Het verschil tussen ligging dressuur- springzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Het verschil tussen ligging dressuur- springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 08:50

Ik heb een leuke vraag van mijn opleiding.

Op de Masterclass zitten zowel dressuur- als springruiters bij elkaar in de klas. Er is een discussie op gang gekomen waarom een springzadel zo ver naar voren ligt.

Een dressuurzadel ligt achter de schouders om de schouders ruimte te geven en niet te belasten en bovendien wordt het zwaartepunt meer naar achteren gelegd omdat het paard van achteren uit gesloten wordt.

Aangezien een springpaard ook de nodige vrijheid in de schouders nodig heeft en van achteren uit de sprong neemt, verbaast het ons dressuurruiters waarom het zadel zo ver naar voren wordt gelegd.

De sringruiters gaven aan dat het "zadel toch wel wat naar achteren gleed" (met als antwoord van ons dat dan het zadel niet goed zou passen als dat zo is), en dat "het zwaartepunt tijdens de sprong dan beter verdeeld is" (waardoor ik de vraag had of dat dan geen extra belasting gaf bij het neerkomen).

Wij zijn echter nog niet overtuigd waarom dit zadel zo moet liggen.

Iemand wel een antwoord? Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:53

het zadel wordt volgens mijn inziens niet op een andere plek op de rug geplaatst. het zweetblad is alleen verder naar voren gebouwd.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 08:56

Nee, het zadel wordt echt op de schoft geplaatst volgens onze springruiters.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:58

hmm, dan vind ik dat aparte spingruiters Schijnheilig

de springruiters die ik ken leggen het zadel gewoon op de normale plek op de rug. dus ietsje naar voren leggen en dan terug schuiven tot het "vast" ligt
en dat zijn toch echt niet de minste *LOL*

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 09:02

Deze springruiters zitten in het pony- en Junioren team en krijgen les van oa. Jos Lansink en nog wat bekende ruiters. Knipoog

En tóch zeggen zij het zadel meer naar voren te leggen dan een dressuurzadel. Sterker nog: zij vinden dat wij ons zadel te ver naar achteren leggen waardoor wij achter de beweging zouden komen. Verward

En om op die zweetbladen terug te komen: waarom liggen díe dan zo ver naar voren?? Die storen toch ook de schouders?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:03

vaag Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:29

Klopt, ik moest hem vroeger op div. springstallen ook altijd zo ver mogelijk naar voren leggen, maar waarom?
Zelf weten ze het iig ook niet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:39

Niet alle springruiters doen dat heb ik gemerkt. Bij degene die het wel deden vroeg ik ook eens waarom. Kreeg als antwoord dat ze dan meer naar voren konden meegaan in de sprong en het paard dan ook meer teugel konden geven.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:42

Vreemd, ik leg mijn dressuur en springzadel ongeveer hetzelfde neer.
Ben wel benieuwd naar de reden om extra naar voren te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:42

Ik heb wel eens voor een springruiter staan opzadelen en die vroeg of ik hem dood wou hebben omdat ik het zadel volgens hem zo ver naar achteren had gelegd Clown. Volgens hem moest het zadel zo ver naar voren liggen omdat hij het bokken dan veel beter uit kon zitten. M.a.w. hoe dichter op de schoft, hoe minder hoog de bokkensprongen aankomen. Tja, het zal vast wel.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:49

Zou dat de reden zijn geweest dat ik het idee had dat ik totaal achter de beweging aankwam en geen bok zou kunnen uitzitten? Clown

*heb alleen maar een dressuurzadel waar ik op rijd, maar heb er laatst ook een keer een springzadel opgelegt, gewoon net zoals ik het dressuurzadel neerleg*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:20

ik heb ze altijd op dezelfde plek liggen, zal even wat foto's zoeken. Ik snap de redenering ook niet helemaal trouwens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:29

Ikkan zo gauw geen goede voorbeelden vinden. Overigens denk ik wel dat de lengte van het zweetblad ook een belangrijk verschil is.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:02

Ik leg ze ook allebei op dezelfde plek. De zadelmaker trouwens ook. Het lijkt mij dat de voorhand teveel belast wordt als je het zadel verder naar voren legt.

Maar ik zie eerlijk gezegd op wedstrijden veel meer dressuurruiters die het zadel te ver naar voren leggen dan springruiters. Ik zie regelmatig dressuurruiters die zowat op de schoft zitten.

En trouwens, dat je in het junioren of pony team zit betekent voor mij nog niet dat je de wijsheid in pacht hebt hoor Knipoog
Ik ken wel meer mensen die op hoog niveau rijden maar bij wiens methodes ik vraagtekens plaats.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:33

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord. Heb beide zadels ook ongeveer op dezelfde plek liggen.

