24 jarig paar gratis *graag advies*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

24 jarig paar gratis *graag advies*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 08:47

ik wil graag advies. ik kan misschien een 24 jarige epony krijgen mits ik hem een goed tehuis geeft. ze doet hem weg omdat ze geen plaats heeft voor 2 paarden en ze wil een 24 jarig paard geen concours meer laten lopen, dat vind ze niet eerlijk. het paard is verder gezond en kan gewoon nog bereden worden. ze moet ook heel lief en heel betrouwbaar zijn, ze heeft hem al 10 jaar en heeft hem op 8.5 jarige leeftijd gehad en nu zag ik dus die adv. staan en dacht hee dat is misschien wat voor mijn dochter envoor mij want ik ben na een ongeluk van vorig jaar best wel mijn vertrouwen kwijt en zoek daarom een rustig paardje waarmee ik mijn vertrouwen weer kan opbouwen en misschien is dit wel mijn kans. maar dan nog steeds de vraag, paard is al 24 jaar en ben bang dat ik dan al gauw afscheid moet nemen of dat ik al gauw voor dierenarts kosten komt te staan (kan altijd natuurlijk jong of oud). wil graag jullie advies. wat zouden jullie doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:49

Tja het afscheid zal geen 20 jaar meer op zich laten wachten.

Ik zelf vind het altijd een goed plan dat mensen een ouder/gezond paard kopen om te leren.

Zolang hij gezond is, ga er maar fijn voor

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:53

8,5 + 10 is bij mij nog steeds 18,5 en geen 24 Verward

En met elk paard loop je natuurlijk het risico van hoge dierenartskosten alleen is het risico met een wat ouder paard uiteraard wat hoger. En wat doe je als ze niet meer bereden kan worden? Heb je de ruimte om het dier dan van een pensioen te laten genieten?

Ik zou haar zeker laten keuren, van het gezegde "een gegeven paard mag je niet in de bek kijken" zou ik me in dit geval niets aantrekken Knipoog

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:01

Percy schreef:

ik denk dat 8,5 + 10 de leeftijd van de eigenaresse is Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:18

missnynke schreef:
ik denk dat 8,5 + 10 de leeftijd van de eigenaresse is Knipoog

Aha, daar zit wel wat in ja, zo kan je het ook lezen Haha!

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:18

Waarom niet maar wel laten keuren en verzekeren... want op die leeftijd weet je nooit.
Bij ons loopt er nog eentje van 31 rond, niet meer om te rijden maarja toch 31 jaar.
Zelf zou ik dan kiezen voor een paardje die iets jonger is..... maar goed als je hem/haar nog een paar jaar een goed thuis kan geven waarom niet

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:19

Ik denk dat dat meisje nu 18.5 jaar is dus het paardje was 14 toen ze hem kreeg.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:19

gewoon doen, je kan er nog min. 10 jaar plezier van hebben, misschien geen intensive ritten meer, maar wel lekker crea bezig zijn

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:23

Esmeralda schreef:
gewoon doen, je kan er nog min. 10 jaar plezier van hebben, misschien geen intensive ritten meer, maar wel lekker crea bezig zijn

Min. 10? Dat is voor een E-pony van 24 niet waarschijnlijk. Als het om een Shetlander ging oke, maar voor een E-pony is 24 al flink oud.

denise27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:31

het is oud maar ik heb het ook geleerd met een pony van 18 jaar en was er heel blij mee ne nog steeds het was mijn beste en liefste leermeester!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:32

Mijn D pony is al 30 en loopt nog steeds mee gaat binnenkort zelfs ook weer B dressuur starten. Zolang ze gezond zijn kan dat makkelijk.
Het is ook afhankelijk van de pony, zolang je ze aan het werk houdt worden ze niet zo snel oud zodra je ze stil zet gaan ze ineens hard achteruit.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:38

mijn paard is nu ook 24 ( bijna 25 ) ik heb hem sinds een paar maanden na een lange tijd verzorgen gekregen.
Hij is nog mega gezond en loop gewoon nog een uur in de bak en een paar uur buiten.
Gaat prima, hij is in de 8 jaar dat ik hem ken, geen ene keer ziek geweest of kreupel.

Je moet altijd een beetje geluk hebben, maar dat moet je met een jong paard ook.
Ik zou hem wel even laten keuren.
Verzekeren kan geloof ik op deze leeftijd niet meer.

Als hij gezond is zou ik er voor gaan.
Succes met je beslissing

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:44

ik zal het doen! het is een goed leerpaard. en een jong paard kan ook opeens ziek of kreupel worden. tuurlijk zal ie niet jaren bij je blijven. maar je kan de komende tijd van hem leren! laat je even weten of je het doet?

groetjes jepsica

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:51

Citaat:
Waarom niet maar wel laten keuren en verzekeren... want op die leeftijd weet je nooit.

