Ik heb een 2-jarige hengst, kruising arabier x andalusier, zowel vader als moeder schimmel. Hij is momenteel voskleurig, maar zowel fokker als ik verwachten, gezien de kleur van zijn ouders, dat hij schimmel zal worden. Op zijn papieren staat dus: schimmel, vos geboren.
Onlangs was ik met hem op de keuring, toen ik iemand hoorde zeggen: "er staat dat het een schimmel is, maar dat is het natuurlijk niet" (o.i.d.) Bleek Sandra Nieuwendijk te zijn, die paardenfotograve.
Ondanks mijn verweer m.b.t. zijn ouders en de lichtere plukken in zijn manen (gratis highlights
) zei zij dat hij, aangezien hij op zijn 2e jaar echt nog vos is, nooit meer schimmel zal worden en dat die plukken in zijn manen niets zeggen (hoewel het er volgens mij steeds meer worden).Hoe graag ik ook wil geloven dat mijn paardje zijn mooie voskleur zal behouden, ik kan het me bijna niet voorstellen. Toch zal Sandra genoeg paarden hebben gezien en vast wel weten waarover zij praat.
Kortom: als een paard op zijn 2e nog niet aan het verkleuren is geslagen, wordt het dan nog een schimmel?
geboren.