Manegeruiters: wat kun je eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0
Amazone

Manegeruiters: wat kun je eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 23:02

Ik denk hier met name aan de paarden zelf. Bijvoorbeeld of je bepaalde paarden kunt weigeren, of wil je altijd op dezelfde kunnen? Word je ingedeeld of mag je zelf kiezen, en valt daar nog over te discussieren? Wat is redelijk?

Van de ene kant denk ik: je rijdt voor je plezier, dus hoef je geen dingen echt tegen je zin te doen.
Van de andere kant: soms is het ook goed om over wat grenzen heen te gaan.

Van de ene kant is het fijn om vaak op dezelfde te rijden, dan leer je het paard toch beter kennen, en het omschakelen (van bv een heel voorwaarts paard naar een heel sloom paard, of van een kleine dribbelpony naar een zeer langzaam, hoogopgooiend paard) is soms best lastig. Vind ik tenminste Lachen

Maar ja, het is wel een manege, je weet dat daar verschillende paarden zijn. En ik zou het ook vervelend vinden als ik elke keer op een paard moet waar het minder mee klikt, alleen omdat de ander altijd op de favorieten zit. Je moet toch delen, vaak zijn bepaalde paarden veel populairder dan andere.

Wat is dus redelijk, en hoe is dat bij jullie geregeld?

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:22

Ik rijd nu niet meer op de manege, maar vroeger mocht je bij ons altijd een paard kiezen. Er werd wel een beetje op gelet dat je niet steeds op hetzelfde paard reed.
Persoonlijk denk ik dat het goed is om regelmatig van paard te wisselen. Dat je een bepaald paard kunt rijden, betekend automatisch niet dat je ze allemaal kunt rijden.
Wat je kunt is "eisen" is denk ik per manege en per ruiter verschillend. Wat wil je zelf en hoe staat de manege tegenover zijn paarden???? Dat zijn vragen die in deze belangrijk zijn.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:28

bij ons wordt er ingedeeld. ruilen kan af en toe niet altijd. als je iets echt neit durft hoeft het niet. behalve ik. ik heb een veel eisende instructrise die denkt dat ik elk paard aan kan. ze vind me netjes rijden. alleen ik ben een schijtert eerste klas. daar helpt ze me bij tot ze me zat is. en dan is ze niet meer zo lief. maar als ik kijk naar me resultaten door haar ben ik nog steeds blij met er.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 23:29

sommige mensen rijden wel eens vaker op het zelfde paard. maar dat zijn vaak mensen die een minder populair paard leuk vinden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:27

De manege waar ik les gaf mocht iedereen ene maand lang op hetzelfde paard, zo leerden ze de paarden bter kennen en rijden. En als een combinatie heel goed klikte (en bv het paard moeilijk te rijden was voor anderen) dan mochten ze van mij proberen er meer uit te halen of nog beter te rijden. Was een supersysteem....
Vaak moesten ze ook wel eens op ene paard/pony wat minder klikte, dan moesten ze het toch 2 lessen proberen en als het echt niet ging dan mochten ze halverwege de maand wisselen.....

Zelf (lang lang geleden) heb ik ook 2 jaar op het minst populaire paard van de manege gereden, een broodmagere oude EV met een onderhals van hier tot tokio....
Beestje en ik lagen elkaar perfect en na 2 jaar had ik hem eindelijk zo ver dattie na begon te geven en zn onderhals verdween. Heb zelfs nog met hem gesprongen (1.10). En ja raad het al, toen moest ineens iedereen op Pablootje en wassie ineens de populairste van stal...
Naja ik had iig mn doel bereikt hihihii

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:48

Bij ons op de manege wordt je ingedeeld. Er wordt natuurlijk rekening gehouden met je wensen en met paarden waar je bang voor bent of die je niet leuk vindt. Dat mag je ook altijd aangeven. En als er ingedeeld is, en je wil graag ruilen met iemand anders uit je les kun je dat altijd vragen, en dan wordt gekeken of dat een goed idee is.
Ik heb jaren op manege gereden. Maar als het een keer echt niet anders kan, heb je, vind ik, weinig te eisen, dit kun je namelijk verwachten als je op een manege rijdt.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:00

waar ik vroeger reed werd er ingedeeld, maar er werd wel rekening mee gehouden welke paarden je echt niet wilt, of op durft. Van tevoren kan je altijd wel opgeven op welk paard je graag WILT, maar dan is het vaak ook maar de vraag of dat paard vrij is. Ik ben het met Kliko eens dat je niet veel meer kunt eisen als je op een manege rijdt.

