Ruin dekt. Oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Ruin dekt. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 20:03

Ik heb een ruin van 2021. Hij is november 2024 gecastreerd en heeft nooit gedekt. Niet omdat hij vervelend was, integendeel. Ik had zelfs spijt. Want hij is niet veel veranderd, behalve wat lomer en leek het altijd kouder te hebben.
Najaar 2025 is hij naar een pensionstal gegaan om beleerd te worden door een vriendin. Hier kwam hij voor het eerst in een gemengde groep te staan. Hiervoor alleen bij ons thuis met veulens of een andere hengst/ruin. Na een paar weken kreeg ik grappend de vraag of hij écht gecastreerd was, want hij wilde één merrie in de groep dekken. Mijn ruin is klein en de merrie groot, dus dat is hem zover ik weet niet gelukt. Ik heb niet gehoord dat hij ook achter een andere merrie aanzat en ook nooit gezien. Deze merrie drong zich bij hem op en heb later gehoord dat ze eigenlijk nooit! hengstig toonde.
Nu is hij weer even thuis en wilde ik hem bij de veulens zetten, helaas is dit hengstveulen erg mans en probeert mijn ruin echt te domineren (deze wil ik laten castreren zodra zijn balletjes gezakt zijn..)
Dus bij mijn merries. Helaas is hij nu deze hengstig worden ook hun aan het dekken.. en dat is wél zijn eigen maat.
Hij staat nu alleen, heel zielig. Maar een andere ruin erbij is geen optie. De merries worden wel gedekt later dus dan hebben we weer tijdelijk een overbrugging.

Zijn er mensen met dekkende ruinen, die uiteindelijk gestopt zijn? Helpt een of ander kruid te voeren?
Zou dit een reactie kunnen zijn op de hengst die 3 meter verder staat?
Hengst en ruin durf ik overigens ook niet meer bij elkaar te zetten. Dat ging in het najaar al veel te ruig en de hengst is nu nog wat flinker geworden, en de ruin is rondom beslagen en slaat dan graag van zich af..

Ik hoop echt een oplossing te vinden...

Lindsey_99

Re: Ruin dekt. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:08

De merrie die hem heel leuk vindt, die wordt ook gedekt? Hoe lang duurt dat nog?
Het beste is zodra de merries zijn gedekt die erbij zetten. Dan weten ze wel raad met hem en leert hij wel af opdringerig te zijn.
Je ruin hormonen geven (regumate) of supplementen geeft geen garantie en is ook niet even gezond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:12

Mijn ervaring is dat ze niet ophouden. Ik zet de ruin altijd met merries die niet hengstig tonen of drachtige merries

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 20:14

Zijn 2 merries. Beide worden gedekt. Eentje toont slecht hengstig dus eigenlijk wel fijn dat ik het nu zo kan zien (als hij er op springt is ze hengstig, ze plast nl niet bij ons, ook niet staart omhoog oid). Als ze niet hengstig is heeft hij geen interesse.
De andere merrie dringt haarzelf bij hem op als ze hengstig is. Als ze niet hengstig is mept ze hem bijna de wei uit soms dus zeker geen interesse buiten hengstigheid.

Nu is alleen merrie 1 direct na merrie 2 hengstig. Hij heeft er 1 dag bij terug kunnen staan en nu dus weer er uit. Liefste zou ik de merrie nu laten dekken maar een januari veulen is ook zo vroeg... dus ik moet nog een ronde doorkomen.

Regumate wil ik niet aan beginnen. Ik heb wel een hormonen kruiden mengsel wat bij de hengst goed werkt om zijn heftige hengst gedrag te minderen. Maar ik weet niet hoe het zou werken op deze ruin. Omdat hij niet gekker in zijn hoofd lijkt te worden...

Wij hebben al 3 paddocks bezet nu en ik zit echt niet te wachten op 4... in de zomer moeten ze toch de grote wei op (op de hengst na) en het veulen staat te koop dus als die gecastreerd is is dat ook geen lange termijn oplossing

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:16

Je kan monnikspeper proberen, als dat niet hoopt dan toch echt gewoon uit elkaar houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:27

Mijn ruin heeft dit ook gedaan, en ik ken het vaker van ruinen als er wordt ingeschaard.
Bij mij is het enkel bij het inscharen geweest en later 1x maar toen was die merrie ook wel zo belachelijk hengstig.. dit is op 17 jaar geen slechte score..
Dus het hoeft niet kansloos te zijn, ik heb het zelf aangekeken maar waren ook meest mn eigen paarden. Dit was altijd ook wel binnen een x aantal weken weer gesetteld.

