Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
runningkawa schreef:Als je nu een uur gaat rijden hangen aan de zijkant zeg ik, stoppen.
Maar van die 10 sec, geloof niet dat hij er wat aan overhoud.
En al die manege ponys, waar de hele dag op en af gestegen word, door ook nog vaak mensen die op en aftijgen niet onder de knie hebben, worden toch vaak het oudst
. Marliesje schreef:Ik denk ook dat techniek van opstappen erg belangrijk is, stap je in een vloeiende beweging op en ga je zachtjes in het zadel zitten, daar heeft geen paard last van, maar blijf je een halve minuut zwabberend in de beugel staan, waarna je met een plof in het zadel valt, tja dat is niet zo prettig voor het paard.
promptertje schreef:Ik had het artikel deze zomer al gelezen in de Duitse Cavallo. Dit (kortstondige) eenzijdige belasten is heel slecht voor de doornuitsteeksels van de wervels. Gebruik zoveel mogelijk een opstapje om letsel te voorkomen, in Engeland is een opstapblok heel gewoon en vind je er eentje bij elke stal, hier vindt men het jammer genoeg maar raar.
)
..
*Neemt emmer* :p runningkawa schreef:Denk als ze mijn wervels bekijken, ik als bejaarde ze ook niet meer recht heb staan.
En nu als niet bejaarde ook al niet meer.![]()
Denk als het echt zo ernstig was er veel paarden wel zouden vluchten met opstappen
Of denk ik nu te simpel?
.
) niet liggen, ik blijf keurig onder het maximum gewicht (voor dravers) dat Bit ooit eens zo mooi in een tabelletje had gezet, en waar zo leuk veel commentaar op is geweest
muiszje schreef:waarom niet? ik bedoel, misschien ben je dan wel licht, maar ook lichte mensen (zie metingen bij persoon van 60 kg) belasten heel wat..
en wat ze hierboven zeiden: op lange termijn is het toch schadelijk.. lijkt mij (ben ik het mee eens)..
waarom zou je je paard dit aandoen als het zo makkelijk te voorkomen is?
)