EngeltjeS
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:02

bij mij opde manege word je ook ingedeeld. Bij ons in de les lopen paarden die snel zijn, moeilijk zijn, en waar beginners niet zo op kunnen stappen. Ik word vaak ingedeeld op Lexia (mn lieveling Schijnheilig ) en ik denk omdat ik de enige eigenlijk ben in mijn les die heel graag op dr wilt rijden. (we zijn gevorderd en eigenlijk de enige op zaterdag dat we zo rijden....)
en de lessen voor ons, zijn beginners lessen, en gevorderde beginners, en (dan heb je beginnende gevorderde en dan) gevorderd en dan hoog gevorderd.
Het maakt vaak niet uit welke paarden bij ons rijden. in onze les hebben we verschillende mensen en daarom ook verschillende paarden.

ik vind het wel goed geregeld hoor. en ruilen kan bij onsze lesgever makkelijk! (bijhalve als je op een pony zit haf.. en je wilt ruilen met meisje van Oble (1.80) tsha.. dan moet je naar Mo gaan.)
xxxdevica

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:13

Hallo Haha!,

ik rijd prestatief daar mag je zelf een paard of pony aangeven en dan kijkt de instructeur of dat klikt enzo.Je rijd daar op elke les tot dat je een keer graag een andere wilt

groetjes mayra

ps.Bij recreatief word het ingedeeld

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:46

Zelf rijd ik niet in een manege les maar mijn pony staat op een manege..
Je word meestal elke week op een ander paard/pony ingedeeld.. zo leer je er meer van dan van 1 paard/pony. zo hebben we ook een paard op de manege die echt super loopt en met springen zoekt hij alles voor je uit.. de meeste ruiters zijn helemaal fan van hem omdat hij alles voor je doet.. (het is wel leerzaam om op hem te rijden maar om elke week op hem te rijden is ook niet alles.. ) anndere paarden/pony's zijn iets moeilijker en moet je iets meer voor doen..

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:54

Inmiddels rijd ik niet meer op een manege, maar we werden altijd ingedeeld. Meestal reed je een aantal weken achter elkaar op een pony en dan weer een ander. Op een gegeven moment mocht ik op een pony zelfs gratis rijden Haha! Je kon wel overleggen over de pony waarop je reed, maar meestal werd je gewoon ingedeeld. Er was alleen eentje waar ik echt niet op durfde en dat hoefde dan ook niet omdat er toch wel andere waren die er wel op wilde rijden

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:08

op de ene manege kreeg je een pony en daar reed je gewoon ALTIJD op. En voor je ging rijden was je verplicht hem hele maal te poetsen met je eigen borstels.
ALs je een ander wilde moest je daar echt om vragen!! en dan mocht het soms wel.

De andeer manege mocht je kiezen en als ze vonden dat je te vaak op de ene reed dat moest je eeen ander kiezen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:14

Wij delen aan het eind van de les zelf in op welk paard we volgende week willen. De instructrice bemoeit zich er niet mee Lachen Nu moet ik zeggen dat ze dat alleen bij onze les toestaat, in andere lessen helpt ze mee een geschikt paard te vinden. Maar ze vind dat wij er aan toe zijn het zelf in te delen Lachen en het klopt, het gaat altijd prima. Ik zit dan ook in een les met bijna alleen volwassenen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:23

4 jaar geleden bij ons op de manege mocht je zelf kiezen.. als je vroeg kwam iig.. kwam je laat dan had je een wat minder leuk paard..

Zelf was k de enige die zo vroeg kwam van de 2e les.. dus ik kon altijd kiezen. Toch heb k ook vaak gezegd van deel me maar in.. zij wist toch wel op welke ik graag reed en dan kon k nog s wat leren van n ander beestje. Er waren daar ook maar weinig paarden waar ik echt niet op wilde rijden, en gelukkig reed k daar ook nooit op. De lessen waren toch wel top door de instructrice Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:34

Vroeguhr Haha! toen ik nog op de manege reed (zo'n 15 jaar geleden).

Moest ik altijd op de moeilijkste en friste pony omdat niemand anders erop durfde Boos!
Een keer is niet erg, maar dan reed ik 13 weken (m'n moeder had het bijgehouden) achter elkaar op die pony.
En na heel lang zeuren mocht ik eindelijk op mijn lieveling en halverwege begon diegene die op die pony zat te huilen en moest ik weer ruilen Boos!

Erg vervelend toen, maar ik heb er wel goed door leren rijden

En rara, ik heb uiteindelijk precies zo'n pony gekocht later Haha!

