Dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlightje

Dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:04

Bij welke leeftijd kun je je merrie het beste laten dekken?

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:31

volgens het beste op een jonge leeftijd want het is heel goed voor een paard om gedekt te worden
ik denk zelf 5 jaar

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:35

oja en in welke maaanden is dat het beste?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:38

volgens mij kan het zelfs eerder al.. 2,5/3 jaar doen sommige zelfs al

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:39

Moonlightje schreef:
oja en in welke maaanden is dat het beste?

ik denk dat je er ong voor moet zorgen dat het veulen er rond maart mei uit komt zodra het iets warmer begint te worden.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:40

het kan opzich wel rond 2,5 jaar, soms word dekken zelfs gebruikt om de groei van de merrie af te remmen!
Maar ik denk dat het voor de merrie zelf het fijnste is als ze al wat gewend is, dus zo rond de 5 jaar Lachen

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:44

Dus dat kun je het beste in augustus doen? ongeveer dan ga ik daar volgend jaar maar eens voor kijken.
Wie weet waar ik iets kan vinden over stamboekhengsten?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:44

om moon te laten dekken?

Vrouw1515

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:05

waarom wil je je paard laten dekken ?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:31

Moonlightje schreef:
Dus dat kun je het beste in augustus doen? ongeveer dan ga ik daar volgend jaar maar eens voor kijken.
Wie weet waar ik iets kan vinden over stamboekhengsten?

Als je een veulen in Juli wilt oké maar dan moet ze wel onmiddellijk aanpakken en dat is niet altijd zo. Mijn veulens heb ik het liefst van half april tot begin mei. Paarden dragen 11 maanden dus dekken gebeurt best tussen april en juni.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:41

TeamSpirit schreef:
volgens het beste op een jonge leeftijd want het is heel goed voor een paard om gedekt te worden
ik denk zelf 5 jaar

Vandaar dat de helft in de frikandellen beland. Scheve mond

Citaat:
het kan opzich wel rond 2,5 jaar, soms word dekken zelfs gebruikt om de groei van de merrie af te remmen!

Wat dus niet helpt. 2,5 jaar = 2 jaar en te vroeg voor de meeste merries. Op z'n vroegst 3 jaar

Citaat:
Maar ik denk dat het voor de merrie zelf het fijnste is als ze al wat gewend is, dus zo rond de 5 jaar Lachen

Gewend aan wat?

En voor de TS, denk nog maar eens goed na of je echt een veulen wilt, want wat wil je er mee gaan doen, houden, verkopen?? Als Fjordenhoudster lijkt me het toch het meest logisch dat je dan binnen dat stamboek kijkt.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:30

AnnetteH schreef:
waarom wil je je paard laten dekken ?
:?

Een veulen, ik wil haar eerst een tijdje houden en dan gaan verkopen.
Ze heeft zelf geen stamboek, maar dan kan dat veulen dat zeker ook niet krijgen of wel?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:34

Als een van de ouders geen stamboekpapieren heeft kan het veulen nooit volle papieren krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:41

Zucht.

Weer zo iemand die er aan denkt om een papierloos veulen de wereld in te schoppen.

Ik zou je toch willen adviseren om drie keer na te denken voordat je je paard laat dekken. Paarden zonder papier kosten hetzelfde in onderhoud als paarden met papier. Fokken is gokken, en paarden zowel met als paarden zonder papier of zelfs kruisingen tussen rassen pakken niet altijd even geslaagd uit.

Als je een veulen wilt, koop er een, red een veulen van een ongewisse toekomst. Maar doe het ongeboren veulen een plezier en fok niet.

En als je er nog een keertje op gewezen wilt worden wat er kan gebeuren met paarden die verkeerd terecht komen:

[VN] Veulen geslacht en gedumpt

Wil je dat niet, dan kun je fokken, en de rest van het leven van het paard voor hem blijven zorgen. Maar niemand kan in de toekomst kijken. Een paard met papier heeft zoveel meer kansen!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 16:47

Ik weet er namelijk al een goed plaatsje voor, dus wees maar niet bang.
ik weet heus wel waar ik aan begin!
En ik ga haar niet kruisen

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:33

Cassidy schreef:
Zucht.

Weer zo iemand die er aan denkt om een papierloos veulen de wereld in te schoppen.

Ik zou je toch willen adviseren om drie keer na te denken voordat je je paard laat dekken. Paarden zonder papier kosten hetzelfde in onderhoud als paarden met papier. Fokken is gokken, en paarden zowel met als paarden zonder papier of zelfs kruisingen tussen rassen pakken niet altijd even geslaagd uit.