De meeste verzekeringen verzekeren paarden slechts tot hun 17e levensjaar, sommige tot 21 jaar. Dus verzekeren gaat niet meer. Lachen Ik zou hem zeker laten keuren.

Een leerpaard 'betaald' zichzelf dubbel en dwars terug in ervaring (en plezier). Een aanrader om met een oud(er) paard te beginnen.

Niet elk paard is trouwens al 'oud' op zijn 24e. Ik zou wel proberen te achterhalen wat de werkelijke leeftijd (papieren of paardentandarts!) is. Het verschil tussen 24 jaar en bv 34 jaar is aanzienlijk!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:06

Als het paard de laatste 10 jaar gezond is geweest, zullen er wel geen ernstige gebreken aanzitten, die waren dan al lang een keer naar voren gekomen.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:19

hier op stal staat ook een pony die nnu 31 is, hij is tot zijn 28ste ook nog rustig bereden.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:22

Verzekeren lukt idd niet meer.
Wij hebben ook een oudje van 20 en tot nu toe gaat het goed.
We wisten wat ze aan gebreken had en de kosten daarvoor vallen tot nu toe mee.
Wel hebben we gesteld dat als ze er te veel last van gaat krijgen we niet meer aan haar lijf gaan rommelen, ze heeft al genoeg meegemaakt en een beetje waardig einde is haar ook gegund.
Het is echt een oude dame die lief is voor mijn dochter.
Als ik jou was zou ik eerst eens gaan kijken of het klikt, dat is veel belangrijker.
Als je een perfect gezond paard hebt van 24 maar je voelt er niks voor ben je het ook zo beu.
Wij hebben een paard wat af en toe niet goed mee kan maar de liefde van m'n dochter voor het beest is zo groot dat het haar niets uitmaakt.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:25

Je hebt het paard dan wel "graitis" gekregen, dus als er dan dierenartskosten krijgt maakt niet zoveel uit dan, tis alleen wel zonde voor de pony. Ik zou de pony ZEKER!!! laten keuren. maar met alle paarden en pony's, jong en oud, kan je veel dierenartskosten krijgen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:58

Ik ken mensen die hebben een welsje van 34 jaar en die wordt nog zeker 3 ker per week door een klein meisje bereden Lachen

Je kan zeker nog een aantal jaar veel plezier van die pony hebben en die pony ook een leuke oude dag geven. Maar je moet zelf afwegen wat je wilt en er zijn ook hele brave jongere paarden.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:00

Ik heb mijn paard ook gratis gekregen hoor.
Dus met een paard gratis krijgen is niks mis.
Bij mij was het geval dat het paard maar niks stond te doen 3 jaar en wat zij ermee wou doen kon niet meer dus zocht ze iemand die hem nog recreatief wou berijden enzo.
Eerst half jaar als verzorgpaard aan huis gehad en toen zei ze je mag hem houden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:43

Ik zou er gewoon voor gaan. Als je er een geod leerpaard aanhebt en hij is gezond.. Tsja, het zal inderdaad wat sneller afgelopen zijn allemaal, maar dan heb je veel geleerd en weer ruimte en ervaring voor een wat jonger paard.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:46

Kreeg mijn oudje toen hij 27 was en heb toch nog 5 leuke jaren met hem mogen beleven Nu is hij echt met pensioen. Inderdaad wat de andere al zeggen even laten nakijken door een dierenarts.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 15:04

jongens ik heb nog niets van haar gehoord dus het is nog even afwachten en inderdaad even kijken of de klik er is, want dat is toch het allerbelangrijkste voor me. zoek echt een braaf paardje die ik volledig kan vertrouwen en waar ik niet bang voor bent.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 01:28

Felix kwam op 17 jarige leeftijd als handelspaard bij me binnen.

Toch heb ik mijn andere paard weggegeven, en houdt Felix voor mezelf, omdat t goed klikt tussen ons!

Ik verwacht toch wel nog een jaar of 12 met hem te doen, en train daar ook naar......... ( laag diep rond over de rug)
Helaas weet je t nooit, joe lang je met een paard doet, en wanneer ie gezondheidsproblemen krijgt, maar dat geldt al voor een veulen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 07:36

Percy schreef:

En met elk paard loop je natuurlijk het risico van hoge dierenartskosten alleen is het risico met een wat ouder paard uiteraard wat hoger. En wat doe je als ze niet meer bereden kan worden? Heb je de ruimte om het dier dan van een pensioen te laten genieten?

Ik zou haar zeker laten keuren, van het gezegde "een gegeven paard mag je niet in de bek kijken" zou ik me in dit geval niets aantrekken Knipoog

ik ga me met percy!qua berekening Haha! maar ook dat je er zelf voor kiezen moet,het paardje zal misschien de 30 wel niet halen,maar wie weet,zeg nooit nooit!maar dat is wel het risicofactor wat je hebt met een ouder beestje!!

succes iig OK dan!