Ik heb Jamaica nu 2.5 jaar, ben door diepe dalen gegaan, ben er altijd uitgekomen.
Ook nu gaat het allemaal goed, in de omgang is ze een schat, onder het zadel af en toe een draakje, maar zelden gemeen (ze geeft alleen duidelijk aan als ze het ergens niet mee eens is
)Mee op een boktrit? Harstikke leuk! Maar ik durf niet. Ik ben zo bang de controlle te verliezen, terwijl het onzin is.
Mijn verzorgster (jameyskatje op bokt) doet alles met haar. Ze galopeerd buiten, ze springt 70cm met haar, verstand op 0 en gaan...
Ik rij buiten, als ik alleen ben een drafje en op een goede dag een rustig hand galopje.
In een groep galoperen? No way!
Mijn verzorgster kan haar ook terug nemen, ze naait er niet tussenuit, wat doe ik dan moeilijk?
Het zit puur tussen mijn oren.
Bokken en steigeren geef ik niks om, maar het idee alleen al om geen rem om stuur meer te hebben vind ik bijzonder beangstigend.
In de bak heb ik inmiddels behoorlijk wat lef gekregen, nu buiten nog.
Hoe zet ik die knop om in mijn hoofd?

Als ik weer eens naar buiten ga ga ik de eerste keer bijvoorbeeld mee wandelen met mijn vriendin die Scaal dan rijdt... daarna ga ik er op en zij er naast... het is verbazingwekkend hoe ontspannen je kan zijn als je maar een beetje afleiding hebt in de vorm van iemand om tegen aan te kletsen. Als dat lekker gaat samen met iemand met een braaf paard en eerst maar eens een (paar) stapritje(s)... dat werkt voor mij. Je zou eventueel misschien eens lekker naar buiten kunnen gaan met Jamey die gelijkertijd nog door iemand anders aan een longeerlijn wordt vast gehouden en dan beetje bij beetje zelf de touwtjes in handen gaan nemen. Je komt er wel hoor Stef, je bent immers al een heel stuk verder dan een tijd terug niet waar. 
, maar ook is dat voor mij al een hele overwinning (we gaan rustig 1.5 uur weg......maar draven......echt niet veels te bang dat ik haar niet meer terug krijg)...
Tegenwoordig denk ik ook vaak ''wat als'' maar als je eenmaal hebt ervaren dat er geen erge dingen gebeuren als je het gewoon probeerd is de angst volgens mij ook vrijwel direct weg. (en voel je je ook nog dom over het feit dat je je er zo druk over hebt gemaakt
)
Heel soms alleen een stapritje...