hoe benen ondersteunen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Simone

hoe benen ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 17:27

Hallo allemaal,
ik zit met een vraagje en wil graag jullie mening, weet namelijk niet wat ik het beste kan doen. Het gaat om het volgende:

Ik rijd altijd buiten met mijn paardje, normaal gesproken een uur tot anderhalf uur; nu maken we zo eens in de zoveel tijd een hele lang rit (ruim 6 uur inclusief een pauze van zo'n 2 uur). Na zo'n rit zijn d'r benen de volgende dag echter helemaal dik van het vocht, met name d'r achterbenen.
Verder rijd ik normaal alleen met strijklappen om d'r achterbenen, omdat ze achter dus strijkt.

Nu is mijn vraag hoe ik d'r benen het beste kan ondersteunen. Mijn maatje adviseerde bandages, maar ik vraag me zelf af of die wel echt steun bieden en volgens mij wordt het met die bandages heel erg warm en komt dat de doorbloeding en afvoer e.d. niet bepaald ten goede.

Wat denken jullie? Wat kan ik het beste om de achterbenen doen? Toch bandages? Of niet? Of iets anders?

Alvast heel erg bedankt!!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:37

bandages ondersteunen de benen heel goed, en peeskappen/peesbeschermers beschermen de pezen (en de benen eigenlijk) heel goed.

Ik denk dat je het beste 3 in 1 peeskappen kan kopen, die kan je hier op bokt denk ik ook nog wel ergens vinden, maar die werken heel goed, en zijn ong. overal goed voor Lachen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:47

Stalbandages na het rijden. Wat jij zegt over die benadeling van de doorbloeding klopt niet. Wanneer de benen warmer worden gaat het bloed sneller stromen om zijn warmte kwijt te raken. Daardoor kunnen er dus meer afvalstoffen enz verwijderd worden. Dat is ook de rede van stalbandages, om die benen warm te houden zodat het vocht kan worden afgevoerd.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:52

Heeft het zoveel nut om in dit geval met beenbescherming te gaan rijden. Dan blijven die benen de volgende dag toch net zo dik *het vocht zakt erin zodra je paard op rust komt*? Eerste wat nu in mij opkomt is: Spoel je de benen ook af met koud water na zo'n lange rit??

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 18:08

Ja ik spuit de benen in principe altijd af. Maar ook van op stal staan krijgt ze dikke benen. Als ze met slecht weer niet het land op mag, heeft ze altijd dikke benen vol vocht... (ik moet eten, reageer vanavond verder Lachen )

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:30

Uitstappen op het harde, naderhand goed koelen en 's nachts in de stalbandages met goede onderlappen,
dat is de beste remedie.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:42

uitstappen op het harde,afspuiten en dan de benen in de klei.Werkt bij mijn pony altijd het beste.De klei trekt het vocht uit de benen.De volgende dag zijn ze mooi dun en de hard geworden klei poets je er zo af.Ik zou buiten voor de 3 in 1 beschermers gaan.En bandages voor in de bak.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:44

In plaats van het gevolg aan te pakken zou ik eerst de oorzaak eens gaan opzoeken. Lijkt me veel logischer..... Scheve mond

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:46

In de klei zetten, oftewel groene leem. Werkt echt super!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:48

Sjuimpje schreef:
Uitstappen op het harde, naderhand goed koelen en 's nachts in de stalbandages met goede onderlappen,
dat is de beste remedie.

Ik zou ook hiervoor gaan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:49

als je tijdens het rijden bandages om gaat doen tijdens zo'n lange rit heb je behoolrijk wat kans op oververhitting.
gewoon peesbeschermers om of helemaal kaal rijden en na het rijden goed afspuiten. eventueel met coolinggel masseren en dan in de stalbandages.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:18

Onwijs bedankt voor de reacties, hier heb ik echt wat aan!!

Sjuimpje"]
dat is de beste remedie.
[/quote]
Uitstappen op het harde doe ik zowieso, vanaf het strand de hele weg weer naar huis over de weg doe ik in stap; daarna spuit ik d'r altijd af, maar ik denk dat ik dat dit inderdaad gewoon heeeel intensief ga doen, dus een kwartier per been ofzo?; ik zal inderdaad onderlappen aanschaffen, kunnen daar dan gewone bandages overheen? of zijn stalbandages anders?

[quote="LiSSy schreef:
als je tijdens het rijden bandages om gaat doen tijdens zo'n lange rit heb je behoolrijk wat kans op oververhitting.
gewoon peesbeschermers om of helemaal kaal rijden en na het rijden goed afspuiten. eventueel met coolinggel masseren en dan in de stalbandages.

Dat dacht ik dus ook; dus wat denken jullie? Het rijden zelf gewoon met m'n strijklappen doen (= geen ondersteuning)? Die coolinggel was ik inderdaad helemaal vergeten, die hebben we aangeschaft en die ga ik zeker ook gebruiken.

Dus --> alleen met strijklappen rijden?
--> na het rijden lang (15 minuten?) afspuiten?
--> inmasseren met coolinggel?
--> stalbandages met onderlappen omdoen? (en zo ja, zijn stalbandages anders, moet ik die aanschaffen of kan ik gewone bandages gebruiken?)

Wat zeggen jullie hiervan?

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:20

Iemand bij mij op stal die heeft 'thermobandages'. Ze heeft een oud paard, en heel soms rijd ze er nog mee buiten en dan is ze niet te houden (dat paard hoor Tong uitsteken) En dan doet ze s'nachts die bandages om. Die houden de benen warm, onderstuenen en zo kan het bloed goed doorlopen enzo.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 19:21

Oh wat goed! Weet je toevallig hoe duur die zijn en waar ik die zou kunnen kopen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:36

ShiningHorse schreef:
Onwijs bedankt voor de reacties, hier heb ik echt wat aan!!

