zijn..

een kennis van me heeft haar paard namelijk via rendac weggebracht, maar ze heeft het hoofd laten opzetten, heel apart. maar die mogelijkheid is er dus ook.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:29

zo aardig bizer dat ze het hoofd heeft laten opzetten (beetje offtopic majah) dat lijkt me wel heel kewl. zo kan je altijd je paardje toch nog half in het echt zien.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:38

De rendac is dus zo'n destructiebedrijf. Daar wordt je paard gewoon samen met andere dode dieren gecremeerd. Voor zover ik weet is er in Nederland geen mogelijkheid om je paard apart te laten cremeren.
Laatst bijgewerkt door XoNo op 14-10-04 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:40

In Limburg zit er een di "paarden" (pony's dus) doet tot de 1.50 m. Kijk even in het arabieren topic bij rassenpraat en daar staat het adres.

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:48

In prinsenbeek (bij breda) zijn ze er een aan het bouwen. Wanneer deze af is weet ik niet. Hier weten ze wel of er nog meer zitten in Nederland! Het bestaat wel degelijk. Dit dierencrematorium heet Viviana.

lena1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:03

Dankjewel voor jullie antwoorden.
Als iemand er nog een weet??

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:05

Ukster schreef:
zo aardig bizer dat ze het hoofd heeft laten opzetten (beetje offtopic majah) dat lijkt me wel heel kewl. zo kan je altijd je paardje toch nog half in het echt zien.

Nou dat lijkt mij maar niks, zit je tegen je levenloze paardje aan te kijken, lijkt me een vreselijk aanzicht Scheve mond

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:09

In Nederland kan dat voor zover ik weet niet. In Engeland heb je ze wel. Daar stond een groot bord langs de weg met Horse.... (oliebol, weet ik de naam niet meer! Blond Haha! ). Maar goed, paardencrematorium annex begraafplaats dus.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:10

Het lijkt me trouwens ook niks als mijn paard me vanaf een plankje aan de muur aan zou kijken. Brrr je ziet toch heel duidelijk dat het leven er uit is.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:11

Hoi, helaas bestaan er geen paardencrematoriums in Nederland. Het is niet rond te krijgen qua kosten en regels. Ik heb er vorig jaar onderzoek naar gedaan vandaar dat ik het weet. Er was wel iemand (naam zeg ik niet), een slager, die zei dat hij de paarden naar een crematorium bracht (waarvoor je dan ook moest betalen) maar vervolgens af liet voeren naar destructie (rendac).
Het enige wat ik weet is dat er iemand in Nederland pony's (onder de 1.10) cremeert. Helaas is dit niet toegestaan dus de naam van het bedrijf kan ik ook niet zeggen... (wat een geheimzinnige business die paarden crematoria)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:27

hoe zat dat nou met dat hele bekende paard hier in Nederland?
d'r is een tijdje geleden eentje gecremeerd...
heeft toen ook in de krant gestaan, en ze wilden er mee bezig om meer mensen die mogelijkheid te bieden.

er heeft een stukej hier op bokt gestaan.
[ON] Plan voor cremeren paarden

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:20

Dat was volgens mij 1 van de paarden van Anky van Grunsven. Die hebben ze toen bij Rendac laten cremeren. Volgens mij was dat een dure aangelegenheid. Heeft wel iets over in de bit gestaan

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:24

Tja, bij de Rendac word je paard ook gecremeerd.........

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 12:07

ellenlouise schreef:
Tja, bij de Rendac word je paard ook gecremeerd.........

Haha!

volgens mij mag het toch nog steeds niet hoor, in NL je paard laten cremeren... want de ovens zijn niet groot genoeg

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:31

XchantjuhX schreef:
:D

volgens mij mag het toch nog steeds niet hoor, in NL je paard laten cremeren... want de ovens zijn niet groot genoeg

Alle paarden worden gecremeerd wanneer je ze naar de destructor brengt. En die ovens zijn heeeeeel groot, geloof me maar Knipoog Maar apart cremeren van je paard kan niet in Nederland.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:52

Het paard van Anky is inderdaad gecrremeerd, apart!!! Dat was ook een hele heisa en zeeeeeeeeeer duur. Alle regels moesten erop na worden gehouden enzo.

Het paard wordt dan eerst 24 uur gestoomd bij 100 graden ofzo zodat al het vocht eruit is. Daarna is het paard indd verbrand. Iemand die ik ken moest het paard ophalen enzo.

Waarom dat er nou altijd uitzonderingen zijn voor anky weet ik niet maar het was dus een duur moeilijk zaakje wat 1 malig was.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:02

kan inderdaad wel, maar zeer duur!!!!
(je kan je paard ook laten begraven), goed ik heb er ook vaak over nagedacht maar het is natuurlijk aardig wat centen..

misschien op internet zoeken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:39

Cow_horse schreef:
kan inderdaad wel, maar zeer duur!!!!
(je kan je paard ook laten begraven), goed ik heb er ook vaak over nagedacht maar het is natuurlijk aardig wat centen..

misschien op internet zoeken?

Begraven kan in Nederland alleen maar als je tot het koninklijk huis behoort, volgens de kadaverwet mag je in Nederland géén paarden begraven.

Maar als je weet waar het wel kan, mag je me tippen Schijnheilig
- legaal zal het alleen niet zijn

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:48

promptertje schreef:
Begraven kan in Nederland alleen maar als je tot het koninklijk huis behoort, volgens de kadaverwet mag je in Nederland géén paarden begraven.

Maar als je weet waar het wel kan, mag je me tippen Schijnheilig
- legaal zal het alleen niet zijn

hmm is dat zo. ik weet niet maar heb het er vaak met iemand over gehad.
ik wilde mijn pony ook altijd laten begraven Lachen
ik ga het toch eens opzoeken (zal toch ergens moeten staan Lachen )
ik ben er wel benieuwd naar iig

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:49

Helaas, wettelijk is dat in Nederland nog steeds niet aan de orde. Alleen de Rendac is een alternatief. Je kunt je paard wel afzonderlijk laten ophalen, maar het wordt samen met andere dieren "gecremeerd" om het netjes te zeggen.

lena1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 19:17

De pony is al opgehaald.
Ze word samen met andere pony's gecremeer.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:28

Sterkte....iedereen (ook ikzelf) geeft maar grofweg een antwoord, maar we vergeten zo ook de emotie even die er bij komt kijken als je een paardje verliest.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 19:34

Bravura schreef:
Sterkte....iedereen (ook ikzelf) geeft maar grofweg een antwoord, maar we vergeten zo ook de emotie even die er bij komt kijken als je een paardje verliest.

daar heb je gelijk in Lachen

sterkte Ach gut