(alleen is nu wat makkelijker te rijden omdat ik wat kundiger ben als toen Lachen )

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:39

Waar mijn bijrijdster eerst op les zat, kon je aan het einde van de les een verzoek indienen voor de volgende les. De instructrice maakte aan de hand van die verzoeken de indeling voor de volgende les. Zo kon zij zien wie er graag op welk paard wilde, en als iemand anders daar ook graag op wil zorgde ze er voor dat het rouleerde en iedereen een kans kreeg om op zijn "lieveling" te rijden.

kirsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:42

ze werden gewoon ingedeeld door de manege eigenaar soms mocht je ruilen , ik vond het fijn dat ik op verschillende paarden reed zo leer je echt te rijden, de verschillen te herkennen. Ieder paard is anders Lachen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:45

wij worden gewoon ingedeeld... Wel rekening houden met wat je kan en hoe groot je bent ... ik zal nooit op een pony komen dit omdat ik hier gewoon te groot voor ben ...
Maar zo word ik wel vaak op de nieuw aangekochte paarden gezet om te kijken hoe ze het in een les doen ...
Maar zo rijd er ook een vrouw in onze les mee die durft niet erg veel maar doet wel haar best ... die zal nooit (bewust) op een paard gezet worden waar ze niet op durft of die nog wel eens een flinke truucjes doos heeft ....

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:45

Bij mij op de manege bekijkt mijn instructrice per les wie op welk paard of pony rijd. Soms rijd ik een paar weken achter elkaar op hetzelfde paard maar meestel iedere week op een ander paard. Ikzelf vind dat het fijnste daar leer ik het meeste van. Als je er al jaren rijd hoef je niet iedere week op een paard te rijden om hem te leren kennen dan weet je dat nog wel van voorgaande keren.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:49

Bij ons word je ingedeeld, maar meestal voor een wat langere periode per paard (tenzij je het echt niet leuk vindt). op die manier leer je goed rijden op elk paard, wat weer goed is voor je vorming als ruiter (ofzo)

ik ben een echte klier wat betreft 'leuke' of 'niet-leuke' paarden, maar een keertje op een minder leuk paard vind ik niet zo erg, ik leer er toch van, denk ik dan maar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:52

toen ik nog op de manege lesgaf deelde ik zelf de lessen in
ik wist precies wat de voorkeuren waren van de klanten, en wisselde ze af met paarden of pony's die ze ook leuk vonden
als ik zag dat er een betere ruiter tussen zat liet ik die de grenzen verkennen door een jongere of moeilijkere pony voor hem of haar uit te kiezen
tuurlijk mag je als ruiter een voorkeur hebben, maar als elke keer zelf gekozen zou worden, dan krijg je binnen de kortste keren ruzie over de leukste pony's Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 10:53

Bij ons werd je ingedeeld, maar je kon wel een keus doorgeven.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:00

Ik deel de kinderen meestal op verschillende pony's in zodat ze ook met verschillende paarden en pony's om kunnen gaan maar ik ga ze niet dwingen.
Af en toe spreek ik af met kinderen dat ze als ze de ene week op een paard of pony gaan die ze minder leuk vinden, dat ze dan de volgende les hun livelinspaardje/pony mogen rijden Haha!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:23

Wij werden ook altijd ingedeeld (van mijn 9e tot 17e). Altijd weer spannend waar ze je op gezet hadden Haha!

Later, op een westernmanege (ik was 25) werd er voor de les altijd met de instructie overlegd, maar dat ging ten koste van de aandacht voor de les die op dat moment bezig was Scheve mond Er waren daar (overigens maar kort) 2 paarden waar ik ab-so-luut nooit zou zijn opgestapt. Die waren nauwelijks zadelmak, kenden geen enkele hulp, raakten van niks in paniek en alleen de instructrice kon er een hoofdstel omheen krijgen. Die zou ik echt hebben geweigerd. Met het risico dat je die dag dus gewoon niet rijdt.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:30

bij ons werd je ook altijd ingedeeld, ik had daar altijd maar een hekel aan (altijd zenuwachtig of ze me niet op een pony gingen zetten waar ik niet op durfde) maar ik mocht meestal wel op mijn lievelingspony omdat niet iedereen hem even leuk vond. maar door dat indelen moest ik ook een paar keer op een vrij groot paard en dat durfde ik eigenlijk niet (ook gezegd maarja luisteren deden ze niet) maar dat paard begon op den duur vreselijk te bokken en nou durf ik eigenlijk helemaal niet meer op grote paarden Scheve mond .