onderzoek gewichtsverdeling *schokkend*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

onderzoek gewichtsverdeling *schokkend*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:02

hoi hoi,
ik weet niet waar ik dit bericht eigenlijk moet plaatsen, dacht eerst gewoon bij het nieuws, maar dat is het eigenlijk niet echt.

het gaat om een artikel in de krant waar ik nogal van schrok:

*Wat gebeurd er eigenlijk met het paardenlichaam waneeer wij vanaf de grond af opstijgen?(op alle mogelijke manier vanaf de grond)
er ontstaat een grote eenzijdige kracht op het lichaam van het paard:
(dit is gemeten met weegschalen, los vanelkaar, zij wegen het verschil in gewicht tussen de voor en achterhand, en het veschil tussen linker en rechterzijde van het paard.)

de cijfers:
warmbloed:
zonder ruiter: Links:402 rechts:300 (verschil= 102)

opstijgen(persoon van 70 Kg) Links: 502 rechts: 270 (verschil=232)

haflinger:
zonder ruiter: links:238 rechts:237 (verschil=1)

opstijgen(persoon van 60 Kg)links:397 rechts:138(verschil=259)
opstijgen(persoon van 70 Kg)links:464 rechts: 81 (verschil= 383 !!)
opstijgen(persoon van 90 Kg)links: 479 rechts: 56 (verschil 419!!!)

Met hangen aan de rechterstijgbeugel :
(persoon van 90 Kg): links 318 rechts: 247 (verschil=70 ) Scheelt alweer wat.

Pony:
zonder ruiter: links: 182 rechts: 200 (verschil= 18)

opstijgen(persoon van 60 Kg): links:296 rechts: 146 (verschil=150)
opstijgen(persoon van 70 Kg): links:272 rechts: 180 (verschil=92)
opstijgen(persoon van 90 Kg): links:342 rechts: 130 (verschil=212)

bij deze test is ook rekening gehouden met hoe het paard staat.

(bericht ingekort hoor!)

hadden jullie dit verwacht?
en vinden jullie dat *gewoon* opstijgen nu verboden moet worden? (het is zeer belastend dus!)
Laatst bijgewerkt door muiszje op 11-10-04 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:04

nou uhm... hoe wil je anders op je paard komen?
niet meer rijden?

ik stijg altijd aan beiden kanten op, zodat m'n beugels niet ongelijk worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:07

Als je nu een uur gaat rijden hangen aan de zijkant zeg ik, stoppen.
Maar van die 10 sec, geloof niet dat hij er wat aan overhoud.

En al die manege ponys, waar de hele dag op en af gestegen word, door ook nog vaak mensen die op en aftijgen niet onder de knie hebben, worden toch vaak het oudst Lachen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:28

tja, wel even een andere gewicht op een been. Je zou anders met een krukje kunnen opstappen, maar meestal zit je er zeker wel in 5 sec. op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:33

Ja, ga met bovenstaanden mee. Meestal zit je er binnen 5 seconden op. Vind het pas schokkend als je een uur aan de zijkant zou hangen.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:37

10 of 5 seconden. Ik denk wel minder. Echt het volle gewicht in de beugel duurt maar 2 seconden toch? Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:40

Ik denk ook dat techniek van opstappen erg belangrijk is, stap je in een vloeiende beweging op en ga je zachtjes in het zadel zitten, daar heeft geen paard last van, maar blijf je een halve minuut zwabberend in de beugel staan, waarna je met een plof in het zadel valt, tja dat is niet zo prettig voor het paard.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:47

Die paar seconden van opstijgen moet wel kunnen volgens mij.
Maar ik moet zeggen dat ik wel opstijg vanaf het hek. Bloos Dan schuift het zadel tenminste helemaal niet en belast ik hem veel minder met opstijgen. Toch de vriendelijkste manier.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:49

Ik had het artikel deze zomer al gelezen in de Duitse Cavallo. Dit (kortstondige) eenzijdige belasten is heel slecht voor de doornuitsteeksels van de wervels. Gebruik zoveel mogelijk een opstapje om letsel te voorkomen, in Engeland is een opstapblok heel gewoon en vind je er eentje bij elke stal, hier vindt men het jammer genoeg maar raar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:52

runningkawa schreef:
Als je nu een uur gaat rijden hangen aan de zijkant zeg ik, stoppen.
Maar van die 10 sec, geloof niet dat hij er wat aan overhoud.