Omdat je ze wel gewoon wilt dekken zou ik het eigenlijk eerst wel uit elkaar houden

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 20:32

Ze staan nu ook wel met z'n drietjes op een kleine paddock dus de verleiding snap ik wel :o := maar eentje is zijn moeder en dat voelt sowieso heel fout :+
Hij kent deze merries wel ook al zijn hele leven. Vanaf een x aantal meter dan en van in de stal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 07:18

Hier ook een ruin gehad die dekte.
Enige oplossing was bij de drachtige merrie.

Overigens kon ik het hem niet echt kwalijk nemen.
De merries gingen er echt voor staan en als hij het negeerde drukten ze zo hun kont elke x richting hem

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:32

Ja dit is waarschijnlijk tijdelijk en een reactie op de onrust. Al vraag ik me wel af of je met een hengst, een dominant veulen en een ruin ooit echt rust gaat krijgen. Aangezien het op de pensionstal ook gebeurde is dit paard blijkbaar erg gevoelig voor verandering en uit hij dat nu op deze manier. Ik denk dat je keuzes moet maken. Blijkbaar werkt het voor hem niet op deze tegen-natuurlijke manier.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 08:57

Veulen en hengst moeten uiteindelijk weg dus dan is die onrust weg.
Hij wordt nu onrustig van het steeds wisselen van paddock :+ verder is het een koele kikker, altijd geweest.
Deze ruin ga ik echt niet verkopen :o

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:10

Mijn ervaring is als ze dit eenmaal doen dat dit niet over gaat. Wellicht met een drachtige merrie proberen is een optie? Mijn paard is 19 en doet dit nog steeds. Een dominante ruin of hengst naast hem met het draad er tussen gaat helaas ook mis. Die slopen elkaar. Mijn paard staat apart, wel tussen de paarden in, maar wel met een draad. Hij kan kroelen en sociaal contact hebben, en weg lopen als hij rust wil. Ik neem het risico niet op ongelukken of dat ze elkaar beschadigen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:28

Bij mijn ruin is het overgegaan. Dus het kan wel.

Hij had bij die specifieke merrie ook niet zo heel veel keus. Merrie parkeerde gewoon achteruit in bij hem en dat ging de hele dag door, dagen achter elkaar.

Hij heeft het "dekken" (poging tot, veel meer was het niet ) ook alleen maar bij deze merrie gedaan en daarna gelukkig nooit meer.

Wat een stress was dat toen. Eigenaresse van merrie was heel erg boos, maar was niet in staat om te zien dat het gedrag van haar merrie het gedrag van mijn ruin uitlokte. It takes two to tango ....

Lastig probleem TS. Ik zou even niet weten wat je eraan kan doen, behalve dan in samenstelling van de kudde te kijken tussen welke paarden aantrekkingskracht is en deze dan van elkaar te scheiden. Maar kan me voorstellen dat daar een hoop praktische bezwaren bij komen..

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:56

Mijn ervaring is ook dat het overgaat als de nieuwigheid voor elkaar er af is. Ik heb hier ook twee ruinen en een merrie lopen, waarvan 1 ruin dekt bij een nieuwe merrie als ze aandringt 8-). Nadat de nieuwigheid er af was heb ik het nooit meer gezien.

Het is veelvoorkomend kuddegedrag dat merries zich spontaan hengstig tonen/worden als er een nieuwe man bij de groep komt of de merrie in een bestaande groep wordt ingeschaard. Na een paar dagen kan het gedrag al over zijn en niet meer terug komen, want dan is de spanning er bij iedereen vanaf :j

Gezien je de merries nog wil dekken dit seizoen zou ik wel even voorzichtig zijn i.v.m. evt. vuil en ze nog gescheiden houden totdat dat gelukt is.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:38

Mijn IJslandse ruin dekte ook. Ik heb hem homeopatische druppels gegeven. HormOne van Phytonics en Hypersex van Puur. Afwisselend net naar gelang wat makkelijker verkrijgbaar was. Dat hielo. Hij is er nu mee opgehouden.
Ik heb eventueel nog drie flesjes staan :D

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:48

Het gaat over als ze ouder worden, maar het kan jaren duren.

Een merrie die goed kan opvoeden / corrigeren is erg handig voor zo'n ruin.

De kunst is om een passende combinatie te vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:55

Beemsterkaas schreef:
Het gaat over als ze ouder worden, maar het kan jaren duren.

Een merrie die goed kan opvoeden / corrigeren is erg handig voor zo'n ruin.

De kunst is om een passende combinatie te vinden.