Dat dacht ik dus ook; dus wat denken jullie? Het rijden zelf gewoon met m'n strijklappen doen (= geen ondersteuning)? Die coolinggel was ik inderdaad helemaal vergeten, die hebben we aangeschaft en die ga ik zeker ook gebruiken.

Dus --> alleen met strijklappen rijden? als hij niet zonder strijklappen kan dan doe je die natuurlijk om Knipoog maar verder zo kaal mogelijk
--> na het rijden lang (15 minuten?) afspuiten? zo'n 5 a 10 minuten per been is meestal wel voldoende
--> inmasseren met coolinggel? zou ik wel doen als ik jou was... zorgt voor goede koeling van de spieren, daardoor kunnen die afvalstoffen beter afvoeren
--> stalbandages met onderlappen omdoen? (en zo ja, zijn stalbandages anders, moet ik die aanschaffen of kan ik gewone bandages gebruiken?) stalbandages zijn meestal een dikker en niet elastisch. fleecebandes bijvoorbeeld. wel goede vochtregulerende onderlappen onder doen en niet te strak bandageren

Wat zeggen jullie hiervan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:42

ShiningHorse schreef:
Ja ik spuit de benen in principe altijd af. Maar ook van op stal staan krijgt ze dikke benen. Als ze met slecht weer niet het land op mag, heeft ze altijd dikke benen vol vocht... (ik moet eten, reageer vanavond verder Lachen )

De enigste remedie is het land op. Hoeft niet de hele nacht, maar wel een uur of 2 a 3 direct na het rijden. Dan zul je geen problemen meer hebben.
Mag ook in een bak of zo, als ze maar een beetje rond blijft lopen.
Aan stalbandages en andere "hulpmiddelen" zou ik niet beginnen, het helpt niet en levert verder uitsluitend risico's op.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:46

Ga de oorzaak eens opzoeken. Wat voor krachtvoer en ruwvoer krijgt je paard? In heel veel van deze gevallen zit het in de voeding. Teveel afvalstoffen die je paard niet makkelijk kwijt kan. Het ene paard krijgt bultjes op het lichaam en de ander krijgt dikke benen.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:13

Sjuimpje schreef:
dat is de beste remedie.

Hier ga ik in mee

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:20

ikke schreef:
Aan stalbandages en andere "hulpmiddelen" zou ik niet beginnen, het helpt niet en levert verder uitsluitend risico's op.

Jij was toch niet van de bandages?
Hoe weet je dan of het werkt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:47

Sjuimpje schreef:
Jij was toch niet van de bandages?
Hoe weet je dan of het werkt?

Ik heb in de jaren ook mijn blunders gemaakt en daarnaast in diezelfde tijd geleerd om goed bij anderen de "kunst" af te kijken en zo niet dezelfde stommiteiten uit te halen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 21:50

XoNo schreef:
Ga de oorzaak eens opzoeken. Wat voor krachtvoer en ruwvoer krijgt je paard? In heel veel van deze gevallen zit het in de voeding. Teveel afvalstoffen die je paard niet makkelijk kwijt kan. Het ene paard krijgt bultjes op het lichaam en de ander krijgt dikke benen.

Daar dacht ik ook aan.
Ook omdat hij het meteen heeft na langer op stal te staan.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 22:17

Nee maar dit heeft ze al jaren; het komt door hoe er in de afgelopen jaren met 'r om is gegaan: voordat ik wij met 'r aan de slag gingen zegmaar, is het heel wat jaren zo gegaan, dat ze een paar weken stil stond ('s zomers wel op het land, 's winters niet, maar toch) en eens in de 2 maanden 3 uur voor de kar werd gezet en vervolgens weer twee weken stil stond enz. Daardoor heeft ze het nu in principe standaard en heel snel van stil staan. Tenminste dat is onze mening erbij, met hoe wij zien hoe het gaat enzo.
Maar wil d'r dus niet overbelasten. Maar hier krijg ik nu tegenstrijdige reacties; over het algemeen zijn de onderbouwende argumenten dus het meest voor kaal rijden en goed afspuiten en coolinggel gebruiken; maar nu wel of geen stalbandages?

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:21

vera schreef:
In plaats van het gevolg aan te pakken zou ik eerst de oorzaak eens gaan opzoeken. Lijkt me veel logischer..... Scheve mond

het paard is 17 dat mss een idee ze heeft dit van jongs af aan 'stalbenen'nu ze wat ouder wordt krijgt ze ook na grote belasting wat vocht in haar benen dan spreken we wel over meer dan 4 uur lopen.
Laatst bijgewerkt door paardenmaf op 14-10-04 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 22:40

Nog een vraagje: kunnen katoenen of elastische bandages gebruikt worden om als stalbandages te dienen? En welke zullen beter zijn? We hebben namelijk de beschikking over katoenen 'gewone' bandages en over elastische stal-/werkbandages.
Alvast weer bedankt!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:07

Geeeen elastische!
Gebruik brede, stevige 'katoenen' (het is geen katoen, er zit een synthetisch iets doorheen), bij paarden gebruik ik altijd 4 meter maar 3 meter zou evt. ook kunnen. Ook heb je echt goede, dikke onderlappen nodig.
Zorg echt dat je het materiaal goed voor elkaar hebt, anders krijg je er alleen maar ellende van.