En al die manege ponys, waar de hele dag op en af gestegen word, door ook nog vaak mensen die op en aftijgen niet onder de knie hebben, worden toch vaak het oudst Lachen

Een kennis van me is paardenslager. Hij zegt dat bij heel veel paarden de doornuitsteeksels van de wervels naar links gekanteld zijn, waarschijnlijk als gevolg van het opstappen.

Dat heeft me wel aan het denken gezet moet ik zeggen, dus waar het kan gebruik ik nu een opstapje Lachen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:55

Opstijgen is een van de meest belastende dingen voor je paard. Ik stap zelf altijd om en om op: ene dag links, andere dag rechts. Als het half kan met een opstijgblok. Kwestie van respect voor je paard. Je kunt het aan sommige paarden ook heel duidelijk zien: die zijn gewoon scheef bespierd van het opstijgen. En afwisselen om je beugelriemen gelijk te houden: tja, dat is natuurlijk wel zo maar zijn je beugelriemen dan belangrijker dan je paard?????

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:56

Marliesje schreef:
Ik denk ook dat techniek van opstappen erg belangrijk is, stap je in een vloeiende beweging op en ga je zachtjes in het zadel zitten, daar heeft geen paard last van, maar blijf je een halve minuut zwabberend in de beugel staan, waarna je met een plof in het zadel valt, tja dat is niet zo prettig voor het paard.

daar hebben ze dus rekening mee gehouden blijkt: het opstijgen is dan wel kort MAAR TOCH is dat gewichts verschil er!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:56

Denk als ze mijn wervels bekijken, ik als bejaarde ze ook niet meer recht heb staan.
En nu als niet bejaarde ook al niet meer. Lachen

Denk als het echt zo ernstig was er veel paarden wel zouden vluchten met opstappen
Of denk ik nu te simpel?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:59

promptertje schreef:
Ik had het artikel deze zomer al gelezen in de Duitse Cavallo. Dit (kortstondige) eenzijdige belasten is heel slecht voor de doornuitsteeksels van de wervels. Gebruik zoveel mogelijk een opstapje om letsel te voorkomen, in Engeland is een opstapblok heel gewoon en vind je er eentje bij elke stal, hier vindt men het jammer genoeg maar raar.

ja daar heb ik het ook uit (ben waarschijnlijk een oud-nieuws lezer Knipoog )
.. ikzelf heb ook een tijdje telkens links en rechtom afwisselend opgestapt. (nadat ik de tel kwijtraakte ben ik gestopt)
op mijn manege was het verplicht een *hanger* te hebben, eer mocht je niet opstijgen.
ik vind het redelijk naar een paard toe om indd een opstal te gebruiken..
ookal is het maar voor die 2 sec, het is toch beter, blijkt uit deze test.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:02

daarom stap ik altijd via het hek op.Ook bij kleinere paarden.
Omstanders denken meestal dat ik vreselijk stijf ben maar dat valt mee hoor Haha!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:08

Hebben ze ook bekeken hoe het met fokmerries zit die toch regelmatig een hengst achterop hebben (uitgaande van natuurlijk dekken) van een paar 100 kilo (vaak meer dan het gewicht van de merrie).
Dit is dan wel op de achterhand, die best wel wat kan hebben, maar hengstlief is er ook niet in een paar seconden weer af.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:14

ja, maar wanneer gebeurd dat nou? zo eens in de zoveel tijd..
moet je nagaan, op maneges willen ponys nog wel eens 5 uur achter elkaar lopen, en dat elke dag.. ik vind het niet echt te vergelijken met fokmerries.. sorry,.
plus daarbij komt dat dat geheel natuurlijk is, paarden moeten wek zo dekken, dus zijn merries daar bestend tegen.. echt niet hoor dat paarden gebouwd zijn voor het constant links-opstijgen Knipoog ..