Als je een veulen wilt, koop er een, red een veulen van een ongewisse toekomst. Maar doe het ongeboren veulen een plezier en fok niet.

En als je er nog een keertje op gewezen wilt worden wat er kan gebeuren met paarden die verkeerd terecht komen:

[VN] Veulen geslacht en gedumpt

Wil je dat niet, dan kun je fokken, en de rest van het leven van het paard voor hem blijven zorgen. Maar niemand kan in de toekomst kijken. Een paard met papier heeft zoveel meer kansen!

ZUCHT!!

Altijd dat gezeur over hoe erg het wel niet is om een paard zonder papieren te laten dekken, en over hoe erg het wel niet is te kruisen!!
Dat was niet de vraag in dit topic en vind het zwaar iritant om steeds van dit soort reacties terug te zien in onderwerpen die te maken hebben met paarden laten dekken!!!
Men lijkt weleens te vergeten dat sommige mensen/paardenbezitters het veel belangrijker vinden dat hun paard een goed karakter heeft dan dat het paard papieren heeft!!

ZUCHT!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:41

Ik wil jou nog wel een keer horen, als dat lieve veulentje van haar (dat ze ooit wilt verkopen!!!) straks in Italië een kogel in z'n hersenen geplant krijgt. Die kans is er namelijk wel degelijk, hoe lief dat paardje ook is.

Maar ow zo lief om een veulentje te fokken. Scheve mond

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:43

dat gebeurt ook bij genoeg paarden die WEL papieren hebben

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:45

Zeker wel, ikdoelde ook niet op wel of geen papieren maar het op de wereld schoppen van een NIEUW ONSCHULDIG leven, omdat de TS dat zoooo lief en schattig vind.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:56

nee, maar dat was wel waar ik op doelde, want daar wordt zo vaak een probleem van gemaakt in dit soort topics. ik vind ook dat er vaak maar raak 'gefokt' wordt omdat het zo leuk is om een veulentje te hebben.. ik zit er ook weleens over te denken om mijn paardje te laten dekken, maar zo lang ik nog niet precies weet wat voor paardje ik eruit wil hebben en wat ik met of de merrie of het veulen ga doen, doe ik het gewoon niet.
Als je 2 paarden kan financieren en kan onderhouden met voldoende aandacht tot je een goed tehuis hebt gevonden lijkt het me geen probleem. maar om je paardje te laten dekken en wel een adresje hebt waar het veulen over een paar jaar naartoe kan, lijkt me niet zo slim. voor het zelfde geld zitten die mensen over tegen die tijd al lang niet meer op je veulen te wachten en jij blijft ermee zitten. zo komen er inderdaad veel paardjes op plekken terecht die ze niet verdienen. en dan ben ik het helemaal met je eens sammie..

Ik iriteer met gewoon als er steeds gezeurd wordt over het 'fokken' van paarden zonder papieren en kruisingen.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:32

wat een gezeik stel je een vraag, gaan ze zo doen, ik mag het toch zelf bepalen! ik snap dat er steeds meer mensen hier kappen op bokt!
gelukkig zijn er ook nog positieve mensen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:44

ik fok pony's zonder papieren!! En wie heeft er last van?? ik hou ze zelf, en als ik verkoop ze niet aan zomaar iedereen. ik heb liever een lief paardje met karakter zonder papieren, dan met een karakter dat me niet aanstaat. en ik heb indd al vaak gezien dat mensen hierover zeuren. Maar haar vraag was, hoe oud moet mijn paardje zijn.

nou, ik zou zeggen na de drie jaar, anders is het niet zo goed voor zn lichaam, maar als jou paard al wat ouder is, zo'n 18, en heeft nog nooit een veulen gahad, zou ik het niet meer doen. want vrouwen van 60 krijgen tenslotte ook geen baby's meer Haha!

het duurt 11 maanden, de draagtijd. je bent nu dus een beetje te laat met het laten dekken, maar ik zou het volgend jaar zo rond mei of juni laten doen, zadat je veulen nog een lente en zomer heeft, lekker warm Haha!

laat je niet afleiden door de berichtjes over papieren,
als jij je veulen een goed tehuis geeft, is er nix aan de hand!! (maar dan moet je dat wel cker weten natuurlijk!! Lachen )
Laatst bijgewerkt door denice op 13-10-04 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 20:47

nee een vriendin dr vader is handelaar en zij wil zelf heel graag een veulen uit Moon vandaar,

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 20:50

Je kan een paard altijd al dekken, vaak als jaarling al Haha! want dan zijn ze hengstig (sommige wel & sommige niet )
Maar dat is in de natuur, bij de mens kan je gewoon een paard laten dekken vanaf 2,5 jaar

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 21:03

ik hanteer 3 jaar.