Het lijkt voor de paardenrug niet helemaal gezond om het drukpunt helemaal boven op de schoft te hebben... Verward

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:17

ik denk dat het te maken heeft met de houding van de ruiter,
een springruiter zit meer met zijn knieen omhoog,
dus bij het springen heeft het extra houvast nodig met de knieen,
dus dat daarom de zweetbladen van een springzadel ook echt naar voren moeten liggen,

weet het niet zeker,maar dat denk ik..
ik denk dat ze daarom het zadel zoveel mogelijk naar voren leggen,

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:34

ja, idd de springruiters rijden met veel kortere beugels als ons dressuur ruiters, de knie komt meer naar voren en dus moet het zweetblad wel meer naar voren gebouwd zijn, anders komen zij met de knieen voorbij het zweetblad.

Maar waarom ze hem nou zo ver naar voren liggen, zal het met de balans van de ruiters te maken hebben?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:43

Speel deze vraag maar even door naar Anna42........
Die weet alles van evenwicht en oude Duitse en Arabische ruiter-wijsheden!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:46

Interessant topic Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:26

nooit zo op gelet eingelijk
toch maar eens naar kijken

maar eingelijk vind ik de meeste dressuurzadels ook te ver naar voren liggen
en als je door de ligging van dressuurzadels al achter blijft in de beweging
hoe ver blijft en ijslander ruiter dan wel niet achter in beweging Verward
die hebben het zadel nog verder naar achter om de schouder werkelijk helemaal vrij te houden
dus dat achterblijven in beweging volg ik echt niet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:49

CGJ12 schreef:
Speel deze vraag maar even door naar Anna42........
Die weet alles van evenwicht en oude Duitse en Arabische ruiter-wijsheden!

oeps, jij vraagt om problemen CGJ. Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:29

Toen ik vroeger leerde zadel had je toen bijna alleen maar VZH zadels en die ging altijd ver naar voren en dan laat je ze naar achter glijden totdat ze het goede punt hebben (zogenaamd vast liggen).

Ik merk nu om me heen dat de mensen hun zadel steeds meer naar achter leggen??. Om meer schoudervrijheid te krijgen is mijn idee. Ik heb het afgelkopen jaar wel gemerkt door de verandering in spieren van mijn paard (meer front) dat het zadel iets naar achter ook goed blijft liggen.

Ik denk dat het springzadel op zich wel op dezlefde plek ligt alleen om het blad meer naar voren ligt zal dat toch zeker 5 cm schelen voor het beeld.

Mijn beide zadel leg ik op de rug en schuif ik naar achter tot de juiste plek. Dit is toch wel een andere plek geworden als vorig jaar.

Denk dat het type/bouw paard zeker uitmaakt hoe en waar het zadel fijn en goed ligt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:38

Ik denk dat een springzadel verder naar voren gelegd wordt omdat:.....*gaat nu heel hard denken hoe mij dat ooit eens uitgelegd is*

Als het zadel relatief ver naar voren op de rug ligt kan een paard beter basculeren boven de sprong. Boven de schoft zit de ruiter het paard het minste in de weg en kan het paard het makkelijkste de ruiter naar de andere kant krijgen.

Eerlijk gezegd gooi ikzelf het springzadel ook verder naar voren. Daar ligt ie ook beter. Springzadel ligt bij mij net achter de schoft, dressuurzadel ligt op de rug, twee vingers achter de schouder en een ruime hand achter het voorbeen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:04

annegti schreef:
Ik denk dat een springzadel verder naar voren gelegd wordt omdat:.....*gaat nu heel hard denken hoe mij dat ooit eens uitgelegd is*

Als het zadel relatief ver naar voren op de rug ligt kan een paard beter basculeren boven de sprong. Boven de schoft zit de ruiter het paard het minste in de weg en kan het paard het makkelijkste de ruiter naar de andere kant krijgen.

Dat antwoord gaf men dus ook. MAARRRR... ik mag aannemen dat niet elke dag in de training gesprongen wordt. En dán nog wordt het zadel verder naar voren gelegd, terwijl dit dus bij het dressuren geen functie zou hebben, immers, het ondersteund alleen het basculeren. Haha!

En what about het neerkomen? Dat vormt dan mi. een extra belasting voor de toch al ver doorslaande kogelgewrichten en pezen.

En stel je eens voor: je rijdt op een muur van 2 meter af... en je gewicht zit dus meer naar voren. HOE help je zo'n dier de gehele voorhand plus gewicht van de ruiter omhoog te duwen met de achterhand?? Ik zou juist de achterhand meer helpen door het gewicht meer naar achteren te leggen...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 17:06

draumpje schreef:
en als je door de ligging van dressuurzadels al achter blijft in de beweging
hoe ver blijft en ijslander ruiter dan wel niet achter in beweging Verward
die hebben het zadel nog verder naar achter om de schouder werkelijk helemaal vrij te houden
dus dat achterblijven in beweging volg ik echt niet

Ik begrijp die onderbouwing dus ook niet echt. Die mogen ze volgende week gaan uitleggen Haha!