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:18

Hey,

Ik denk toch dat het iets dat op lange termijn ontwikkelt hoor. Dus volgens mij gaan paarden er niet op reageren als je opstapt. Pas na jaren (en dan spreek ik over jaren) dat men er eventueel iets van merkt.

Natuurlijk kunnen we niet kijken met een speciale bril voor we opstappen op onze paarden hoe de wervels zitten vandaag of hoe ze aan het ontwikkelen zijn. Ik vind het wel erg interessant dat men dit op Bokt zet, heeft me namelijk aan het denken gezet en vanaf nu ga ik dus een opstapje gebruiken Knipoog *Neemt emmer* :p

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:21

het 19 jarige paard van mn moeder(85 kilo) heeft van begin af(kochten haar als 16 jarige) aan al moeite met blijven staan als ze opstapt, als ik(64 kilo) opstap blijft ze wel gewoon stilstaan dus voor mn moeder zou een krukje wel een idee zijn, het paard geeft het in dat geval zelf aan

verder hou ik me er eerlijk gezegd niet zo mee bezig...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:24

waarom niet? ik bedoel, misschien ben je dan wel licht, maar ook lichte mensen (zie metingen bij persoon van 60 kg) belasten heel wat..
en wat ze hierboven zeiden: op lange termijn is het toch schadelijk.. lijkt mij (ben ik het mee eens)..
waarom zou je je paard dit aandoen als het zo makkelijk te voorkomen is?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:29

runningkawa schreef:
Denk als ze mijn wervels bekijken, ik als bejaarde ze ook niet meer recht heb staan.
En nu als niet bejaarde ook al niet meer. Lachen

Denk als het echt zo ernstig was er veel paarden wel zouden vluchten met opstappen
Of denk ik nu te simpel?

het is een optelsom van jaren. En ik moet zeggen, mijn eigen (oudere) paard blijft bij het opstijgen vanaf een opstapje doodkalm staan, maar als ik gewoon opstap wil ze nog wel eens een stapje opzij zetten. Ze heeft uiteraard geleerd dat dat niet mag, maar het feit dat ze het wil, en het niet doet naast het opstapje, geeft denk ik wel aan dat ze het in ieder geval prettiger vindt met een opstapje Lachen.

Aan mijn gewicht zal het (hopelijk Haha!) niet liggen, ik blijf keurig onder het maximum gewicht (voor dravers) dat Bit ooit eens zo mooi in een tabelletje had gezet, en waar zo leuk veel commentaar op is geweest *LOL*

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:49

Er zijn veel manegepaarden en ponies die zich wel verzetten tegen het opstappen. Ik stapte bij Joris altijd afwisselend links en rechts op, maar op een of andere manier is links er zo ingehamerd dat dat veel makkelijker ging Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:59

muiszje schreef:
waarom niet? ik bedoel, misschien ben je dan wel licht, maar ook lichte mensen (zie metingen bij persoon van 60 kg) belasten heel wat..
en wat ze hierboven zeiden: op lange termijn is het toch schadelijk.. lijkt mij (ben ik het mee eens)..
waarom zou je je paard dit aandoen als het zo makkelijk te voorkomen is?

ik stap wisselend rechts en links op(ivm mn knieën en Q staat te slapen als ik opstap, dus hij lijkt er geen last van te hebben.

de stal waar ik werkte stapten we vanaf het zadelmak maken met een krukje op, was verplciht
zelfs op en paardje van 1.60 moest ik een krukje gebruiken(ben 1.80 Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:40

Ik vind het eigenlijk nog veel schokkender als ik zie HOE sommige mensen op hun paard stappen. Sommigen krijgen het echt voor elkaar om met hun volle gewicht aan de zijkant te gaan hangen en trekken zich vervolgens lam om hun gewicht naar boven te hijsen. In 1 woord: verschrikkelijk.

Als je opstijgt zoals het hoort heeft je paard er echt geen last van.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 05:00

Ik denk dat het ook wel ligt aan hoe je paard gereden wordt.
Een paard wat dressuurmatig ver is en veel bespiering heeft zal er niet zo snel scheef van worden.

Een jong paard zal er veel gevoeliger voor zijn.