Nou die van mij deed het tot aan zijn dood. Het gaat echt niet altijd over

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:02

Mijn ruin dekt ook. Het is begonnen toen hij 11 was en er 2 merries constant voor hem gingen inparkeren, tot het kwartje viel bij hem. Mijn paard is een leiderpaard, dat maakte hem mogelijk zo woest aantrekkelijk.
Testosteron test door de DA laten doen, 0,0%!!
Monnikspeper hielp geen ene moer.
Bij merries die niet wilden deed hij niets (hij is niet achterlijk).
Ruinen en merries zijn in aparte groepen gezet, probleem opgelost.
Dat is de reden dat op de meeste stallen de ruinen en de merries apart worden gehuisvest.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 11:10

Wij hebben thuis "maar" 6 ponies. 2 veulens, 2 merries, 1 ruin, 1 hengst. Dus groepjes maken gaat helaas niet.

Het is trouwens begonnen nadat hij er al 2 weken bij stond. Dus niet vanaf week 1. Een merrie zit nu al aan de 2e hengstigheid dit jaar dus.

Reggledoos schreef:
Mijn IJslandse ruin dekte ook. Ik heb hem homeopatische druppels gegeven. HormOne van Phytonics en Hypersex van Puur. Afwisselend net naar gelang wat makkelijker verkrijgbaar was. Dat hielo. Hij is er nu mee opgehouden.
Ik heb eventueel nog drie flesjes staan :D

Iets homeopatisch heeft wel de voorkeur. Ik ga daar eens naar kijken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:02

Heb je fokplannen? Want dan zou je hem met een drachtige merrie kunnen zetten
Al is dat natuurlijk maar een tijdelijke oplossing ..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:33

KittyDylan schreef:
Zijn 2 merries. Beide worden gedekt. Eentje toont slecht hengstig dus eigenlijk wel fijn dat ik het nu zo kan zien (als hij er op springt is ze hengstig, ze plast nl niet bij ons, ook niet staart omhoog oid). Als ze niet hengstig is heeft hij geen interesse.
De andere merrie dringt haarzelf bij hem op als ze hengstig is. Als ze niet hengstig is mept ze hem bijna de wei uit soms dus zeker geen interesse buiten hengstigheid.

Heeft ze dit nooit eerder gedaan bij andere ruinen? Hopelijk stopt ze er dan weer mee.

Ik heb zo'n merrie. Ze deed het zeker niet bij alle ruinen, maar bij de ruinen die ook wel dekten parkeerde ze zich gewoon achteruit in. En dat hield niet op, zowel zij als die ruin(en) bleven dit iedere hengstigheid weer doen. Absoluut niet grappig.
Dit is voor mij de reden geweest dat ik zelf nooit een ruin heb durven kopen om bij haar te zetten, veel te bang dat ik dan zelf met twee dieren zou zitten die niet bij elkaar kunnen.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:32

Monnikspeper haalt bij mijn ruin wel het scherpe randje ervan af. Als de merries zich echt opdringen dan reageert hij nog wel, maar verder niet meer.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 13:33

Merries hebben nooit eerder met een ruin gestaan trouwens. Die zijn 10 en 11 jaar.

Altijd alles aan huis gehad. Dit is mijn eerste ruin (die niet te koop staat en in een ander groepje past)

Kabayo schreef:
Heb je fokplannen? Want dan zou je hem met een drachtige merrie kunnen zetten
Al is dat natuurlijk maar een tijdelijke oplossing ..

Ja deze merries worden de volgende hengstigheid gedekt door onze eigen hengst.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:18

Persoonlijk vind ik het wel een plicht als eigenaar naar je pony toe om hem te voorzien van een passende soortgenoot. Ik ken de dieren niet, maar als hij niet bij die 2 merries kan, zijn er nog steeds 3 opties over. Als dat ook allemaal niet kan, zou ik mezelf toch eens achter de oren krabben of dit de juiste situatie is. Ik zou zelf niet lekker kunnen slapen als ik wist dat een van mijn dieren aan het vereenzamen is. Precies om deze reden heb ik mijn hengst weg gegeven.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 19:40

Tja hij kan prima bij de merries als ze niet hengstig zijn. En over de draad contact ook. Natuurlijk de pest dat ze nu op een kleine paddock staan rondom dezelfde hooibak.

Ik ga hem niet weg doen. Als ik het geld had liet ik hem daar op de pensionstal staan, maar helaas geen geldboom in de tuin.
Daarnaast heb ik ook zo mijn mening over het verkopen van een dekkende ruin (gebrek), je weet niet wat er daarna mee gebeurd. Dan zie ik hem liever zelf. Hij komt verder niks te kort :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:01

Eén klein voordeel dat de ruin dekt: je hoeft zijn koker niet meer zelf schoon te houden. Die blijft op deze manier vanzelf wel rotzooi vrij. :D