maar 1 irritant iets, en dat is dat hij altijd kloofjes in zn mondhoeken heefttoen ik hem kocht werd hij met een vrij smal watertrensje gereden, en omdat hij het bit nogal vastpakt dacht ik dat die klofjes waren ontstaan door het opzij schuiven van de watertrens, waarna er velletjes tussen de ringen waren gekomen
maar ik reed met een bustrens, en weer op B niveau en raakte hem aan de voorkant amper aan, en de kloofjes bleven
toen hij bij de DA/tandarts was zei die dat zo'n kloofjes haast niet meer te geneze zijn
en dat heb ik geweten, ik heb hem nu ruim 4,5 jaar en al die tijd was er een kloofje aanwezig, soms iets erger dan anders maar altijd was er iets van een kloofje te zien en te voelen
ik smeer het altijd voor het rijden in met vaseline, dan blijft het wat soepeler en wordt het niet erger
maarja, Quentin is nogal een staker of bv op wedstrijd scheurde hij nogal eens het hele terrein over, dan trek je weleens aan 1 teugel, om een botsing met bv prikeldraad te voorkomen, en ja dan is zo'n kloofje meteen een hele kloof

nu heeft hij een week of 5 geen bit in gehad en waren ze alle2 helemaal weg! ik hardstikke blij en toen ik weer ging rijden merkte ik dat hij veel makkelijker was in de mond
maar helaas schrok hij van desire toen ik net wilde gaan longeren, hij was dus al in de bak en al bijgezet, hij schrikt en wil omhoog komen, maar omdat hij dus al bijgezet was trekt hij zichzelf gruwelijk in zn mond

toen ik er daarna opzat, voelde hij ook helemaal niet fijn aan, dus ik was a bang voor nieuwe kloven, en dat is dus ook zo
omdat ik toch nog 3 weken heb voor ik weer les heb, had ik besloten zn bit dus weer even uit te laten, maarja, als ik over een week weer ga rijden, en zn kloofjes zijn weg, maar hij(of ja ik zelf eigenlijk) trekt 1x flink aan de teugels dan is het weer kapot, of als hij tijdens het longeren weer eens schrikt, dan krijgt hij ook een ruk in zn mond
ik zie het niet zitten om door te rijden met die kloofjes, zeker niet zodra ik merk dat hij er slecht op reageert(met die mini kloofjes die hij standaard had merkte je geen verschil met het rijden, pas als ze erger werden gaf hij een reactie) maar hoe kan ik zn mondhoeken sterker maken zodat ze niet bij de minste druk van het bit weer inscheuren, want dat is voor hem vervelend, en voor mij ook want dan kan ik weer niet rijden en we hebben alle2 al te vaak door blessures niet kunnen rijden, dus ik wil het graag voorkomen!
ik heb 1x met hackamore gereden, maar nooit van mn leven dat ik dat nog eens bij Q probeer, dus dat is helaas ook geen optie
alle tips zijn welkom!!

heb er nu 2 versleten en inmiddels rij ik met een Robart-bit, gewoon van RVS, maar mn S&T hoofdstel hangt klaar, met daarna een K&K onderlegtrens, dubbelgebroken, van aurigan, net zoals de stang, maar k wil dat er niet inhangen als hij al last heeft van zn mondhoeken
) 
)